REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowe ujęcie transakcji związanych ze świadectwami pochodzenia energii elektrycznej

Marcin M. Wyrzykowski
Główny Księgowy
 Biuro Rachunkowe BMGM Spółka z o.o.
Usługi księgowe i doradztwo biznesowe
Księgowe ujęcie transakcji związanych ze świadectwami pochodzenia energii elektrycznej
Księgowe ujęcie transakcji związanych ze świadectwami pochodzenia energii elektrycznej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach zaobserwować można na polskim rynku co raz dynamiczniejszy rozwój energetyki odnawialnej. Jednym z charakterystycznych elementów tego rynku są funkcjonujące od 1 października 2005 roku, świadectwa pochodzenia energii wytworzonej w odnawialnych źródłach, czyli tak zwane świadectwa pochodzenia energii lub zielone certyfikaty. Są one wydawane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie art. 9e Ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 roku – Prawo energetyczne i stanowią podstawę otrzymania wynikających z nich praw majątkowych.

Często spotykanym problemem księgowym i podatkowym jest sposób ujęcia tych praw w księgach handlowych oraz ich rozliczenie. Charakterystyczną cechą świadectw pochodzenia jest ich zbywalny charakter – stanowią one towar giełdowy będący przedmiotem transakcji kupna-sprzedaży na Towarowej Giełdzie Energii (TGE).

REKLAMA

Autopromocja

Polskie przepisy księgowo-podatkowe nie zawierają konkretnych rozwiązań odnoszących się do świadectw pochodzenia, jako specyficznego elementu działalności przedsiębiorstw energetycznych. Źródłem informacji księgowych jest Uchwała nr 7/07 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 26.06.2007 r. w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu w sprawie księgowego ujęcia praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii wytworzonej w odnawialnych źródłach energii. Wiedzę w zakresie tematów podatkowych wywieść należy natomiast z linii orzecznictwa, jakie ukształtowało się na przestrzeni czasu w tej materii.

Podstawa żądania wydania świadectw pochodzenia

Podstawą żądania wydania świadectwa pochodzenia jest ilość energii wytworzonej z odnawialnych źródeł energii. Czas, jaki może upłynąć od momentu wytworzenia energii z OZE do momentu otrzymania stosownych świadectw, jest często długi. Jak wskazuje Uchwała KSR (pkt. 14) do czasu otrzymania (przyznania) świadectw pochodzenia, informacje o ich wartości wykazuje się w ewidencji pozabilansowej. Podstawą ujęcia w  ewidencji jest iloczyn wytworzonej energii z odnawialnych źródeł (potwierdzony przez operatora systemu przesyłowego) oraz cena tych świadectw na giełdzie z dnia otrzymania potwierdzenia.

E Spółka z o.o. zajmuje się wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. W miesiącu lipcu 2014 roku wytworzyła ona 1000 MWh energii z tych źródeł, co zostało potwierdzone przez operatora w dniu 02.08.2014 roku. W dniu 02.08.2014 roku nie były dokonywane notowania na TGE w zakresie obrotu prawami majątkowymi (tzw. Index POMOZE_A - indeks na TGE określający cenę Praw Majątkowych do świadectw pochodzenia będących potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w OZE w okresie od 1 marca 2009). Ostatnie znane notowanie miało miejsce w dniu 01.08.2014 roku; index POMOZE_A wyniósł wówczas 177,00 złotych za każde świadectwo pochodzenia. Zatem szacunkowa wartość rynkowa przyszłych świadectw pochodzenia jakie otrzyma Spółka wyniesie 177.000,00 złotych.

Spółka winna w ewidencji pozabilansowej dokonać ewidencji

Konto 390 – Świadectwa pochodzenia należne (POZABILANSOWE)
Wn: 177.000,00 zł
Konto 799 – szacowane przychody z tytułu otrzymania świadectw pochodzenia (POZABILANSOWE)
Ma: 177.000,00 zł

Koszty uzyskania przychodów – ujęcie w księgach rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otrzymanie świadectw pochodzenia energii elektrycznej

REKLAMA

W momencie kiedy przedsiębiorstwo energetyczne otrzyma potwierdzone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: URE) świadectwa pochodzenia winno je ująć w ewidencji bilansowej, dokonując jednocześnie korekty zapisu (STORNO) na kontach pozabilansowych. Pkt. 16 Uchwały wskazuje, iż wycenę świadectw pochodzenia otrzymanych (potwierdzonych) dokonuje się poprzez przemnożenie ilości świadectw i ceny giełdowej z dnia przyznania świadectw.

E spółka z o.o. w dniu 12 września 2014 roku otrzymała świadectwa pochodzenia dotyczące energii wytworzonej w OZE w miesiącu lipcu w ilości odpowiadającej 1000 MWh. Cena tych świadectw wynikająca z bieżących notowań na TGE na dzień 12 września to 190 PLN za każde świadectwo.

Spółka w swojej ewidencji winna dokonać następujących zapisów

Korekta zapisu na kontach pozabilansowych (w wartości przyjętej do wcześniejszego ujęcia)

Konto 390 – Świadectwa pochodzenia należne (POZABILANSOWE) ( STORNO)
Wn: (-177.000,00 zł)
Konto 799 – szacowane przychody z tytułu otrzymania świadectw pochodzenia (POZABILANSOWE)
Ma: (-177.000,00 zł)( STORNO)

Ujęcie otrzymanych i potwierdzonych świadectw pochodzenia

Konto 330 – Towary w magazynach (w analityce „świadectwa pochodzenia)
Wn.: 190.000,00 zł
Konto 711 – Przychody ze sprzedaży energii (w analityce „przychody z tyt. Otrzymania świadectw pochodzenia”)
Ma: 190.000,00 zł

Nowe formularze CIT od 2015 roku

Obrót świadectwami pochodzenia na TGE

Jak wspomniano, świadectwa pochodzenia stanowią towar giełdowy, zatem mogą podlegać sprzedaży. W przypadku dokonania sprzedaży świadectw pochodzenia na TGE przedsiębiorstwo energetyczne ujmuje, na podstawie wystawionej faktury sprzedaży przychód z tytułu sprzedaży świadectw pochodzenia oraz ewidencjonuje koszt własny sprzedanych towarów, przyjmując za podstawę jedną z metod określanych przez art. 34 ust. 4 ustawy o rachunkowości (FIFO, LIFO).

E spółka z o.o. posiada świadectwa pochodzenia odpowiadające 1000 MWh energii wytworzonej w OZE. W dniu 12 grudnia 2014 sprzedała 500 świadectw pochodzenia na TGE za cenę 210 zł za każde świadectwo. Koszt nabycia jednego świadectwa (historyczny) to 190 zł.

Spółka zobowiązana jest do ujęcia w swojej ewidencji księgowej:

Przychód ze sprzedaży świadectw pochodzenia (na podstawie wystawionej faktury)

Konto 712 – Przychody ze sprzedaży towarów (w analityce „Świadectwa pochodzenia”

Ma: 105.000,00 zł
Konto 201 – Rozrachunki z odbiorcami
Wn: 129.150,00 zł
Konto 225 – Rozliczenie VAT
Ma: 24.150,00 zł

Koszt własny sprzedanych świadectw (spółka dokonuje wyceny kosztu własnego metodą FIFO)

Konto 330 – Towary w magazynach (w analityce „świadectwa pochodzenia)
Ma: 95.000,00 zł
Konto 722 – Koszt własny sprzedanych towarów (w analityce „świadectwa pochodzenia”)
Wn: 95.000,00 zł

Prowadząc ewidencję księgową przedsiębiorstwa energetycznego należy pamiętać także o kilku ważnych kwestiach związanych z zasadami rachunkowości:

  1. Wszystkie kwestie związane z księgowym ujęciem transakcji dotyczących świadectw pochodzenia winny znaleźć swoje odzwierciedlenie w polityce rachunkowości jednostki
  2. Przedsiębiorstwo ma prawo wyboru odmiennych zasad ewidencji wynikających z Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  3. Zgodnie z KSR podaje w informacji dodatkowej sprawozdania finansowego informacje przedstawiające w sposób pełny jego działania w zakresie wywiązywania się z obowiązków i gospodarowania świadectwami pochodzenia oraz prawami majątkowymi z nimi związanymi.
  4. W przypadku gdy wartości wynikające z transakcji związanych z obrotem energią i świadectwami pochodzenia stanowią wartości istotne w całokształcie działalności jednostki, winna ona wykazać je jako odrębne pozycje rachunku zysków i strat oraz bilansu.
  5. Na dzień bilansowy dokonuje wyceny aktywów (Świadectw Pochodzenia) zgodnie z ceną rynkową

Marcin Wyrzykowski

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA