REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgi rachunkowe likwidowanej spółdzielni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Alicja Łagowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ogłaszając postawienie spółdzielni w stan likwidacji, należy pamiętać o szczególnych wymaganiach, jakie stawia ustawa o rachunkowości (dalej u.o.r.).


Przede wszystkim na dzień poprzedzający datę postawienia spółdzielni w stan likwidacji należy zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową). Zgodnie z art. 12 ustawy o rachunkowości należy to zrobić w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego. Zamknięcie ksiąg i sporządzenie sprawozdania finansowego rodzi obowiązek złożenia deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych CIT-8. Często bywa tak, że dzień bilansowy nie pokrywa się z datą kończącą ustalony rok podatkowy, dlatego też w jednym roku mogą zdarzyć się dwa lata podatkowe i za każde z nich powinno być złożone zeznanie podatkowe w terminie do końca trzeciego miesiąca następującego po roku podatkowym. Jeśli postępowanie likwidacyjne nie zostanie zakończone na ostatni dzień roku obrotowego, to na ten dzień również należy zamknąć księgi, a następnie otworzyć je na początek następnego roku obrotowego.

REKLAMA

Zamknięcie ksiąg rachunkowych zawsze powoduje obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego. Za datę postawienia spółdzielni w stan likwidacji przyjmuje się datę wskazaną w zgodnych uchwałach dwóch następujących po sobie w odstępie co najmniej dwóch tygodni walnych zgromadzeń. Sprawozdanie finansowe, o którym mowa powyżej, należy sporządzić przy założeniu, że spółdzielnia nie będzie kontynuowała działalności, co z kolei wiąże się z inwentaryzacją aktywów i pasywów oraz z wyceną składników majątku według zasad określonych w art. 29 u.o.r. Zgodnie z jego treścią wycena aktywów następuje po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania, nie wyższych jednak od ich cen nabycia pomniejszonych o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne.

Należy również utworzyć rezerwę na przewidywane koszty i straty spowodowane utratą zdolności do kontynuowania działalności, np. rezerwę na odprawy dla zwalnianych pracowników. Z kolei na dzień rozpoczęcia likwidacji spółdzielni - zgodnie z art.12 u.o.r. - należy dokonać otwarcia ksiąg rachunkowych likwidowanej spółdzielni w terminie 15 dni od tej daty.

Na ten dzień powinien być sporządzony bilans otwarcia, w którym składniki aktywów przyjmuje się w ich wartości zbywczej, a wszystkie fundusze własne: udziałowy, zasobowy, z aktualizacji wyceny środków trwałych łączy się w jeden fundusz podstawowy likwidowanej spółdzielni. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązuje do zaprzestania amortyzowania środków trwałych, które nie są używane na skutek zaniechania działalności, w której były użytkowane, poczynając od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaprzestano działalności. Na fundusz likwidacyjny odnosi się bezpośrednio wynik finansowy, który w okresie likwidacji kształtują koszty i przychody operacyjne, co ma oczywisty związek z upłynnianiem majątku. Na dzień zakończenia likwidacji sporządza się również sprawozdanie finansowe. W tym ostatnim sprawozdaniu, kiedy zostaną spłacone wszystkie zobowiązania i upłynniony majątek spółdzielni, powinny być wykazane wartości zerowe. Zakończenie likwidacji rodzi również inne obowiązki np. zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W tym celu należy złożyć druk VAT-Z, który stanowi podstawę do wykreślenia spółdzielni z rejestru jako podatnika podatku od towarów i usług.

Kolejnym obowiązkiem jest zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 w celu wykreślenia z ewidencji podatników i płatników. Inny jeszcze obowiązek nakłada na spółdzielnię art. 76 ust. 1 pkt 2 u.o.r. Zgodnie z jego zapisem należy poinformować właściwy sąd oraz urząd skarbowy o miejscu przechowywania zbiorów dokumentów zlikwidowanej spółdzielni. Zawiadomienie powinno być dokonane nie później niż w ostatnim dniu istnienia osoby prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ALICJA ŁAGOWSKA

główna księgowa

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA