REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak naprawiać błędy w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym

Weronika Gackowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozpatrując sposób ujawnienia błędów lub zdarzeń gospodarczych następujących po dniu bilansowym, należy wziąć pod uwagę wpływ tych okoliczności na możliwość kontynuacji działalności, ponieważ od tego zależy wiarygodność oraz rzetelność sprawozdania finansowego.

Ustawa o rachunkowości reguluje sposób postępowania z błędami w ramach przepisów art. 22, art. 25 oraz art. 54. Przepisy art. 22 i 25 dotyczą błędów w dowodach księgowych oraz - co z tego wynika - w księgach rachunkowych. Wszystkie zdarzenia gospodarcze dotyczące danego okresu sprawozdawczego muszą być zapisane w księgach rachunkowych na podstawie dowodów księgowych.

REKLAMA

REKLAMA

 

Co do zasady dowody księgowe powinny być uprzednio sprawdzone pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym. Dowody księgowe powinny być rzetelne. Oznacza to, że dokumentują rzeczywiste operacje gospodarcze. Do sprawdzenia rzetelności dowodu służy kontrola merytoryczna. Powinna być ona wykonywana przez służby inne niż księgowe. Dokumenty muszą być też poddane kontroli formalnej, tj. sprawdzeniu, czy spełniają kryteria art. 21 uor. W ramach kontroli rachunkowej sprawdza się, czy dowód jest wolny od błędów rachunkowych.

Jest jednak faktem, że - mimo kontroli - zarówno w księgach rachunkowych, jak i w sprawozdaniu finansowym występują błędy. Niekiedy „zaginęły” dokumenty lub z jakichś powodów nie wszystkie zdarzenia z danego okresu sprawozdawczego zostały objęte ewidencją. Dlatego warto sprawdzać dowody księgowe przynajmniej raz w miesiącu. Ułatwia to sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego i eliminację nieprawidłowości, które mogą stać się zdarzeniami po dniu bilansowym.

REKLAMA

Przepisy art. 54 odnoszą się z kolei do błędu w kontekście zdarzeń po dniu bilansowym, który dotyczy poprzednich okresów sprawozdawczych i powoduje, że sprawozdania finansowego za ten okres nie można uznać za rzetelne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje błędów oraz sposoby ich ujawniania

Błędy to niezamierzone nieprawidłowości, które muszą być wycenione na podstawie dowodów potwierdzających wartość i znaczenie ekonomiczne faktów uznanych za błędne. Podstawowy podział uwzględniający sposób postępowania z nieprawidłowościami klasyfikuje je w dwóch grupach:

• błędy wymagające korekty,

• błędy niewymagające korekty.

Ponieważ błędnie ujawnione lub nieujawnione w księgach rachunkowych zdarzenia gospodarcze znajdą swoje odzwierciedlenie w sprawozdaniu finansowym, należy wnikliwie dokonać oceny każdego faktu. Błędy w zapisach księgowych, w dokumentach księgowych, odkrywane po dniu bilansowym, zaliczamy do kategorii zdarzeń po dniu bilansowym.

Moment ujawniania błędów

W praktyce można wskazać na kilka momentów, w których mogą być ujawnione nieprawidłowości. Przyjmując kryterium czasu, błędy można usystematyzować w następujący sposób:

1. Ujawnione przed sporządzeniem sprawozdania finansowego.

2. Ujawnione po sporządzeniu sprawozdania finansowego, ale przed jego badaniem oraz w trakcie badania przez biegłego rewidenta.

3. Ujawnione po zakończeniu badania, ale przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego.

4. Ujawnione po zatwierdzeniu (opublikowaniu) sprawozdania finansowego za dowolny okres sprawozdawczy.

Ad 1. Najwięcej błędów jest ujawnianych podczas weryfikacji ksiąg rachunkowych na koniec okresu sprawozdawczego, a więc przed sporządzeniem sprawozdania finansowego. Okres ten jest właściwy do wprowadzenia ostatnich zapisów korygujących lub uzupełniających.

Błędy ujawnione przed sporządzeniem sprawozdania finansowego należy ująć w księgach rachunkowych na dwa sposoby:

• pod datą ich ujawnienia, jeżeli ujawnienie ma miejsce przed dniem bilansowym,

• pod datą 31 grudnia (lub na inny dzień kończący okres sprawozdawczy), jeżeli ujawnienie miało miejsce po dniu bilansowym.

Samo ujawnienie polega na wprowadzeniu zapisów księgowych do ksiąg rachunkowych na podstawie zweryfikowanych dowodów odpowiednich dla zdarzenia gospodarczego. Dopiero po wprowadzeniu wszystkich korekt księgi rachunkowe można uznać za wiarygodne i mogą one stanowić podstawę sporządzenia sprawozdania finansowego.

Szczególna uwaga wymagana jest przy weryfikacji ksiąg przed dniem bilansowym w tych jednostkach gospodarczych, w których sprawozdanie finansowe nie podlega badaniu przez biegłego rewidenta. W tych podmiotach nie ma bowiem etapu dodatkowej weryfikacji, która obiektywnie potwierdzi wiarygodność oraz zgodność sprawozdania finansowego z księgami rachunkowymi. Tu dobrą praktyką jest dwukrotne sporządzenie sprawozdania finansowego.

 

Pierwsze sprawozdanie, sporządzone dowolną techniką, należy odłożyć i następnie sporządzić drugie, nie sugerując się poprzednimi ustaleniami. Po sporządzeniu dwóch sprawozdań finansowych porównuje się obie wersje, rozpatruje ewentualne różnice i koryguje błędy. Jeśli sprawozdanie finansowe jest sporządzane automatycznie z wykorzystaniem programu finansowo-księgowego, warto sporządzić drugie sprawozdanie finansowe w innym programie, np. w Excelu. Ważne jest, żeby wpisywać każdą wartość po przeanalizowaniu i zastanowieniu się nad jej treścią ekonomiczną. Porównanie niezależnie od siebie sporządzonych dwóch egzemplarzy sprawozdania finansowego w zdecydowanej większości wypadków ujawnia błędy. Najprostszym przykładem mogą być odpisy aktualizujące należności, tworzone dla różnych nieuregulowanych w terminie należności. Tu błędy występują za sprawą algorytmów programów finansowo-księgowych lub systemu kont korespondujących. Jedne i drugie funkcjonują automatycznie. Najczęściej pomniejszane są o całą kwotę odpisów aktualizujących tylko należności od pozostałych jednostek z tytułu dostaw i usług. Równocześnie w bilansie są wykazywane kwoty należne, mimo że wcześniej utworzono odpisy aktualizujące. Innym przykładem danych nieprawidłowo prezentowanych w sprawozdaniu finansowym są należności oraz zobowiązania krótkoterminowe i długoterminowe.

 

Więcej na ten temat przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Błędy w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym


dr Weronika Gackowska

biegły rewident

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA