REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji / Fot. Fotolia
Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie procesu likwidacyjnego w spółce wiąże się z obowiązkiem stosowania szczególnych zasad rachunkowości, które znajdują odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przed rozpoczęciem likwidacji spółka zobowiązana jest m.in. do przeprowadzenia inwentaryzacji, przeszacowania wartości aktywów do wartości odzyskiwalnej, utworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania oraz rezerwy na zagrożenie utraty zdolności do kontynuacji działalności.

Likwidacja jest jedną z form reorganizacji rynku, która z perspektywy interesariuszy, w porównaniu z ogłoszeniem upadłości czy bankructwa, jest najlepiej odbieraną formą zakończenia aktywności gospodarczej. Likwidacja polega na jak najkorzystniejszym upłynnieniu posiadanego majątku, zakończeniu bieżących spraw spółki oraz ułożeniu strategii, która zaspokoi wszelkie roszczenia wierzycieli. Granicą oddzielającą likwidację od upadłości oraz bankructwa jest stopień zdolności przedsiębiorstwa do pokrycia swoich zobowiązań. W przypadku gdy podmiot gospodarczy jest niezdolny do spłaty wszystkich swoich zobowiązań, konieczne jest ogłoszenie upadłości, natomiast gdy wartość posiadanego majątku jest niewystarczająca nawet na pokrycie wydatków związanych z postępowaniem upadłościowym – podmiot ogłasza bankructwo.

REKLAMA

Zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych przy przekształceniu spółki

Podmioty posiadające osobowość prawną są zobligowane do rozpoczęcia postępowania likwidacyjnego w przypadku zaistnienia jakiegokolwiek zdarzenia przewidzianego przepisami prawa, w przeciwieństwie do spółek osobowych (z wyjątkiem spółki komandytowo-akcyjnej), które aktywność gospodarczą mogą zakończyć w sposób alternatywny (wynika to z zakresu ponoszonej odpowiedzialności majątkowej, która jest uzależniona od formy prawno-organizacyjnej spółki).

Rachunkowość spółki

Na dzień poprzedzający rozpoczęcie likwidacji jednostka zobligowana jest m.in. do przeprowadzenia inwentaryzacji, przeszacowania wartości aktywów do wartości odzyskiwalnej, utworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania oraz rezerwy na zagrożenie utraty zdolności do kontynuacji działalności. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jednostka jest zobligowana do sporządzenia spisu aktywów oraz pasywów na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Rozpoczęcie postępowania likwidacyjnego zaliczane jest do katalogu czynności, których wystąpienie nakłada na jednostkę obowiązek zakończenia bieżącego okresu sprawozdawczego oraz rozpoczęcia nowego – jako jednostka w likwidacji. Likwidacja wiąże się więc z obowiązkiem zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający rozpoczęcie wygaszania aktywności gospodarczej oraz do sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji. Wystąpienie w jednym roku kalendarzowym dwóch okresów sprawozdawczych powoduje zwiększenie obowiązków sprawozdawczych, które w sytuacjach kryzysowych w dużym stopniu wpływają na obciążenie finansowe jednostek o zachwianej kondycji finansowej. Brak zdolności do kontynuacji działalności podmiotów będących w likwidacji jest przesłanką do dokonania zmiany stosowanych zasad wyceny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

W sytuacji gdy wartość aktywów w księgach rachunkowych jest zawyżona - różnice wynikające z aktualizacji wartości należy ująć bezpośrednio po stronie Wn na koncie Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny. Obowiązek utworzenia rezerw, które tworzone są w związku ze wzrostem możliwości wystąpienia potencjalnych strat, dotyczy w szczególności kosztów:

wynagrodzenia likwidatora oraz rzeczoznawcy,

● odpraw dla pracowników,

● odszkodowań,

● opłat sądowych i notarialnych,

● ekspertyz prawnych.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Powstanie sytuacji kryzysowych nakłada również na podmioty w likwidacji obowiązek połączenia kapitałów własnych w jeden kapitał podstawowy na dzień rozpoczęcia likwidacji. Ponadto w stosunku do spółek kapitałowych w likwidacji istnieje obowiązek wezwania wierzycieli do zgłaszania swoich roszczeń w terminie:

● trzech miesięcy w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością,

● sześciu miesięcy w przypadku spółek akcyjnych, licząc te terminy od dnia ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Wykrywanie sytuacji kryzysowych

Przepisy ustawy o rachunkowości przez wprowadzenie definicji jednostek mikro uprawniają m.in. już od sprawozdania finansowego sporządzanego za 2014 r. do dobrowolnego stosowania uproszczeń w zakresie sporządzania rachunku przepływów pieniężnych oraz zestawienia zmian w kapitale własnym. Bilans jest elementem sprawozdania finansowego cechującym się znaczną pojemnością informacyjną. Jednak ze względu na to, że sporządzany jest na dany dzień, prezentowane informacje mogą podlegać pewnej kreacji, co w przypadku rozszerzonych elementów sprawozdania jest znacznie ograniczone.

WAŻNE

Wartość odzyskiwalna to cena sprzedaży netto pomniejszona o odpisy umorzeniowe, amortyzacyjne oraz z tytułu trwałej utraty wartości – nie wyższa od początkowej ceny nabycia bądź kosztu wytworzenia

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Wprowadzenie uproszczeń w zakresie prezentacji danych przez jednostki mikro może negatywnie wpłynąć na decyzje podejmowane przez interesariuszy. Ograniczenie informacyjne może doprowadzić (przez zwiększenie niepewności co do sytuacji finansowej jednostki) do wzrostu oczekiwanej stopy zwrotu za ponoszone ryzyko. Systematyczne weryfikowanie sytuacji finansowej jednostki ogranicza również prawdopodobieństwo wystąpienia nieoczekiwanych zdarzeń kryzysowych. Wczesna identyfikacja symptomów zagrażających dalszej działalności jest więc podstawowym elementem racjonalnego zarządzania przedsiębiorstwem. Ponadto bieżąca weryfikacja zasadności stosowania zasady kontynuacji działalności należy do obowiązków osób zarządzających. Pominięcie ustawowego obowiązku badania zagrożenia kontynuacji działalności przedsiębiorstwa, bez względu na celowe bądź niezamierzone działanie, może pociągnąć osoby zarządzające spółką do poniesienia odpowiedzialności karnej lub/i materialnej. ©?

Joanna Płachta, księgowa w dziale usług księgowych BDO, biuro w Katowicach

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA