REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować w pkpir wydatki na samochód wykorzystywany w działalności na podstawie umowy użyczenia

Leszek Porowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jaki dowód stanowi podstawę księgowania w pkpir kosztów poniesionych na paliwo do samochodu osobowego używanego w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w takiej sytuacji należy sporządzić dowód wewnętrzny? Czy może powinienem dokonać zapisu „koszty według EPP”?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podstawą do zaksięgowania w pkpir wydatku poniesionego na zakup paliwa do samochodu używanego na podstawie umowy użyczenia jest miesięczne zestawienie wydatków poniesionych z tytułu wykorzystania samochodu osobowego do działalności gospodarczej. Na jego podstawie należy dokonać zapisu w kol. 6 i 13 pkpir.

UZASADNIENIE

Odpowiadając na pytanie Czytelnika, warto odwołać się do ust. 13 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiących integralną część rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów. Zgodnie z nim wydatki ponoszone przez Czytelnika z tytułu używania na podstawie umowy użyczenia niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, należy wpisywać w kolumnie 13 pkpir. Wpisu tego Czytelnik powinien dokonać po zakończeniu miesiąca na podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków, wynikających z faktur zawierających numer rejestracyjny używanego pojazdu.

REKLAMA

W praktyce oznacza to, że Czytelnik nie musi sporządzać żadnego dowodu wewnętrznego. To miesięczne zestawienie jest podstawą do zaksięgowania w pkpir tego rodzaju wydatków. Nie jest dopuszczalne wpisywanie w kolumnie 6 pkpir zapisu w rodzaju „koszty według EPP”. Ewidencja przebiegu pojazdu służy bowiem wyłącznie do ustalenia limitu wydatków związanych z używaniem w działalności gospodarczej oddanego Czytelnikowi do używania samochodu osobowego. Wydatki, jakie zostaną poniesione przez Czytelnika powyżej tak określonego limitu, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Ewidencja przebiegu pojazdu nie jest więc dowodem faktycznego poniesienia wydatków na paliwo lub innych wydatków związanych z bieżącą eksploatacją używanego pojazdu. Jedynym dowodem poniesienia tych wydatków są faktury, które muszą zawierać numer rejestracyjny używanego samochodu. Faktury, które nie spełniają tego wymogu, nie mogą zostać wykazane w zestawieniu miesięcznym. Tym samym nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pan Piotr Kowalski w kwietniu 2008 r. na eksploatację użyczonego do działalności gospodarczej samochodu osobowego zużył 110 litrów benzyny. Za zakup ten otrzymał na stacji benzynowej faktury zawierające numer rejestracyjny używanego samochodu. Wydatki te zakwalifikował do kosztów uzyskania przychodów i w związku z tym zaewidencjonował je w miesięcznym zestawieniu wydatków poniesionych z tytułu wykorzystania samochodu osobowego do działalności gospodarczej. Zestawienie to stanowiło podstawę do zaksięgowania przez pana Piotra Kowalskiego tego wydatku w pkpir.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W tym miejscu należy dodać, że księgując do kosztów całą kwotę wynikającą z miesięcznego zestawienia wydatków za kwiecień 2008 r., zakładamy, że kwota ta po zsumowaniu z kwotami z poprzednich zestawień miesięcznych mieści się w limicie wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu liczonym od początku roku do końca kwietnia. Jeżeli jednak okazałoby się, że limit z ewidencji przebiegu liczony od początku roku do końca kwietnia byłby mniejszy niż wynikający z zsumowania zestawień od stycznia do kwietnia, to pan Piotr Kowalski zaksięgowałby tylko część wartości wynikającej z zestawienia za kwiecień (do wysokości limitu wynikającego z ewidencji). Niezaksięgowaną do kosztów część wydatków mógłby rozliczyć w kolejnych miesiącach, pod warunkiem że pozwoliłby mu na to limit wynikający z ewidencji przebiegu.

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA