REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma zrezygnowała z części zobowiązania w zamian za to, że inwestor zrezygnował z gwarancji danej mu przez naszą firmę na prace, które wykonaliśmy. Nie wystawiliśmy na to żadnej faktury korygującej. Jak w takiej sytuacji zaksięgować umorzenie części zobowiązania?

Bartosz Wincek

REKLAMA

REKLAMA

biegły rewident, menedżer w dziale audytu Deloitte

W opisanej sytuacji mamy do czynienia z rodzajem świadczeń wzajemnych, polegających na tym, że: a) firma umarza część należności z tytułu wykonanych prac na rzecz inwestora, umorzenie nie ma charakteru korekty zrealizowanej sprzedaży, b) inwestor zwalnia firmę z obowiązku świadczenia ochrony gwarancyjnej, zdefiniowanej zapewne w pierwotnej umowie o współpracy.

W efekcie realizacji tych świadczeń mają miejsce następujące zdarzenia: a) firma i inwestor dokonują, w drodze na przykład pisemnego porozumienia lub aneksu do umowy, wyceny i uzgodnienia parytetu wymiany świadczeń. Wycena sprowadza się w zasadzie do ustalenia wartości ochrony gwarancyjnej, b) firma rezygnuje z dochodzenia umorzonej części należności, c) ochrona gwarancyjna wygasa.

REKLAMA

Instytucja gwarancji jest zależna od postanowień umowy pomiędzy kupującym i sprzedającym (w kodeksie cywilnym mówi się o dokumencie gwarancyjnym przekazywanym kupującemu przez sprzedającego). Zatem zgodnie z wolą stron umowy istnieje możliwość zwolnienia sprzedającego z obowiązku pełnienia funkcji gwaranta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy firma i inwestor dokonały już wyceny wzajemnych świadczeń, pozostaje odzwierciedlenie tej transakcji w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych obu podmiotów. My zajmiemy się analizą tego, w jaki sposób transakcję powinna ująć firma, czyli podmiot umarzający część swoich należności od inwestora. Przed dokonaniem zmian w księgach rachunkowych firma posiada: a) należności z tytułu wykonanych prac na rzecz inwestora oraz b) rezerwę na naprawy gwarancyjne (rezerwa może być skutkiem współpracy z jednym lub wieloma podmiotami zewnętrznymi). Domniemanie obecności rezerwy na gwarancje w księgach rachunkowych firmy pochodzi z art. 35d ust. 1 ustawy o rachunkowości, który mówi między innymi, że rezerwy tworzy się na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. c) ustawy o rachunkowości, należności umorzone powinny w całości obciążyć pozostałe koszty operacyjne. Ponieważ w opisanej powyżej sytuacji mamy do czynienia z umorzeniem części należności handlowych w zamian za zwolnienie firmy z roli gwaranta, uzgodniona część tych należności powinna zostać odniesiona w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Pozostaje jeszcze kwestia rezerwy na naprawy gwarancyjne.

W wyniku zwolnienia firmy z obowiązków gwaranta, rezerwa powinna zostać rozwiązana w części odpowiadającej szacunkom dokonanym przez firmę w odniesieniu do spodziewanych kosztów napraw gwarancyjnych z umowy z inwestorem. Rozwiązanie rezerwy następuje w korespondencji z pozostałymi przychodami operacyjnymi, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o rachunkowości.

Słusznie w zapytaniu zwraca się uwagę na fakt, że firma nie wystawiła żadnej faktury korygującej. Korekty sprzedaży mogą przecież odnosić się jedynie do już zrealizowanej sprzedaży i takich jej zmiennych, jak zafakturowane ceny, ilości itp. Natomiast opisana w zapytaniu sytuacja dotyczy ustalenia warunków rezygnacji i zwolnienia dostawcy (firmy) z obowiązku świadczenia ochrony gwarancyjnej. Jest więc zdarzeniem niezależnym w stosunku do wykonanych i zafakturowanych prac.

(AP)

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. c)-d) oraz art. 35d ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA