REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir odszkodowanie i kompensatę

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

4 października 2007 r. nabyłem samochód ciężarowy o wartości 12 000 zł netto. 17 października 2007 r. przyjąłem go do używania i dokonałem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Samochód ubezpieczyłem tylko od OC.

W styczniu wynająłem magazyn, w którym oprócz magazynowania towarów handlowych parkowałem ten samochód. Towary handlowe ubezpieczyłem na wypadek kradzieży i zdarzeń losowych we własnym zakresie. Wynajmujący oświadczył, że budynek magazynowy jest ubezpieczony od zdarzeń losowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podczas styczniowej wichury zawaliła się ściana szczytowa i uszkodziła część towaru oraz zniszczyła samochód. Samochód nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Okazało się, że wynajmujący nie posiada ubezpieczenia OC, w związku z tym zdecydował się pokryć 50% wartości samochodu, wypłacając jednorazowe odszkodowanie oraz 50% w ratach czynszu.

W jaki sposób dokonać księgowania tych zdarzeń? Czy jest możliwe zastosowanie przez wynajmującego 6-miesięcznego nieodpłatnego najmu (6 × 1000 zł = 6000 zł - 50% wartości samochodu). Jeśli tak, w jaki sposób ujmować to w księdze? Jeżeli wrak samochodu zdecyduję się sprzedać za 1000 zł, to jakie skutki podatkowe będzie to rodzić, uwzględniając dokonany jednorazowy odpis amortyzacyjny?

RADA

REKLAMA

W sytuacji Czytelnika występuje kilka zdarzeń i każde z nich należy odrębnie zaksięgować. Czytelnik nie może jednak potraktować najmu jako nieodpłatnej czynności. Zarówno wynajmujący, jak i najemca muszą wystawić dokumenty i następnie rozliczyć je w drodze kompensaty (wzajemnego potrącenia należności). Szczegóły w uzasadnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

W opisanej przez Czytelnika sytuacji będziemy mieli do czynienia z kilkoma operacjami gospodarczymi:

1. Wypłacenie pierwszej części odszkodowania za uszkodzony samochód

Otrzymane odszkodowanie od właściciela nieruchomości za uszkodzony samochód będzie stanowiło przychód u Czytelnika (art. 14 ust. 2 pkt 12 updof). Na podstawie tego przepisu otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą są zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej. W związku z tym, że Czytelnik umówił się z właścicielem nieruchomości, iż wypłaci on odszkodowanie w ten sposób, że 50% wartości samochodu, czyli 6000 zł, otrzyma natychmiast, Czytelnik powinien zaksięgować do kolumny 8 pkpir (pozostałe przychody) kwotę 6000 zł. Księgowania przychodu należy dokonać w dacie jego otrzymania.

2. „Wypłacenie” kolejnej części odszkodowania w ratach miesięcznych

Czytelnik umówił się również z właścicielem nieruchomości, że pozostałą część odszkodowania wypłaci mu on w ten sposób, że zwolni Czytelnika z opłat za najem. W tej sytuacji wcale nie będziemy mieli do czynienia z zaistnieniem nieodpłatnego używania lokalu. Prawidłowe postępowanie w zakresie obiegu dokumentów zarówno Czytelnika, jak i właściciela nieruchomości powinno być następujące.

Właściciel nieruchomości powinien wystawić, jak zawsze, Czytelnikowi fakturę za najem lokalu. W fakturze tej, w części dotyczącej sposobu zapłaty, powinien jednak zapisać, że zapłata czynszu nastąpi w formie kompensaty. Należność za czynsz zostanie bowiem skompensowana z notą obciążeniową, jaką co miesiąc powinien wystawić Czytelnik.

Z przedstawionego pytania wynika, że właściciel nieruchomości zobowiązał się do „wypłacenia” dalszej części odszkodowania w kwocie 1000 zł miesięcznie i w tej wysokości Czytelnik powinien wystawiać noty przez okres kolejnych 6 miesięcy.

Zaistniałe zdarzenia gospodarcze należy zaksięgować w pkpir Czytelnika następująco:

• wystawione przez wynajmującego faktury za najem nieruchomości Czytelnik zaksięguje do kosztów uzyskania przychodów w kolumnie 13 pkpir; księgowania tego dokona pod datą wystawiania faktury przez wynajmującego (art. 22 ust. 6b updof),

• „otrzymane odszkodowanie”, np. na podstawie noty obciążeniowej, Czytelnik zaksięguje do kolumny 8 (pozostałe przychody); księgowania dokona w dacie rozliczenia (kompensatą) noty obciążeniowej z fakturą za najem.

Z powyższego wynika, że pomimo iż Czytelnik fizycznie nie będzie płacił wynajmującemu za najem, to jednak faktycznie zapłata ta nastąpi w formie kompensaty wystawioną przez Czytelnika notą obciążeniową1,

Należy dodać, że Czytelnik powinien zawrzeć ugodę z wynajmującym (właścicielem nieruchomości), w której zapisane byłyby zasady wypłaty przez wynajmującego na rzecz Czytelnika odszkodowania za zniszczony samochód.

3. Sprzedaż samochodu

Czytelnik, dokonując sprzedaży pozostałości z samochodu, powinien należny ze sprzedaży przychód zaksięgować do kolumny 8 pkpir (pozostałe przychody). Niestety, z racji tego, że Czytelnik dokonał 100% odpisu amortyzacyjnego na podstawie art. 22k ust. 7 updof, nie będzie mógł zaksięgować do kosztów uzyskania przychodów wartości niezamortyzowanej, ponieważ takiej wartości niezamortyzowanej już nie ma.

• art. 14 ust. 2 pkt 1 i 12, art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

• § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Leszek Porowski

doradca podatkowy,

współwłaściciel Biura Rachunkowego

Porowski Consulting


1 W artykule tym używam określenia „nota obciążeniowa” dla dokumentu, jaki powinien wystawić poszkodowany Czytelnik, na podstawie którego „otrzyma on odszkodowanie” od sprawcy szkody. Nadmieniam, że może to być każdy inny dokument, np. wezwanie do zapłaty odszkodowania, nota księgowa, nota roszczeniowa. Czytelnik może również nie wystawiać żadnego dokumentu. Wtedy datą powstania przychodu w przypadku pierwszej części odszkodowania będzie fizyczne jego otrzymanie, a datą przychodu kolejnych rat odszkodowania będzie data terminu zapłaty faktury za najem, w której nastąpi potrącenie wzajemnych należności. Warto jednak, aby w każdej sytuacji strony zawarły stosowną ugodę na piśmie, która będzie jasno regulowała te sprawy.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA