REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowanie upominków z logo firmy zależy od zapisów w polityce /Fot. Fotolia
Księgowanie upominków z logo firmy zależy od zapisów w polityce /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

Firma dokonała zakupu drobnych upominków z logo firmy w celu przekazania ich swoim kontrahentom. Jak powinna zaksięgować fakturę za te upominki w księgach rachunkowych?

Przekazanie kontrahentowi prezentu, gadżetu z logo firmy bądź próbek reklamujących produkt sprzedażowy jest niewątpliwie działaniem marketingowym. W dotychczasowej praktyce dużą rolę w ocenie tego, czy dane wydanie towarów ma charakter reklamowy, organy podatkowe przypisywały temu, czy na wydanych towarach widnieje logo firmy. Wydanie towarów z logo z reguły traktowano jako wydanie na cele reklamy. I rzeczywiście należy uznać, że upominki z logo i danymi adresowymi wspomagają sprzedaż produktów oraz komunikują odbiorcom ich dostępność w danym punkcie handlowym, reklamując w ten sposób podatnika oraz jego produkty. A zatem niewątpliwie są to działania reklamowe.

Autopromocja

Przepisy o podatku dochodowym zezwalają na ujmowanie w kosztach uzyskania przychodów wydatków mających charakter reklamowy, natomiast wyłączają z nich wydatki noszące znamiona reprezentacji, które związane są z działaniami mającymi na celu budowanie prestiżu oraz pozytywnego wizerunku firmy. Charakteru reprezentacyjnego nie będą jednak miały działania polegające na wręczaniu obecnym oraz potencjalnym kontrahentom np. kalendarzy z logo firmy. Takie działania mają przede wszystkim na celu identyfikowanie oraz rozpowszechnianie marki przedsiębiorstwa, co oznacza, że są nakierowane na reklamę firmy. Ta z kolei wpływa na zwiększenie grona jej klientów, a tym samym pośrednio na osiągane przez nią przychody. Należy zatem uznać, że wydatki poniesione na zakup drobnych upominków oznaczonych logo firmy, przekazanych następnie jej obecnym kontrahentom oraz potencjalnym klientom, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Warto zaznaczyć, że nie zawsze wydatek na zakup upominków dla kontrahentów i potencjalnych klientów, mimo opatrzenia ich logo firmy, będzie stanowił koszt podatkowy. Jeśli bowiem wręczany prezent będzie wartościowy i przeznaczony dla wybranego grona odbiorców, to wydatek na jego zakup, jako noszący znamiona reprezentacji, nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów.

Nieodpłatne przekazanie a VAT należny

Jeżeli cena jednostkowa nabytego upominku, bez kwoty podatku, określona w momencie jego przekazania, nie przekracza 10 zł, jego przekazanie nie będzie rodziło obowiązku wykazania VAT należnego z tego tytułu. Ponadto dla przekazania tego typu upominków podatnik nie musi prowadzić ewidencji pozwalającej określić tożsamość osób, którym zostały one przekazane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych

Jeżeli zaś cena jednostkowa będzie wyższa, to nie trzeba będzie od przekazania naliczać VAT pod warunkiem prowadzenia ewidencji osób obdarowanych, o ile łączna wartość przekazanych jednej osobie prezentów w danym roku podatkowym nie przekroczy 100 zł. Warto przy tym pamiętać, że ustawodawca nie wskazał, czy ma to być kwota netto czy brutto, należy więc stosować tę samą zasadę, która obowiązuje przy prezentach o wartości do 10 zł (a więc bez kwoty podatku). Należy przy tym pamiętać, że jest to limit roczny. Oczywiście jeżeli cena jednostkowa danego upominku przekroczy 100 zł, konieczne będzie opodatkowanie jego przekazania (jako że nie mieści się ono w powyższym limicie), chyba że przy zakupie podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (z czym jednak rzadko mamy do czynienia). Mimo że przekazanie drobnych upominków nie podlega opodatkowaniu VAT, podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich zakupu.

Autopromocja

Instrukcje VAT. 15 praktycznych procedur dla podatników

Publikacja przedstawia wytyczne dotyczące rozliczania VAT i akcyzy od sprowadzanych samochodów. Omawia także kwestie związane z płatnościami faktur na rachunek bankowy, stosowaniem split payment oraz wyborem kwartalnego rozliczenia na rok 2024.
Sprawdź

Ewidencja w księgach rachunkowych

Jest wiele rozwiązań ewidencyjnych pozwalających ujmować koszty reprezentacji i reklamy w księgach rachunkowych. Przyjęty w jednostce sposób postępowania należy ująć w dokumentacji opisującej zasady (politykę) rachunkowości. Przy organizacji kont księgowych warto ponadto uwzględnić, że księgi rachunkowe każdej jednostki powinny być prowadzone w sposób zapewniający wyliczenie dla celów podatkowych wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania oraz wysokości należnego podatku za dany rok obrotowy. Z przepisów podatkowych wynika zaś, że kosztów reprezentacji nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. W związku z tym zasadne jest prowadzenie odrębnych kont do ewidencji kosztów reklamy i kosztów reprezentacji Koszty reklamy oraz koszty reprezentacji, w świetle prawa bilansowego ujmuje się w księgach rachunkowych w ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki i księguje na koncie „Koszty według rodzajów” lub koncie zespołu 5.

Kiedy obniżki cen sprzedaży nie trzeba ujmować w księgach rachunkowych

Autopromocja

Sprawozdanie finansowe 2023

Publikacja wyjaśnia podatkowe i bilansowe aspekty zamknięcia roku. Opisuje zagadnienia związane z weryfikacją i aktualizacją aktywów i pasywów oraz z wstępnym zamknięciem ksiąg rachunkowych. Całość jest poparta praktycznymi przykładami.
Sprawdź

Zasadniczo zarówno koszty reklamy, jak i reprezentacji można ujmować na jednym koncie „Pozostałe koszty rodzajowe”. Można również dla kosztów reklamy oraz kosztów reprezentacji stosować odrębne konta analityczne. Ponadto przekazanie materiałów na cele reklamy bądź reprezentacji może być również księgowane w ciężar konta „Zużycie materiałów i energii”, a nabycie usług na potrzeby reprezentacji czy reklamy na koncie „Usługi obce”. Wydatki na zakup drobnych upominków z logo firmy dla kontrahentów obciążają koszty działalności operacyjnej jednostki.

Faktura za zakup tych upominków może być zaksięgowana np. zapisem:

- strona Wn konta „Rozliczenie zakupu” – wartość netto faktury,

- strona Wn konta „VAT naliczony i jego rozliczenie” (kwota VAT naliczonego, jeśli podlega on odliczeniu),

- strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami” – wartość brutto faktury.

Wydatki na zakup ww. upominków mogą być ujęte w kosztach bezpośrednio po zakupie, np. zapisem: strona Wn konta „Koszty reklamy” lub konta „Koszty reprezentacji” i równolegle: strona Wn odpowiednie konto zespołu 5, strona Ma konta „Rozliczenie kosztów”.

Autopromocja

Jeśli ww. upominki jednostka planuje przekazać kontrahentom w okresie późniejszym, to ich wartość może ująć na koncie zapasów. W takim przypadku wartość ww. upominków może być zaksięgowana: strona Wn konta „Towary” lub konta „Materiały”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”.

Wydanie kontrahentom upominków może zostać zaksięgowane: strona Wn konta „Koszty reklamy” lub konta „Koszty reprezentacji”, strona Ma konta „Towary” lub konto „Materiały” i równolegle: strona Wn odpowiednie konto zespołu 5, strona Ma konta „Rozliczenie kosztów”.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

Autopromocja

PRZYKŁAD

Bluzy polarowe

Jednostka zakupiła 100 sztuk smyczy reklamowych w cenie 5 zł/szt. oraz 100 sztuk bluz polarowych z logo firmy w cenie 42 zł/szt., które przekazała kontrahentom. Faktura od dostawcy smyczy reklamowych i polarów wyniosła: 5781 zł (w tym 1081 zł VAT podlegający odliczeniu) i została uregulowana przelewem z rachunku bieżącego jednostki. Poniesiony wydatek jednostka uznała za koszty reklamy. Jednostka prowadzi ewidencję pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazała prezenty o wartości powyżej 10 zł. W związku z tym nie naliczyła VAT należnego od przekazanych prezentów. Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4, a koszty reklamy ujmuje na koncie „Koszty reklamy”.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. FV za zakup prezentów z logo firmy:

a) kwota brutto 5781 zł: strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

b) kwota netto 4700 zł: strona Wn konta „Rozliczenie zakupu”;

c) VAT naliczony kwota 1081 zł: strona Wn konta „VAT naliczony”;

2. PK – przekazanie prezentów z logo firmy kontrahentom kwota 4700 zł: strona Wn konta „Koszty reklamy” oraz strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”;

2. WB – przelew za fakturę: strona Wn konta „Rozrachunki z dostawcami” oraz strona Ma konta „Rachunek bankowy”.

infoRgrafika

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu VAT

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

    Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

    Tabela kursów średnich NBP nr 230/A/NBP/2023 z 28 listopada 2023 r. Kurs euro 4,3542 zł

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 28 listopada 2023 r. NBP nr 230/A/NBP/2023. Średni kurs euro 4,3542 zł.

    ZUS: Brak korekty ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA do końca 2023 r. bez kar dla przedsiębiorcy

    ZUS informuje, że korekta dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. jest możliwa tylko do końca 2023 roku. Przy czym jeżeli ktoś nie zdąży z korektą w tym terminie, ZUS nie będzie stosował sankcji. Warto też wiedzieć, że błędy w dokumentach rozliczeniowych z ZUS za okres od stycznia 2022 r. - można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. 

    Przedłużenie 0 proc. VAT na żywność w 2024 r. "Marszałek Hołownia nie poddaje projektu pod obrady Sejmu"

    Zamrażarka w gabinecie marszałka Sejmu jest aktywna - mówi szef klubu PiS Mariusz Błaszczak, zarzucając Szymonowi Hołowni, że nie poddaje pod obrady trzech projektów ustaw, dot. przedłużenia 0 proc. VAT na żywność, przedłużenia wakacji kredytowych i zamrożenia cen energii. Zaapelował też do Hołowni, by zachowywał więcej powagi kierując obradami Izby.

    Aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat

    "W związku ze zmianami demograficznymi, aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat. Pandemia covid-19 zaostrzyła niedobory umiejętności, z którymi boryka się już wiele sektorów." Jakie wyzwania czekają rynek pracy w UE? Rozmawiali o tym przedsiębiorcy podczas Europejskiego Parlamentu Przedsiębiorstw.

    PIT za 2023 rok: chcesz zapłacić niższy podatek, skorzystaj z ulg i odliczeń, jest na to jeszcze miesiąc. Ale czy potrafisz

    Znajomość prawa podatkowego nigdy nie była mocną stroną Polaków, także i dlatego, że ulg i odliczeń było dużo a same przepisy mało zrozumiałe. Dlatego składanie rocznych PIT-ów zawsze wywoływało tak wielkie poruszenie. Teraz większości Polaków spełnienie rocznego obowiązku podatkowego ułatwia sam fiskus, wypełniając PIT-y roczne i oddając je do cyfrowej akceptacji. Jednak tak przygotowane deklaracje podatkowe najczęściej nie uwzględniają wszystkich możliwych odliczeń i ulg podatkowych.

    Dostosowanie zasad wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSEF – projekt rozporządzenia

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur. Zaproponowane zmiany mają dostosować  wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSeF. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2024 r., z wyjątkiem tych dotyczących faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną VAT, które będą obowiązywały od 2025 r.

    Nowe zasady korzystania z KSeF od 1 lipca 2024 roku. Jest już projekt rozporządzenia. Co się zmieni?

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. To nowe rozporządzenie ma od 1 lipca 2024 r. zastąpić rozporządzenie z 2021 r. o tej samej nazwie. W większości nowe rozporządzenie powieli dotychczasowe rozwiązania, ale wprowadza również nowe regulacje. ZAW-FA będzie można składać elektronicznie. Umożliwione zostanie samofakturowanie przez podmioty zagraniczne bez polskiego NIP. Wprowadzone zostanie większe zabezpieczenie dla wygenerowanych tokenów. Określono również zasady nadawania uprawnień i dostępu do faktur VAT RR przez rolników ryczałtowych oraz oznaczania faktur kodem QR.

    85,3 mld zł do budżetu państwa – rekordowe wpływy z CIT. Pięć firm wpłaca najwięcej

    W 2022 roku wpływy z CIT, czyli podatku dochodowego od osób prawnych, wyniosły 85,3 mld zł. W 2021 roku było to 66,7 mld zł, mieliśmy więc rekordowy wzrost, wynoszący 28 proc. Łączna wartość CIT-u zapłaconego przez pięciu największych płatników wyniosła 9,8 mld zł, co stanowi aż 11,5 proc. całkowitego przychodu z tego podatku.

    KSeF 2024 - nowe przepisy. Rozporządzenie techniczne i zmiana rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur [Komunikat MF]

    W komunikacie z 27 listopada 2023 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o rozpoczęciu konsultacji dwóch aktów wykonawczych dotyczących powszechnego stosowania KSeF od 1 lipca 2024 r. To rozporządzenie techniczne oraz nowelizacja rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur. Nowe przepisy zawarte w tych projektach rozwiązania będą stosowane już w pierwszym etapie funkcjonowania obowiązkowego KSeF od 1 lipca 2024 r. Oczywiście trzeba mieć świadomość, że w grudniu bieżącego roku zostanie najprawdopodobniej powołany nowy rząd, a wraz z nim nowy minister finansów, który nie musi akceptować treści obecnych projektów i może wstrzymać wydanie tych przepisów.

    REKLAMA