REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować kredyt na zakup środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zaciągnęła w banku kredyt na zakup środka transportu (naczepy). Bank przyznał kredyt i na podstawie otrzymanej faktury przelał wymaganą kwotę na konto sprzedawcy naczepy, ustanawiając jednocześnie zastaw rejestrowy (sądowy). Co miesiąc bank potrąca z rachunku bieżącego spółki ratę i naliczone odsetki. W jaki sposób należy ująć w księgach rachunkowych takie zdarzenia?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Ustanowienie zastawu rejestrowego (sądowego) nie wiąże się z ewidencją księgową, jednak należy ujawnić to w informacji dodatkowej. Przelanie przez bank kwoty kredytu bezpośrednio na konto kontrahenta trzeba wykazać na jego koncie rozrachunkowym. Odsetki i prowizje od kredytów za okres budowy środka trwałego należy ująć na koncie „Środki trwałe w budowie”, natomiast odsetki spłacane po przyjęciu środka trwałego do użytkowania obciążają konto „Koszty finansowe”.

UZASADNIENIE

Bank może zabezpieczyć udzielony kredyt, ustanawiając zastaw rejestrowy na rzeczach lub na zbywalnych prawach majątkowych dłużnika. Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego należy ujawnić w informacji dodatkowej zastawy ustanowione na majątku spółki. Udzielenie kredytu może nastąpić poprzez:

1. Przelanie kwoty kredytu bezpośrednio na rachunek kontrahenta (sprzedającego):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wn „Rozrachunki z dostawcami”,

Ma „Kredyty bankowe”.

2. Przekazanie kwoty kredytu na rachunek bieżący jednostki:

Wn „Rachunek bieżący”,

Ma „Kredyty bankowe”.

REKLAMA

Saldo Ma konta „Kredyty bankowe” wskazuje poziom zadłużenia spółki z tytułu pozyskanego kredytu. Wykazuje się je w pasywach bilansu jako zobowiązania długoterminowe lub krótkoterminowe - w zależności od okresu, na jaki kredyt zaciągnięto.

Odsetki i prowizje od kredytów za czas budowy środka trwałego należy ująć na koncie zespołu „Środki trwałe w budowie”. Po przyjęciu środka trwałego do użytkowania odsetki obciążają konto „Koszty finansowe”.

Przykład

30 marca bank przyznał spółce A kredyt inwestycyjny w kwocie 1 000 000 zł na zakup maszyny produkcyjnej. Okres kredytowania wynosi pięć lat, oprocentowanie kredytu - 7% w skali roku. Spłata kredytu wraz z odsetkami następuje piątego dnia miesiąca, przy czym pierwszym miesiącem spłaty jest maj.

1 kwietnia spółka otrzymała od kontrahenta B fakturę za zakup maszyny o wartości brutto 1 000 000 zł, którą przedstawiła w banku. Na tej podstawie bank przelał kontrahentowi B wymaganą kwotę. Na majątku spółki ustanowiono zastaw w wysokości kwoty kredytu wraz z odsetkami, tj. 1 350 000 zł.

5 maja bank pobrał ratę kredytową:

• kapitał - 16 667 zł,

• odsetki - 5833 zł.

Kupiona maszyna wymaga posadowienia na fundamencie, którego wykonanie spółka A zleciła firmie C. Kwota kontraktu netto wynosi 100 000 zł. Usługa została wykonana w maju i rozliczona fakturą VAT uregulowaną przez spółkę A.

Spółka zleciła montaż maszyny spółce D. Wartość netto usługi wynosi 50 000 zł. Usługę wykonano w maju i rozliczono fakturą VAT, uregulowaną przez spółkę A.

30 maja spółka przyjęła maszynę do ewidencji środków trwałych.

5 czerwca bank pobrał ratę kredytową:

• kapitał - 16 667 zł,

• odsetki - 5833 zł.

Kwiecień 200X r.:

1. Otrzymanie faktury od kontrahenta B za kupioną maszynę produkcyjną:

Wn „Środki trwałe w budowie” 819 672,13

Wn „VAT naliczony” 180 327,87

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 000 000,00

2. Wykorzystanie kredytu poprzez pokrycie dyspozycji zapłaty za fakturę na rzecz kontrahenta B:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 1 000 000,00

Ma „Kredyty bankowe” 1 000 000,00

Maj 200X r.

3. Spłata raty kredytowej wraz z odsetkami:

• rata kapitałowa - 16 667 zł,

• odsetki - 5833 zł.

Wn „Kredyty bankowe” 16 667,00

Wn „Środki trwałe w budowie” 5 833,00

Ma „Rachunek bieżący” 22 500,00

4. Otrzymanie faktury od kontrahenta C za wykonanie fundamentu pod maszynę:

• wartość netto - 100 000 zł,

• VAT 22% - 22 000 zł.

Wn „Środki trwałe w budowie” 100 000,00

Wn „VAT naliczony” 22 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 122 000,00

5. Zapłata dla kontrahenta C za fakturę:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 122 000,00

Ma „Rachunek bieżący” 122 000,00

6. Otrzymanie faktury od kontrahenta D za montaż maszyny:

• wartość netto - 50 000 zł,

• VAT 22% - 11 000 zł.

Wn „Środki trwałe w budowie” 50 000,00

Wn „VAT naliczony” 11 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 61 000,00

7. Zapłata dla kontrahenta D za fakturę:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 61 000,00

Ma „Rachunek bieżący” 61 000,00

8. Przyjęcie maszyny na stan środków trwałych:

Wn „Środki trwałe” 975 505,13

Ma „Środki trwałe w budowie” 975 505,13

Czerwiec 200X r.

9. Spłata raty kredytowej wraz z odsetkami:

• rata kapitałowa - 16 667 zł,

• odsetki - 5833 zł.

Wn „Kredyty bankowe” 16 667,00

Wn „Koszty finansowe” 5 833,00

Ma „Rachunek bieżący” 22 500,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 2, 3 i 40 ustawy z 6 grudnia 1996 r. o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów - Dz.U. Nr 149, poz. 703; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

• art. 31 i 48 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA