REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć niedobory niezawinione

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Grywińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednim artykule opisaliśmy, jak rozliczyć niedobory zawinione. Jednak w większości przypadków niedobory nie są winą pracownika, co musi znaleźć odzwierciedlenie w księgach.

W celu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych w pierwszej kolejności należy ustalić przyczynę ich powstania oraz przeanalizować, z czego wynikają. Zadanie to należy do komisji inwentaryzacyjnej. W pierwszym etapie komisja inwentaryzacyjna dokonuje klasyfikacji różnic. Jest to pomocne później w księgowym rozliczeniu wyników inwentaryzacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ewidencję wartości stwierdzonych niedoborów należy prowadzić na koncie rozrachunkowym „Rozliczenie niedoborów”. Niedobór stanowi koszt i podlega ewidencji na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”.

Dość częstą sytuacją jest ujawnianie braków. Istotną decyzją będzie określenie, czy niedobory były zawinione, czy niezawinione. Od tego będzie też zależał sposób ewidencji księgowej niedoborów.

uwaga!

REKLAMA

Niedobory niezawinione powstają w wyniku zdarzeń niezależnych od osób materialnie odpowiedzialnych, takich jak błędy w dokumentacji lub niedokładność urządzeń pomiarowych, zdarzenia losowe itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie niedoborów będzie przebiegało za pomocą konta „Rozliczenie niedoborów” w korespondencji z różnymi kontami, w zależności od przyczyn zaistnienia niedoboru. W trakcie roku obrotowego konto „Rozliczenie niedoborów” może wykazywać saldo:

Wn - określające stan niedoborów nierozliczonych na dany dzień.

Ewidencja księgowa różnego rodzaju niedoborów:

1. Niedobór uznany za niezawiniony:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne”,

Ma „Rozliczenie niedoborów”.

2. Niedobór losowy:

Wn „Straty nadzwyczajne”,

Ma „Rozliczenie niedoborów”.

3. Niedobór zawiniony - uznany przez pracownika:

Wn „Rozrachunki z pracownikami”,

Ma „Rozliczenie niedoborów”.

4. Niedobór zawiniony - nieuznany przez pracownika:

Wn „Roszczenia sporne z pracownikami”,

Ma „Rozliczenie niedoborów”.

Przykład

Podczas inwentaryzacji spółka z o.o. ujawniła niedobór materiałów ewidencjonowanych w cenach zakupu. Według ewidencji księgowej wartość materiałów wynosi 200 000 zł, natomiast według spisu z natury - 192 000 zł. Niedobór został uznany za niezawiniony.

1. Ewidencja niedoboru:

Wn „Rozliczenie niedoborów” 8 000

Ma „Materiały” 8 000

2. Odniesienie w koszty ubytków naturalnych. Norma ubytków tych materiałów została określona na 3%. Niedobór: 8000 zł × 3% = 240 zł:

Wn „Zużycie materiałów” 240

Ma „Rozliczenie niedoborów” 240

3. Ujęcie pozostałej części niedoboru:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 7 760

Ma „Rozliczenie niedoborów” 7 760

Niedobory można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodu, ale należy zawsze pamiętać o odpowiednim udokumentowaniu faktu poniesienia straty. Taką dokumentację mogą np. stanowić wyjaśnienia osób materialnie odpowiedzialnych, protokół opisujący zdarzenie i wskazujący datę jego powstania oraz należyty sposób wyliczenia i wartość niedoborów.

Do kosztów podatkowych mogą zostać zaliczone tylko niedobory uznane za niezawinione. Nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów straty będące wynikiem braku staranności bądź nieracjonalnego działania podatnika, nawet jeśli mieszczą się w normach ustalonych przez daną jednostkę gospodarczą. Ważne jest również udokumentowanie, że podatnik dołożył należytej staranności w celu uniknięcia straty.

• art. 26 i 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Justyna Grywińska

księgowa z licencją MF, właścicielka biura księgowego, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

REKLAMA

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

REKLAMA