REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)
Zmiany w rachunkowości od 2025 roku. Oprócz JPK KR (księgi rachunkowe) będzie JPK ST (środki trwałe)

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy objęci podatkiem CIT (osoby prawne) będą mieli obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich w tej formie do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT). Aktualnie Ministerstwo Finansów konsultuje struktury logiczne pliku JPK_KR_PD oraz pliku  JPK_ST, a także przygotowuje zmianę projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie dodatkowych danych dołączanych do przekazywanych ksiąg.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej i wysyłania ich do urzędu skarbowego (tzw. JPK CIT)

Od 1 stycznia 2025 r. w ustawie o CIT pojawi się nowy przepis art. 9 ust. 1c (dodany przez ustawę z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. poz. 2105; ost. zm.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1059). Na podstawie tego przepisu podatnicy prowadzący księgi rachunkowe będą mieli obowiązek prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać je właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.

Z tego obowiązku będą zwolnieni podatnicy:
1) zwolnieni od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z wyjątkiem fundacji rodzinnych;
2) o których mowa w art. 27a; chodzi tu o podatników, którzy osiągają wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT oraz nie są obowiązani do sporządzenia deklaracji lub informacji, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1–4, art. 42 ust. 1a–4, art. 42a ust. 1 i art. 42e ust. 5 i 6 o PIT.
3) prowadzący uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.

Przepis ust. 1c stosowany będzie też odpowiednio do spółek tworzących podatkową grupę kapitałową.

W przypadku spółek niebędących osobami prawnymi, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, do prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i przesyłania tych ksiąg właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na podstawie ust. 1c, są obowiązane te spółki, przy czym księgi te są przekazywane w terminie do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego tych spółek. W tym przypadku księgi rachunkowe są przesyłane naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca prowadzenia działalności, a w przypadku prowadzenia działalności w więcej niż jednym miejscu – naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca siedziby. W przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwości naczelnika urzędu skarbowego na podstawie zdania pierwszego, właściwość tę ustala się według miejsca siedziby jednego ze wspólników będącego podatnikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Te nowe obowiązki będą realizowane według poniższego harmonogramu za lata podatkowe rozpoczynające się po: 
- 31 grudnia 2024 r. w przypadku podatkowych grup kapitałowych oraz podatników CIT, których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50 mln euro (struktura logiczna JPK_KR), 
-  31 grudnia 2025 r. w przypadku podatników CIT (innych niż ww.) obowiązanych przesyłać ewidencję JPK_VAT oraz podatników PIT/PPE/PPL obowiązanych przesyłać ewidencję JPK_VAT (struktury logiczne JPK_KR, JPK_PKPiR oraz JPK_EWP), 
- 31 grudnia 2026 r. w przypadku pozostałych podatników CIT oraz PIT/PPE/PPL (struktury logiczne JPK_KR, JPK_PKPiR oraz JPK_EWP).

Zatem pierwsi podatnicy (o ile ich rok podatkowy jest taki sam jak rok kalendarzowy) będą musieli złożyć JPK CIT razem z zeznaniem CIT-8 za 2025 r. do 31 marca 2026 r.

Rozporządzenie wykonawcze w sprawie dodatkowych danych

W Ministerstwie Finansów toczą się też prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Rozporządzenie to ma wejść w życie razem z ww. nowelizacją ustawy o CIT czyli 1 stycznia 2025 r. Podstawę prawną wydania rozporządzenia dotyczącego przekazywania ksiąg rachunkowych stanowi art. 9 ust. 5 pkt 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić zakres dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi podlegające przekazaniu na podstawie art. 9 ust. 1c i 1e tej ustawy, oraz sposób ich wykazywania w tych księgach. 

Ministerstwo poinformowało 14 marca 2024 r., że niedługo zostanie udostępniona nowa wersja tego projektu, uwzględniająca uwagi i ustalenia dokonane w trakcie konsultacji publicznych, w tym konferencji uzgodnieniowej. 

REKLAMA

Konsultacje podatkowe struktury logicznej JPK_KR_PD oraz nowej struktury JPK_ST

Jednocześnie resort finansów rozpoczął 14 marca 2024 r. konsultacje podatkowe w sprawie struktury logicznej JPK_KR_PD oraz nowej wyodrębnionej (z pierwotnie konsultowanej JPK_KR) struktury JPK_ST, zawierającej wzór struktury logicznej w zakresie środków trwałych. Konsultacje miały potrwać pierwotnie do 28 marca 2024 r. ale przedłużono je do 12 kwietnia br.

Ministerstwo Finansów poinformowało, że w wyniku konsultacji podatkowych w zakresie pierwszej wersji struktury logicznej JPK_KR, które odbyły się 1 marca 2024 r. oraz zgłoszonych w trakcie ich trwania uwag, przedmiotem kolejnych  konsultacji są  wzory struktury logicznej JPK_KR_PD oraz nowa wyodrębniona (z pierwotnie proponowanej struktury JPK_KR) struktura  JPK_ST, zawierająca wzór struktury logicznej w zakresie środków trwałych:
- dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz
- dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących księgi rachunkowe.

Propozycja przedmiotowych struktur wynika ze zmian ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym wejdzie ona w życie równolegle z rozwiązaniami ustawowymi – tj. od 1 stycznia 2025 r.

Ministerstwo Finansów udzieliło poniższych dodatkowych wyjaśnień odnośnie wymogów wobec nowych struktur logicznych ww. plików:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Węzeł ZOIS musi zawierać wszystkie konta rachunkowe jednostki, na których  w roku obrotowym dokonywane były zapisy. 
  2. Podatnicy zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w węźle RPD pokazują zerowe wartości.
  3. Znacznik INNE może zostać zastosowany wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach,  jeżeli nie jest możliwe przypisanie treści konta do pozostałych znaczników.
  4. Możliwe jest użycie maksymalnie dwóch znaczników do jednego konta. Prawidłowe jest przypisanie jednego znacznika do wielu kont księgowych.
  5. W przypadku znaczników RPDIV_RKGIV oraz RPEIII_RKHIII ich użycie jest dozwolone,  jeżeli  podmiot nie prowadzi wyodrębnionych kont dla których możliwe jest użycie znaczników: RPDIV_RKGIV_ZC, RPDIV_RKGIV_WF, RPDIV_RKGIV_P lub  RPEIII_RKHIII_ZCP, RPEIII_RKHIII_WF, RPEIII_RKHIII_P.
  6. Znaczniki PD1 – PD6 stosowane są w przypadku wyodrębnienia kont służących rozliczeniu podatku dochodowego. W przypadku stosowania dla celów rozliczenia podatku dochodowego kont pozabilansowych należy stosować odpowiednio znaczniki PD1_PB – PD6_PB.
  7. Numer identyfikacji podatkowej kontrahenta należy wskazać, o ile został nadany. W węźle „Kontrahenci” należy wskazać tylko kontrahentów, których identyfikatory zostały   użyte w węźle „Dziennik”.

Jak wziąć udział w konsultacjach?

Ministerstwo Finansów informuje, że konsultacje w tej sprawie są otwarte dla wszystkich zainteresowanych. 

Opinię z uzasadnieniem w wersji edytowalnej MF prosi przesłać na adres:  Konsultacje_JPK_KR@mf.gov.pl  w terminie do 28 marca 2024 r.

Do dokumentów przekazywanych w formatach nieedytowalnych (np. pdf) MF prosi dołączyć ich postać edytowalną.

Przesyłając opinię wyraża się zgodę na publikację zarówno samej opinii, jak i danych podmiotu ją zgłaszającego, za wyjątkiem danych osobowych.

W przypadku osób fizycznych koniecznym warunkiem uwzględnienia ich opinii w toku konsultacji podatkowych jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych według załączonego wzoru upoważnienia.

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych są w dołączonej „Klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze”.

Schemat_JPK_KR_PD(1)_v1-0 (.xsd)

Schemat_JPK_KR_PD(1)_v1-0 (.pdf)

Schemat_JPK_ST(1)_v1-0 (.xsd)

Schemat_JPK_ST(1)_v1-0_(1) (.pdf)

Klauzula informacyjna RODO

Upoważnienie_do_RODO_(wzór)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA