Kategorie

Umowa sponsoringu - ewidencja w księgach rachunkowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć w księgach rachunkowych operacje związane z realizacją umowy sponsoringu /Fot. Fotolia
Fotolia
Firma zastanawia się nad propozycją zawarcia umowy sponsoringu - czy w ramach takiej umowy przekazać pieniądze, czy towary. W zamian logo spółki byłoby umieszczone w widocznych miejscach (na plakatach, ulotkach reklamowych). Na czym polega umowa sponsoringu? Jak ją prawidłowo ująć w księgach rachunkowych?

Obecnie kluczowe znaczenie ma osiągnięcie przewagi konkurencyjnej poprzez dotarcie do klienta z informacją o wytwarzanych produktach i świadczonych usługach oraz przekonanie go do ich nabycia. Ujednolicenie przekazów reklamowych oraz wzrastająca edukacja konsumentów sprawiają, że zmniejsza się ich lojalność wobec marki. W celu skutecznego działania firma powinna się wyróżniać wśród innych uczestników rynku poprzez budowę własnego wizerunku w świadomości odbiorców. Wzrastające koszty tradycyjnej reklamy oraz jej malejąca efektywność powodują, że podmioty poszukują innych, wydajniejszych form oddziaływania na rynek. Jedną z takich metod komunikacji jest marketing sponsorski. Wspieranie różnych inicjatyw społecznych umożliwia przedsiębiorstwu (sponsorowi) zaistnienie w świadomości konsumentów jako partner budzący zaufanie w stosunku do swoich działań i towarów (usług).

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

Co to jest

Sponsoring należy do umów nienazwanych, których treść jest kształtowana na podstawie art. 3531 kodeksu cywilnego. Strony zawierające taką umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byle jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Umowa sponsoringowa jest co do zasady umową dwustronnie zobowiązującą (o charakterze wzajemnym), w ramach której świadczeniu sponsora odpowiada ekwiwalentne świadczenie sponsorowanego. Uwzględnienia wymaga jednak to, że niektóre ustawy odnoszą się do sponsoringu, definiując tę instytucję. Przykładowo, zgodnie z art. 4 pkt 18 ustawy z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 43, poz. 226 ze zm.) sponsorowaniem jest każdy wkład w finansowanie usługi medialnej (w tym także przekazu handlowego) lub audycji przez podmiot, który nie dostarcza usług medialnych i nie produkuje audycji, w celu promocji jego nazwy, firmy, renomy, działalności, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Sponsoring oznacza odpłatne świadczenie w formie pieniędzy, rzeczy lub usług realizowane przez sponsora (przedsiębiorcę) na rzecz innego podmiotu (sponsorowanego) w zamian za podjęcie czynności służących promocji sponsora lub jego produktów. Sponsoring może przyjąć postać:

świadczenia pieniężnego (usługa reklamowa w zamian za środki pieniężne),

● świadczenia barterowego (usługa reklamowa w zamian za towar lub usługę).

Rodzaje

W zależności od sposobu finansowania można wyróżnić sponsoring pieniężny, rzeczowy i usługowy (gdzie przedmiotem wsparcia sponsorowanego są odpowiednio: środki pieniężne, rzeczy – towary, materiały, produkty lub usługi). Z kolei zgodnie z kryterium relacji sponsora z nadawcą przekazu medialnego wymienia się sponsoring aktywny i pasywny. Sponsoring aktywny polega na sponsorowaniu audycji, gdzie nadawca jest stroną umowy sponsoringowej. Natomiast sponsoring pasywny ma miejsce w przypadku sponsorowania określonego wydarzenia relacjonowanego przez stację radiową (telewizyjną). Nadawca, nie będąc stroną umowy sponsoringowej, staje się biernym uczestnikiem procesu promocji sponsora.


Sponsor najczęściej zobowiązuje się do udzielenia sponsorowanemu wsparcia finansowego dotyczącego organizacji przez niego określonych imprez, fundowania nagród rzeczowych w konkursach, usług lub sprzętu do realizacji celów statutowych. Sponsorowany zobowiązuje się w zamian do promowania sponsora przez rozpowszechnianie informacji o jego produktach, zamieszczanie jego nazwy na tablicach reklamowych, plakatach i ulotkach, używanie sprzętu z logo sponsora.

Umowa sponsoringowa powinna określać m.in.:

● typ sponsoringu,

● okres trwania umowy,

● prawa i obowiązki stron umowy,

● rodzaj i wartość wzajemnych świadczeń,

● wzajemne zobowiązania na wypadek braku świadczenia jednej ze stron.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2016 r.

Reklama

W przypadku gdy sponsorowany w ramach umowy sponsoringowej otrzymuje jedynie środki pieniężne w zamian za reklamę (sponsoring pieniężny), wówczas mamy do czynienia tylko ze świadczeniem usługi ze strony sponsorowanego. Zatem jedynie na podmiocie sponsorowanym (jeżeli jest podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia przysługującego drobnym przedsiębiorcom na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT) będzie ciążył obowiązek wystawienia faktury z tytułu świadczenia na rzecz sponsora usługi reklamowej. Natomiast w przypadku sponsoringu rzeczowo-usługowego każda ze stron powinna wykonane świadczenie udokumentować fakturą VAT.

Umowa sponsoringowa polegająca na ekwiwalentnym, rzeczowo-usługowym wsparciu sponsorowanego w zamian za promocję marki sponsora, ma charakter dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT. Umowa taka może być zawierana między podmiotami krajowymi (mamy wówczas do czynienia ze sprzedażą krajową) lub w obrocie zagranicznym. W drugim przypadku umowa sponsoringu zawarta z podmiotem zagranicznym (jako sponsorem) skutkuje obowiązkiem rozliczenia VAT odpowiednio od WNT (względnie importu towarów i usług) oraz eksportu usługi reklamowej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Reklama

Jeżeli sponsoring przybiera postać porozumienia barterowego o charakterze ekwiwalentnym (sponsoring właściwy), wówczas podstawę opodatkowania, zarówno u sponsora, jak i u sponsorowanego, stanowi ta sama kwota (sponsoring powinien być co do zasady neutralny podatkowo dla obu stron transakcji). W praktyce może się jednak zdarzyć, że sponsor w ramach zawartej umowy nie otrzymuje żadnego świadczenia ze strony sponsorowanego lub też wartość otrzymanego w zamian świadczenia będzie niższa od wartości świadczenia sponsora. Będziemy mieć wówczas do czynienia z umową sponsoringową o charakterze jednostronnym (sponsoring niewłaściwy). W takiej sytuacji wydatek sponsora w części przekraczającej świadczenie wzajemne może zostać uznany za darowiznę.

Z punktu widzenia VAT umowa sponsoringowa powinna wyraźnie wskazywać, jaką wartość mają wzajemne świadczenia stron (czy są to świadczenia ekwiwalentne, czy też w całości lub w części stanowią np. darowiznę). Należy przy tym pamiętać, że darowizna będzie podlegała VAT pod warunkiem, że zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust 3 ustawy o VAT:

podatnik darowuje towary należące do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą,

● przedmiotu darowizny nie stanowią prezenty o małej wartości i próbki,

● podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy zakupie darowanych towarów w całości lub w części.


W księgach sponsora...

Sponsor powinien ująć w księgach rachunkowych operacje gospodarcze związane z realizacją umowy sponsoringu pieniężnego zapisem:

1. Przekazanie środków pieniężnych na rachunek sponsorowanego:

● Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

● Ma konto 13 „Rachunki bankowe”;

2. Otrzymanie faktury dokumentującej nabycie usługi reklamowej:

● Wn konto 40 „Koszty według rodzajów”;

● Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

● Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Z kolei operacje gospodarcze związane z realizacją umowy sponsoringu rzeczowo-usługowego sponsor powinien zaewidencjonować następująco:

1. Wystawienie faktury z tytułu przekazania sponsorowanemu rzeczy lub świadczenia na jego rzecz usług w ramach umowy sponsoringowej:

● Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”;

● Ma 73-0 „Sprzedaż towarów” lub konto 74-0 „Sprzedaż materiałów” lub konto 70-0 „Sprzedaż produktów i usług”;

● Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

2. Koszt własny przekazanych rzeczy i świadczonych usług:

● Wn konto 73-1 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)” lub konto 74-1 „Wartość sprzedanych materiałów” lub konto 70-1 „Koszt sprzedanych produktów i usług”;

● Ma konto 33 „Towary” lub konto 31 „Materiały” lub konto 60 „Produkty gotowe i półfabrykaty” lub odpowiednie konto zespołu 5;

3. Otrzymanie faktury dokumentującej nabycie usługi reklamowej:

● Wn konto 40 „Koszty według rodzajów”;

● Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

● Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

4. Kompensata wzajemnych rozrachunków:

● Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

● Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.

...i u sponsorowanego

Sponsorowany powinien ująć w księgach rachunkowych operacje gospodarcze związane z realizacją umowy sponsoringu pieniężnego zapisem:

1. Otrzymanie środków pieniężnych od sponsora:

● Wn konto 13 „Rachunki bankowe”;

● Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”;

2. Wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż usługi reklamowej:

● Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”;

● Ma konto 70-0 „Sprzedaż usług”;

● Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

Z kolei operacje gospodarcze związane z realizacją umowy sponsoringu rzeczowo-usługowego sponsorowany powinien zaewidencjonować następująco:

1. Otrzymanie faktury dokumentującej nabycie rzeczy i usług od sponsora:

● Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”;

● Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

● Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

2. Przyjęcie rzeczy do magazynu, zaliczenie materiałów i usług w ciężar kosztów:

● Wn konto 33 „Towary” lub konto 31 „Materiały” lub konto 40 „Koszty według rodzajów”;

● Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”;

3. Wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż usługi reklamowej:

● Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”;

● Ma konto 70-0 „Sprzedaż usług”;

● Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

4. Kompensata wzajemnych rozrachunków

● Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

● Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.

Prawa i obowiązki stron umowy sponsoringowej

Strona

Prawa

Obowiązki

Sponsor

● żądanie od sponsorowanego zachowania w tajemnicy informacji o charakterze osobistym i zawodowym dotyczących sponsora,

● wymaganie należytego wykonania wszystkich czynności objętych umową,

● żądanie sprawozdań z przebiegu wykonania umowy,

● udzielanie sponsorowanemu wskazówek i dopuszczenie do współdziałania przy wykonywaniu przez niego sponsorowanych czynności,

● wpływ na dobór osób trzecich wykonujących czynności towarzyszące konieczne do należytego wykonania umowy sponsoringowej,

● wymaganie od sponsorowanego właściwego korzystania z udzielonych mu zezwoleń licencyjnych

● realizacja przyrzeczonego świadczenia na rzecz sponsorowanego,

● zachowanie w tajemnicy informacji o sponsorowanym o charakterze osobistym i zawodowym,

● udzielenie sponsorowanemu zezwoleń na korzystanie z praw własności przemysłowej i intelektualnej niezbędnych do wykonania przez niego umowy

Sponsorowany

● domaganie się spełnienia przez sponsora przyrzeczonego świadczenia,

● żądanie utrzymania w tajemnicy informacji dotyczących prowadzonej przez sponsorowanego działalności,

● żądanie od sponsora udzielenia zezwoleń koniecznych do należytego wykonania umowy,

● wypowiedzenie lub odstąpienie od umowy,

● zawieranie umów towarzyszących z osobami trzecimi, koniecznych do należytego wykonania umowy sponsoringowej

● należyte wykonanie czynności określonych w umowie,

● dbanie o wizerunek i renomę sponsora,

● wykorzystanie otrzymanych od sponsora korzyści w sposób określony w umowie,

● zachowanie w tajemnicy informacji o charakterze osobistym i zawodowym, dotyczących sponsora,

● ujawnianie danych sponsora wskazanych w umowie, w ramach wykonywanych usług reklamowych (np. jego nazwy, logo, informacji o jego produktach/usługach),

● podejmowanie działań uwzględniających wskazówki sponsora

©?

Marek Barowicz

specjalista z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),

- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.),

- Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Ulga klęskowa w podatku rolnym

    Ulga klęskowa w podatku rolnym jest preferencją podatkową, która przewidziana jest w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej. Jak działa ulga klęskowa? Jakie są zasady przyznawania ulgi?

    Błąd w rozliczeniach nie jest oszustwem podatkowym

    Sankcje w VAT. Podatnik nie może być karany za błąd, który nie jest oszustwem lub uszczupleniem podatkowym - tak uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

    Usługi gastronomiczne na kasie fiskalnej online - interpretacje

    Kasy fiskalne online w branży gastronomicznej pojawiły się od 1 stycznia 2021 r. Obowiązek wymiany starych kas na nowe objął bowiem usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne. Pojawiło się jednak szereg wątpliwości interpretacyjnych związanych z nowym obowiązkiem. Oto niektóre z nich.

    Polski Ład. Ile będą kosztowały zmiany podatkowe?

    Polskie Ład. Najważniejsze zmiany jeśli chodzi o kwestie ubytku PIT to jest ok. 22 mld zł dla całego sektora, dodatkowo przewidujemy ok. 4-4,5 mld zł kosztów z tego pakietu ulg dla małych i średnich przedsiębiorstw - powiedział wiceminister finansów Piotr Patkowski.

    Przeniesienie firmy za granicę a podatek w Polsce

    Przeniesienie działalności gospodarczej za granicę. Zapowiadane zmiany w ramach Polskiego Ładu, rosnące koszty prowadzenia firmy, niejasne przepisy i nadmierna biurokracja – to czynniki, przez które wielu przedsiębiorców rozważa przeniesienie działalność za granicę. Jednak samo zarejestrowanie firmy w innym kraju (nawet w UE) nie zwalnia automatycznie z płacenia podatków i składek ubezpieczeniowych w Polsce.

    Kiedy osoba fizyczna ma rezydencję podatkową w Polsce?

    Polska rezydencja podatkowa. Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe z 29 kwietnia 2021 r. dotyczące zasad ustalania rezydencji podatkowej oraz zakresu obowiązku osoby fizycznej w Polsce. Zdaniem ekspertów PwC te objaśnienia mogą być postrzegane jako zapowiedź szczególnego zainteresowania władz podatkowych rezydencją osób fizycznych, które utraciły lub utracą rezydencję podatkową w Polsce.

    Czy opodatkowanie firm w Czechach jest niższe?

    Opodatkowanie działalności gospodarczej w Czechach nie jest znacząco korzystniejsze niż w Polsce - stwierdza Polski Instytut Ekonomiczny. Analitycy zwracają uwagę, że zależy ono m.in. od branży, w której działa firma, poziomu przychodów oraz relacji między przychodami a kosztami.

    Kto musi mieć kasę fiskalną online od 1 lipca 2021 r.?

    Kasy fiskalne online. Od 1 lipca 2021 r. kolejna grupa podatników zobowiązana jest do obowiązkowego ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych online. Których podatników dotyczy ten obowiązek?

    Obowiązek podatkowy drugiego stopnia w akcyzie

    Podmiotowość podatników akcyzy z tytułu obowiązku podatkowego drugiego stopnia jest przedmiotem daleko idących kontrowersji, zresztą z wielu powodów – pisze profesor Witold Modzelewski.

    Pusta faktura wymaga udowodnienia

    Puste faktury. Urząd skarbowy oskarżył firmę o nabycie pustych faktur, mimo że zeznania świadków wyraźnie stwierdzały co innego. Sprawę rozstrzygnął sąd administracyjny.

    Skutki podatkowe wycofania samochodu ze spółki cywilnej

    Skutki podatkowe wniesienia i wycofania samochodu do spółki cywilnej - cz. II wycofanie samochodu ze spółki cywilnej.

    Zwrot VAT niektórym podmiotom - zmiany od 1 lipca 2021 r.

    Zwrot VAT. Ustawodawca przygotował projekt nowego rozporządzenia w zakresie zwrotu VAT niektórym podmiotom. Nowe regulacje zaczną obowiązywać od 1 lipca 2021 r. Co się zmieni?

    Zarobki w Szwecji. Ile można zarobić zbierając jagody?

    Zarobki w Szwecji. Z danych Szwedzkiego Urzędu Statystycznego wynika, że średnia pensja w Szwecji wynosi 35,3 tys. koron brutto (ok. 15 tys. zł). Mediana wynosi 31,7 tys. koron brutto (ok. 14 tys. zł).

    Raportowanie niefinansowe ESG zyskuje na znaczeniu

    Raportowanie niefinansowe ESG (environmental, social i governance). Inwestorzy coraz częściej szukają informacji o wpływie spółek na środowisko i społeczeństwo. Polskie firmy rzadko jednak raportują takie kwestie. Dlaczego warto raportować? Co powinny zawierać raporty ESG?

    Globalna stawka CIT a realna działalność gospodarcza

    Globalna stawka CIT. Polska nie poprze planu wprowadzenia globalnego minimalnego poziomu podatku od przedsiębiorstw, o ile nie będzie klauzuli wyłączającej z niego istotną działalność gospodarczą prowadzoną w kraju - powiedział dziennikowi "Financial Times" minister finansów Tadeusz Kościński.

    ZUS w Polsce vs. ZUS w Anglii

    Ubiegły miesiąc okazał się niezwykle istotny dla polskiej gospodarki. Premier Morawiecki ogłosił główne założenia „Nowego Ładu”, czyli programu ekonomiczno-społecznego, którego założeniem ma być zniwelowanie strat, jakie w naszej gospodarce poczyniła pandemia koronawirusa. Jednakże nie dla wszystkich plan ten okazał się dobrym pomysłem; co więcej, wzbudził wśród pewnej części społeczeństwa spore obawy.

    Nowelizacja ustawy o AML – nowe obowiązki dla rynku walut wirtualnych

    Nowelizacja ustawy o AML. Wirtualne waluty to ekspresowo rozwijająca się branża z dziedziny nowoczesnych technologii. Jednak zarówno wydobycie, sprzedaż, wymiana i spekulacja walutami nie jest zarezerwowana wyłącznie dla przedsiębiorców jako inwestycja czy środek płatniczy. Walutę wirtualną często wykorzystuje się również do realizacji nieuczciwych celów i w ramach działań niezgodnych z prawem. W związku z tym pojawiają się kolejne regulacje prawne – zarówno krajowe, jak i międzynarodowe – dotyczące AML/CFT. 15 maja 2021 weszła w życie nowelizacja ustawy o AML. Co warto o niej wiedzieć?

    Blockchain w księgowości – przyszłość, która już zapukała do drzwi

    Blockchain w księgowości. Wiele wskazuje na to, że rachunkowość oparta o nowe technologie, w tym technologię blockchain to nieodległa przyszłość. Prowadzenie księgowości z wykorzystaniem rejestru rozproszonego i inteligentnych umów może pomóc przedsiębiorcom osiągać większe dochody szybciej i łatwiej. Jednocześnie, wprowadzanie nowych rozwiązań zawsze wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Czy wątpliwości branży księgowej związane z blockchainem są uzasadnione?

    Ulga na ekspansję - kto skorzysta i na jakich zasadach?

    Ulga na ekspansję, która została zaproponowana w ramach Polskiego Ładu, ma objąć przedsiębiorstwa, w tym małe i średnie podmioty, które podejmują ekspansją na rynki zagraniczne. Na jakich warunkach będzie można korzystać z ulgi na ekspansję? Kiedy ulga wejdzie w życie?

    Dodatkowe prace a opodatkowanie VAT kar umownych

    VAT od kar umownych - dodatkowe prace. W trakcie realizacji projektu budowlanego mogą wystąpić nowe okoliczności, takie jak np. problemy z gruntem czy wady dokumentacji projektowej. Może to spowodować konieczność podjęcia dodatkowych prac, a tym samym poniesienia dodatkowych kosztów przez wykonawcę, które powinny obciążać zamawiającego. Strony umowy budowlanej muszą ustalić, czy taka kara umowna podlega, czy nie podlega opodatkowaniu VAT.

    Jak postrzegamy księgowych? Sowa, mrówka czy leniwiec?

    Księgowi są nazywani zaufanymi doradcami i wysokiej klasy specjalistami. Chociaż te określenia brzmią poważnie, po pracy często rozwijają nietypowe zainteresowania, jak sporty ekstremalne, sztuki walki, żeglarstwo bądź śpiew w chórze. Sposób, w jaki ich odbieramy, pokazują też metafory. Księgowego można porównać do wielu zwierząt – mądrej sowy, walecznego tygrysa bądź pracowitej mrówki. Z okazji Dnia Księgowego postanowiliśmy przyjrzeć się wizerunkowi specjalistów od rachunkowości.

    Nowy podatek od elektroniki uderzy w twórców i konsumentów

    Opłata reprograficzna. Nowy podatek od elektroniki uderzy w kieszenie konsumentów i przedsiębiorców, nie pomoże twórcom - stwierdził Związek Cyfrowa Polska, wydając negatywną ocenę do projektu ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego w ramach konsultacji społecznych resortu kultury.

    Podatkowa grupa kapitałowa – rozliczenie straty

    Podatkowa grupa kapitałowa. Spośród pięciu spółek tworzących grupę jedna przyniosła stratę, a cztery dochody. Spółka dominująca pomniejszyła o tę stratę podatek dochodowy wykazany i zaliczkowany przez cztery rentowne spółki, zachowując powstałą na plus różnicę zaliczek CIT, a następnie rozdysponowując ją pomiędzy siebie i spółkę przynoszącą straty. Była pewna, że to działanie będzie obojętne podatkowo, ale fiskus stwierdził, że jest to przysporzenie majątku tych spółek i musi zostać opodatkowane jak zwykły przychód. Spór między przedsiębiorcą a Dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej rozstrzygnął sąd, stwierdzając, że: „Stanowisko KIS jest nie tylko nieprawidłowe, ale także nielogiczne i sprzeczne wewnętrznie. Jest również wyrazem nadmiernego fiskalizmu państwa”.

    Podatnik Bezgotówkowy od 2022 roku - jakie korzyści dla firm?

    Podatnik Bezgotówkowy od 2022 roku. Ministerstwo Finansów proponuje przedsiębiorcom program Podatnik Bezgotówkowy. To propozycja dla tych firm, które większość transakcji płatniczych przeprowadzają w systemie cashless. Uzyskanie takiego statusu „Klienta Premium” będzie możliwe od 2022 roku. Firma, która go uzyska, skorzysta z najszybszego zwrotu VAT w Europie. Pieniądze znajdą się na ich kontach w maksymalnie 15 dni.

    Jaka stawka ryczałtu dla usług gastronomicznych?

    Stawka ryczałtu - usługi gastronomiczne. Czy sprzedaż usług gastronomicznych (przygotowywanie gotowych posiłków na rzecz kontrahentów) można opodatkować na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 3%?