REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w księgach rozliczyć fakturę zakupową

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W październiku otrzymaliśmy fakturę zakupową za usługi wykonane z listopada. Jak ją poprawnie zaksięgować? Od razu w październiku na zobowiązania, czy poprzez konto rozliczeniowe z zespołu 3, a potem w listopadzie przeksięgować na zobowiązania za pomocą dowodu księgowego PK. Księgując do października, VAT wprowadzamy do przeniesienia na listopad?

GRZEGORZ LEWIŃSKI

REKLAMA

Autopromocja

dział audytu, Grupa Gumułka Audyt

W opisanej sytuacji, gdy usługę wykonano i odebrano, ale brak jest jeszcze faktury, która wpłynie do jednostki w następnym miesiącu, mamy do czynienia z dostawą niefakturowaną. Rozwiązaniem ewidencyjnym stosowanym w takiej sytuacji jest konto „Rozliczenie zakupu usług”. Ewidencja księgowa na tym koncie dzielona jest na dwa momenty: rzeczowy związany z fizycznym wykonaniem usługi oraz prawnofinansowy związany z otrzymaniem i zaakceptowaniem faktury. Wspomniane momenty czasowe mogą wystąpić jednocześnie lub też w innych okresach sprawozdawczych. Dzięki użyciu konta „Rozliczenie zakupu usług” możliwe jest rozdzielenie ewidencyjne wymienionych momentów. Dzięki niezależnemu od siebie księgowaniu wartości zrealizowanych usług i zobowiązań wobec dostawcy możliwa jest konfrontacja dostawy z fakturą, ujęcie rezultatów kontroli ilościowo-jakościowej oraz przeprowadzenie ewentualnej korekty zobowiązań wobec dostawcy.

Odebranie wykonanej (niezafakturowanej) usługi powinno być potwierdzone dowodem pod datą jej wykonania - może być to np. protokół odbioru. Dowód taki potwierdza wykonanie niezafakturowanej usługi i jest podstawą do wystawienia polecenia księgowania dokumentującego ujęcie w księgach rachunkowych. Faktura natomiast potwierdza dokonanie sprzedaży wykonanej usługi i w księgach odbiorcy stanowi podstawę rozliczenia zakupionej usługi. Otrzymanie faktury jest momentem powstania zobowiązania z tytułu dostaw i usług oraz rodzi skutki podatkowe (VAT i podatki dochodowe).

Zapisy księgowe związane z rozliczeniem zakupu usług w momencie odebrania usługi (w przykładzie październik) na podstawie dowodu PK są następujące: strona Wn konta 40 „Koszty według rodzajów” i/lub konta zespołu 5 (w przypadku usług obciążających koszty); (wartość netto), strona Ma konta 30 „Rozliczenie zakupu” (wartość netto).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zapisy księgowe związane z rozliczeniem zakupu usług w momencie otrzymania faktury (w przykładzie listopad) są następujące: strona Wn konta 30 „Rozliczenie zakupu” (wartość brutto), strona Ma konta 21 „Rozrachunki z dostawcami” (wartość brutto), strona Wn konta 22 „VAT naliczony i jego rozliczenie” (VAT naliczony), strona Ma konta 30 „Rozliczenie zakupu” (VAT naliczony).

Na koniec okresu konto „Rozliczenie zakupu usług” może wykazywać saldo kredytowe, które oznacza wykonane roboty i usługi obce nie zafakturowane do końca okresu. Do bilansu wchodzi ono do pozycji pasywów „Zobowiązania z tytułu dostaw i usług”. Konto „Rozliczenie zakupu usług” nie powinno wykazywać salda debetowego. Oznaczałoby to, po pierwsze, wcześniejsze niż moment odbioru usługi księgowanie faktury (co jest nieprawidłowością) oraz po drugie zawyżoną wartość faktury w porównaniu z wartością wykonanej usługi.

Zaprezentowany powyżej sposób ewidencji zakupu usług świadczonych przez inne podmioty gospodarcze może być stosowany na bieżąco bądź tylko w przypadku wystąpienia wykonanych, a nie zafakturowanych do końca miesiąca usług obcych. Wybór zastosowanego rozwiązania przez jednostkę powinien być zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości opisany w jej polityce rachunkowości.


PODSTAWA PRAWNA

Art. 10 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA