REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych
Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

REKLAMA

REKLAMA

Kupujemy pakiety medyczne dla pracowników, którzy partycypują w kosztach na podstawie zapisów w układzie zbiorowym pracy. Czy część pokrywana przez pracowników stanowi dla spółki przychód, czy może zmniejsza koszt świadczenia wykazany w księgach rachunkowych?

Pakiety medyczne to obecnie często spotykana forma motywacji pracownika. Mając podpisaną umowę z wybraną firmą, pracodawca daje pracownikom prawo korzystania z szerokiego wachlarza prywatnych usług medycznych, poczynając od zwykłych porad, konsultacji, badań specjalistycznych czy nawet pobytu w szpitalu, a uprawnieni pracownicy nie ponoszą kosztów związanych z ich zakupem.

REKLAMA

REKLAMA

Pakiety medyczne stanowią świadczenia nieodpłatne, a przychód uzyskany z tego tytułu podlega opodatkowaniu. Co więcej, należy wskazać, że przychód ten powstaje już w chwili otrzymania uprawnienia do korzystania z tychże świadczeń, nie zaś dopiero w momencie skorzystania.

Zmiana polityki rachunkowości w wyniku nowelizacji ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r.

Tak stwierdził również Naczelny Sąd Administracyjny, który 24 maja 2010 r. podjął uchwałę (sygn. akt II FPS 1/10) wskazującą, że „w rezultacie pakiety wykupione przez pracodawcę dla pracowników mieszczą się w zakresie pojęcia »nieodpłatne świadczenie«”. Skoro analizowane świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika polega na zagwarantowaniu mu możliwości bezpłatnego skorzystania z określonych usług medycznych, to pracownik otrzymuje je w momencie, w którym po stronie centrum medycznego powstaje obowiązek pozostawania w gotowości do świadczenia mu tych usług. Taką chwilą może być umieszczenie zatrudnionego na liście uprawnionych lub wręczenie mu karty identyfikacyjnej pacjenta. Nie jest nią natomiast sam moment skorzystania z danej usługi”.

REKLAMA

Warto zauważyć, że w zakresie obejmującym opodatkowanie pakietów świadczeń medycznych, doszło do ukształtowania się (po przyjęciu uchwał NSA z 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10 oraz z 24 października 2011 r., sygn. akt II FPS 7/10) stabilnego i konsekwentnego orzecznictwa przyjmującego, iż świadczenia te są kwalifikowane jako „inne świadczenia nieodpłatne”, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT i podlegają opodatkowaniu. Trybunał Konstytucyjny też wypowiedział się w tej sprawie ponad rok temu, tj. 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13). Według sędziów trybunału kluczowe dla powstania zobowiązania podatkowego jest wyrażenie zgody przez pracownika na przyjęcie od pracodawcy świadczenia. Udzielenie zgody przez pracownika powinno mieć miejsce wtedy, gdy pracownik otrzyma od pracodawcy informację, ile jest warte świadczenie oraz jaka będzie kwota podatku dochodowego z tego tytułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Zakres usług medycznych świadczonych na rzecz pracownika jest więc przychodem ze stosunku pracy. Jeżeli zatem przedmiotem określonego świadczenia są zakupione usługi, to według ustawy o PIT ich wartość pieniężną ustala się według cen zakupu.

Składki

Od przychodu pracowniczego, czyli również od wartości pakietu świadczeń medycznych, pracodawca powinien naliczyć m.in. składki ubezpieczeniowe do ZUS.

Sytuacja, w której pracownicy ponoszą częściową odpłatność za takie świadczenie, może korzystać ze zwolnienia z oskładkowania. Wówczas jego wartości pracodawca nie wlicza pracownikom do podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych (społecznych ani zdrowotnej).

Aby móc zastosować to zwolnienie, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1) dana korzyść musi stanowić przychód pracownika ze stosunku pracy,

2) prawo do uzyskania tej korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

3) przepisy zakładowe powinny przewidywać partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia świadczeń.

Ewidencja

Wydatki na zakup pakietów medycznych odnosi się w ciężar kosztów działalności operacyjnej i podlegają ewidencji na koncie 40-5 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” lub na odpowiednim koncie zespołu 5.

Do kosztów firmy zalicza się jedynie część świadczenia sfinansowaną przez pracodawcę. Kwota obciążająca pracownika nie jest przychodem dla pracodawcy, tylko podlega ujęciu na kontach rozrachunkowych.

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Część wydatków na pakiety medyczne zwracane przez pracowników najczęściej potrąca się z listy płac. W ewidencji księgowej mogą zostać ujęte na koncie 23-4 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”.

Zatem wydatki na zakup pakietów medycznych dla pracowników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych w następujący sposób:

1. Faktura potwierdzająca zakup usług medycznych:

– Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”

– Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”,

2. Rozliczenie zakupionych usług :

– Wn konto 40-5 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” w części pokrywanej przez pracodawcę,

– Wn konto 23-4 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” w części pokrywanej przez pracowników,

– Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”,

3. Potrącenie z wynagrodzenia należności za pakiety medyczne:

– Wn konto 23 „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń,”

– Ma konto 23-4 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

 

PRZYKŁAD

Zapis w układzie zbiorowym

Jednostka wykupiła dla 20 pracowników pakiety świadczeń medycznych o wartości 100 zł miesięcznie dla każdego pracownika. W układzie zbiorowym pracy znajduje się zapis o częściowym partycypowaniu pracowników w kosztach tego świadczenia, tj. w wysokości 10 zł miesięcznie, która jest potrącana z wynagrodzenia. Pozostałą kwotę w wysokości 90 zł pokrywa pracodawca. Wartości przekazanego świadczenia pracownikom jednostka nie wlicza do podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. FV za zakup usług medycznych kwota 2000 zł: strona Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu” oraz strona Ma konto konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

2. Rozliczenie zakupu:

a) część wydatków ponoszonych przez pracodawcę kwota 1800 zł : strona Wn konto 40-5 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”;

b) część wydatków ponoszonych przez pracowników kwota 200 zł: strona Wn konto 23-4 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”;

c) rozliczenie zakupu kwota 2000 zł strona Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”;

3. PK – lista płac potrącenie należności za usługi medyczne kwota 200 zł: strona Wn konto 23 „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń” oraz strona Ma konto 23-4 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”.

 

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

- Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA