REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy w erze sztucznej inteligencji. Czy AI odbierze księgowym pracę?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Czy AI odbierze księgowym pracę? Co już umie księgowy-robot?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja budzi wiele emocji. Gorące dyskusje, także w księgowości, wywołuje zwłaszcza potencjalny wpływ AI na poziom zatrudnienia w firmach. Czy faktycznie księgowi powinni obawiać się utraty pracy z powodu postępującej automatyzacji i rosnącej roli sztucznej inteligencji?

Sztuczna inteligencja a księgowość. Czy AI zabierze pracę?

Według najnowszego “Barometru Rynku Pracy” przygotowanego przez Personnel Service, 23 proc. respondentów zauważyło przyspieszenie procesów automatyzacyjnych w swojej firmie. Co ciekawe, tylko 12 proc. osób zna kogoś, kto stracił pracę w wyniku wprowadzenia automatyzacji w ciągu ostatniego roku. Nadal około 3 na 4 pracowników nie miało bezpośredniego doświadczenia z utratą pracy z powodu automatyzacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sztuczna inteligencja, chociaż przyspieszyła rozwój pokrewnych technologii, jednocześnie skłoniła pracowników do refleksji i podniosła motywację do zdobywania nowych kompetencji. Według badania, 51 proc. osób planuje zdobywać nowe umiejętności, reagując na rozwój AI w swojej branży. Brak motywacji do nauki nowej wiedzy i umiejętności deklaruje natomiast 27% zatrudnionych.

Księgowy na celowniku AI

AI przenika różne obszary – od medycyny po logistykę. Księgowość nie jest tu wyjątkiem. Nowoczesne aplikacje ułatwiają przeprowadzanie żmudnych procesów, takich jak przenoszenie danych czy analiza finansowa. Z raportu Deloitte "Future smart: Why robotics changes everything" wynika, że różnego rodzaju roboty mogą w znaczący sposób zmienić pracę i wyeliminować wiele zadań administratorów finansowych i osób pracujących w księgowości. Z kolei badanie przeprowadzone przez portal willrobotstakemyjob.com sugeruje, że istnieje 65% szansa na pełną automatyzację zawodu księgowego w ciągu najbliższych dwóch dekad. Jednak czy faktycznie oznacza to, że księgowy przestanie być potrzebny?

- Automatyzacja procesów, takich jak odczytywanie danych z e-faktur czy prowadzenie podstawowych obliczeń, pozwoliła na zwiększenie efektywności pracy księgowych. Choć jest to z pewnością rewolucja, nie oznacza ona końca tradycyjnie pojmowanej księgowości – zauważa Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

REKLAMA

Niektóre czynności wykonywane na co dzień przez księgowych już zostały zastąpione przez technologie. Ich liczba z pewnością będzie rosła. Jednak nie wszystkie zadania w tej branży mogą być zautomatyzowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co już umie księgowy-robot?

Obecnie sztuczna inteligencja umożliwia nie tylko kategoryzowanie, ale również skomplikowaną analizę ogromnych ilości danych finansowych. Robot bez trudu radzi sobie z zadaniem, które dla człowieka byłoby praktycznie niemożliwe do wykonania w krótkim czasie. To, co dla ludzkiego oka pozostaje niezauważalne, dla sztucznej inteligencji staje się jasne jak słońce. AI potrafi wykrywać ukryte wzorce i stwierdzenia w danych finansowych, które mogłyby umknąć człowiekowi. W ten sposób eliminuje ryzyko błędów oraz zwiększa precyzję analizy.

- Sztuczna inteligencja w branży księgowości nie tylko analizuje przeszłość. Być może będzie w stanie także przewidywać przyszłość. Jak to może działać? Jest szansa, że na podstawie dostępnych danych AI będzie prognozować przyszłe wydatki i przychody, a także zaproponuje optymalizacje budżetowe, co byłoby bezcenną pomocą w planowaniu finansowym. Jak będzie – zobaczymy – dodaje Krzysztof Wojtas.

Księgowy czy operator?

Prognozy wskazują, że narzędzia oparte na generatywnej sztucznej inteligencji wkrótce zrewolucjonizują podstawowe funkcje w dziedzinie podatków i księgowości. Ich potencjał obejmuje przetwarzanie danych podatkowych, obsługę sprawozdawczości finansowej, udzielanie odpowiedzi na pytania oraz generowanie szczegółowych raportów. Choć niektórzy faktycznie obawiają się, że sztuczna inteligencja zabierze pracę księgowym, to w rzeczywistości może ona jedynie przekształcić ich rolę w przedsiębiorstwach.

- Moim zdaniem w przyszłości księgowi będą pełnić rolę operatorów zaawansowanych aplikacji. Sztuczna inteligencja może zająć się rutynowymi czynnościami, pozostawiając profesjonalistom miejsce do bardziej zaawansowanych zadań, konfiguracji i analiz – tłumaczy Krzysztof Wojtas.

Aktualnie księgowi, którzy potrafią skutecznie wykorzystać możliwości nowych technologii i sztucznej inteligencji, cieszą się przewagą konkurencyjną na rynku. Dzięki umiejętności zastosowania automatyzacji procesów są w stanie obsługiwać większą liczbę klientów, oferując jednocześnie bardziej zaawansowane usługi doradcze. To sprawia, że stają się atrakcyjniejsi dla przedsiębiorców i firm poszukujących nowoczesnej obsługi księgowej.

Księgowość a sztuczna inteligencja. Specjaliści nadal na wagę złota

Są branże, w których doświadczenie i znajomość aktualnych przepisów są niezmiennie cenne. Tak jest właśnie z księgowością. Technologie i efekty ich pracy nadal będą wymagać nadzoru człowieka, a księgowy – profesjonalista z doświadczeniem, będzie mógł skuteczniej zarządzać bardziej skomplikowanymi przypadkami i podejmować się nowych, ambitnych zadań. To tylko podniesie wartość jego zawodu.

- Zawód księgowego nie zniknie z powodu rozpowszechnienia sztucznej inteligencji. Przyszłością branży jest stworzenie harmonijnego środowiska, w którym ludzka inteligencja i doświadczenie współpracują z potencjałem technologii – zauważa Krzysztof Wojtas.

AI to wyzwanie, ale również ogromna szansa dla księgowych. Fachowa wiedza, doświadczenie i zdolność do współpracy z nowoczesnymi narzędziami to pewna przyszłość księgowości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA