REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w sprawozdaniu finansowym – rodzaje i korekta

Kancelaria Doradztwa Gospodarczego i Prawnego
Rejestracja spółek, aktualizacja danych w KRS, porady prawne, rachunkowość, obsługa kadrowo-płacowa, doradztwo prawne i podatkowe, wirtualne biuro
Błędy w sprawozdaniu finansowym – rodzaje i korekta
Błędy w sprawozdaniu finansowym – rodzaje i korekta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie błędy można popełnić sporządzając sprawozdanie finansowe? Jak poprawić te błędy? Jak korygować błędy w sprawozdaniu finansowym przed jego zatwierdzeniem a jak po zatwierdzeniu?

Sporządzenie i wysłanie sprawozdania finansowego

Zgodnie z przepisami prawa sprawozdanie finansowe należy sporządzić w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego. Z kolei jego zatwierdzenie musi nastąpić nie później niż w ciągu 6 miesięcy od owego dnia. Dokument ten sporządzany jest w oparciu o wstępnie zamknięte księgi rachunkowe, co dokonywane jest na dzień bilansowy. Następnie, gdy sprawozdanie finansowe zostanie sporządzone i zamknięte, należy dokonać ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych, które zgodnie z prawem powinno nastąpić w ciągu 15 dni od jego zatwierdzenia.

REKLAMA

Autopromocja

Zamknięcie ksiąg rachunkowych

Działanie to polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w księgach rachunkowych. W skrócie oznacza to nic innego, jak to, że nie ma już możliwości dokonywania zmian zarówno w księgach rachunkowych, jak i w sprawozdaniu finansowym. W związku z tym jakiekolwiek błędy w sprawozdaniu nie mogą już zostać poprawione. Korekty owych błędów mogą być ujmowane w korektach w bieżącym okresie, ponieważ wszystkie popełnione błędy muszą zostać skorygowane . Jednak sposób ich poprawienia jest uzależniony od tego kiedy zostały one ujawnione, jak również od ich istotności.

Rodzaje błędów w sprawozdaniu finansowym oraz sposoby ich korygowania

Błędy, które mogą pojawić się w sprawozdaniu finansowym najczęściej wynikają z:
- pomyłek arytmetycznych,
- błędnego zastosowania zasad rachunkowości,
- niedopatrzeń w rozliczeniach,
- błędnej interpretacji zaistniałych sytuacji,
- oszustw.

W bardzo szczegółowy sposób wszelkiego rodzaju błędy w księgach rachunkowych, jak również ich korekta oraz wpływ na sprawozdanie finansowe zostały szczegółowo opisane w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 7 pt. „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym - ujęcie i prezentacja".

Zgodnie w tymi informacjami, błędy można podzielić na:
- błędy ze względu na wpływ na jakość sprawozdania finansowego → błędy istotne i nieistotne,
- błędy ze względy na moment ich ujawnienia → wykryte przed sprawozdaniem, po sporządzeniu sprawozdania, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego,
- błędy ze względu na moment ich popełnienia → popełnione w bieżącym roku obrotowym i popełnione w poprzednich latach obrotowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Każdorazowo informacje mające wpływ na decyzje podejmowane w oparciu o sprawozdanie finansowe, uznaje się za istotne. Nie ma możliwości uznania poszczególnych błędów za nieistotne jeśli łącznie mogą one mieć znaczny wpływ na sytuację w firmie.

Zgodnie z pkt 5.2 KSR nr 7 do zdarzeń, które nie stanowią korekty błędów, zaliczamy:
- zmianę wartości szacunkowych, które już w swych założeniach stanowią pewne przybliżenia oraz wymagają aktualizacji po nabyciu kolejnych informacji (np. zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych na skutek zmiany okresu użytkowania, zmiana wysokości odpisów aktualizujących wartość składników aktywów na skutek pojawienia się nowych informacji, itp.),
- skutki zmiany przyjętej polityki rachunkowości, która jest spowodowana zmianą przepisów o rachunkowości, bądź wprowadzonej z inicjatywy danej jednostki,
- skutki zdarzeń, które nastąpiły pomimo zachowania przez jednostkę odpowiedniej staranności oraz stosowania się do przepisów, co wiążę się z tym, iż nie mogła danych kwestii uwzględnić w poprzednich rocznych sprawozdaniach finansowych. 

Korekta błędów, kiedy sprawozdanie jest sporządzone, ale nie zatwierdzone

Wszelkiego rodzaju błędy popełnione w bieżącym roku obrotowym, które zostały wykryte przed sporządzeniem rocznego sprawozdania finansowego, należy korygować w księgach rachunkowych bieżącego roku. Natomiast błędy, które zostały popełnione w bieżącym roku obrotowym, ale wykryte dopiero po sporządzeniu sprawozdania, a przed zatwierdzeniem – wymagają korekty zarówno w księgach rachunkowych bieżącego roku, jak również dokonania odpowiedniej zmiany w owym sprawozdaniu. Konieczne również okazuje się powiadomienie biegłego rewidenta, który zajmuje, bądź zajmował się owym dokumentem o zaistniałej sytuacji.

Korekta błędów, kiedy sprawozdanie zostało już zatwierdzone

W sytuacji, kiedy dana jednostka otrzymała informację o zdarzeniach mających istotny wpływ na sprawozdanie finansowe, ale zostało ono już zatwierdzone, to wszelkiego rodzaju powstałe skutki ujmowane są w księgach rachunkowych roku obrotowego, w czasie którego owe informacje otrzymała. W sytuacji, kiedy dany błąd został popełniony w poprzednich latach obrotowych, czego skutkiem jest to, iż nie ma możliwości uznania sprawozdania finansowego za rok, bądź lata poprzednie jako rzetelne oraz wiarygodne źródło informacji odnośnie sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego danej jednostki, kwota korekty, która jest spowodowana usunięciem owego błędu przenosi się na kapitał własny i określa jako zysk lub strata z lat ubiegłych.

Błędy najczęściej są wynikiem nieuwzględnienia, bądź niewłaściwego uwzględnienia wiarygodnych informacji:
- które były dla przedsiębiorcy dostępne w chwili zatwierdzania sprawozdania finansowego sporządzanego za dane lata,
- co do których istniała możliwość oczekiwania, iż zostaną otrzymane oraz uwzględnione w trakcie sporządzania sprawozdań.

Zgodnie z pkt 5.8 KSR nr 7, ust. 6 pkt 1 wszelkie informacje odnośnie przychodów oraz kosztów z tytułu błędów popełnionych w latach ubiegłych przenoszonych w roku obrotowym na kapitał własny z podaniem ich kwot oraz rodzaju, jednostka jest zobowiązana do tego, aby ujawnić następujące informacje związane z owymi błędami:
- rodzaj błędu, który został popełniony w latach poprzednich,
- przychód/koszty poniesione z tytułu popełnionego błędu, co stanowi podstawę do wyliczenia kwot w ramach „zysków/strat z lat ubiegłych”,
- łączną kwotę korekty z bieżącego roku obrotowego oraz każdej korekty z lat poprzednich.

Jeśli nastąpi sytuacja, kiedy niemożliwe jest ustalenie kwot danych korekt, wówczas w dodatkowych informacjach oraz objaśnieniach należy ująć sam fakt popełnienia błędu w latach poprzednich, a także podać istotę owego błędu wraz z powodem niemożliwości dokonania odpowiednio wiarygodnego szacunku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA