REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji / Fot. Fotolia
Księgi rachunkowe spółki postawionej w stan likwidacji / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczęcie procesu likwidacyjnego w spółce wiąże się z obowiązkiem stosowania szczególnych zasad rachunkowości, które znajdują odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przed rozpoczęciem likwidacji spółka zobowiązana jest m.in. do przeprowadzenia inwentaryzacji, przeszacowania wartości aktywów do wartości odzyskiwalnej, utworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania oraz rezerwy na zagrożenie utraty zdolności do kontynuacji działalności.

Likwidacja jest jedną z form reorganizacji rynku, która z perspektywy interesariuszy, w porównaniu z ogłoszeniem upadłości czy bankructwa, jest najlepiej odbieraną formą zakończenia aktywności gospodarczej. Likwidacja polega na jak najkorzystniejszym upłynnieniu posiadanego majątku, zakończeniu bieżących spraw spółki oraz ułożeniu strategii, która zaspokoi wszelkie roszczenia wierzycieli. Granicą oddzielającą likwidację od upadłości oraz bankructwa jest stopień zdolności przedsiębiorstwa do pokrycia swoich zobowiązań. W przypadku gdy podmiot gospodarczy jest niezdolny do spłaty wszystkich swoich zobowiązań, konieczne jest ogłoszenie upadłości, natomiast gdy wartość posiadanego majątku jest niewystarczająca nawet na pokrycie wydatków związanych z postępowaniem upadłościowym – podmiot ogłasza bankructwo.

REKLAMA

Autopromocja

Zamknięcia i otwarcia ksiąg rachunkowych przy przekształceniu spółki

Podmioty posiadające osobowość prawną są zobligowane do rozpoczęcia postępowania likwidacyjnego w przypadku zaistnienia jakiegokolwiek zdarzenia przewidzianego przepisami prawa, w przeciwieństwie do spółek osobowych (z wyjątkiem spółki komandytowo-akcyjnej), które aktywność gospodarczą mogą zakończyć w sposób alternatywny (wynika to z zakresu ponoszonej odpowiedzialności majątkowej, która jest uzależniona od formy prawno-organizacyjnej spółki).

Rachunkowość spółki

Na dzień poprzedzający rozpoczęcie likwidacji jednostka zobligowana jest m.in. do przeprowadzenia inwentaryzacji, przeszacowania wartości aktywów do wartości odzyskiwalnej, utworzenia rezerw na przyszłe zobowiązania oraz rezerwy na zagrożenie utraty zdolności do kontynuacji działalności. Zgodnie z obowiązującymi przepisami jednostka jest zobligowana do sporządzenia spisu aktywów oraz pasywów na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Rozpoczęcie postępowania likwidacyjnego zaliczane jest do katalogu czynności, których wystąpienie nakłada na jednostkę obowiązek zakończenia bieżącego okresu sprawozdawczego oraz rozpoczęcia nowego – jako jednostka w likwidacji. Likwidacja wiąże się więc z obowiązkiem zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający rozpoczęcie wygaszania aktywności gospodarczej oraz do sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji. Wystąpienie w jednym roku kalendarzowym dwóch okresów sprawozdawczych powoduje zwiększenie obowiązków sprawozdawczych, które w sytuacjach kryzysowych w dużym stopniu wpływają na obciążenie finansowe jednostek o zachwianej kondycji finansowej. Brak zdolności do kontynuacji działalności podmiotów będących w likwidacji jest przesłanką do dokonania zmiany stosowanych zasad wyceny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

W sytuacji gdy wartość aktywów w księgach rachunkowych jest zawyżona - różnice wynikające z aktualizacji wartości należy ująć bezpośrednio po stronie Wn na koncie Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny. Obowiązek utworzenia rezerw, które tworzone są w związku ze wzrostem możliwości wystąpienia potencjalnych strat, dotyczy w szczególności kosztów:

● wynagrodzenia likwidatora oraz rzeczoznawcy,

● odpraw dla pracowników,

● odszkodowań,

● opłat sądowych i notarialnych,

● ekspertyz prawnych.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Powstanie sytuacji kryzysowych nakłada również na podmioty w likwidacji obowiązek połączenia kapitałów własnych w jeden kapitał podstawowy na dzień rozpoczęcia likwidacji. Ponadto w stosunku do spółek kapitałowych w likwidacji istnieje obowiązek wezwania wierzycieli do zgłaszania swoich roszczeń w terminie:

● trzech miesięcy w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością,

● sześciu miesięcy w przypadku spółek akcyjnych, licząc te terminy od dnia ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Wykrywanie sytuacji kryzysowych

Przepisy ustawy o rachunkowości przez wprowadzenie definicji jednostek mikro uprawniają m.in. już od sprawozdania finansowego sporządzanego za 2014 r. do dobrowolnego stosowania uproszczeń w zakresie sporządzania rachunku przepływów pieniężnych oraz zestawienia zmian w kapitale własnym. Bilans jest elementem sprawozdania finansowego cechującym się znaczną pojemnością informacyjną. Jednak ze względu na to, że sporządzany jest na dany dzień, prezentowane informacje mogą podlegać pewnej kreacji, co w przypadku rozszerzonych elementów sprawozdania jest znacznie ograniczone.

WAŻNE

Wartość odzyskiwalna to cena sprzedaży netto pomniejszona o odpisy umorzeniowe, amortyzacyjne oraz z tytułu trwałej utraty wartości – nie wyższa od początkowej ceny nabycia bądź kosztu wytworzenia

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Wprowadzenie uproszczeń w zakresie prezentacji danych przez jednostki mikro może negatywnie wpłynąć na decyzje podejmowane przez interesariuszy. Ograniczenie informacyjne może doprowadzić (przez zwiększenie niepewności co do sytuacji finansowej jednostki) do wzrostu oczekiwanej stopy zwrotu za ponoszone ryzyko. Systematyczne weryfikowanie sytuacji finansowej jednostki ogranicza również prawdopodobieństwo wystąpienia nieoczekiwanych zdarzeń kryzysowych. Wczesna identyfikacja symptomów zagrażających dalszej działalności jest więc podstawowym elementem racjonalnego zarządzania przedsiębiorstwem. Ponadto bieżąca weryfikacja zasadności stosowania zasady kontynuacji działalności należy do obowiązków osób zarządzających. Pominięcie ustawowego obowiązku badania zagrożenia kontynuacji działalności przedsiębiorstwa, bez względu na celowe bądź niezamierzone działanie, może pociągnąć osoby zarządzające spółką do poniesienia odpowiedzialności karnej lub/i materialnej. ©?

Joanna Płachta, księgowa w dziale usług księgowych BDO, biuro w Katowicach

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA