REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w sprawozdaniu finansowym – rodzaje i korekta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Doradztwa Gospodarczego i Prawnego
Rejestracja spółek, aktualizacja danych w KRS, porady prawne, rachunkowość, obsługa kadrowo-płacowa, doradztwo prawne i podatkowe, wirtualne biuro
Błędy w sprawozdaniu finansowym – rodzaje i korekta
Błędy w sprawozdaniu finansowym – rodzaje i korekta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie błędy można popełnić sporządzając sprawozdanie finansowe? Jak poprawić te błędy? Jak korygować błędy w sprawozdaniu finansowym przed jego zatwierdzeniem a jak po zatwierdzeniu?

Sporządzenie i wysłanie sprawozdania finansowego

Zgodnie z przepisami prawa sprawozdanie finansowe należy sporządzić w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego. Z kolei jego zatwierdzenie musi nastąpić nie później niż w ciągu 6 miesięcy od owego dnia. Dokument ten sporządzany jest w oparciu o wstępnie zamknięte księgi rachunkowe, co dokonywane jest na dzień bilansowy. Następnie, gdy sprawozdanie finansowe zostanie sporządzone i zamknięte, należy dokonać ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych, które zgodnie z prawem powinno nastąpić w ciągu 15 dni od jego zatwierdzenia.

REKLAMA

Autopromocja

Zamknięcie ksiąg rachunkowych

Działanie to polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w księgach rachunkowych. W skrócie oznacza to nic innego, jak to, że nie ma już możliwości dokonywania zmian zarówno w księgach rachunkowych, jak i w sprawozdaniu finansowym. W związku z tym jakiekolwiek błędy w sprawozdaniu nie mogą już zostać poprawione. Korekty owych błędów mogą być ujmowane w korektach w bieżącym okresie, ponieważ wszystkie popełnione błędy muszą zostać skorygowane . Jednak sposób ich poprawienia jest uzależniony od tego kiedy zostały one ujawnione, jak również od ich istotności.

Rodzaje błędów w sprawozdaniu finansowym oraz sposoby ich korygowania

REKLAMA

Błędy, które mogą pojawić się w sprawozdaniu finansowym najczęściej wynikają z:
- pomyłek arytmetycznych,
- błędnego zastosowania zasad rachunkowości,
- niedopatrzeń w rozliczeniach,
- błędnej interpretacji zaistniałych sytuacji,
- oszustw.

W bardzo szczegółowy sposób wszelkiego rodzaju błędy w księgach rachunkowych, jak również ich korekta oraz wpływ na sprawozdanie finansowe zostały szczegółowo opisane w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 7 pt. „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym - ujęcie i prezentacja".

Zgodnie w tymi informacjami, błędy można podzielić na:
- błędy ze względu na wpływ na jakość sprawozdania finansowego → błędy istotne i nieistotne,
- błędy ze względy na moment ich ujawnienia → wykryte przed sprawozdaniem, po sporządzeniu sprawozdania, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego,
- błędy ze względu na moment ich popełnienia → popełnione w bieżącym roku obrotowym i popełnione w poprzednich latach obrotowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Każdorazowo informacje mające wpływ na decyzje podejmowane w oparciu o sprawozdanie finansowe, uznaje się za istotne. Nie ma możliwości uznania poszczególnych błędów za nieistotne jeśli łącznie mogą one mieć znaczny wpływ na sytuację w firmie.

Zgodnie z pkt 5.2 KSR nr 7 do zdarzeń, które nie stanowią korekty błędów, zaliczamy:
- zmianę wartości szacunkowych, które już w swych założeniach stanowią pewne przybliżenia oraz wymagają aktualizacji po nabyciu kolejnych informacji (np. zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych na skutek zmiany okresu użytkowania, zmiana wysokości odpisów aktualizujących wartość składników aktywów na skutek pojawienia się nowych informacji, itp.),
- skutki zmiany przyjętej polityki rachunkowości, która jest spowodowana zmianą przepisów o rachunkowości, bądź wprowadzonej z inicjatywy danej jednostki,
- skutki zdarzeń, które nastąpiły pomimo zachowania przez jednostkę odpowiedniej staranności oraz stosowania się do przepisów, co wiążę się z tym, iż nie mogła danych kwestii uwzględnić w poprzednich rocznych sprawozdaniach finansowych. 

Korekta błędów, kiedy sprawozdanie jest sporządzone, ale nie zatwierdzone

Wszelkiego rodzaju błędy popełnione w bieżącym roku obrotowym, które zostały wykryte przed sporządzeniem rocznego sprawozdania finansowego, należy korygować w księgach rachunkowych bieżącego roku. Natomiast błędy, które zostały popełnione w bieżącym roku obrotowym, ale wykryte dopiero po sporządzeniu sprawozdania, a przed zatwierdzeniem – wymagają korekty zarówno w księgach rachunkowych bieżącego roku, jak również dokonania odpowiedniej zmiany w owym sprawozdaniu. Konieczne również okazuje się powiadomienie biegłego rewidenta, który zajmuje, bądź zajmował się owym dokumentem o zaistniałej sytuacji.

Korekta błędów, kiedy sprawozdanie zostało już zatwierdzone

W sytuacji, kiedy dana jednostka otrzymała informację o zdarzeniach mających istotny wpływ na sprawozdanie finansowe, ale zostało ono już zatwierdzone, to wszelkiego rodzaju powstałe skutki ujmowane są w księgach rachunkowych roku obrotowego, w czasie którego owe informacje otrzymała. W sytuacji, kiedy dany błąd został popełniony w poprzednich latach obrotowych, czego skutkiem jest to, iż nie ma możliwości uznania sprawozdania finansowego za rok, bądź lata poprzednie jako rzetelne oraz wiarygodne źródło informacji odnośnie sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego danej jednostki, kwota korekty, która jest spowodowana usunięciem owego błędu przenosi się na kapitał własny i określa jako zysk lub strata z lat ubiegłych.

Błędy najczęściej są wynikiem nieuwzględnienia, bądź niewłaściwego uwzględnienia wiarygodnych informacji:
- które były dla przedsiębiorcy dostępne w chwili zatwierdzania sprawozdania finansowego sporządzanego za dane lata,
- co do których istniała możliwość oczekiwania, iż zostaną otrzymane oraz uwzględnione w trakcie sporządzania sprawozdań.

Zgodnie z pkt 5.8 KSR nr 7, ust. 6 pkt 1 wszelkie informacje odnośnie przychodów oraz kosztów z tytułu błędów popełnionych w latach ubiegłych przenoszonych w roku obrotowym na kapitał własny z podaniem ich kwot oraz rodzaju, jednostka jest zobowiązana do tego, aby ujawnić następujące informacje związane z owymi błędami:
- rodzaj błędu, który został popełniony w latach poprzednich,
- przychód/koszty poniesione z tytułu popełnionego błędu, co stanowi podstawę do wyliczenia kwot w ramach „zysków/strat z lat ubiegłych”,
- łączną kwotę korekty z bieżącego roku obrotowego oraz każdej korekty z lat poprzednich.

Jeśli nastąpi sytuacja, kiedy niemożliwe jest ustalenie kwot danych korekt, wówczas w dodatkowych informacjach oraz objaśnieniach należy ująć sam fakt popełnienia błędu w latach poprzednich, a także podać istotę owego błędu wraz z powodem niemożliwości dokonania odpowiednio wiarygodnego szacunku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA