REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy obniżki cen sprzedaży nie trzeba ujmować w księgach rachunkowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Obniżenie cen sprzedaży nie zawsze trzeba ewidencjonować /Fotolia
Obniżenie cen sprzedaży nie zawsze trzeba ewidencjonować /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka co jakiś czas dokonuje przeceny towarów handlowych w związku z zakończeniem sezonu na ich sprzedaż. W jaki sposób powinna zaksięgować skutki takiej obniżki? Czy powinna dokonywać tej przeceny dopiero wtedy, gdy sprzeda towar, czy już gdy jest podjęta decyzja o obniżeniu ceny? Często nowa, obniżona cena sprzedaży jest niższa od ceny zakupu.

REKLAMA

REKLAMA

Obniżkę cen sprzedaży należy ująć w księgach rachunkowych, jeśli powoduje ona spadek ceny poniżej ceny nabycia (zakupu) towarów albo gdy towary te ujmowane są w cenach ewidencyjnych na poziomie cen sprzedaży i należy skorygować odchylenia.

Obniżenie cen sprzedaży jest odzwierciedleniem dostosowywania się przez dostawcę do oczekiwań klientów. Jednak nie zawsze konieczne jest jej ujęcie w księgach rachunkowych.

Jeśli sprzedawca ewidencjonuje towary w cenach nabycia zgodnie z art. 28 ust. 11 ustawy o rachunkowości lub art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy o rachunkowości, to należy porównać obecne ceny sprzedaży z wartościami historycznymi.

REKLAMA

Rozliczenie zakupu w księgach rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli na sprzedaży towarów będzie realizowana marża (tj. cena sprzedaży będzie wyższa niż cena w dniu nabycia), to nie ujmuje się zmniejszenia jej. Taka obniżka nie jest księgowana. [przykład 1] Jeśli zaś jednostka dokonuje obniżki ceny poniżej poziomu ceny historycznej, to w takim wypadku należy dokonać ujęcia odpisu aktualizacyjnego.

Ustawa o rachunkowości nie wskazuje, w jaki techniczny sposób należy ująć takie odpisy. Najczęściej wykorzystywane jest tu konto „Odpisy aktualizacyjne wartość zapasów”. Zgodnie z art. 34 ust. 5 ustawy o rachunkowości odpisy aktualizujące wartość rzeczowych składników aktywów obrotowych wynikające z wyceny według cen sprzedaży netto zamiast według cen nabycia albo zakupu, albo kosztów wytworzenia – zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych. [przykład 2]

Dokonanie obniżki ceny może skutkować zapisami w księgach rachunkowych także wtedy, gdy obniżka nie powoduje spadku cen poniżej wartości według dnia nabycia. Taka sytuacja ma miejsce, gdy jednostka stosuje do ewidencji towarów stałe ceny ewidencyjne na poziomie cen sprzedaży (brutto lub netto). Obniżenie ceny w takim wypadku powinno spowodować skorygowanie odchyleń wynikających ze stosowania cen ewidencyjnych. [przykład 3]

Remont czy ulepszenie środka trwałego – różnice podatkowe i ewidencja księgowa

Odpisy aktualizacyjne obciążające koszty w rachunku zysków i strat są prezentowane jako „Pozostałe koszty operacyjne” w pozycji „Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych”. [tabela]

Odpisy aktualizacyjne nie są kosztami uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) w chwili ich dokonania. Jednostki mają jednak prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie sprzedaży wartość towarów według cen nabycia (zakupu). Zatem w przypadku jednostek zobowiązanych do poddania sprawozdań finansowych badaniu przez biegłego rewidenta konieczne będzie rozpoznanie w sprawozdaniu finansowym aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego.

Tabela. W rachunku zysków i strat

Wariant kalkulacyjny

Wariant porównawczy

H. Pozostałe koszty operacyjne

II. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych

E. Pozostałe koszty operacyjne

II. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych


PRZYKŁAD 1

Bez ewidencji

Spółka WEGA Sp. z o.o. nabyła towary za 60 000 zł. Planowała je sprzedać za 80 000 zł. Towary ewidencjonuje w cenach nabycia. W marcu 2015 r. obniżono cenę sprzedaży do poziomu 65 000 zł. W tym wypadku nie będą następowały żadne księgowania.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

PRZYKŁAD 2

Znaczna przecena

Spółka WEGA Sp. z o.o. nabyła towary za 60 000 zł. Planowała je sprzedać za 80 000 zł. Towary ewidencjonuje w cenach nabycia. W marcu 2015 r. obniżono cenę sprzedaży do poziomu 55 000 zł. W przypadku sprzedaży tych towarów np. w kwietniu należy wyksięgować wartość sprzedanych towarów.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. Obniżono cenę sprzedaży do poziomu 55 000 zł, czyli do ujęcia będzie kwota 5000 zł: strona Wn konta Pozostałe koszty operacyjne, strona Ma konta Odpisy aktualizujące wartość zapasów;

2. Sprzedaż towarów: a) strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów kwota 55 000 zł; b) strona Wn konta Odpisy aktualizujące wartość zapasów kwota 5000 zł; c) strona Ma konta Towary kwota 60 000 zł.

Jak ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych

PRZYKŁAD 3

W cenach sprzedaży netto

Spółka DASA ewidencjonuje towary w cenach sprzedaży netto. Nabyła w grudniu 2014 r. towary o wartości netto 100 000 zł. Ujęła je w cenach ewidencyjnych 125 000 zł, tj. z odchyleniami kredytowymi 25 000 zł. W marcu 2015 r. obniżono cenę sprzedaży tych towarów do poziomu 110 000 zł. Następnie sprzedano towary po obniżce o wartości ewidencyjnej 60 000 zł.

infoRgrafika

Objaśnienia do schematu:

1. Ujęcie obniżenia ceny kwota 15 000 zł: strona Wn konta Odchylenia od cen ewidencyjnych, strona Ma konta Towary;

2. WZ sprzedanych towarów o wartości ewidencyjnej nowej 60 000 zł: strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów, strona Ma konta Towary;

3. Rozliczenie odchyleń przypadających na sprzedane towary – stornem czerwonym kwota 5454 zł (10 000/110 000 x 60 000): strona Wn konta Wartość sprzedanych towarów, strona Ma konta Towary.

dr Katarzyna Trzpioła

Katedra Finansów i Rachunkowości UW

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA