REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować w pkpir wydatki na samochód wykorzystywany w działalności na podstawie umowy użyczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaki dowód stanowi podstawę księgowania w pkpir kosztów poniesionych na paliwo do samochodu osobowego używanego w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w takiej sytuacji należy sporządzić dowód wewnętrzny? Czy może powinienem dokonać zapisu „koszty według EPP”?

RADA

REKLAMA

Podstawą do zaksięgowania w pkpir wydatku poniesionego na zakup paliwa do samochodu używanego na podstawie umowy użyczenia jest miesięczne zestawienie wydatków poniesionych z tytułu wykorzystania samochodu osobowego do działalności gospodarczej. Na jego podstawie należy dokonać zapisu w kol. 6 i 13 pkpir.

UZASADNIENIE

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, warto odwołać się do ust. 13 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiących integralną część rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów. Zgodnie z nim wydatki ponoszone przez Czytelnika z tytułu używania na podstawie umowy użyczenia niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, należy wpisywać w kolumnie 13 pkpir. Wpisu tego Czytelnik powinien dokonać po zakończeniu miesiąca na podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków, wynikających z faktur zawierających numer rejestracyjny używanego pojazdu.

W praktyce oznacza to, że Czytelnik nie musi sporządzać żadnego dowodu wewnętrznego. To miesięczne zestawienie jest podstawą do zaksięgowania w pkpir tego rodzaju wydatków. Nie jest dopuszczalne wpisywanie w kolumnie 6 pkpir zapisu w rodzaju „koszty według EPP”. Ewidencja przebiegu pojazdu służy bowiem wyłącznie do ustalenia limitu wydatków związanych z używaniem w działalności gospodarczej oddanego Czytelnikowi do używania samochodu osobowego. Wydatki, jakie zostaną poniesione przez Czytelnika powyżej tak określonego limitu, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Ewidencja przebiegu pojazdu nie jest więc dowodem faktycznego poniesienia wydatków na paliwo lub innych wydatków związanych z bieżącą eksploatacją używanego pojazdu. Jedynym dowodem poniesienia tych wydatków są faktury, które muszą zawierać numer rejestracyjny używanego samochodu. Faktury, które nie spełniają tego wymogu, nie mogą zostać wykazane w zestawieniu miesięcznym. Tym samym nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pan Piotr Kowalski w kwietniu 2008 r. na eksploatację użyczonego do działalności gospodarczej samochodu osobowego zużył 110 litrów benzyny. Za zakup ten otrzymał na stacji benzynowej faktury zawierające numer rejestracyjny używanego samochodu. Wydatki te zakwalifikował do kosztów uzyskania przychodów i w związku z tym zaewidencjonował je w miesięcznym zestawieniu wydatków poniesionych z tytułu wykorzystania samochodu osobowego do działalności gospodarczej. Zestawienie to stanowiło podstawę do zaksięgowania przez pana Piotra Kowalskiego tego wydatku w pkpir.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W tym miejscu należy dodać, że księgując do kosztów całą kwotę wynikającą z miesięcznego zestawienia wydatków za kwiecień 2008 r., zakładamy, że kwota ta po zsumowaniu z kwotami z poprzednich zestawień miesięcznych mieści się w limicie wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu liczonym od początku roku do końca kwietnia. Jeżeli jednak okazałoby się, że limit z ewidencji przebiegu liczony od początku roku do końca kwietnia byłby mniejszy niż wynikający z zsumowania zestawień od stycznia do kwietnia, to pan Piotr Kowalski zaksięgowałby tylko część wartości wynikającej z zestawienia za kwiecień (do wysokości limitu wynikającego z ewidencji). Niezaksięgowaną do kosztów część wydatków mógłby rozliczyć w kolejnych miesiącach, pod warunkiem że pozwoliłby mu na to limit wynikający z ewidencji przebiegu.

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA