REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem młodego pracownika w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem młodego pracownika w księgach rachunkowych/ Fot. Fotolia
Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem młodego pracownika w księgach rachunkowych/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O zwrot kosztów związanych z zatrudnieniem młodego pracownika będzie mógł się ubiegać od nowego roku pracodawca, który zatrudni skierowanego przez urząd pracy bezrobotnego do 30. roku życia. Sposób ujęcia w księgach będzie zależał od momentu otrzymania środków pieniężnych.

REKLAMA

Autopromocja

Mimo spadającego poziomu bezrobocia sytuacja na rynku pracy młodych ludzi kończących szkoły nadal jest bardzo trudna. Od 1 stycznia 2016 r. będą dostępne nowe instrumenty wspierające ich zatrudnienie. Warto wiedzieć, jak ująć skutki ich zastosowania w księgach pracodawcy.

Kto skorzysta

Zakład pracy, który zatrudni pracownika poniżej 30. roku życia, może skorzystać z nowego narzędzia wspierającego rozwój rynku pracy określonego w art. 150f i art. 150g ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Przepisy te zostały wprowadzone ustawą z 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. poz. 1814), która weszła w życie 21 listopada 2015 r. Instrument ten powinien spowodować zmniejszenie liczby pozapracowniczych form zatrudnienia i ułatwić przechodzenie do zatrudnienia w ramach umowy o pracę, w tym w dalszej perspektywie również na umowy o pracę na czas nieokreślony. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, pierwszeństwo w skierowaniu do pracodawcy na stanowisko pracy objęte refundacją części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne będą mieli absolwenci wszystkich poziomów szkół podejmujący po raz pierwszy w życiu zatrudnienie w ramach umowy o pracę.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

REKLAMA

Pracodawcy będą mogli się ubiegać o zawarcie umowy ze starostą, jeśli zatrudnią w swoim zakładzie pracy skierowanego przez urząd pracy bezrobotnego do 30. roku życia. Nie będzie miał znaczenia rodzaj pracy. Ważne będzie natomiast to, że zatrudniony bezrobotny powinien być pracownikiem nie tylko przez czas, na jaki została zawarta umowa, lecz także przez kolejnych 12 miesięcy. Ustawa wymaga, że zatrudnienie powinno być w wymiarze pełnego etatu. Umowy takie będą mogły być zawierane w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r., a refundacja będzie dokonywana w latach 2016–2018. [przykład 1]

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zauważyć należy, że starosta nie będzie mógł zawrzeć umowy o powyższą refundację z pracodawcą, u którego w okresie ostatnich 6 miesięcy przed złożeniem wniosku nastąpiło zmniejszenie zatrudnienia z przyczyn dotyczących zakładu pracy.

Pełnokrwista postać księgowego, czyli wiedza, praktyka i etyka

Kwota refundacji obejmować będzie część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych do 30. roku życia. Kwota ta powinna być uzgodniona w umowie. Nie może jednak przekraczać kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych skierowanych bezrobotnych w miesiącu oraz kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia. [przykład 2]

Ewidencja

W księgach rachunkowych wynagrodzenie ujmowane jest na koncie kosztów rodzajowych „Wynagrodzenia” w miesiącu, w którym była świadczona praca niezależnie od terminu wypłaty tego wynagrodzenia pracownikowi. Z kolei składki emerytalne, rentowe i wypadkowa obciążające pracodawcę ewidencjonowane są na koncie „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia na rzecz pracowników”. Zgodnie z zasadą współmierności przychodów i kosztów ujmujemy je w okresie, w którym świadczona była praca. Nie ma znaczenia, kiedy zostaną odprowadzone do ZUS.

Jak ująć w księgach rachunkowych nieodpłatne świadczenie

REKLAMA

Refundację kosztów związaną z zatrudnieniem ujmuje się jako pozostały przychód operacyjny na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h ustawy o rachunkowości. Jest to bowiem przychód pośrednio związany z działalnością operacyjną jednostki. [przykład 3]

Prawidłowym rozwiązaniem w księgach rachunkowych będzie także zmniejszenie kosztów działalności operacyjnej, tj. kosztów wynagrodzenia i ubezpieczeń społecznych. To rozwiązanie można zastosować jedynie wtedy, gdy refundacja z urzędu pracy nastąpi w tym samym roku, co poniesienie kosztów. [przykład 4]

Ujęcie zwrotu

Nowelizacja ustawy przewiduje też sytuacje, gdy konieczny może być zwrot refundacji. Nastąpi to po pierwsze, gdy pracodawca nie będzie wywiązywał się z umowy. Zwrot uzyskanej pomocy nastąpi w kwocie proporcjonalnej do okresu, w którym nie utrzymano zatrudnienia skierowanej osoby, wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania refundacji za pierwszy miesiąc, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.

Po drugie, gdy w czasie trwania umowy lub w okresie kolejnych 12 miesięcy po jej zakończeniu nastąpi rozwiązanie stosunku pracy przez bezrobotnego lub wygaśnięcie stosunku pracy lub osoba ta zostaje zwolniona z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych (na podstawie art. 52 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.), starosta kieruje na zwolnione stanowisko pracy innego bezrobotnego. Jeśli pracodawca przyjmie go do pracy, to umowa zachowuje moc. Jeśli natomiast pracodawca odmówi przyjęcia go do pracy, to zwraca uzyskaną pomoc w kwocie proporcjonalnej do okresu, w którym nie utrzymano zatrudnienia skierowanej osoby wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty. W przypadku braku możliwości skierowania bezrobotnego przez urząd pracy na zwolnione stanowisko pracy pracodawca lub przedsiębiorca nie zwracają uzyskanej pomocy za okres, w którym uprzednio skierowany bezrobotny pozostawał w zatrudnieniu.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zwrot kwoty refundacji będzie ujmowany na podstawie wyciągu bankowego jako pozostały koszt operacyjny. Odsetki ujmowane będą jako koszt finansowy.

Na koniec należy podkreślić, że omawiana refundacja jest udzielana zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis. ©?

PRZYKŁAD 1

Stosunek pracy

Starosta zawarł umowę ze spółką ABC sp. z o.o. na zatrudnienie dwóch osób do 30. roku życia od 1 lutego 2016 r. Umowa o refundację została zawarta na 12 miesięcy. Powyższe oznacza, że stosunek pracy powinien być utrzymany co najmniej do 31 stycznia 2018 r., czyli jeszcze 12 miesięcy po upływie rocznego okresu umowy.

PRZYKŁAD 2

Maksymalna kwota

Spółka ABC Sp. z o.o. zatrudniła trzech bezrobotnych. Wynagrodzenie, jakie im zgodnie z umową o pracę przysługuje, to 3000 zł brutto plus premia motywacyjna 500 zł. Maksymalna kwota miesięcznej refundacji to:

w części dotyczącej wynagrodzeń 3 x 1850 zł = 5550 zł,

w części dotyczącej składek na ubezpieczenia społeczne 3 x 1850 zł x (9,76 proc.+ 6,5 proc. + 1,8 proc.) = 3 x 334,11 zł = 1002,33 zł.

Razem 6552,33 zł.

PRZYKŁAD 3

Częściowe odzyskanie wypłaconych wynagrodzeń

Spółka WWD SA zatrudniała w lutym 2016 r. troje bezrobotnych, wynagrodzenie brutto każdego to 4000 zł. Kwota redukcji wynagrodzeń i składek ZUS wyniosła 6552,33 zł. Refundacja ta wpłynęła na konto spółki 2 kwietnia 2016 r.

Ewidencję kosztów wynagrodzeń wraz z narzutami oraz częściowy zwrot tych kosztów można ująć w księgach rachunkowych zapisami:

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Kwota brutto wynagrodzenia na podstawie listy płac to 12 000 zł (3 x 4000 zł): strona Wn konta Wynagrodzenia, strona Ma konta Rozrachunki z pracownikami.

2. Zarachowanie składek obciążających pracodawcę (emerytalne, rentowe, wypadkowe, na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) [3 x 4000 zł x (9,76 proc. + 6,5 proc. + 1,8 proc. + 2,45 proc. + 0,1 proc.)] = 3 x 824,40 zł = 2473,20 zł:

● strona Wn konta Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,

● strona Ma konta Rozrachunki z ZUS.

3. Wpływ środków z urzędu pracy na podstawie wyciągu bankowego to kwota 6552,33 zł: strona Wn konta Rachunek bieżący, strona Ma konta Pozostałe przychody operacyjne.

PRZYKŁAD 4

Zmniejszenie kosztów

Spółka Kowalski i Nowak sp. j. zatrudniła bezrobotnego do 30. roku życia na podstawie skierowania z urzędu pracy. Zawarto umowę ze starostą o refundację wynagrodzenia i składek. Wynagrodzenie pracownika wynosi brutto 2500 zł. Składki obciążające pracodawcę 525,25 zł. Kwota refundacji wynagrodzenia wynosi 1850 zł, a składek do ZUS 334,11 zł. Spółka otrzymała refundację ostatniego dnia miesiąca, w którym była świadczona praca, i ujmuje ją jako zmniejszenie kosztów.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Kwota brutto wynagrodzenia na podstawie listy płac 2500 zł: strona Wn konta Wynagrodzenia, strona Ma konta Rozrachunki z pracownikami.

2. Zarachowanie składek obciążających pracodawcę (emerytalne, rentowe, wypadkowe, na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) [2500 x (9,76 proc. + 6,5 proc. + 1,8 proc. + 2,45 proc. + 0,1 proc.)] = 525,25 zł:

● strona Wn konta Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,

● strona Ma konta Rozrachunki z ZUS.

3. Wpływ środków z urzędu pracy na podstawie wyciągu bankowego 2184,11 zł (334,11 zł + 1850 zł): strona Wn konta Rachunek bieżący, strona Ma konta Pozostałe rozrachunki z UP.

4. Korekta kosztów (zapis może być też dokonany stornem czerwonym) tu storno czarne:

● strona Wn konta Pozostałe rozrachunki z UP 2184 zł;

● strona Ma konta Wynagrodzenia 1850 zł;

● strona Ma konta Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia 334,11 zł.

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna:

- Art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

- Art. 150f i art. 150g ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 149 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA