Rozliczenie zakupu w księgach rachunkowych
REKLAMA
REKLAMA
Limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2019 r.
REKLAMA
Chodzi w szczególności o:
- Fakturę, czyli dokument na podstawie którego rozliczamy się z dostawcą oraz z Urzędem Skarbowym. Na postawie tego dokumentu wpisuję się w ciężar konta „rozrachunki z dostawcami” jako zobowiązanie firmy oraz w ciężar konta „ Vat naliczony” jako należność firmy, którą można odliczyć od podatku należnego Urzędowi Skarbowemu.
- Pz- przyjęcie zewnętrzne, dokument na którego podstawie stwierdzamy, że zakupiony materiał/towar został dostarczony oraz przyjęty do magazynu. Wpłynięcie tego dokumentu umożliwia wpisanie w ciężar konta „materiały” wartości księgowej dostawy.
Zakup uznany być może za rozliczony w pełni gdy do działu księgowości napłyną obydwa dokumenty, zarówno faktura jak i tak zwana „Pz”i zostaną odpowiednio zaksięgowane.
Przykład 1.
Rozrachunki z dostawcami |
|
|
1230 (1 |
Rozliczenie zakupu |
|
1) 1230 |
1000 (2 |
VAT naliczony |
|
3) 230 |
Materiały |
|
2) 1000 |
- Otrzymano fakturę od dostawcy na kwotę 1230 zł.
- Wystawiono dokument przyjęcia potwierdzający dostawę, wartość materiałów 1000 zł.
- Przeksięgowano VAT naliczony.
Zakup został w całości rozliczony a konto „rozliczenie zakupu” nie wykazuje żadnego salda.
W praktyce często dochodzi do sytuacji gdzie towary bądź materiały zostają dostarczone wcześniej niż sama faktura lub gdzie faktura przychodzi wcześniej niż dostawa. W takiej sytuacji pomocne bywa konto „rozliczenie zakupu”.
Co to jest konto rozliczenie zakupu?
Konto rozliczenie zakupu, jest to konto zespołu trzeciego służące do weryfikacji rozliczenia zakupu w ww. sytuacjach. Konto to może wykazywać dwa salda, zarówno debetowe jak i kredytowe. Nie ma ustawowego obowiązku do jego prowadzenia i jeżeli przedsiębiorca uzna, że takie konto jest niezbędne do prawidłowego rozliczenia zakupu to należy je uwzględnić w polityce rachunkowości przedsiębiorstwa.
Ponieważ konto „Rozliczenie zakupu” nie jest kontem bilansowym, tzn. jego saldo nie wchodzi w skład sprawozdania finansowego tzw. „bilansu” zachodzi konieczność rozliczenia go przed końcem roku tak aby nie wykazywało salda!
Materiały w drodze
W sytuacji gdy, do księgowości wpływ tylko faktura, natomiast sama dostawa jeszcze nie dotarła wtedy mowa jest o materiałach w drodze.
Przykład 2.
Przedsiębiorca zakupił materiał za 1000 zł, dostawa była opodatkowana stawką 23%. Otrzymał fakturę ale nie otrzymał jeszcze samego towaru. (materiały są ewidencjonowane w rzeczywistych cenach zakupu)
Rozrachunki z dostawcami |
|
|
1230 (1 |
Rozliczenie zakupu materiału |
|
1) 1230 |
- Otrzymano fakturę od kontrahenta na łączną sumę 1230 zł.
Przykład 3.
Przedsiębiorstwo otrzymało towar i dokument przyjęcia zewnętrznego wartość materiału na „Pz” wynosiła 1000 zł. Do księgowości nie wpłynęła jeszcze faktura.
Dostawy niefakturowane
W sytuacji gdy do księgowości wpływa sam dokument przyjęcia a nie otrzymano faktury wtedy jest mowa o dostawie niefakturowanej.
Rozliczenie zakupu |
|
|
1000 (1 |
Materiały |
|
1) 1000 |
- Otrzymano dokument Przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika wartość materiałów w kwocie 1000 zł.
Zakup zagraniczny
W przypadku gdy firma zakupiła materiał/towar od zagranicznego kontrahenta należy pamiętać o uwzględnieniu dodatkowych kosztów związanych z zakupem poza granicami kraju takich jak np. akcyza, cło itp. oraz o przeliczeniu wartości faktury wyrażonej w obcej walucie na złotówki.
Przykład 4.
Firma zakupiła od zagranicznego kontrahenta materiał o wartości 3000 zł (w przeliczeniu na walutę polską po kursie NBP z dnia poprzedzającego). Został też naliczony 23% podatek Vat w wysokości 690 zł. Urząd celny naliczył akcyzę od zakupionego materiału w wysokości 350 zł. (materiał jest ewidencjonowany w rzeczywistej cenie zakupu).
Rozrachunki z dostawcami |
|
|
3000 (1 |
Rozliczenie zakupu |
|
1) 3000 2) 690 3) 350 |
3350 (4 690 (5 |
Materiały |
|
4) 3350 |
VAT naliczony |
|
5) 690 |
Pozostałe rozrachunki publicznoprawne |
|
2) 690 3) 350 |
- Otrzymanie od kontrahenta faktury oraz przelicznie na walutę polską.
- Urząd celny naliczył podatek Vat o stawce 23%.
- Urząd Celny naliczył akcyzę od zakupionych towarów w wysokości 350 zł.
- Otrzymano Pz od przyjętych materiałów.
- Polecenie przeksięgowania Vat’u na Vat naliczony.
Zakup został w całości rozliczony co oznacza, że konto „rozliczenie zakupu” nie wykazuje żadnego salda. Materiał został zaewidencjonowany w cenie rzeczywistej, czyli cenie zakupu powiększonej o koszty związane z dostawą.
Podsumowanie
Rozliczenie zakupu może nastąpić od razu poprzez wpisanie wartości w ciężar odpowiedniego konta, pod warunkiem, że posiadamy odpowiednie dokumenty umożliwiające zweryfikowanie pełnego rozliczenia zakupu. W sytuacji gdy nie posiadamy jednego z odpowiednich dokumentów pomocnym może być konto „rozliczenie zakupu”. W zależności jaki dokument nie wpłynął występuje tzw. „materiały w drodze”, gdy firma jest w posiadaniu samej faktury lub „dostawy niefakturowane”, gdy wpłynął sam dokument przyjęcia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat