REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak naprawiać błędy w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Weronika Gackowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozpatrując sposób ujawnienia błędów lub zdarzeń gospodarczych następujących po dniu bilansowym, należy wziąć pod uwagę wpływ tych okoliczności na możliwość kontynuacji działalności, ponieważ od tego zależy wiarygodność oraz rzetelność sprawozdania finansowego.

Ustawa o rachunkowości reguluje sposób postępowania z błędami w ramach przepisów art. 22, art. 25 oraz art. 54. Przepisy art. 22 i 25 dotyczą błędów w dowodach księgowych oraz - co z tego wynika - w księgach rachunkowych. Wszystkie zdarzenia gospodarcze dotyczące danego okresu sprawozdawczego muszą być zapisane w księgach rachunkowych na podstawie dowodów księgowych.

REKLAMA

Autopromocja

 

Co do zasady dowody księgowe powinny być uprzednio sprawdzone pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym. Dowody księgowe powinny być rzetelne. Oznacza to, że dokumentują rzeczywiste operacje gospodarcze. Do sprawdzenia rzetelności dowodu służy kontrola merytoryczna. Powinna być ona wykonywana przez służby inne niż księgowe. Dokumenty muszą być też poddane kontroli formalnej, tj. sprawdzeniu, czy spełniają kryteria art. 21 uor. W ramach kontroli rachunkowej sprawdza się, czy dowód jest wolny od błędów rachunkowych.

Jest jednak faktem, że - mimo kontroli - zarówno w księgach rachunkowych, jak i w sprawozdaniu finansowym występują błędy. Niekiedy „zaginęły” dokumenty lub z jakichś powodów nie wszystkie zdarzenia z danego okresu sprawozdawczego zostały objęte ewidencją. Dlatego warto sprawdzać dowody księgowe przynajmniej raz w miesiącu. Ułatwia to sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego i eliminację nieprawidłowości, które mogą stać się zdarzeniami po dniu bilansowym.

Przepisy art. 54 odnoszą się z kolei do błędu w kontekście zdarzeń po dniu bilansowym, który dotyczy poprzednich okresów sprawozdawczych i powoduje, że sprawozdania finansowego za ten okres nie można uznać za rzetelne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje błędów oraz sposoby ich ujawniania

Błędy to niezamierzone nieprawidłowości, które muszą być wycenione na podstawie dowodów potwierdzających wartość i znaczenie ekonomiczne faktów uznanych za błędne. Podstawowy podział uwzględniający sposób postępowania z nieprawidłowościami klasyfikuje je w dwóch grupach:

• błędy wymagające korekty,

• błędy niewymagające korekty.

Ponieważ błędnie ujawnione lub nieujawnione w księgach rachunkowych zdarzenia gospodarcze znajdą swoje odzwierciedlenie w sprawozdaniu finansowym, należy wnikliwie dokonać oceny każdego faktu. Błędy w zapisach księgowych, w dokumentach księgowych, odkrywane po dniu bilansowym, zaliczamy do kategorii zdarzeń po dniu bilansowym.

Moment ujawniania błędów

W praktyce można wskazać na kilka momentów, w których mogą być ujawnione nieprawidłowości. Przyjmując kryterium czasu, błędy można usystematyzować w następujący sposób:

1. Ujawnione przed sporządzeniem sprawozdania finansowego.

2. Ujawnione po sporządzeniu sprawozdania finansowego, ale przed jego badaniem oraz w trakcie badania przez biegłego rewidenta.

3. Ujawnione po zakończeniu badania, ale przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego.

4. Ujawnione po zatwierdzeniu (opublikowaniu) sprawozdania finansowego za dowolny okres sprawozdawczy.

Ad 1. Najwięcej błędów jest ujawnianych podczas weryfikacji ksiąg rachunkowych na koniec okresu sprawozdawczego, a więc przed sporządzeniem sprawozdania finansowego. Okres ten jest właściwy do wprowadzenia ostatnich zapisów korygujących lub uzupełniających.

Błędy ujawnione przed sporządzeniem sprawozdania finansowego należy ująć w księgach rachunkowych na dwa sposoby:

• pod datą ich ujawnienia, jeżeli ujawnienie ma miejsce przed dniem bilansowym,

• pod datą 31 grudnia (lub na inny dzień kończący okres sprawozdawczy), jeżeli ujawnienie miało miejsce po dniu bilansowym.

Samo ujawnienie polega na wprowadzeniu zapisów księgowych do ksiąg rachunkowych na podstawie zweryfikowanych dowodów odpowiednich dla zdarzenia gospodarczego. Dopiero po wprowadzeniu wszystkich korekt księgi rachunkowe można uznać za wiarygodne i mogą one stanowić podstawę sporządzenia sprawozdania finansowego.

Szczególna uwaga wymagana jest przy weryfikacji ksiąg przed dniem bilansowym w tych jednostkach gospodarczych, w których sprawozdanie finansowe nie podlega badaniu przez biegłego rewidenta. W tych podmiotach nie ma bowiem etapu dodatkowej weryfikacji, która obiektywnie potwierdzi wiarygodność oraz zgodność sprawozdania finansowego z księgami rachunkowymi. Tu dobrą praktyką jest dwukrotne sporządzenie sprawozdania finansowego.

 

Pierwsze sprawozdanie, sporządzone dowolną techniką, należy odłożyć i następnie sporządzić drugie, nie sugerując się poprzednimi ustaleniami. Po sporządzeniu dwóch sprawozdań finansowych porównuje się obie wersje, rozpatruje ewentualne różnice i koryguje błędy. Jeśli sprawozdanie finansowe jest sporządzane automatycznie z wykorzystaniem programu finansowo-księgowego, warto sporządzić drugie sprawozdanie finansowe w innym programie, np. w Excelu. Ważne jest, żeby wpisywać każdą wartość po przeanalizowaniu i zastanowieniu się nad jej treścią ekonomiczną. Porównanie niezależnie od siebie sporządzonych dwóch egzemplarzy sprawozdania finansowego w zdecydowanej większości wypadków ujawnia błędy. Najprostszym przykładem mogą być odpisy aktualizujące należności, tworzone dla różnych nieuregulowanych w terminie należności. Tu błędy występują za sprawą algorytmów programów finansowo-księgowych lub systemu kont korespondujących. Jedne i drugie funkcjonują automatycznie. Najczęściej pomniejszane są o całą kwotę odpisów aktualizujących tylko należności od pozostałych jednostek z tytułu dostaw i usług. Równocześnie w bilansie są wykazywane kwoty należne, mimo że wcześniej utworzono odpisy aktualizujące. Innym przykładem danych nieprawidłowo prezentowanych w sprawozdaniu finansowym są należności oraz zobowiązania krótkoterminowe i długoterminowe.

 

Więcej na ten temat przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Błędy w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym


dr Weronika Gackowska

biegły rewident

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA