REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych
Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

REKLAMA

REKLAMA

Kupujemy pakiety medyczne dla pracowników, którzy partycypują w kosztach na podstawie zapisów w układzie zbiorowym pracy. Czy część pokrywana przez pracowników stanowi dla spółki przychód, czy może zmniejsza koszt świadczenia wykazany w księgach rachunkowych?

Pakiety medyczne to obecnie często spotykana forma motywacji pracownika. Mając podpisaną umowę z wybraną firmą, pracodawca daje pracownikom prawo korzystania z szerokiego wachlarza prywatnych usług medycznych, poczynając od zwykłych porad, konsultacji, badań specjalistycznych czy nawet pobytu w szpitalu, a uprawnieni pracownicy nie ponoszą kosztów związanych z ich zakupem.

REKLAMA

Pakiety medyczne stanowią świadczenia nieodpłatne, a przychód uzyskany z tego tytułu podlega opodatkowaniu. Co więcej, należy wskazać, że przychód ten powstaje już w chwili otrzymania uprawnienia do korzystania z tychże świadczeń, nie zaś dopiero w momencie skorzystania.

Zmiana polityki rachunkowości w wyniku nowelizacji ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r.

REKLAMA

Tak stwierdził również Naczelny Sąd Administracyjny, który 24 maja 2010 r. podjął uchwałę (sygn. akt II FPS 1/10) wskazującą, że „w rezultacie pakiety wykupione przez pracodawcę dla pracowników mieszczą się w zakresie pojęcia »nieodpłatne świadczenie«”. Skoro analizowane świadczenie pracodawcy na rzecz pracownika polega na zagwarantowaniu mu możliwości bezpłatnego skorzystania z określonych usług medycznych, to pracownik otrzymuje je w momencie, w którym po stronie centrum medycznego powstaje obowiązek pozostawania w gotowości do świadczenia mu tych usług. Taką chwilą może być umieszczenie zatrudnionego na liście uprawnionych lub wręczenie mu karty identyfikacyjnej pacjenta. Nie jest nią natomiast sam moment skorzystania z danej usługi”.

Warto zauważyć, że w zakresie obejmującym opodatkowanie pakietów świadczeń medycznych, doszło do ukształtowania się (po przyjęciu uchwał NSA z 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10 oraz z 24 października 2011 r., sygn. akt II FPS 7/10) stabilnego i konsekwentnego orzecznictwa przyjmującego, iż świadczenia te są kwalifikowane jako „inne świadczenia nieodpłatne”, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT i podlegają opodatkowaniu. Trybunał Konstytucyjny też wypowiedział się w tej sprawie ponad rok temu, tj. 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13). Według sędziów trybunału kluczowe dla powstania zobowiązania podatkowego jest wyrażenie zgody przez pracownika na przyjęcie od pracodawcy świadczenia. Udzielenie zgody przez pracownika powinno mieć miejsce wtedy, gdy pracownik otrzyma od pracodawcy informację, ile jest warte świadczenie oraz jaka będzie kwota podatku dochodowego z tego tytułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Zakres usług medycznych świadczonych na rzecz pracownika jest więc przychodem ze stosunku pracy. Jeżeli zatem przedmiotem określonego świadczenia są zakupione usługi, to według ustawy o PIT ich wartość pieniężną ustala się według cen zakupu.

Składki

Od przychodu pracowniczego, czyli również od wartości pakietu świadczeń medycznych, pracodawca powinien naliczyć m.in. składki ubezpieczeniowe do ZUS.

Sytuacja, w której pracownicy ponoszą częściową odpłatność za takie świadczenie, może korzystać ze zwolnienia z oskładkowania. Wówczas jego wartości pracodawca nie wlicza pracownikom do podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych (społecznych ani zdrowotnej).

Aby móc zastosować to zwolnienie, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1) dana korzyść musi stanowić przychód pracownika ze stosunku pracy,

2) prawo do uzyskania tej korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

3) przepisy zakładowe powinny przewidywać partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia świadczeń.

Ewidencja

Wydatki na zakup pakietów medycznych odnosi się w ciężar kosztów działalności operacyjnej i podlegają ewidencji na koncie 40-5 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” lub na odpowiednim koncie zespołu 5.

Do kosztów firmy zalicza się jedynie część świadczenia sfinansowaną przez pracodawcę. Kwota obciążająca pracownika nie jest przychodem dla pracodawcy, tylko podlega ujęciu na kontach rozrachunkowych.

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Część wydatków na pakiety medyczne zwracane przez pracowników najczęściej potrąca się z listy płac. W ewidencji księgowej mogą zostać ujęte na koncie 23-4 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”.

Zatem wydatki na zakup pakietów medycznych dla pracowników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych w następujący sposób:

1. Faktura potwierdzająca zakup usług medycznych:

– Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”

– Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”,

2. Rozliczenie zakupionych usług :

– Wn konto 40-5 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” w części pokrywanej przez pracodawcę,

– Wn konto 23-4 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” w części pokrywanej przez pracowników,

– Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”,

3. Potrącenie z wynagrodzenia należności za pakiety medyczne:

– Wn konto 23 „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń,”

– Ma konto 23-4 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

 

PRZYKŁAD

Zapis w układzie zbiorowym

Jednostka wykupiła dla 20 pracowników pakiety świadczeń medycznych o wartości 100 zł miesięcznie dla każdego pracownika. W układzie zbiorowym pracy znajduje się zapis o częściowym partycypowaniu pracowników w kosztach tego świadczenia, tj. w wysokości 10 zł miesięcznie, która jest potrącana z wynagrodzenia. Pozostałą kwotę w wysokości 90 zł pokrywa pracodawca. Wartości przekazanego świadczenia pracownikom jednostka nie wlicza do podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. FV za zakup usług medycznych kwota 2000 zł: strona Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu” oraz strona Ma konto konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”;

2. Rozliczenie zakupu:

a) część wydatków ponoszonych przez pracodawcę kwota 1800 zł : strona Wn konto 40-5 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”;

b) część wydatków ponoszonych przez pracowników kwota 200 zł: strona Wn konto 23-4 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”;

c) rozliczenie zakupu kwota 2000 zł strona Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”;

3. PK – lista płac potrącenie należności za usługi medyczne kwota 200 zł: strona Wn konto 23 „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń” oraz strona Ma konto 23-4 „Pozostałe rozrachunki z pracownikami”.

 

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

- Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA