REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir odszkodowanie i kompensatę

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

4 października 2007 r. nabyłem samochód ciężarowy o wartości 12 000 zł netto. 17 października 2007 r. przyjąłem go do używania i dokonałem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Samochód ubezpieczyłem tylko od OC.

W styczniu wynająłem magazyn, w którym oprócz magazynowania towarów handlowych parkowałem ten samochód. Towary handlowe ubezpieczyłem na wypadek kradzieży i zdarzeń losowych we własnym zakresie. Wynajmujący oświadczył, że budynek magazynowy jest ubezpieczony od zdarzeń losowych.

REKLAMA

Autopromocja

Podczas styczniowej wichury zawaliła się ściana szczytowa i uszkodziła część towaru oraz zniszczyła samochód. Samochód nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Okazało się, że wynajmujący nie posiada ubezpieczenia OC, w związku z tym zdecydował się pokryć 50% wartości samochodu, wypłacając jednorazowe odszkodowanie oraz 50% w ratach czynszu.

W jaki sposób dokonać księgowania tych zdarzeń? Czy jest możliwe zastosowanie przez wynajmującego 6-miesięcznego nieodpłatnego najmu (6 × 1000 zł = 6000 zł - 50% wartości samochodu). Jeśli tak, w jaki sposób ujmować to w księdze? Jeżeli wrak samochodu zdecyduję się sprzedać za 1000 zł, to jakie skutki podatkowe będzie to rodzić, uwzględniając dokonany jednorazowy odpis amortyzacyjny?

RADA

W sytuacji Czytelnika występuje kilka zdarzeń i każde z nich należy odrębnie zaksięgować. Czytelnik nie może jednak potraktować najmu jako nieodpłatnej czynności. Zarówno wynajmujący, jak i najemca muszą wystawić dokumenty i następnie rozliczyć je w drodze kompensaty (wzajemnego potrącenia należności). Szczegóły w uzasadnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

W opisanej przez Czytelnika sytuacji będziemy mieli do czynienia z kilkoma operacjami gospodarczymi:

1. Wypłacenie pierwszej części odszkodowania za uszkodzony samochód

Otrzymane odszkodowanie od właściciela nieruchomości za uszkodzony samochód będzie stanowiło przychód u Czytelnika (art. 14 ust. 2 pkt 12 updof). Na podstawie tego przepisu otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą są zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej. W związku z tym, że Czytelnik umówił się z właścicielem nieruchomości, iż wypłaci on odszkodowanie w ten sposób, że 50% wartości samochodu, czyli 6000 zł, otrzyma natychmiast, Czytelnik powinien zaksięgować do kolumny 8 pkpir (pozostałe przychody) kwotę 6000 zł. Księgowania przychodu należy dokonać w dacie jego otrzymania.

2. „Wypłacenie” kolejnej części odszkodowania w ratach miesięcznych

REKLAMA

Czytelnik umówił się również z właścicielem nieruchomości, że pozostałą część odszkodowania wypłaci mu on w ten sposób, że zwolni Czytelnika z opłat za najem. W tej sytuacji wcale nie będziemy mieli do czynienia z zaistnieniem nieodpłatnego używania lokalu. Prawidłowe postępowanie w zakresie obiegu dokumentów zarówno Czytelnika, jak i właściciela nieruchomości powinno być następujące.

Właściciel nieruchomości powinien wystawić, jak zawsze, Czytelnikowi fakturę za najem lokalu. W fakturze tej, w części dotyczącej sposobu zapłaty, powinien jednak zapisać, że zapłata czynszu nastąpi w formie kompensaty. Należność za czynsz zostanie bowiem skompensowana z notą obciążeniową, jaką co miesiąc powinien wystawić Czytelnik.

Z przedstawionego pytania wynika, że właściciel nieruchomości zobowiązał się do „wypłacenia” dalszej części odszkodowania w kwocie 1000 zł miesięcznie i w tej wysokości Czytelnik powinien wystawiać noty przez okres kolejnych 6 miesięcy.

Zaistniałe zdarzenia gospodarcze należy zaksięgować w pkpir Czytelnika następująco:

• wystawione przez wynajmującego faktury za najem nieruchomości Czytelnik zaksięguje do kosztów uzyskania przychodów w kolumnie 13 pkpir; księgowania tego dokona pod datą wystawiania faktury przez wynajmującego (art. 22 ust. 6b updof),

• „otrzymane odszkodowanie”, np. na podstawie noty obciążeniowej, Czytelnik zaksięguje do kolumny 8 (pozostałe przychody); księgowania dokona w dacie rozliczenia (kompensatą) noty obciążeniowej z fakturą za najem.

Z powyższego wynika, że pomimo iż Czytelnik fizycznie nie będzie płacił wynajmującemu za najem, to jednak faktycznie zapłata ta nastąpi w formie kompensaty wystawioną przez Czytelnika notą obciążeniową1,

Należy dodać, że Czytelnik powinien zawrzeć ugodę z wynajmującym (właścicielem nieruchomości), w której zapisane byłyby zasady wypłaty przez wynajmującego na rzecz Czytelnika odszkodowania za zniszczony samochód.

3. Sprzedaż samochodu

Czytelnik, dokonując sprzedaży pozostałości z samochodu, powinien należny ze sprzedaży przychód zaksięgować do kolumny 8 pkpir (pozostałe przychody). Niestety, z racji tego, że Czytelnik dokonał 100% odpisu amortyzacyjnego na podstawie art. 22k ust. 7 updof, nie będzie mógł zaksięgować do kosztów uzyskania przychodów wartości niezamortyzowanej, ponieważ takiej wartości niezamortyzowanej już nie ma.

• art. 14 ust. 2 pkt 1 i 12, art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

• § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Leszek Porowski

doradca podatkowy,

współwłaściciel Biura Rachunkowego

Porowski Consulting


1 W artykule tym używam określenia „nota obciążeniowa” dla dokumentu, jaki powinien wystawić poszkodowany Czytelnik, na podstawie którego „otrzyma on odszkodowanie” od sprawcy szkody. Nadmieniam, że może to być każdy inny dokument, np. wezwanie do zapłaty odszkodowania, nota księgowa, nota roszczeniowa. Czytelnik może również nie wystawiać żadnego dokumentu. Wtedy datą powstania przychodu w przypadku pierwszej części odszkodowania będzie fizyczne jego otrzymanie, a datą przychodu kolejnych rat odszkodowania będzie data terminu zapłaty faktury za najem, w której nastąpi potrącenie wzajemnych należności. Warto jednak, aby w każdej sytuacji strony zawarły stosowną ugodę na piśmie, która będzie jasno regulowała te sprawy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników.

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

REKLAMA

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

Zwrot podatku z Irlandii. Kto może dostać? Jak uzyskać?

Irlandia nadal jest popularnym kierunkiem emigracji zarobkowej dla Polaków. Tym bardziej zachęcamy gorąco do zapoznania się z przygotowanymi poniżej informacjami na temat rozliczenia podatku w tym kraju.

REKLAMA

Spory skok inflacji w lipcu 2024 r. Na jesieni już 4%. Powodem wzrost cen gazu i energii elektrycznej

W lipcu wzrost rachunków za gaz i energię elektryczną podbije inflację o 1,3-1,5 pkt. proc. – czytamy w komentarzu ekonomisty banku ING BSK Adama Antoniaka do poniedziałkowych danych GUS. Zdaniem ekonomistów PKO BP może to być nawet +2 pkt proc. W opinii ekonomistów PKO BP trend spadkowy inflacji bazowej wyczerpuje się i jesienią możemy zobaczyć jej nieznaczny wzrost, ponownie do ok. 4 proc. rdr.

Dlaczego księgowość wciąż jest pewnym wyborem? Po pierwsze, potrzeba prowadzenia rachunkowości jest niezmienna. Po drugie, księgowość to dziedzina, która stale ewoluuje

Księgowość jest nadal pewnym wyborem. Po pierwsze, potrzeba prowadzenia rachunkowości jest niezmienna. Niezależnie od tego, jak rozwija się technologia, firmy zawsze będą potrzebować wykwalifikowanych osób do zarządzania swoimi finansami. Po drugie, księgowość to dziedzina, która stale ewoluuje, mimo nowych technologii i sztucznej inteligencji.

REKLAMA