reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Rachunkowość > Księgi rachunkowe > Jak zaksięgować w pkpir koszty przesyłki kurierskiej

Jak zaksięgować w pkpir koszty przesyłki kurierskiej

Prowadzę sklep ze sprzętem i akcesoriami komputerowymi. Zakupione akcesoria otrzymuję przesyłką kurierską. Na załączonej fakturze za zakupiony asortyment znajduje się pozycja: przesyłka kurierska - 20 zł netto. Czy powinnam doliczyć tę kwotę do wartości jednego z zakupionych towarów? Czy może powinnam rozliczyć ją w proporcji do każdego z towarów wymienionych na fakturze?


RADA

Czytelnik powinien zaksięgować otrzymaną fakturę w dwóch pozycjach podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zakup towaru handlowego należy zaksięgować w kol. 10 pkpir. Koszty przesyłki kurierskiej należy zaksięgować w kol. 11 pkpir jako koszty uboczne zakupu. Ponieważ księgowanie jest dokonywane przez Czytelnika na podstawie tej samej faktury VAT, należy na niej podać dwa oddzielne numery pozycji z pkpir, pod którymi zaksięgowano te zdarzenia gospodarcze.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że Czytelnik otrzymał fakturę, na której znajdują się dwie należności. Pierwsza za zakupione akcesoria komputerowe. Druga za koszty wysyłki tych akcesoriów. W takim przypadku Czytelnik powinien zaksięgować otrzymaną fakturę w dwóch kolumnach księgi, tj. w kolumnie 10 i 11.

Taki sposób postępowania jest zgodny z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiącymi integralną część rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z objaśnień tych wynika, że kolumna 10 pkpir jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Kolumna 11 pkpir jest natomiast przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, takich jak np. koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku.

WAŻNE!

Koszty uboczne związane z zakupem towarów, takie jak np. koszty transportu, załadunku i wyładunku, należy księgować w kolumnie 11 pkpir.

Jeżeli zatem Czytelnik otrzymał fakturę, w której wystawca wyodrębnił - niezależnie od towaru handlowego - koszty jego transportu, to powinien je zaksięgować w kolumnie 11 pkpir.

Ponieważ w przypadku podatników, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu, to datą, pod którą Czytelnik zaksięguje zarówno zakup akcesoriów, jak i koszt ich transportu, będzie data wystawienia faktury przez ich dostawcę.

PRZYKŁAD

Pan Tomasz Nowakowski prowadzi niedużą firmę instalującą alarmy i monitoring w budynkach. Dostawca kamer przesyła mu kamery wraz z osprzętem pocztą kurierską. Koszty przesyłki kurierskiej pokrywa pan Nowakowski. W maju pan Nowakowski otrzymał od dostawcy kamer fakturę VAT (wzór faktury na stronie obok).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Na podstawie otrzymanej faktury pan Nowakowski dokona następujących księgowań:

Wyciąg z księgi za maj 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

• art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Monitor Księgowego

Zdjęcia


Praktyczny leksykon VAT 2020. Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT103.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Nowy JPK_VAT

Oznaczenia dostawy towarów i świadczenia usług (kody GTU) w nowym JPK_VAT z deklaracją

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Markiewicz

radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama