REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy instalacja sieci komputerowej zwiększa wartość początkową serwera czy budynku

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka modernizuje należący do niej budynek biurowy. Jednym z elementów prowadzonych prac jest zakup serwera oraz instalacja sieci komputerowej. Czy wydatki poniesione na instalację sieci będą stanowić odrębny środek trwały, czy też zwiększą wartość początkową serwera? Od kiedy i według jakiej stawki należy rozpocząć ich amortyzację? Proszę o przedstawienie księgowego ujęcia realizowanej inwestycji.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sieć komputerowa bez serwera nie jest kompletna i zdatna do samodzielnego użytku. Nie może więc stanowić odrębnego środka trwałego. Poniesione wydatki, w zależności od sposobu ich instalacji, zwiększą wartość początkową serwera bądź budynku (w zależności od tego, czy sieć jest instalacją wbudowaną w konstrukcję budynku, czy też nie). Zainstalowaną sieć amortyzuje się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały oddano do użytkowania, według stawki właściwej dla obiektu, którego wartość początkową ona zwiększa (serwera bądź budynku). Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Podatnicy ponoszący wydatki na stworzenie czy też rozbudowę sieci komputerowej często mają problemy z ich prawidłowym zakwalifikowaniem do właściwej kategorii środków trwałych.

REKLAMA

Z całą pewnością można stwierdzić, że sieć komputerowa bez serwera nie może stanowić środka trwałego, ponieważ nie jest kompletna i zdatna do użytku, a więc nie spełnia podstawowego kryterium wymaganego dla środków trwałych. Pozostaje więc do rozstrzygnięcia kwestia, czy poniesione wydatki zwiększają wartość początkową serwera, czy też budynku, w którym są instalowane. Prawidłowa kwalifikacja poniesionych wydatków ma znaczenie dla ustalenia odpowiedniej dla nich stawki amortyzacyjnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko w omawianej sprawie zajął ostatnio Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi (decyzja z 7 stycznia 2008 r., sygn. I-2/4150/IN-94/USŁ-W/07/PA), dokonując z urzędu zmiany interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew. W decyzji tej czytamy m.in.:

(...) Sygnał internetowy może być przekazywany za pomocą sieci komputerowej. Sieć tę tworzą rury, kable informatyczne, „switche” oraz serwer. Poszczególne ww. elementy sieci nie mogą więc spowodować odbioru internetu. Skutek taki może natomiast zapewnić prawidłowo zainstalowana sieć komputerowa. Amortyzacji nie podlegają więc poszczególne elementy sieci komputerowej. Poszczególne elementy sieci nie spełniają wszystkich wymogów zaliczenia ich do środków trwałych, ponieważ nie są kompletne i zdatne do użytku. W związku z powyższym należy stwierdzić, że wszelkie koszty poniesione na instalację sieci komputerowej zwiększają wartość początkową serwera i podlegają amortyzacji na zasadach ogólnych. Dodatkowo, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz.U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.), do grupy I środków trwałych, obejmującej budynki i lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego, do wyposażenia budynku zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stałe, np. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku, np. wbudowane meble.

(...) Tak więc, jeżeli przewody sieci są umieszczone w ścianach budynku, to w takiej sytuacji koszt ich instalacji powinien zwiększać wartość początkową budynku. (...)

WAŻNE!

Ponieważ poszczególne elementy sieci nie spełniają wszystkich wymogów zaliczenia ich do środków trwałych, koszty poniesione na ich instalację zwiększają wartość początkową serwera. Jeśli natomiast sieć komputerowa jest instalacją wbudowaną w konstrukcję budynku, to koszt jej instalacji zwiększa wartość początkową budynku.

Jeżeli wydatki poniesione na instalację sieci:

a) będą zwiększały wartość początkową serwera - ich amortyzacja będzie dokonywana według stawki właściwej dla zespołów komputerowych (KŚT 491), a więc 30% (z możliwością jej podwyższenia o współczynnik nie wyższy niż 2,0),

b) będą zwiększały wartość początkową budynku - amortyzacja poniesionych nakładów dokonywana będzie według stawki właściwej dla budynku niemieszkalnego, czyli 2,5%.

W myśl przepisów ustawy o rachunkowości - amortyzacji środków trwałych dokonuje się nie wcześniej niż w miesiącu oddania ich do użytkowania (lub nie wcześniej niż w miesiącu zakończenia ulepszenia). W praktyce jednak zazwyczaj stosuje się (również do celów bilansowych) moment rozpoczęcia amortyzacji określony w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek został po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji (wpisu tego dokonuje się z kolei najpóźniej w miesiącu oddania do użytkowania) lub też został ulepszony.

PRZYKŁAD

W styczniu tego roku spółka poniosła wydatki na zakup serwera oraz montaż instalacji komputerowej, wmontowanej na stałe w ściany budynku. Z tytułu zakupu serwera spółka poniosła wydatki w wysokości 80 000 zł netto. Koszt instalacji wyniósł natomiast łącznie 48 000 zł netto. Prace zakończono w styczniu, a od lutego rozpoczęto amortyzację zakończonej inwestycji. Spółka amortyzuje posiadane środki trwałe metodą liniową z zastosowaniem stawek podstawowych. Przed rozpoczęciem inwestycji wartość początkowa budynku wynosiła 4 320 000 zł, a miesięczny odpis amortyzacyjny (4 320 000 × × 2,5%) / 12 = 9000 zł.

1. Faktura za zakup serwera:

Wn konto 081 „Środki trwałe w budowie” (w analityce: serwer) 80 000,00 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 17 600,00 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 97 600,00 zł

2. Faktury dotyczące instalacji sieci komputerowej:

Wn konto 081 „Środki trwałe w budowie” (w analityce: Ulepszenie budynku) 48 000,00 zł

Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 10 560,00 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 58 560,00 zł

3. Przyjęcie do użytkowania serwera oraz sieci:

a) Wn konto 010 „Środki trwałe” (w analityce: Urządzenia techniczne i maszyny - serwer) 80 000,00 zł

Ma konto 081 „Środki trwałe w budowie” 80 000,00 zł

b) Wn konto 010 „Środki trwałe” (w analityce: Budynek biurowy) 48 000,00 zł

Ma konto 081 „Środki trwałe w budowie” 48 000,00 zł

4. Miesięczny odpis amortyzacyjny:

a) serwera (80 000,00 × 30%) / 12 = 2000,00 zł

b) budynku [(4 320 000 + 48 000) × 2,5%] / 12 = 9100 zł

Wn konto 408 „Amortyzacja” 11 100,00 zł

Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 11 100,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA