REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w księgach rozliczyć fakturę zakupową

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W październiku otrzymaliśmy fakturę zakupową za usługi wykonane z listopada. Jak ją poprawnie zaksięgować? Od razu w październiku na zobowiązania, czy poprzez konto rozliczeniowe z zespołu 3, a potem w listopadzie przeksięgować na zobowiązania za pomocą dowodu księgowego PK. Księgując do października, VAT wprowadzamy do przeniesienia na listopad?

GRZEGORZ LEWIŃSKI

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

dział audytu, Grupa Gumułka Audyt

W opisanej sytuacji, gdy usługę wykonano i odebrano, ale brak jest jeszcze faktury, która wpłynie do jednostki w następnym miesiącu, mamy do czynienia z dostawą niefakturowaną. Rozwiązaniem ewidencyjnym stosowanym w takiej sytuacji jest konto „Rozliczenie zakupu usług”. Ewidencja księgowa na tym koncie dzielona jest na dwa momenty: rzeczowy związany z fizycznym wykonaniem usługi oraz prawnofinansowy związany z otrzymaniem i zaakceptowaniem faktury. Wspomniane momenty czasowe mogą wystąpić jednocześnie lub też w innych okresach sprawozdawczych. Dzięki użyciu konta „Rozliczenie zakupu usług” możliwe jest rozdzielenie ewidencyjne wymienionych momentów. Dzięki niezależnemu od siebie księgowaniu wartości zrealizowanych usług i zobowiązań wobec dostawcy możliwa jest konfrontacja dostawy z fakturą, ujęcie rezultatów kontroli ilościowo-jakościowej oraz przeprowadzenie ewentualnej korekty zobowiązań wobec dostawcy.

Odebranie wykonanej (niezafakturowanej) usługi powinno być potwierdzone dowodem pod datą jej wykonania - może być to np. protokół odbioru. Dowód taki potwierdza wykonanie niezafakturowanej usługi i jest podstawą do wystawienia polecenia księgowania dokumentującego ujęcie w księgach rachunkowych. Faktura natomiast potwierdza dokonanie sprzedaży wykonanej usługi i w księgach odbiorcy stanowi podstawę rozliczenia zakupionej usługi. Otrzymanie faktury jest momentem powstania zobowiązania z tytułu dostaw i usług oraz rodzi skutki podatkowe (VAT i podatki dochodowe).

REKLAMA

Zapisy księgowe związane z rozliczeniem zakupu usług w momencie odebrania usługi (w przykładzie październik) na podstawie dowodu PK są następujące: strona Wn konta 40 „Koszty według rodzajów” i/lub konta zespołu 5 (w przypadku usług obciążających koszty); (wartość netto), strona Ma konta 30 „Rozliczenie zakupu” (wartość netto).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisy księgowe związane z rozliczeniem zakupu usług w momencie otrzymania faktury (w przykładzie listopad) są następujące: strona Wn konta 30 „Rozliczenie zakupu” (wartość brutto), strona Ma konta 21 „Rozrachunki z dostawcami” (wartość brutto), strona Wn konta 22 „VAT naliczony i jego rozliczenie” (VAT naliczony), strona Ma konta 30 „Rozliczenie zakupu” (VAT naliczony).

Na koniec okresu konto „Rozliczenie zakupu usług” może wykazywać saldo kredytowe, które oznacza wykonane roboty i usługi obce nie zafakturowane do końca okresu. Do bilansu wchodzi ono do pozycji pasywów „Zobowiązania z tytułu dostaw i usług”. Konto „Rozliczenie zakupu usług” nie powinno wykazywać salda debetowego. Oznaczałoby to, po pierwsze, wcześniejsze niż moment odbioru usługi księgowanie faktury (co jest nieprawidłowością) oraz po drugie zawyżoną wartość faktury w porównaniu z wartością wykonanej usługi.

Zaprezentowany powyżej sposób ewidencji zakupu usług świadczonych przez inne podmioty gospodarcze może być stosowany na bieżąco bądź tylko w przypadku wystąpienia wykonanych, a nie zafakturowanych do końca miesiąca usług obcych. Wybór zastosowanego rozwiązania przez jednostkę powinien być zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości opisany w jej polityce rachunkowości.


PODSTAWA PRAWNA

Art. 10 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA