REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować refundację wydatków z Funduszu Pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma otrzymała refundację z Funduszu Pracy na wyposażenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Kwota dotacji wynosi 14 tys. zł brutto. Faktury mamy na środki trwałe, na kwotę 15,1 tys. zł. Jak zaksięgować wpływ dotacji na konto i faktury?

Maciej Konopko

REKLAMA

menedżer w firmie Ernst & Young

Obowiązujące w Polsce prawo bilansowe reguluje kwestie rozliczania refundacji w bardzo ograniczonym zakresie. Aby określić moment ujęcia dotacji w księgach spółki, warto sięgnąć do wskazówek zawartych w Międzynarodowym Standardzie Rachunkowości (MSR) 20, zgodnie z którym spółka powinna ująć dotację wtedy, gdy istnieje wystarczająca pewność, że jednostka gospodarcza spełni wszystkie warunki do otrzymania dotacji i ją otrzyma.

Zakładając, że w opisanej przez spółkę sytuacji warunki te udało się spełnić, zgodnie z zasadami memoriału oraz współmierności przychodów i kosztów spółka powinna zaliczyć otrzymane dotacje w systematyczny sposób do przychodów w poszczególnych okresach, w celu zapewnienia ich współmierności z określonymi kosztami (w przypadku spółki z kosztami zakupu środka trwałego), na pokrycie których otrzymano dotację.

W przypadku dotacji do aktywów, prezentowanej w bilansie jako rozliczenia międzyokresowe przychodów, na mocy art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, spółka powinna ująć jej wartość w pozostałych przychodach operacyjnych proporcjonalnie do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych przez spółkę od zakupionego środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W momencie spełnienia warunków do otrzymania dotacji spółka powinna rozpoznać należność od Funduszu Pracy w korespondencji z kontem - Przychody przyszłych okresów. Otrzymane środki pieniężne z dotacji rozliczyłyby następnie powyższą należność. Zakładając, że zakupu środka trwałego i jego przyjęcia do użytkowania dokonano przed ujęciem refundacji w księgach, w momencie rozpoznania refundacji dokonywany w pierwszym miesiącu odpis refundacji w pozostałe przychody operacyjne powinien zostać dokonany w takiej wysokości, aby doprowadzić wysokość otrzymanej dotacji prezentowanej w bilansie do wartości, jaka byłaby, gdyby amortyzacja środka trwałego i rozliczanie dotacji rozpoczęły się równocześnie.

Tym samym księgowania faktury za zakup środka trwałego oraz wpływu dotacji na konto należałoby przeprowadzić w następujący sposób: 1. Przyjęcie środka trwałego do użytkowania: strona Wn konta - Środki trwałe, strona Ma konta - Środki trwałe w budowie; 2. Amortyzacja środka trwałego: strona Wn konta - Amortyzacja, strona Ma konta - Umorzenie środka trwałego; 3. Spełnienie warunków do otrzymania dotacji: strona Wn konta - Należności od Funduszu Pracy, strona Ma konta - Rozliczenia międzyokresowe przychodów; 4. Otrzymanie środków pieniężnych z Funduszu Pracy: strona Wn konta - Środki pieniężne, strona Ma - Należności od Funduszu Pracy; 5. Rozliczenie dotacji w pierwszym miesiącu w wysokości takiej, aby doprowadzić wysokość dotacji prezentowaną w bilansie do wartości, jaka byłaby, gdyby amortyzacja środka trwałego i rozliczanie dotacji rozpoczęły się równocześnie: strona Wn konta - Rozliczenia międzyokresowe przychodów, strona Ma - Pozostałe przychody operacyjne. W następnych miesiącach należałoby dokonywać równomiernego rozłożenia w czasie amortyzacji środka trwałego i rozliczenia otrzymanej refundacji na kontach podanych w punktach 2 i 5 powyżej.

W przypadku sporządzania sprawozdań finansowych przez spółkę zgodnie z obowiązującymi Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej, na podstawie MSR 20 spółka mogłaby zastosować podejście analogiczne jak dopuszczone w polskich standardach rachunkowych lub miałaby prawo wykazać w bilansie zakupiony środek trwały w wartości, która została pomniejszona o wartość otrzymanej na jego zakup dotacji.

(AP)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA