REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowanie upominków z logo firmy zależy od zapisów w polityce /Fot. Fotolia
Księgowanie upominków z logo firmy zależy od zapisów w polityce /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma dokonała zakupu drobnych upominków z logo firmy w celu przekazania ich swoim kontrahentom. Jak powinna zaksięgować fakturę za te upominki w księgach rachunkowych?

Przekazanie kontrahentowi prezentu, gadżetu z logo firmy bądź próbek reklamujących produkt sprzedażowy jest niewątpliwie działaniem marketingowym. W dotychczasowej praktyce dużą rolę w ocenie tego, czy dane wydanie towarów ma charakter reklamowy, organy podatkowe przypisywały temu, czy na wydanych towarach widnieje logo firmy. Wydanie towarów z logo z reguły traktowano jako wydanie na cele reklamy. I rzeczywiście należy uznać, że upominki z logo i danymi adresowymi wspomagają sprzedaż produktów oraz komunikują odbiorcom ich dostępność w danym punkcie handlowym, reklamując w ten sposób podatnika oraz jego produkty. A zatem niewątpliwie są to działania reklamowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy o podatku dochodowym zezwalają na ujmowanie w kosztach uzyskania przychodów wydatków mających charakter reklamowy, natomiast wyłączają z nich wydatki noszące znamiona reprezentacji, które związane są z działaniami mającymi na celu budowanie prestiżu oraz pozytywnego wizerunku firmy. Charakteru reprezentacyjnego nie będą jednak miały działania polegające na wręczaniu obecnym oraz potencjalnym kontrahentom np. kalendarzy z logo firmy. Takie działania mają przede wszystkim na celu identyfikowanie oraz rozpowszechnianie marki przedsiębiorstwa, co oznacza, że są nakierowane na reklamę firmy. Ta z kolei wpływa na zwiększenie grona jej klientów, a tym samym pośrednio na osiągane przez nią przychody. Należy zatem uznać, że wydatki poniesione na zakup drobnych upominków oznaczonych logo firmy, przekazanych następnie jej obecnym kontrahentom oraz potencjalnym klientom, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Warto zaznaczyć, że nie zawsze wydatek na zakup upominków dla kontrahentów i potencjalnych klientów, mimo opatrzenia ich logo firmy, będzie stanowił koszt podatkowy. Jeśli bowiem wręczany prezent będzie wartościowy i przeznaczony dla wybranego grona odbiorców, to wydatek na jego zakup, jako noszący znamiona reprezentacji, nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów.

REKLAMA

Nieodpłatne przekazanie a VAT należny

Jeżeli cena jednostkowa nabytego upominku, bez kwoty podatku, określona w momencie jego przekazania, nie przekracza 10 zł, jego przekazanie nie będzie rodziło obowiązku wykazania VAT należnego z tego tytułu. Ponadto dla przekazania tego typu upominków podatnik nie musi prowadzić ewidencji pozwalającej określić tożsamość osób, którym zostały one przekazane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych

Jeżeli zaś cena jednostkowa będzie wyższa, to nie trzeba będzie od przekazania naliczać VAT pod warunkiem prowadzenia ewidencji osób obdarowanych, o ile łączna wartość przekazanych jednej osobie prezentów w danym roku podatkowym nie przekroczy 100 zł. Warto przy tym pamiętać, że ustawodawca nie wskazał, czy ma to być kwota netto czy brutto, należy więc stosować tę samą zasadę, która obowiązuje przy prezentach o wartości do 10 zł (a więc bez kwoty podatku). Należy przy tym pamiętać, że jest to limit roczny. Oczywiście jeżeli cena jednostkowa danego upominku przekroczy 100 zł, konieczne będzie opodatkowanie jego przekazania (jako że nie mieści się ono w powyższym limicie), chyba że przy zakupie podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (z czym jednak rzadko mamy do czynienia). Mimo że przekazanie drobnych upominków nie podlega opodatkowaniu VAT, podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich zakupu.

Ewidencja w księgach rachunkowych

Jest wiele rozwiązań ewidencyjnych pozwalających ujmować koszty reprezentacji i reklamy w księgach rachunkowych. Przyjęty w jednostce sposób postępowania należy ująć w dokumentacji opisującej zasady (politykę) rachunkowości. Przy organizacji kont księgowych warto ponadto uwzględnić, że księgi rachunkowe każdej jednostki powinny być prowadzone w sposób zapewniający wyliczenie dla celów podatkowych wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania oraz wysokości należnego podatku za dany rok obrotowy. Z przepisów podatkowych wynika zaś, że kosztów reprezentacji nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. W związku z tym zasadne jest prowadzenie odrębnych kont do ewidencji kosztów reklamy i kosztów reprezentacji Koszty reklamy oraz koszty reprezentacji, w świetle prawa bilansowego ujmuje się w księgach rachunkowych w ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki i księguje na koncie „Koszty według rodzajów” lub koncie zespołu 5.

Kiedy obniżki cen sprzedaży nie trzeba ujmować w księgach rachunkowych

Zasadniczo zarówno koszty reklamy, jak i reprezentacji można ujmować na jednym koncie „Pozostałe koszty rodzajowe”. Można również dla kosztów reklamy oraz kosztów reprezentacji stosować odrębne konta analityczne. Ponadto przekazanie materiałów na cele reklamy bądź reprezentacji może być również księgowane w ciężar konta „Zużycie materiałów i energii”, a nabycie usług na potrzeby reprezentacji czy reklamy na koncie „Usługi obce”. Wydatki na zakup drobnych upominków z logo firmy dla kontrahentów obciążają koszty działalności operacyjnej jednostki.

Faktura za zakup tych upominków może być zaksięgowana np. zapisem:

- strona Wn konta „Rozliczenie zakupu” – wartość netto faktury,

- strona Wn konta „VAT naliczony i jego rozliczenie” (kwota VAT naliczonego, jeśli podlega on odliczeniu),

- strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami” – wartość brutto faktury.

Wydatki na zakup ww. upominków mogą być ujęte w kosztach bezpośrednio po zakupie, np. zapisem: strona Wn konta „Koszty reklamy” lub konta „Koszty reprezentacji” i równolegle: strona Wn odpowiednie konto zespołu 5, strona Ma konta „Rozliczenie kosztów”.

Jeśli ww. upominki jednostka planuje przekazać kontrahentom w okresie późniejszym, to ich wartość może ująć na koncie zapasów. W takim przypadku wartość ww. upominków może być zaksięgowana: strona Wn konta „Towary” lub konta „Materiały”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”.

Wydanie kontrahentom upominków może zostać zaksięgowane: strona Wn konta „Koszty reklamy” lub konta „Koszty reprezentacji”, strona Ma konta „Towary” lub konto „Materiały” i równolegle: strona Wn odpowiednie konto zespołu 5, strona Ma konta „Rozliczenie kosztów”.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

PRZYKŁAD

Bluzy polarowe

Jednostka zakupiła 100 sztuk smyczy reklamowych w cenie 5 zł/szt. oraz 100 sztuk bluz polarowych z logo firmy w cenie 42 zł/szt., które przekazała kontrahentom. Faktura od dostawcy smyczy reklamowych i polarów wyniosła: 5781 zł (w tym 1081 zł VAT podlegający odliczeniu) i została uregulowana przelewem z rachunku bieżącego jednostki. Poniesiony wydatek jednostka uznała za koszty reklamy. Jednostka prowadzi ewidencję pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazała prezenty o wartości powyżej 10 zł. W związku z tym nie naliczyła VAT należnego od przekazanych prezentów. Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4, a koszty reklamy ujmuje na koncie „Koszty reklamy”.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. FV za zakup prezentów z logo firmy:

a) kwota brutto 5781 zł: strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

b) kwota netto 4700 zł: strona Wn konta „Rozliczenie zakupu”;

c) VAT naliczony kwota 1081 zł: strona Wn konta „VAT naliczony”;

2. PK – przekazanie prezentów z logo firmy kontrahentom kwota 4700 zł: strona Wn konta „Koszty reklamy” oraz strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”;

2. WB – przelew za fakturę: strona Wn konta „Rozrachunki z dostawcami” oraz strona Ma konta „Rachunek bankowy”.

infoRgrafika

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu VAT

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA