REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowanie upominków z logo firmy zależy od zapisów w polityce /Fot. Fotolia
Księgowanie upominków z logo firmy zależy od zapisów w polityce /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma dokonała zakupu drobnych upominków z logo firmy w celu przekazania ich swoim kontrahentom. Jak powinna zaksięgować fakturę za te upominki w księgach rachunkowych?

REKLAMA

Przekazanie kontrahentowi prezentu, gadżetu z logo firmy bądź próbek reklamujących produkt sprzedażowy jest niewątpliwie działaniem marketingowym. W dotychczasowej praktyce dużą rolę w ocenie tego, czy dane wydanie towarów ma charakter reklamowy, organy podatkowe przypisywały temu, czy na wydanych towarach widnieje logo firmy. Wydanie towarów z logo z reguły traktowano jako wydanie na cele reklamy. I rzeczywiście należy uznać, że upominki z logo i danymi adresowymi wspomagają sprzedaż produktów oraz komunikują odbiorcom ich dostępność w danym punkcie handlowym, reklamując w ten sposób podatnika oraz jego produkty. A zatem niewątpliwie są to działania reklamowe.

REKLAMA

Przepisy o podatku dochodowym zezwalają na ujmowanie w kosztach uzyskania przychodów wydatków mających charakter reklamowy, natomiast wyłączają z nich wydatki noszące znamiona reprezentacji, które związane są z działaniami mającymi na celu budowanie prestiżu oraz pozytywnego wizerunku firmy. Charakteru reprezentacyjnego nie będą jednak miały działania polegające na wręczaniu obecnym oraz potencjalnym kontrahentom np. kalendarzy z logo firmy. Takie działania mają przede wszystkim na celu identyfikowanie oraz rozpowszechnianie marki przedsiębiorstwa, co oznacza, że są nakierowane na reklamę firmy. Ta z kolei wpływa na zwiększenie grona jej klientów, a tym samym pośrednio na osiągane przez nią przychody. Należy zatem uznać, że wydatki poniesione na zakup drobnych upominków oznaczonych logo firmy, przekazanych następnie jej obecnym kontrahentom oraz potencjalnym klientom, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Warto zaznaczyć, że nie zawsze wydatek na zakup upominków dla kontrahentów i potencjalnych klientów, mimo opatrzenia ich logo firmy, będzie stanowił koszt podatkowy. Jeśli bowiem wręczany prezent będzie wartościowy i przeznaczony dla wybranego grona odbiorców, to wydatek na jego zakup, jako noszący znamiona reprezentacji, nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów.

Nieodpłatne przekazanie a VAT należny

Jeżeli cena jednostkowa nabytego upominku, bez kwoty podatku, określona w momencie jego przekazania, nie przekracza 10 zł, jego przekazanie nie będzie rodziło obowiązku wykazania VAT należnego z tego tytułu. Ponadto dla przekazania tego typu upominków podatnik nie musi prowadzić ewidencji pozwalającej określić tożsamość osób, którym zostały one przekazane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty zakupu materiałów i towarów w księgach rachunkowych

Jeżeli zaś cena jednostkowa będzie wyższa, to nie trzeba będzie od przekazania naliczać VAT pod warunkiem prowadzenia ewidencji osób obdarowanych, o ile łączna wartość przekazanych jednej osobie prezentów w danym roku podatkowym nie przekroczy 100 zł. Warto przy tym pamiętać, że ustawodawca nie wskazał, czy ma to być kwota netto czy brutto, należy więc stosować tę samą zasadę, która obowiązuje przy prezentach o wartości do 10 zł (a więc bez kwoty podatku). Należy przy tym pamiętać, że jest to limit roczny. Oczywiście jeżeli cena jednostkowa danego upominku przekroczy 100 zł, konieczne będzie opodatkowanie jego przekazania (jako że nie mieści się ono w powyższym limicie), chyba że przy zakupie podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (z czym jednak rzadko mamy do czynienia). Mimo że przekazanie drobnych upominków nie podlega opodatkowaniu VAT, podatnik zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich zakupu.

Ewidencja w księgach rachunkowych

Jest wiele rozwiązań ewidencyjnych pozwalających ujmować koszty reprezentacji i reklamy w księgach rachunkowych. Przyjęty w jednostce sposób postępowania należy ująć w dokumentacji opisującej zasady (politykę) rachunkowości. Przy organizacji kont księgowych warto ponadto uwzględnić, że księgi rachunkowe każdej jednostki powinny być prowadzone w sposób zapewniający wyliczenie dla celów podatkowych wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania oraz wysokości należnego podatku za dany rok obrotowy. Z przepisów podatkowych wynika zaś, że kosztów reprezentacji nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. W związku z tym zasadne jest prowadzenie odrębnych kont do ewidencji kosztów reklamy i kosztów reprezentacji Koszty reklamy oraz koszty reprezentacji, w świetle prawa bilansowego ujmuje się w księgach rachunkowych w ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki i księguje na koncie „Koszty według rodzajów” lub koncie zespołu 5.

Kiedy obniżki cen sprzedaży nie trzeba ujmować w księgach rachunkowych

Zasadniczo zarówno koszty reklamy, jak i reprezentacji można ujmować na jednym koncie „Pozostałe koszty rodzajowe”. Można również dla kosztów reklamy oraz kosztów reprezentacji stosować odrębne konta analityczne. Ponadto przekazanie materiałów na cele reklamy bądź reprezentacji może być również księgowane w ciężar konta „Zużycie materiałów i energii”, a nabycie usług na potrzeby reprezentacji czy reklamy na koncie „Usługi obce”. Wydatki na zakup drobnych upominków z logo firmy dla kontrahentów obciążają koszty działalności operacyjnej jednostki.

Faktura za zakup tych upominków może być zaksięgowana np. zapisem:

- strona Wn konta „Rozliczenie zakupu” – wartość netto faktury,

- strona Wn konta „VAT naliczony i jego rozliczenie” (kwota VAT naliczonego, jeśli podlega on odliczeniu),

- strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami” – wartość brutto faktury.

REKLAMA

Wydatki na zakup ww. upominków mogą być ujęte w kosztach bezpośrednio po zakupie, np. zapisem: strona Wn konta „Koszty reklamy” lub konta „Koszty reprezentacji” i równolegle: strona Wn odpowiednie konto zespołu 5, strona Ma konta „Rozliczenie kosztów”.

Jeśli ww. upominki jednostka planuje przekazać kontrahentom w okresie późniejszym, to ich wartość może ująć na koncie zapasów. W takim przypadku wartość ww. upominków może być zaksięgowana: strona Wn konta „Towary” lub konta „Materiały”, strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”.

Wydanie kontrahentom upominków może zostać zaksięgowane: strona Wn konta „Koszty reklamy” lub konta „Koszty reprezentacji”, strona Ma konta „Towary” lub konto „Materiały” i równolegle: strona Wn odpowiednie konto zespołu 5, strona Ma konta „Rozliczenie kosztów”.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

PRZYKŁAD

Bluzy polarowe

Jednostka zakupiła 100 sztuk smyczy reklamowych w cenie 5 zł/szt. oraz 100 sztuk bluz polarowych z logo firmy w cenie 42 zł/szt., które przekazała kontrahentom. Faktura od dostawcy smyczy reklamowych i polarów wyniosła: 5781 zł (w tym 1081 zł VAT podlegający odliczeniu) i została uregulowana przelewem z rachunku bieżącego jednostki. Poniesiony wydatek jednostka uznała za koszty reklamy. Jednostka prowadzi ewidencję pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazała prezenty o wartości powyżej 10 zł. W związku z tym nie naliczyła VAT należnego od przekazanych prezentów. Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4, a koszty reklamy ujmuje na koncie „Koszty reklamy”.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. FV za zakup prezentów z logo firmy:

a) kwota brutto 5781 zł: strona Ma konta „Rozrachunki z dostawcami”;

b) kwota netto 4700 zł: strona Wn konta „Rozliczenie zakupu”;

c) VAT naliczony kwota 1081 zł: strona Wn konta „VAT naliczony”;

2. PK – przekazanie prezentów z logo firmy kontrahentom kwota 4700 zł: strona Wn konta „Koszty reklamy” oraz strona Ma konta „Rozliczenie zakupu”;

2. WB – przelew za fakturę: strona Wn konta „Rozrachunki z dostawcami” oraz strona Ma konta „Rachunek bankowy”.

infoRgrafika

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu VAT

Podstawa prawna

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA