REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć koszty kapitalnego remontu w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć koszty kapitalnego remontu w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Jak ująć koszty kapitalnego remontu w księgach rachunkowych / Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma dokonała kapitalnego remontu biurowca. Czy koszty związane z tym remontem powinna rozłożyć w czasie, czy powiększyć wartość środka trwałego i dokonywać odpisów amortyzacyjnych? Jak ująć te koszty w księgach rachunkowych?

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

REKLAMA

Środki trwałe wykorzystywane są niemal w każdej działalności gospodarczej. Budynki, maszyny oraz urządzenia w toku ich normalnej eksploatacji ulegają stopniowemu zużyciu, a w konsekwencji wymagają co jakiś czas przeprowadzenia napraw lub remontów w celu zachowania pełnej sprawności.

Istotą remontu jest przywrócenie w trakcie eksploatacji pierwotnego stanu technicznego wraz z wymianą zużytych składników technicznych (np. części zamiennych). Nie powoduje to zmiany charakteru i funkcji remontowanego obiektu, lecz umożliwia wykorzystywanie go zgodnie z gospodarczym przeznaczeniem. W tym przypadku, nawet jeśli wydatki związane z zakupem części zamiennych oraz ich zamontowaniem przekroczą 3500 zł (czyli bez względu na ich wysokość), to zostaną zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu (koszty działalności operacyjnej), a nie powiększą wartości początkowej tego środka trwałego. Podatnik ponosi określone nakłady, aby przywrócić stan pierwotny bądź zbliżony do pierwotnego. Nie można więc mówić w tym przypadku o zwiększeniu jego wartości początkowej.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2016 r.

Z kolei ulepszenie środka trwałego ma na celu jego modernizację, unowocześnienie. Środki poniesione na ten cel służą zwiększeniu użyteczności danego środka trwałego i mogą wpływać na jego wartość początkową. Środki trwałe uważa się za ulepszone wówczas, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Wartość tę mierzy się w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydatki związane z pracami remontowymi przeprowadzanymi w trakcie eksploatacji środka trwałego (po wprowadzeniu go do ewidencji) są zaliczane bezpośrednio do kosztów podatkowych. Z uwagi na to, że są to tzw. koszty pośrednie, podlegają one potrąceniu w dacie poniesienia, tj. w dacie ujęcia (zaksięgowania) ich w księgach rachunkowych na podstawie faktury (rachunku).

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Koszty remontów środków trwałych, których wartość jest istotna (kapitalnych i średnich, nie zaś remontów bieżących i napraw), wskazane jest rozliczać w czasie za pośrednictwem konta Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Skutki większych remontów są odczuwane także w następnych latach po ich przeprowadzeniu i w związku z tym wymagają rozliczenia w czasie dłuższym niż rok. Taki remont przynosi korzyści uzasadniające zaliczenie go do aktywów. Ponadto uwzględnienie kosztów takiego remontu jednorazowo w kosztach mogłoby zniekształcić wynik finansowy danego okresu.

Rozliczenie kosztów remontu powinno mieć miejsce od miesiąca następującego po miesiącu przeprowadzenia remontu do miesiąca kończącego przyjęty okres rozliczeniowy.

Ewidencja księgowa faktur za prace remontowe oraz rozliczenia kosztów remontu w czasie może przebiegać następująco (przy ewidencji i rozliczaniu kosztów na kontach zespołu 4):

1) faktura otrzymana po wykonaniu usługi remontowej: Wn konto Rozliczenie zakupu, Wn konto VAT naliczony oraz Ma konto Rozrachunki z dostawcami;

2) obciążenie kosztów rodzajowych: Wn konto Koszty według rodzajów (w analityce: Usługi obce) oraz Ma konto Rozliczenie zakupu;

3) przeniesienie kosztów remontu do rozliczenia w czasie: Wn konto Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów oraz Ma konto Rozliczenie kosztów;

4) odpisy kosztów remontu, np. miesięczne: Wn konto Rozliczenie kosztów oraz Ma konto Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wartość nierozliczonych kosztów figurujących na koncie Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów jednostka powinna jednorazowo ująć w koszty zapisem: Wn konto Pozostałe koszty operacyjne oraz Ma konto Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów. ©?

PRZYKŁAD

Budynek biurowy

We wrześniu 2015 r. jednostka dokonała kapitalnego remontu budynku biurowego. Całkowity koszt remontu wyniósł 49 200 zł (w tym 9200 zł VAT podlegający odliczeniu). Koszty remontu stanowią koszt istotny, dlatego kierownik jednostki podjął decyzję o rozliczaniu kosztów remontu przez 2 lata. Miesięczny odpis wynosi: 40 000 zł : 24 miesiące = 1666,66 zł. Jednostka ewidencjonuje koszty na kontach zespołu 4.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. FV za koszty remontu dachu:

a) kwota brutto 49 200 zł: strona Wn konto Rozliczenie zakupu oraz Rozrachunki z dostawcami;

b) VAT kwota 9200 zł: strona Wn konto VAT naliczony oraz strona Ma konto Rozliczenie zakupu;

c) kwota netto 40 000 zł: strona Wn konto Usługi obce (w analityce koszty remontu) oraz strona Ma konto Rozliczenie zakupu.

2. PK – zarachowanie kosztów remontu w rozliczenia międzyokresowe kwota 40 000 zł: strona Wn konto Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów oraz strona Ma konto Rozliczenie kosztów.

3. PK – miesięczny odpis kosztów remontu rozliczanego w czasie kwota 1666,66 zł: strona Wn konto Rozliczenie kosztów oraz strona Ma konto Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA