REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować umorzenie zobowiązania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma zrezygnowała z części zobowiązania w zamian za to, że inwestor zrezygnował z gwarancji danej mu przez naszą firmę na prace, które wykonaliśmy. Nie wystawiliśmy na to żadnej faktury korygującej. Jak w takiej sytuacji zaksięgować umorzenie części zobowiązania?

Bartosz Wincek

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

biegły rewident, menedżer w dziale audytu Deloitte

W opisanej sytuacji mamy do czynienia z rodzajem świadczeń wzajemnych, polegających na tym, że: a) firma umarza część należności z tytułu wykonanych prac na rzecz inwestora, umorzenie nie ma charakteru korekty zrealizowanej sprzedaży, b) inwestor zwalnia firmę z obowiązku świadczenia ochrony gwarancyjnej, zdefiniowanej zapewne w pierwotnej umowie o współpracy.

W efekcie realizacji tych świadczeń mają miejsce następujące zdarzenia: a) firma i inwestor dokonują, w drodze na przykład pisemnego porozumienia lub aneksu do umowy, wyceny i uzgodnienia parytetu wymiany świadczeń. Wycena sprowadza się w zasadzie do ustalenia wartości ochrony gwarancyjnej, b) firma rezygnuje z dochodzenia umorzonej części należności, c) ochrona gwarancyjna wygasa.

REKLAMA

Instytucja gwarancji jest zależna od postanowień umowy pomiędzy kupującym i sprzedającym (w kodeksie cywilnym mówi się o dokumencie gwarancyjnym przekazywanym kupującemu przez sprzedającego). Zatem zgodnie z wolą stron umowy istnieje możliwość zwolnienia sprzedającego z obowiązku pełnienia funkcji gwaranta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy firma i inwestor dokonały już wyceny wzajemnych świadczeń, pozostaje odzwierciedlenie tej transakcji w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych obu podmiotów. My zajmiemy się analizą tego, w jaki sposób transakcję powinna ująć firma, czyli podmiot umarzający część swoich należności od inwestora. Przed dokonaniem zmian w księgach rachunkowych firma posiada: a) należności z tytułu wykonanych prac na rzecz inwestora oraz b) rezerwę na naprawy gwarancyjne (rezerwa może być skutkiem współpracy z jednym lub wieloma podmiotami zewnętrznymi). Domniemanie obecności rezerwy na gwarancje w księgach rachunkowych firmy pochodzi z art. 35d ust. 1 ustawy o rachunkowości, który mówi między innymi, że rezerwy tworzy się na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. c) ustawy o rachunkowości, należności umorzone powinny w całości obciążyć pozostałe koszty operacyjne. Ponieważ w opisanej powyżej sytuacji mamy do czynienia z umorzeniem części należności handlowych w zamian za zwolnienie firmy z roli gwaranta, uzgodniona część tych należności powinna zostać odniesiona w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Pozostaje jeszcze kwestia rezerwy na naprawy gwarancyjne.

W wyniku zwolnienia firmy z obowiązków gwaranta, rezerwa powinna zostać rozwiązana w części odpowiadającej szacunkom dokonanym przez firmę w odniesieniu do spodziewanych kosztów napraw gwarancyjnych z umowy z inwestorem. Rozwiązanie rezerwy następuje w korespondencji z pozostałymi przychodami operacyjnymi, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o rachunkowości.

Słusznie w zapytaniu zwraca się uwagę na fakt, że firma nie wystawiła żadnej faktury korygującej. Korekty sprzedaży mogą przecież odnosić się jedynie do już zrealizowanej sprzedaży i takich jej zmiennych, jak zafakturowane ceny, ilości itp. Natomiast opisana w zapytaniu sytuacja dotyczy ustalenia warunków rezygnacji i zwolnienia dostawcy (firmy) z obowiązku świadczenia ochrony gwarancyjnej. Jest więc zdarzeniem niezależnym w stosunku do wykonanych i zafakturowanych prac.

(AP)

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. c)-d) oraz art. 35d ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA