REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)
Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT)

Od 1 stycznia 2025 r. w ustawie o CIT pojawi się nowy przepis art. 9 ust. 1c (dodany przez ustawę z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. poz. 2105; ost. zm.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1059). Na podstawie tego przepisu podatnicy prowadzący księgi rachunkowe będą mieli obowiązek prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać je właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.

Z tego obowiązku będą zwolnieni podatnicy:
1) zwolnieni od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z wyjątkiem fundacji rodzinnych;
2) o których mowa w art. 27a; chodzi tu o podatników, którzy osiągają wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT oraz nie są obowiązani do sporządzenia deklaracji lub informacji, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1–4, art. 42 ust. 1a–4, art. 42a ust. 1 i art. 42e ust. 5 i 6 o PIT.
3) prowadzący uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.

Przepis ust. 1c stosowany będzie też odpowiednio do spółek tworzących podatkową grupę kapitałową.

W przypadku spółek niebędących osobami prawnymi, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, do prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania tych ksiąg właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na podstawie ust. 1c, są obowiązane te spółki, przy czym księgi te są przekazywane w terminie do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego tych spółek. W tym przypadku księgi rachunkowe są przesyłane naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca prowadzenia działalności, a w przypadku prowadzenia działalności w więcej niż jednym miejscu – naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca siedziby. W przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwości naczelnika urzędu skarbowego na podstawie zdania pierwszego, właściwość tę ustala się według miejsca siedziby jednego ze wspólników będącego podatnikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Te nowe obowiązki będą realizowane według poniższego harmonogramu za lata podatkowe rozpoczynające się po: 
- 31 grudnia 2024 r. w przypadku podatkowych grup kapitałowych oraz podatników CIT, których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50 mln euro (struktura logiczna JPK_KR), 
-  31 grudnia 2025 r. w przypadku podatników CIT (innych niż ww.) obowiązanych przesyłać ewidencję JPK_VAT oraz podatników PIT/PPE/PPL obowiązanych przesyłać ewidencję JPK_VAT (struktury logiczne JPK_KR, JPK_PKPiR oraz JPK_EWP), 
- 31 grudnia 2026 r. w przypadku pozostałych podatników CIT oraz PIT/PPE/PPL (struktury logiczne JPK_KR, JPK_PKPiR oraz JPK_EWP).

Zatem pierwsi podatnicy (o ile ich rok podatkowy jest taki sam jak rok kalendarzowy) będą musieli złożyć JPK CIT razem z zeznaniem CIT-8 za 2025 r. do 31 marca 2026 r.

Rozporządzenie wykonawcze w sprawie dodatkowych danych

W Ministerstwie Finansów toczą się też prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Rozporządzenie to ma wejść w życie razem z ww. nowelizacją ustawy o CIT czyli 1 stycznia 2025 r. Podstawę prawną wydania rozporządzenia dotyczącego przekazywania ksiąg rachunkowych stanowi art. 9 ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić zakres dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi podlegające przekazaniu na podstawie art. 9 ust. 1c i 1e tej ustawy, oraz sposób ich wykazywania w tych księgach. 

Ministerstwo poinformowało 14 marca 2024 r., że niedługo zostanie udostępniona nowa wersja tego projektu, uwzględniająca uwagi i ustalenia dokonane w trakcie konsultacji publicznych, w tym konferencji uzgodnieniowej. 

REKLAMA

Konsultacje podatkowe struktury logicznej JPK_KR_PD oraz nowej struktury JPK_ST

Jednocześnie resort finansów rozpoczął 14 marca 2024 r. konsultacje podatkowe w sprawie struktury logicznej JPK_KR_PD oraz nowej wyodrębnionej (z pierwotnie konsultowanej JPK_KR) struktury JPK_ST, zawierającej wzór struktury logicznej w zakresie środków trwałych. Konsultacje miały potrwać pierwotnie do 28 marca 2024 r. ale przedłużono je do 12 kwietnia br.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że w wyniku konsultacji podatkowych w zakresie pierwszej wersji struktury logicznej JPK_KR, które odbyły się 1 marca 2024 r. oraz zgłoszonych w trakcie ich trwania uwag, przedmiotem kolejnych  konsultacji są  wzory struktury logicznej JPK_KR_PD oraz nowa wyodrębniona (z pierwotnie proponowanej struktury JPK_KR) struktura  JPK_ST, zawierająca wzór struktury logicznej w zakresie środków trwałych:
- dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz
- dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących księgi rachunkowe.

Propozycja przedmiotowych struktur wynika ze zmian ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym wejdzie ona w życie równolegle z rozwiązaniami ustawowymi – tj. od 1 stycznia 2025 r.

Ministerstwo Finansów udzieliło poniższych dodatkowych wyjaśnień odnośnie wymogów wobec nowych struktur logicznych ww. plików:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Węzeł ZOIS musi zawierać wszystkie konta rachunkowe jednostki, na których  w roku obrotowym dokonywane były zapisy. 
  2. Podatnicy zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w węźle RPD pokazują zerowe wartości.
  3. Znacznik INNE może zostać zastosowany wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach,  jeżeli nie jest możliwe przypisanie treści konta do pozostałych znaczników.
  4. Możliwe jest użycie maksymalnie dwóch znaczników do jednego konta. Prawidłowe jest przypisanie jednego znacznika do wielu kont księgowych.
  5. W przypadku znaczników RPDIV_RKGIV oraz RPEIII_RKHIII ich użycie jest dozwolone,  jeżeli  podmiot nie prowadzi wyodrębnionych kont dla których możliwe jest użycie znaczników: RPDIV_RKGIV_ZC, RPDIV_RKGIV_WF, RPDIV_RKGIV_P lub  RPEIII_RKHIII_ZCP, RPEIII_RKHIII_WF, RPEIII_RKHIII_P.
  6. Znaczniki PD1 – PD6 stosowane są w przypadku wyodrębnienia kont służących rozliczeniu podatku dochodowego. W przypadku stosowania dla celów rozliczenia podatku dochodowego kont pozabilansowych należy stosować odpowiednio znaczniki PD1_PB – PD6_PB.
  7. Numer identyfikacji podatkowej kontrahenta należy wskazać, o ile został nadany. W węźle „Kontrahenci” należy wskazać tylko kontrahentów, których identyfikatory zostały   użyte w węźle „Dziennik”.

Jak wziąć udział w konsultacjach?

Ministerstwo Finansów informuje, że konsultacje w tej sprawie są otwarte dla wszystkich zainteresowanych. 

Opinię z uzasadnieniem w wersji edytowalnej MF prosi przesłać na adres:  Konsultacje_JPK_KR@mf.gov.pl  w terminie do 28 marca 2024 r.

Do dokumentów przekazywanych w formatach nieedytowalnych (np. pdf) MF prosi dołączyć ich postać edytowalną.

Przesyłając opinię wyraża się zgodę na publikację zarówno samej opinii, jak i danych podmiotu ją zgłaszającego, za wyjątkiem danych osobowych.

W przypadku osób fizycznych koniecznym warunkiem uwzględnienia ich opinii w toku konsultacji podatkowych jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych według załączonego wzoru upoważnienia.

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych są w dołączonej „Klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze”.

Schemat_JPK_KR_PD(1)_v1-0 (.xsd)

Schemat_JPK_KR_PD(1)_v1-0 (.pdf)

Schemat_JPK_ST(1)_v1-0 (.xsd)

Schemat_JPK_ST(1)_v1-0_(1) (.pdf)

Klauzula informacyjna RODO

Upoważnienie_do_RODO_(wzór)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA