REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód od darczyńcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Urszula Kucypera

REKLAMA

Zakup samochodu to nie jedyny sposób na jego posiadanie. Wiele organizacji korzysta z samochodów otrzymanych w formie darowizny.

Zgodnie z art. 888 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Ewidencja księgowa

Samochody otrzymane nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny, ewidencjonuje się w sposób określony w art. 41 ust. 2 ustawy o rachunkowości, w powiązaniu z ust. 1. Czyli ujmuje się je jako środki trwałe, a przychód z tego tytułu ujmuje się drugostronnie jako rozliczenie międzyokresowe przychodów. Zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne równolegle do odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych.

(Uwaga! Według USGAAP nieodpłatnie otrzymane środki trwałe nie powinny być rozliczane w czasie - zob. RNP 6/2007, s. 21)

Warto zapamiętać!

Aby dany składnik majątku mógł zostać zakwalifikowany do środków trwałych, musi spełniać następujące warunki:

l jego przewidywany okres ekonomicznej użyteczności powinien być dłuższy niż rok (o długości tego okresu decyduje kierownik jednostki wraz z zespołem technicznym). Generalnie jest to okres, w którym jednostka będzie wykorzystywała dany składnik majątku na potrzeby działalności;

l jest kompletny i zdatny do użytku w momencie przekazania do użytkowania, czyli sprawny technicznie i gotowy do pracy;

l jest przeznaczony na potrzeby jednostki. Składniki niesłużące prowadzonej działalności, przeznaczone do sprzedaży, oraz składniki nieczynne i takie, które nie są kontrolowane przez jednostkę - nie spełniają definicji środków trwałych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalenie wartości początkowej

Istotną kwestią jest także ustalenie w prawidłowy sposób wartości początkowej przyjętego nieodpłatnie środka trwałego. W myśl art. 28 ust. 2 uor „jeżeli nie jest możliwe ustalenie ceny nabycia składnika aktywów, a w szczególności przyjętego nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny - jego wyceny dokonuje się według ceny sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu”.

Przepisy ustawy podatkowej zawierają podobne regulacje odnośnie do wyceny wartości początkowej środków trwałych nabytych w drodze darowizny. Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 3 updop wartością początkową środka trwałego nabytego w drodze darowizny jest wartość rynkowa z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości.

Niezbędny dokument

Jeżeli brak jest dokumentu potwierdzającego darowiznę, należy wystawić własny dokument, w którym muszą być zawarte wszystkie niezbędne dane dotyczące otrzymanej darowizny (data otrzymania, przedmiot darowizny, wartość, określenie strony przekazującej - patrz wzór umowy).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przychód, ale wolny od podatku

Rozpatrując zagadnienie w świetle przepisów podatkowych, to na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 updop wartość otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych stanowi w całości w momencie otrzymania przychód do opodatkowania. Należy jednak pamiętać, że dochody jednostek sektora non-profit na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 są wolne od podatku w tej części, która zostanie przeznaczona na cele statutowe. Zatem w przypadku gdy przychód z tytułu darowizny samochodu będzie zawierał się w katalogu dochodów zwolnionych od podatku, to odpisy amortyzacyjne nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a) updop nie uważa się bowiem za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych nabytych nieodpłatnie, jeżeli dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego.

Dodatkowo należy podkreślić, że jeżeli darowany samochód będzie używany, jednostka może skorzystać z możliwości ustalenia indywidualnych stawek amortyzacyjnych. Stanie się tak pod warunkiem, że środek trwały będzie po raz pierwszy wprowadzony do ewidencji danego podatnika oraz że podatnik udowodni, iż przed jego nabyciem pojazd był wykorzystywany przez okres co najmniej 6 miesięcy. W tym przypadku okres amortyzacji nie może być jednak krótszy niż 30 miesięcy.

Ponadto czynność darowizny samochodu jednostce non-profit nie będzie podlegała podatkowi od spadków i darowizn, bowiem podatkowi temu podlega tylko nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Reasumując:

Darowany samochód ujmuje się jako środek trwały, a przychód z tego tytułu ujmuje się drugostronnie jako rozliczenie międzyokresowe przychodów. Zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne równolegle do odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych.

Podstawy prawne:

l ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Urszula Kucypera

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA