REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy obniżki cen sprzedaży nie trzeba ujmować w księgach rachunkowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Obniżenie cen sprzedaży nie zawsze trzeba ewidencjonować /Fotolia
Obniżenie cen sprzedaży nie zawsze trzeba ewidencjonować /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka co jakiś czas dokonuje przeceny towarów handlowych w związku z zakończeniem sezonu na ich sprzedaż. W jaki sposób powinna zaksięgować skutki takiej obniżki? Czy powinna dokonywać tej przeceny dopiero wtedy, gdy sprzeda towar, czy już gdy jest podjęta decyzja o obniżeniu ceny? Często nowa, obniżona cena sprzedaży jest niższa od ceny zakupu.

REKLAMA

REKLAMA

Obniżkę cen sprzedaży należy ująć w księgach rachunkowych, jeśli powoduje ona spadek ceny poniżej ceny nabycia (zakupu) towarów albo gdy towary te ujmowane są w cenach ewidencyjnych na poziomie cen sprzedaży i należy skorygować odchylenia.

Obniżenie cen sprzedaży jest odzwierciedleniem dostosowywania się przez dostawcę do oczekiwań klientów. Jednak nie zawsze konieczne jest jej ujęcie w księgach rachunkowych.

Jeśli sprzedawca ewidencjonuje towary w cenach nabycia zgodnie z art. 28 ust. 11 ustawy o rachunkowości lub art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, to należy porównać obecne ceny sprzedaży z wartościami historycznymi.

REKLAMA

Rozliczenie zakupu w księgach rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli na sprzedaży towarów będzie realizowana marża (tj. cena sprzedaży będzie wyższa niż cena w dniu nabycia), to nie ujmuje się zmniejszenia jej. Taka obniżka nie jest księgowana. [przykład 1] Jeśli zaś jednostka dokonuje obniżki ceny poniżej poziomu ceny historycznej, to w takim wypadku należy dokonać ujęcia odpisu aktualizacyjnego.

Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, w jaki techniczny sposób należy ująć takie odpisy. Najczęściej wykorzystywane jest tu konto „Odpisy aktualizacyjne wartość zapasów”. Zgodnie z art. 34 ust. 5 ustawy o rachunkowości odpisy aktualizujące wartość rzeczowych składników aktywów obrotowych wynikające z wyceny według cen sprzedaży netto zamiast według cen nabycia albo zakupu, albo kosztów wytworzenia – zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych. [przykład 2]

Dokonanie obniżki ceny może skutkować zapisami w księgach rachunkowych także wtedy, gdy obniżka nie powoduje spadku cen poniżej wartości według dnia nabycia. Taka sytuacja ma miejsce, gdy jednostka stosuje do ewidencji towarów stałe ceny ewidencyjne na poziomie cen sprzedaży (brutto lub netto). Obniżenie ceny w takim wypadku powinno spowodować skorygowanie odchyleń wynikających ze stosowania cen ewidencyjnych. [przykład 3]

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Odpisy aktualizacyjne obciążające koszty w rachunku zysków i strat są prezentowane jako „Pozostałe koszty operacyjne” w pozycji „Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych”. [tabela]

Odpisy aktualizacyjne nie są kosztami uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) w chwili ich dokonania. Jednostki mają jednak prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie sprzedaży wartość towarów według cen nabycia (zakupu). Zatem w przypadku jednostek zobowiązanych do poddania sprawozdań finansowych badaniu przez biegłego rewidenta konieczne będzie rozpoznanie w sprawozdaniu finansowym aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

Tabela. W rachunku zysków i strat

Wariant kalkulacyjny

Wariant porównawczy

H. Pozostałe koszty operacyjne

II. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych

E. Pozostałe koszty operacyjne

II. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych


PRZYKŁAD 1

Bez ewidencji

Spółka WEGA Sp. z o.o. nabyła towary za 60 000 zł. Planowała je sprzedać za 80 000 zł. Towary ewidencjonuje w cenach nabycia. W marcu 2015 r. obniżono cenę sprzedaży do poziomu 65 000 zł. W tym wypadku nie będą następowały żadne księgowania.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

PRZYKŁAD 2

Znaczna przecena

Spółka WEGA Sp. z o.o. nabyła towary za 60 000 zł. Planowała je sprzedać za 80 000 zł. Towary ewidencjonuje w cenach nabycia. W marcu 2015 r. obniżono cenę sprzedaży do poziomu 55 000 zł. W przypadku sprzedaży tych towarów np. w kwietniu należy wyksięgować wartość sprzedanych towarów.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. Obniżono cenę sprzedaży do poziomu 55 000 zł, czyli do ujęcia będzie kwota 5000 zł: strona Wn konta Pozostałe koszty operacyjne, strona Ma konta Odpisy aktualizujące wartość zapasów;

2. Sprzedaż towarów: a) strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów kwota 55 000 zł; b) strona Wn konta Odpisy aktualizujące wartość zapasów kwota 5000 zł; c) strona Ma konta Towary kwota 60 000 zł.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

PRZYKŁAD 3

W cenach sprzedaży netto

Spółka DASA ewidencjonuje towary w cenach sprzedaży netto. Nabyła w grudniu 2014 r. towary o wartości netto 100 000 zł. Ujęła je w cenach ewidencyjnych 125 000 zł, tj. z odchyleniami kredytowymi 25 000 zł. W marcu 2015 r. obniżono cenę sprzedaży tych towarów do poziomu 110 000 zł. Następnie sprzedano towary po obniżce o wartości ewidencyjnej 60 000 zł.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. Ujęcie obniżenia ceny kwota 15 000 zł: strona Wn konta Odchylenia od cen ewidencyjnych, strona Ma konta Towary;

2. WZ sprzedanych towarów o wartości ewidencyjnej nowej 60 000 zł: strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów, strona Ma konta Towary;

3. Rozliczenie odchyleń przypadających na sprzedane towary – stornem czerwonym kwota 5454 zł (10 000/110 000 x 60 000): strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów, strona Ma konta Towary.

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA