REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa sponsoringu - ewidencja w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć w księgach rachunkowych operacje związane z realizacją umowy sponsoringu /Fot. Fotolia
Jak ująć w księgach rachunkowych operacje związane z realizacją umowy sponsoringu /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma zastanawia się nad propozycją zawarcia umowy sponsoringu - czy w ramach takiej umowy przekazać pieniądze, czy towary. W zamian logo spółki byłoby umieszczone w widocznych miejscach (na plakatach, ulotkach reklamowych). Na czym polega umowa sponsoringu? Jak ją prawidłowo ująć w księgach rachunkowych?

Obecnie kluczowe znaczenie ma osiągnięcie przewagi konkurencyjnej poprzez dotarcie do klienta z informacją o wytwarzanych produktach i świadczonych usługach oraz przekonanie go do ich nabycia. Ujednolicenie przekazów reklamowych oraz wzrastająca edukacja konsumentów sprawiają, że zmniejsza się ich lojalność wobec marki. W celu skutecznego działania firma powinna się wyróżniać wśród innych uczestników rynku poprzez budowę własnego wizerunku w świadomości odbiorców. Wzrastające koszty tradycyjnej reklamy oraz jej malejąca efektywność powodują, że podmioty poszukują innych, wydajniejszych form oddziaływania na rynek. Jedną z takich metod komunikacji jest marketing sponsorski. Wspieranie różnych inicjatyw społecznych umożliwia przedsiębiorstwu (sponsorowi) zaistnienie w świadomości konsumentów jako partner budzący zaufanie w stosunku do swoich działań i towarów (usług).

REKLAMA

Autopromocja

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

Co to jest

Sponsoring należy do umów nienazwanych, których treść jest kształtowana na podstawie art. 3531 kodeksu cywilnego. Strony zawierające taką umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byle jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Umowa sponsoringowa jest co do zasady umową dwustronnie zobowiązującą (o charakterze wzajemnym), w ramach której świadczeniu sponsora odpowiada ekwiwalentne świadczenie sponsorowanego. Uwzględnienia wymaga jednak to, że niektóre ustawy odnoszą się do sponsoringu, definiując tę instytucję. Przykładowo, zgodnie z art. 4 pkt 18 ustawy z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 43, poz. 226 ze zm.) sponsorowaniem jest każdy wkład w finansowanie usługi medialnej (w tym także przekazu handlowego) lub audycji przez podmiot, który nie dostarcza usług medialnych i nie produkuje audycji, w celu promocji jego nazwy, firmy, renomy, działalności, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Sponsoring oznacza odpłatne świadczenie w formie pieniędzy, rzeczy lub usług realizowane przez sponsora (przedsiębiorcę) na rzecz innego podmiotu (sponsorowanego) w zamian za podjęcie czynności służących promocji sponsora lub jego produktów. Sponsoring może przyjąć postać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● świadczenia pieniężnego (usługa reklamowa w zamian za środki pieniężne),

● świadczenia barterowego (usługa reklamowa w zamian za towar lub usługę).

Rodzaje

W zależności od sposobu finansowania można wyróżnić sponsoring pieniężny, rzeczowy i usługowy (gdzie przedmiotem wsparcia sponsorowanego są odpowiednio: środki pieniężne, rzeczy – towary, materiały, produkty lub usługi). Z kolei zgodnie z kryterium relacji sponsora z nadawcą przekazu medialnego wymienia się sponsoring aktywny i pasywny. Sponsoring aktywny polega na sponsorowaniu audycji, gdzie nadawca jest stroną umowy sponsoringowej. Natomiast sponsoring pasywny ma miejsce w przypadku sponsorowania określonego wydarzenia relacjonowanego przez stację radiową (telewizyjną). Nadawca, nie będąc stroną umowy sponsoringowej, staje się biernym uczestnikiem procesu promocji sponsora.

 

Sponsor najczęściej zobowiązuje się do udzielenia sponsorowanemu wsparcia finansowego dotyczącego organizacji przez niego określonych imprez, fundowania nagród rzeczowych w konkursach, usług lub sprzętu do realizacji celów statutowych. Sponsorowany zobowiązuje się w zamian do promowania sponsora przez rozpowszechnianie informacji o jego produktach, zamieszczanie jego nazwy na tablicach reklamowych, plakatach i ulotkach, używanie sprzętu z logo sponsora.

Umowa sponsoringowa powinna określać m.in.:

● typ sponsoringu,

● okres trwania umowy,

● prawa i obowiązki stron umowy,

● rodzaj i wartość wzajemnych świadczeń,

● wzajemne zobowiązania na wypadek braku świadczenia jednej ze stron.

Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2016 r.

REKLAMA

W przypadku gdy sponsorowany w ramach umowy sponsoringowej otrzymuje jedynie środki pieniężne w zamian za reklamę (sponsoring pieniężny), wówczas mamy do czynienia tylko ze świadczeniem usługi ze strony sponsorowanego. Zatem jedynie na podmiocie sponsorowanym (jeżeli jest podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia przysługującego drobnym przedsiębiorcom na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT) będzie ciążył obowiązek wystawienia faktury z tytułu świadczenia na rzecz sponsora usługi reklamowej. Natomiast w przypadku sponsoringu rzeczowo-usługowego każda ze stron powinna wykonane świadczenie udokumentować fakturą VAT.

Umowa sponsoringowa polegająca na ekwiwalentnym, rzeczowo-usługowym wsparciu sponsorowanego w zamian za promocję marki sponsora, ma charakter dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT. Umowa taka może być zawierana między podmiotami krajowymi (mamy wówczas do czynienia ze sprzedażą krajową) lub w obrocie zagranicznym. W drugim przypadku umowa sponsoringu zawarta z podmiotem zagranicznym (jako sponsorem) skutkuje obowiązkiem rozliczenia VAT odpowiednio od WNT (względnie importu towarów i usług) oraz eksportu usługi reklamowej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

REKLAMA

Jeżeli sponsoring przybiera postać porozumienia barterowego o charakterze ekwiwalentnym (sponsoring właściwy), wówczas podstawę opodatkowania, zarówno u sponsora, jak i u sponsorowanego, stanowi ta sama kwota (sponsoring powinien być co do zasady neutralny podatkowo dla obu stron transakcji). W praktyce może się jednak zdarzyć, że sponsor w ramach zawartej umowy nie otrzymuje żadnego świadczenia ze strony sponsorowanego lub też wartość otrzymanego w zamian świadczenia będzie niższa od wartości świadczenia sponsora. Będziemy mieć wówczas do czynienia z umową sponsoringową o charakterze jednostronnym (sponsoring niewłaściwy). W takiej sytuacji wydatek sponsora w części przekraczającej świadczenie wzajemne może zostać uznany za darowiznę.

Z punktu widzenia VAT umowa sponsoringowa powinna wyraźnie wskazywać, jaką wartość mają wzajemne świadczenia stron (czy są to świadczenia ekwiwalentne, czy też w całości lub w części stanowią np. darowiznę). Należy przy tym pamiętać, że darowizna będzie podlegała VAT pod warunkiem, że zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust 3 ustawy o VAT:

● podatnik darowuje towary należące do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą,

● przedmiotu darowizny nie stanowią prezenty o małej wartości i próbki,

● podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy zakupie darowanych towarów w całości lub w części.

W księgach sponsora...

Sponsor powinien ująć w księgach rachunkowych operacje gospodarcze związane z realizacją umowy sponsoringu pieniężnego zapisem:

1. Przekazanie środków pieniężnych na rachunek sponsorowanego:

● Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

● Ma konto 13 „Rachunki bankowe”;

2. Otrzymanie faktury dokumentującej nabycie usługi reklamowej:

● Wn konto 40 „Koszty według rodzajów”;

● Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

● Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Z kolei operacje gospodarcze związane z realizacją umowy sponsoringu rzeczowo-usługowego sponsor powinien zaewidencjonować następująco:

1. Wystawienie faktury z tytułu przekazania sponsorowanemu rzeczy lub świadczenia na jego rzecz usług w ramach umowy sponsoringowej:

● Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”;

● Ma 73-0 „Sprzedaż towarów” lub konto 74-0 „Sprzedaż materiałów” lub konto 70-0 „Sprzedaż produktów i usług”;

● Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

2. Koszt własny przekazanych rzeczy i świadczonych usług:

● Wn konto 73-1 „Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)” lub konto 74-1 „Wartość sprzedanych materiałów” lub konto 70-1 „Koszt sprzedanych produktów i usług”;

● Ma konto 33 „Towary” lub konto 31 „Materiały” lub konto 60 „Produkty gotowe i półfabrykaty” lub odpowiednie konto zespołu 5;

3. Otrzymanie faktury dokumentującej nabycie usługi reklamowej:

● Wn konto 40 „Koszty według rodzajów”;

● Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

● Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

4. Kompensata wzajemnych rozrachunków:

● Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

● Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.

...i u sponsorowanego

Sponsorowany powinien ująć w księgach rachunkowych operacje gospodarcze związane z realizacją umowy sponsoringu pieniężnego zapisem:

1. Otrzymanie środków pieniężnych od sponsora:

● Wn konto 13 „Rachunki bankowe”;

● Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”;

2. Wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż usługi reklamowej:

● Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”;

● Ma konto 70-0 „Sprzedaż usług”;

● Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

Z kolei operacje gospodarcze związane z realizacją umowy sponsoringu rzeczowo-usługowego sponsorowany powinien zaewidencjonować następująco:

1. Otrzymanie faktury dokumentującej nabycie rzeczy i usług od sponsora:

● Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”;

● Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

● Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

2. Przyjęcie rzeczy do magazynu, zaliczenie materiałów i usług w ciężar kosztów:

● Wn konto 33 „Towary” lub konto 31 „Materiały” lub konto 40 „Koszty według rodzajów”;

● Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”;

3. Wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż usługi reklamowej:

● Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”;

● Ma konto 70-0 „Sprzedaż usług”;

● Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne”;

4. Kompensata wzajemnych rozrachunków

● Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

● Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.

Prawa i obowiązki stron umowy sponsoringowej

StronaPrawaObowiązki
Sponsor

● żądanie od sponsorowanego zachowania w tajemnicy informacji o charakterze osobistym i zawodowym dotyczących sponsora,

● wymaganie należytego wykonania wszystkich czynności objętych umową,

● żądanie sprawozdań z przebiegu wykonania umowy,

● udzielanie sponsorowanemu wskazówek i dopuszczenie do współdziałania przy wykonywaniu przez niego sponsorowanych czynności,

● wpływ na dobór osób trzecich wykonujących czynności towarzyszące konieczne do należytego wykonania umowy sponsoringowej,

● wymaganie od sponsorowanego właściwego korzystania z udzielonych mu zezwoleń licencyjnych

● realizacja przyrzeczonego świadczenia na rzecz sponsorowanego,

● zachowanie w tajemnicy informacji o sponsorowanym o charakterze osobistym i zawodowym,

● udzielenie sponsorowanemu zezwoleń na korzystanie z praw własności przemysłowej i intelektualnej niezbędnych do wykonania przez niego umowy

Sponsorowany

● domaganie się spełnienia przez sponsora przyrzeczonego świadczenia,

● żądanie utrzymania w tajemnicy informacji dotyczących prowadzonej przez sponsorowanego działalności,

● żądanie od sponsora udzielenia zezwoleń koniecznych do należytego wykonania umowy,

● wypowiedzenie lub odstąpienie od umowy,

● zawieranie umów towarzyszących z osobami trzecimi, koniecznych do należytego wykonania umowy sponsoringowej

● należyte wykonanie czynności określonych w umowie,

● dbanie o wizerunek i renomę sponsora,

● wykorzystanie otrzymanych od sponsora korzyści w sposób określony w umowie,

● zachowanie w tajemnicy informacji o charakterze osobistym i zawodowym, dotyczących sponsora,

● ujawnianie danych sponsora wskazanych w umowie, w ramach wykonywanych usług reklamowych (np. jego nazwy, logo, informacji o jego produktach/usługach),

● podejmowanie działań uwzględniających wskazówki sponsora

©?

Marek Barowicz

specjalista z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),

- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.),

- Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA