REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych odpis na ZFŚS

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć w księgach rachunkowych odpis na ZFŚS
Jak ująć w księgach rachunkowych odpis na ZFŚS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka po raz pierwszy tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS). Jak powinna ująć w księgach rachunkowych odpis na fundusz, jeżeli prowadzi ewidencje w obydwu układach kosztów?

REKLAMA

Autopromocja

Utworzony odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ujmuje się na koncie w zespole 8 o nazwie „Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”. Na koncie tym ujmuje się stan funduszu oraz jego zwiększenia i zmniejszenia. Za działalność socjalną uważa się organizowanie albo finansowanie przez zakłady pracy usług socjalnych na rzecz pracowników i ich rodzin, głównie w zakresie:

● różnych form wypoczynku pracowników i ich rodzin (wczasy, kolonie letnie, wycieczki, obozy itp.),

● działalności kulturalno-oświatowej,

● sportu i rekreacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● pomocy materialnej, której jedną z odmian jest udzielanie pożyczek lub dotacji na cele mieszkaniowe.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

Utworzenie ZFŚS zostanie zaewidencjonowane w korespondencji z kontem kosztów rodzajowych „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”. Odpis jest dokonywany na podstawie planowanego poziomu zatrudnienia na cały rok obrotowy. Zgodnie z zasadą memoriału należy zastosować do rozliczenia kosztu konto „Rozliczeń międzyokresowych kosztów”. Sposób ujęcia księgowego zależy od zespołów kont stosowanych w podmiocie. Z pytania wynika, że jednostka prowadzi ewidencje w obydwu układach kosztów. Sposób ujęcia odpisu i jego rozliczenie przedstawia poniższy przykład. ©?

Działalnością socjalną są:

● usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego

● udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej

● udzielanie zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową

Umowa sponsoringu - ewidencja w księgach rachunkowych

PRZYKŁAD

Na czwórkach i piątkach

Jednostka zobowiązana do utworzenia ZFŚS ustaliła liczbę osób zatrudnionych w podmiocie w przeliczeniu na pełne etaty na 57. Wartość odpisu ustalono według wyliczenia:

57 osób x 1093,93 zł = 62 354,01 zł

Kwota miesięcznego kosztu wynosi 62 354,01 : 12 miesięcy = 5196,17 zł

infoRgrafika

1. Utworzenie odpisu na ZFŚS – 62 354,01 zł,

2. Przeniesienie odpisu do rozliczenia w czasie – 62 354,01 zł,

3. Zaksięgowanie w koszty stycznia miesięcznej kwoty odpisu – 5196,17 zł (kwota powinna być podzielona według zatrudnienia pracowników w odpowiednie koszty działalności, w przykładzie załóżmy, że 70 proc. pracowników to pracownicy bezpośrednio produkcyjni, a 30 proc. – pracownicy zarządu)

a) w koszty działalności podstawowej – produkcja – 3637,32 zł,

b) w koszty zarządu – 1558,85 zł,

4. Ujęcie odpisu przez okres od lutego do maja 2016 r. = 4 x 5196,17 = 20 784,68 zł,

a) w koszty działalności podstawowej – produkcja – 4 x 3637,32 = 14 549,28 zł,

b) w koszty zarządu – 4 x 1558, 85 = 6235,40 zł,

5. Przelanie środków ZFŚS na wydzielony rachunek bankowy 30 maja 2016 r. zgodnie z wyliczeniem 62 354,01 x 75 proc. = 46 765,51 zł.

Gabriela Borek

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 330 ze zm.).

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA