REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć koszty kapitalnego remontu w księgach rachunkowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć koszty kapitalnego remontu w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Jak ująć koszty kapitalnego remontu w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma dokonała kapitalnego remontu biurowca. Czy koszty związane z tym remontem powinna rozłożyć w czasie, czy powiększyć wartość środka trwałego i dokonywać odpisów amortyzacyjnych? Jak ująć te koszty w księgach rachunkowych?

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Autopromocja

Środki trwałe wykorzystywane są niemal w każdej działalności gospodarczej. Budynki, maszyny oraz urządzenia w toku ich normalnej eksploatacji ulegają stopniowemu zużyciu, a w konsekwencji wymagają co jakiś czas przeprowadzenia napraw lub remontów w celu zachowania pełnej sprawności.

Istotą remontu jest przywrócenie w trakcie eksploatacji pierwotnego stanu technicznego wraz z wymianą zużytych składników technicznych (np. części zamiennych). Nie powoduje to zmiany charakteru i funkcji remontowanego obiektu, lecz umożliwia wykorzystywanie go zgodnie z gospodarczym przeznaczeniem. W tym przypadku, nawet jeśli wydatki związane z zakupem części zamiennych oraz ich zamontowaniem przekroczą 3500 zł (czyli bez względu na ich wysokość), to zostaną zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu (koszty działalności operacyjnej), a nie powiększą wartości początkowej tego środka trwałego. Podatnik ponosi określone nakłady, aby przywrócić stan pierwotny bądź zbliżony do pierwotnego. Nie można więc mówić w tym przypadku o zwiększeniu jego wartości początkowej.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2016 r.

Z kolei ulepszenie środka trwałego ma na celu jego modernizację, unowocześnienie. Środki poniesione na ten cel służą zwiększeniu użyteczności danego środka trwałego i mogą wpływać na jego wartość początkową. Środki trwałe uważa się za ulepszone wówczas, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Wartość tę mierzy się w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki związane z pracami remontowymi przeprowadzanymi w trakcie eksploatacji środka trwałego (po wprowadzeniu go do ewidencji) są zaliczane bezpośrednio do kosztów podatkowych. Z uwagi na to, że są to tzw. koszty pośrednie, podlegają one potrąceniu w dacie poniesienia, tj. w dacie ujęcia (zaksięgowania) ich w księgach rachunkowych na podstawie faktury (rachunku).

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Koszty remontów środków trwałych, których wartość jest istotna (kapitalnych i średnich, nie zaś remontów bieżących i napraw), wskazane jest rozliczać w czasie za pośrednictwem konta Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Skutki większych remontów są odczuwane także w następnych latach po ich przeprowadzeniu i w związku z tym wymagają rozliczenia w czasie dłuższym niż rok. Taki remont przynosi korzyści uzasadniające zaliczenie go do aktywów. Ponadto uwzględnienie kosztów takiego remontu jednorazowo w kosztach mogłoby zniekształcić wynik finansowy danego okresu.

Rozliczenie kosztów remontu powinno mieć miejsce od miesiąca następującego po miesiącu przeprowadzenia remontu do miesiąca kończącego przyjęty okres rozliczeniowy.

Ewidencja księgowa faktur za prace remontowe oraz rozliczenia kosztów remontu w czasie może przebiegać następująco (przy ewidencji i rozliczaniu kosztów na kontach zespołu 4):

1) faktura otrzymana po wykonaniu usługi remontowej: Wn konto Rozliczenie zakupu, Wn konto VAT naliczony oraz Ma konto Rozrachunki z dostawcami;

2) obciążenie kosztów rodzajowych: Wn konto Koszty według rodzajów (w analityce: Usługi obce) oraz Ma konto Rozliczenie zakupu;

3) przeniesienie kosztów remontu do rozliczenia w czasie: Wn konto Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów oraz Ma konto Rozliczenie kosztów;

4) odpisy kosztów remontu, np. miesięczne: Wn konto Rozliczenie kosztów oraz Ma konto Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wartość nierozliczonych kosztów figurujących na koncie Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów jednostka powinna jednorazowo ująć w koszty zapisem: Wn konto Pozostałe koszty operacyjne oraz Ma konto Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. ©?

PRZYKŁAD

Budynek biurowy

We wrześniu 2015 r. jednostka dokonała kapitalnego remontu budynku biurowego. Całkowity koszt remontu wyniósł 49 200 zł (w tym 9200 zł VAT podlegający odliczeniu). Koszty remontu stanowią koszt istotny, dlatego kierownik jednostki podjął decyzję o rozliczaniu kosztów remontu przez 2 lata. Miesięczny odpis wynosi: 40 000 zł : 24 miesiące = 1666,66 zł. Jednostka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. FV za koszty remontu dachu:

a) kwota brutto 49 200 zł: strona Wn konto Rozliczenie zakupu oraz Rozrachunki z dostawcami;

b) VAT kwota 9200 zł: strona Wn konto VAT naliczony oraz strona Ma konto Rozliczenie zakupu;

c) kwota netto 40 000 zł: strona Wn konto Usługi obce (w analityce koszty remontu) oraz strona Ma konto Rozliczenie zakupu.

2. PK – zarachowanie kosztów remontu w rozliczenia międzyokresowe kwota 40 000 zł: strona Wn konto Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów oraz strona Ma konto Rozliczenie kosztów.

3. PK – miesięczny odpis kosztów remontu rozliczanego w czasie kwota 1666,66 zł: strona Wn konto Rozliczenie kosztów oraz strona Ma konto Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA