REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować kredyt na zakup środka trwałego

Małgorzata Kawczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zaciągnęła w banku kredyt na zakup środka transportu (naczepy). Bank przyznał kredyt i na podstawie otrzymanej faktury przelał wymaganą kwotę na konto sprzedawcy naczepy, ustanawiając jednocześnie zastaw rejestrowy (sądowy). Co miesiąc bank potrąca z rachunku bieżącego spółki ratę i naliczone odsetki. W jaki sposób należy ująć w księgach rachunkowych takie zdarzenia?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Ustanowienie zastawu rejestrowego (sądowego) nie wiąże się z ewidencją księgową, jednak należy ujawnić to w informacji dodatkowej. Przelanie przez bank kwoty kredytu bezpośrednio na konto kontrahenta trzeba wykazać na jego koncie rozrachunkowym. Odsetki i prowizje od kredytów za okres budowy środka trwałego należy ująć na koncie „Środki trwałe w budowie”, natomiast odsetki spłacane po przyjęciu środka trwałego do użytkowania obciążają konto „Koszty finansowe”.

UZASADNIENIE

Bank może zabezpieczyć udzielony kredyt, ustanawiając zastaw rejestrowy na rzeczach lub na zbywalnych prawach majątkowych dłużnika. Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego należy ujawnić w informacji dodatkowej zastawy ustanowione na majątku spółki. Udzielenie kredytu może nastąpić poprzez:

1. Przelanie kwoty kredytu bezpośrednio na rachunek kontrahenta (sprzedającego):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wn „Rozrachunki z dostawcami”,

Ma „Kredyty bankowe”.

2. Przekazanie kwoty kredytu na rachunek bieżący jednostki:

Wn „Rachunek bieżący”,

Ma „Kredyty bankowe”.

Saldo Ma konta „Kredyty bankowe” wskazuje poziom zadłużenia spółki z tytułu pozyskanego kredytu. Wykazuje się je w pasywach bilansu jako zobowiązania długoterminowe lub krótkoterminowe - w zależności od okresu, na jaki kredyt zaciągnięto.

Odsetki i prowizje od kredytów za czas budowy środka trwałego należy ująć na koncie zespołu „Środki trwałe w budowie”. Po przyjęciu środka trwałego do użytkowania odsetki obciążają konto „Koszty finansowe”.

Przykład

30 marca bank przyznał spółce A kredyt inwestycyjny w kwocie 1 000 000 zł na zakup maszyny produkcyjnej. Okres kredytowania wynosi pięć lat, oprocentowanie kredytu - 7% w skali roku. Spłata kredytu wraz z odsetkami następuje piątego dnia miesiąca, przy czym pierwszym miesiącem spłaty jest maj.

1 kwietnia spółka otrzymała od kontrahenta B fakturę za zakup maszyny o wartości brutto 1 000 000 zł, którą przedstawiła w banku. Na tej podstawie bank przelał kontrahentowi B wymaganą kwotę. Na majątku spółki ustanowiono zastaw w wysokości kwoty kredytu wraz z odsetkami, tj. 1 350 000 zł.

5 maja bank pobrał ratę kredytową:

• kapitał - 16 667 zł,

• odsetki - 5833 zł.

Kupiona maszyna wymaga posadowienia na fundamencie, którego wykonanie spółka A zleciła firmie C. Kwota kontraktu netto wynosi 100 000 zł. Usługa została wykonana w maju i rozliczona fakturą VAT uregulowaną przez spółkę A.

Spółka zleciła montaż maszyny spółce D. Wartość netto usługi wynosi 50 000 zł. Usługę wykonano w maju i rozliczono fakturą VAT, uregulowaną przez spółkę A.

30 maja spółka przyjęła maszynę do ewidencji środków trwałych.

5 czerwca bank pobrał ratę kredytową:

• kapitał - 16 667 zł,

• odsetki - 5833 zł.

Kwiecień 200X r.:

1. Otrzymanie faktury od kontrahenta B za kupioną maszynę produkcyjną:

Wn „Środki trwałe w budowie” 819 672,13

Wn „VAT naliczony” 180 327,87

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 000 000,00

2. Wykorzystanie kredytu poprzez pokrycie dyspozycji zapłaty za fakturę na rzecz kontrahenta B:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 1 000 000,00

Ma „Kredyty bankowe” 1 000 000,00

Maj 200X r.

3. Spłata raty kredytowej wraz z odsetkami:

• rata kapitałowa - 16 667 zł,

• odsetki - 5833 zł.

Wn „Kredyty bankowe” 16 667,00

Wn „Środki trwałe w budowie” 5 833,00

Ma „Rachunek bieżący” 22 500,00

4. Otrzymanie faktury od kontrahenta C za wykonanie fundamentu pod maszynę:

• wartość netto - 100 000 zł,

• VAT 22% - 22 000 zł.

Wn „Środki trwałe w budowie” 100 000,00

Wn „VAT naliczony” 22 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 122 000,00

5. Zapłata dla kontrahenta C za fakturę:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 122 000,00

Ma „Rachunek bieżący” 122 000,00

6. Otrzymanie faktury od kontrahenta D za montaż maszyny:

• wartość netto - 50 000 zł,

• VAT 22% - 11 000 zł.

Wn „Środki trwałe w budowie” 50 000,00

Wn „VAT naliczony” 11 000,00

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 61 000,00

7. Zapłata dla kontrahenta D za fakturę:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 61 000,00

Ma „Rachunek bieżący” 61 000,00

8. Przyjęcie maszyny na stan środków trwałych:

Wn „Środki trwałe” 975 505,13

Ma „Środki trwałe w budowie” 975 505,13

Czerwiec 200X r.

9. Spłata raty kredytowej wraz z odsetkami:

• rata kapitałowa - 16 667 zł,

• odsetki - 5833 zł.

Wn „Kredyty bankowe” 16 667,00

Wn „Koszty finansowe” 5 833,00

Ma „Rachunek bieżący” 22 500,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 2, 3 i 40 ustawy z 6 grudnia 1996 r. o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów - Dz.U. Nr 149, poz. 703; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 766

• art. 31 i 48 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Małgorzata Kawczyńska

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2005

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA