REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować refundację wydatków z Funduszu Pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma otrzymała refundację z Funduszu Pracy na wyposażenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Kwota dotacji wynosi 14 tys. zł brutto. Faktury mamy na środki trwałe, na kwotę 15,1 tys. zł. Jak zaksięgować wpływ dotacji na konto i faktury?

Maciej Konopko

REKLAMA

Autopromocja

menedżer w firmie Ernst & Young

Obowiązujące w Polsce prawo bilansowe reguluje kwestie rozliczania refundacji w bardzo ograniczonym zakresie. Aby określić moment ujęcia dotacji w księgach spółki, warto sięgnąć do wskazówek zawartych w Międzynarodowym Standardzie Rachunkowości (MSR) 20, zgodnie z którym spółka powinna ująć dotację wtedy, gdy istnieje wystarczająca pewność, że jednostka gospodarcza spełni wszystkie warunki do otrzymania dotacji i ją otrzyma.

Zakładając, że w opisanej przez spółkę sytuacji warunki te udało się spełnić, zgodnie z zasadami memoriału oraz współmierności przychodów i kosztów spółka powinna zaliczyć otrzymane dotacje w systematyczny sposób do przychodów w poszczególnych okresach, w celu zapewnienia ich współmierności z określonymi kosztami (w przypadku spółki z kosztami zakupu środka trwałego), na pokrycie których otrzymano dotację.

W przypadku dotacji do aktywów, prezentowanej w bilansie jako rozliczenia międzyokresowe przychodów, na mocy art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, spółka powinna ująć jej wartość w pozostałych przychodach operacyjnych proporcjonalnie do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych przez spółkę od zakupionego środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W momencie spełnienia warunków do otrzymania dotacji spółka powinna rozpoznać należność od Funduszu Pracy w korespondencji z kontem - Przychody przyszłych okresów. Otrzymane środki pieniężne z dotacji rozliczyłyby następnie powyższą należność. Zakładając, że zakupu środka trwałego i jego przyjęcia do użytkowania dokonano przed ujęciem refundacji w księgach, w momencie rozpoznania refundacji dokonywany w pierwszym miesiącu odpis refundacji w pozostałe przychody operacyjne powinien zostać dokonany w takiej wysokości, aby doprowadzić wysokość otrzymanej dotacji prezentowanej w bilansie do wartości, jaka byłaby, gdyby amortyzacja środka trwałego i rozliczanie dotacji rozpoczęły się równocześnie.

Tym samym księgowania faktury za zakup środka trwałego oraz wpływu dotacji na konto należałoby przeprowadzić w następujący sposób: 1. Przyjęcie środka trwałego do użytkowania: strona Wn konta - Środki trwałe, strona Ma konta - Środki trwałe w budowie; 2. Amortyzacja środka trwałego: strona Wn konta - Amortyzacja, strona Ma konta - Umorzenie środka trwałego; 3. Spełnienie warunków do otrzymania dotacji: strona Wn konta - Należności od Funduszu Pracy, strona Ma konta - Rozliczenia międzyokresowe przychodów; 4. Otrzymanie środków pieniężnych z Funduszu Pracy: strona Wn konta - Środki pieniężne, strona Ma - Należności od Funduszu Pracy; 5. Rozliczenie dotacji w pierwszym miesiącu w wysokości takiej, aby doprowadzić wysokość dotacji prezentowaną w bilansie do wartości, jaka byłaby, gdyby amortyzacja środka trwałego i rozliczanie dotacji rozpoczęły się równocześnie: strona Wn konta - Rozliczenia międzyokresowe przychodów, strona Ma - Pozostałe przychody operacyjne. W następnych miesiącach należałoby dokonywać równomiernego rozłożenia w czasie amortyzacji środka trwałego i rozliczenia otrzymanej refundacji na kontach podanych w punktach 2 i 5 powyżej.

W przypadku sporządzania sprawozdań finansowych przez spółkę zgodnie z obowiązującymi Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej, na podstawie MSR 20 spółka mogłaby zastosować podejście analogiczne jak dopuszczone w polskich standardach rachunkowych lub miałaby prawo wykazać w bilansie zakupiony środek trwały w wartości, która została pomniejszona o wartość otrzymanej na jego zakup dotacji.

(AP)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA