REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy rozliczyć różnice kursowe w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Emilia Fedio-Kędra
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Klient nabył w tym roku towar. 10 proc. wartości faktury zapłacił przed nabyciem towaru w sierpniu, a 80 proc. zapłaty nastąpiło po dostawie w październiku. Czy różnice kursowe powinny zostać rozliczone osobno, tj. dla zapłaconych 10 proc. wartości, a potem dla pozostałej wartości?

Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o rachunkowości wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich przeprowadzenia odpowiednio po kursie:

REKLAMA

Autopromocja

• kupna lub sprzedaży walut stosowanym przez bank, z którego usług korzysta jednostka - w przypadku operacji sprzedaży lub kupna walut oraz operacji zapłaty należności lub zobowiązań,

• średnim ustalonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski na ten dzień, chyba że w zgłoszeniu celnym lub innym wiążącym jednostkę dokumencie ustalony został inny kurs - w przypadku pozostałych operacji.

Powstałe na ten dzień różnice kursowe odnosi się na mocy art. 30 ust. 4 ustawy o rachunkowości odpowiednio do przychodów lub kosztów finansowych lub, w uzasadnionych przypadkach, do kosztu wytworzenia produktów, ceny nabycia towarów, ceny nabycia lub kosztu wytworzenia środków trwałych w budowie lub wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami ustawy różnice kursowe powinny zostać rozliczone w dacie uregulowania poszczególnych części zobowiązania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo spółka nabyła towar 2 sierpnia 2007 r. (również data faktury) od dostawcy zagranicznego. Wartość faktury 200 000 euro. 10 proc. wartości faktury zostało uregulowane 10 sierpnia 2007 r. 80 proc. wartości faktury zapłacono 25 października 2007 r. Fizyczna dostawa towarów miała miejsce 25 października 2007 r. Dla uproszenia nie wprowadzamy cła oraz podatku VAT.

1. Zobowiązanie ujmujemy w księgach rachunkowych spółki w dniu 2 sierpnia przeliczone wg średniego kursu NBP, chyba że w zgłoszeniu celnym został ustalony inny kurs. W przykładzie przyjmujemy, że 2 sierpnia obowiązujący kurs średni NBP euro wynosił 3,85, natomiast kurs ustalony w dokumencie celnym wynosił 3,82 zł/euro. W tej sytuacji obowiązującym kursem jest kurs 3,82 zł/euro. Zobowiązanie wprowadzamy do ksiąg zapisem: strona Wn konta „Rozliczenie zakupu”, strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami” - 200 000 euro x 3,82 zł = 764 000 zł.

2. Spłaty części (10 proc.) zobowiązania 10 sierpnia. Do wyceny przyjmujemy kurs sprzedaży euro banku, z którego usług korzysta jednostka - 3,85 zł.

Zrealizowane różnice kursowe - różnice pomiędzy kursem z dnia powstania rozrachunku (2 sierpnia) a kursem zastosowanym w momencie rozliczenia części zobowiązania:

Wartość spłaconego zobowiązania: 10 proc. x 200 000 euro x 3,85 = 77 000 zł.: strona Wn konta „Rozrachunki z dostawcami”, strona Ma „Rachunek bieżący”. Ujemne różnice kursowe - koszty finansowe 20 000 euro x (3,85-3,82) = 600 zł: strona Wn konta „Koszty finansowe”, strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”.

Przyjęcie towarów do magazynu - 764 000 zł: strona Wn konta „Towary”, strona Ma „Rozliczenie zakupu”.

3. Spłatą części (80 proc.) wartości zobowiązania w dniu 25 października:

Do wyceny przyjmujemy kurs sprzedaży euro banku, z którego usług korzysta jednostka 3,84 zł/euro. Wartość spłaconego zobowiązania: 80 proc x 200 000 euro x 3,84 zł/euro = 614 400 zł.: strona Wn konta „Rachunek bieżący”, strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”.

Różnice kursowe: 160 000 euro x (3,84-3,82) = 3200 zł (ujemne różnice kursowe - koszty finansowe): strona Wn konta „Koszty finansowe”, strona Ma „Rozrachunki z dostawcami”.

EMILIA FEDIO-KĘDRA

specjalista w departamencie projektów audytorskich PKF Consult

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 30 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA