REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekty sprzedaży na przełomie lat obrotowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W nowym roku obrotowym spółka wystawiła faktury korygujące dotyczące sprzedaży z ubiegłego roku. Do którego roku należy je odnieść?

RADA

REKLAMA

Faktury korygujące ujmuje się w księgach tego roku, w którym wystąpiła związana z nimi sprzedaż. Jeśli zdarzenie to wystąpiło już po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, skutki korekt ujmuje się w księgach bieżącego roku obrotowego.

UZASADNIENIE

Ujmując w księgach fakturę korygującą wystawioną na przełomie lat obrotowych, należy zacząć od ustalenia, czy:

sprawozdanie finansowe zostało już zatwierdzone,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wartość korekty jest z punktu widzenia jednostki istotna.

Jeżeli sprawozdanie spółki nie zostało jeszcze zatwierdzone, to korektę trzeba ująć w księgach zamykanego roku obrotowego.

Jeśli sprawozdanie już zatwierdzono, spółka powinna ustalić, czy z jej punktu widzenia kwoty korekt są istotne. W sytuacji gdy korekta, zdaniem spółki, ma istotny wpływ na wynik finansowy, należy potraktować ją jako błąd podstawowy wpływający na wynik finansowy. Jeżeli natomiast wartość korekty jest mało istotna, ujmuje się ją w księgach bieżącego roku.

Korekty sprzedaży

W pytaniu nie określono, co jest podstawą korekty. Powody wystawienia faktur korygujących mogą być różne. Najczęściej spotykanymi są: rabat, bonifikata, skonto, zwrot towarów.

Sprzedawca, wystawiając fakturę korygującą, zmniejsza tym samym przychód ze sprzedaży. Jeśli korekta dotyczy zwrotu towarów, zmniejszeniu ulega również koszt własny sprzedanych towarów, a wzrasta zapas magazynowy.

Co to jest rabat, bonifikata i skonto

Rabat to upust cenowy, który sprzedawca udziela nabywcy za dopełnienie określonych kryteriów, np. zakup jednorazowo dużej ilości towaru. Bonifikata to zazwyczaj obniżka ustalonej ceny towaru jako forma odszkodowania za wadliwy towar, źle wykonaną usługę, poniesioną stratę. Skonto jest to rodzaj upustu cenowego za natychmiastową lub terminową zapłatę.

Przykład

Spółka sprzedała kontrahentowi 100 szt. towaru w cenie netto 1000 zł za szt.

Spółka ewidencjonuje zapas towaru według cen nabycia. Koszt nabycia towaru wynosi 800 zł za szt.

Wariant I - zwrot towaru

W nowym roku obrotowym nabywca zwraca 50 szt. towaru. Sprawozdanie finansowe spółki nie zostało jeszcze zatwierdzone. Korekta przychodów i kosztów związanych ze sprzedażą następuje w zamykanym roku obrotowym.

Ewidencja księgowa w zamykanym roku obrotowym

1. Wystawienie faktury korygującej. Wartość netto faktury po korekcie:

50 szt. × 1000 zł = 50 000 zł

Zmniejszenie sprzedaży o różnicę wynikającą z korekty:

100 000 zł - 50 000 zł = 50 000 zł

Wn „Sprzedaż towarów” 50 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 50 000

2. Równoległe zmniejszenie kosztów zgodnie z zasadą współmierności przychodów i kosztów:

Wn „Rozliczenie zakupu” 40 000

- w analityce „Towary w drodze”

Ma „Koszt własny sprzedaży”40 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja w nowym roku obrotowym

1. Zwrot towaru:

Wn „Towary” 40 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 40 000

- w analityce „Towary w drodze”

2. Faktura korygująca. Potwierdzenie odbioru faktury otrzymano w miesiącu jej wystawienia:

Wn „VAT należny” 11 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 11 000

3. Wpływ należności:

Wn „Rachunek bieżący” 61 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 61 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku zwrotu towaru trudno mówić o błędzie podstawowym. Zwrot towaru następuje najczęściej w dość krótkim odstępie czasu. Można więc założyć, że jeśli nawet sprzedaż nastąpiła w ostatnim miesiącu roku obrotowego, to zwrot towaru, jeśli towar nie spełnia oczekiwań odbiorcy, nastąpi do czasu zatwierdzenia sprawozdania finansowego. Jeżeli sprawozdanie finansowe już zatwierdzono, to w przypadku gdy sprzedawca nie miał żadnych sygnałów od odbiorcy towarów, że możliwy jest ich zwrot, skutki korekty ujmuje się w księgach bieżącego roku obrotowego. Wynika to z tego, że nie stanowią błędu podstawowego m.in. skutki zdarzeń, które do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego roku ubiegłego, mimo dołożenia należytej staranności, nie mogły być jednostce znane.

Wn „Sprzedaż towarów”50 000

Wn „VAT należny” 11 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 61 000

Wn „Towary” 40 000

Ma „Koszt własny sprzedaży” 40 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gdyby przed zatwierdzeniem sprawozdania sprzedawca wiedział, że nastąpi zwrot towarów, i nie zmniejszył odpowiednio przychodów i kosztów w zamykanym roku, to skutki takiej korekty można potraktować jako błąd podstawowy.

1. Wystawiono fakturę korygującą:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 50 000

Wn „VAT należny” 11 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 61 000

2. Zwrot towaru - korekta wyniku finansowego o koszt własny sprzedaży:

50 szt. × 800 zł = 40 000 zł

Wn „Towary” 40 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 40 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II - rabat, bonifikata, skonto

W przypadku zmniejszenia sprzedaży na skutek obniżki czy rabatu ewidencja przebiegać będzie w podobny sposób jak przy zwrocie towarów, z tą różnicą, że korekcie nie będą podlegać stany magazynowe oraz koszt własny sprzedaży:

Wn „Sprzedaż towarów” lub „Rozliczenie wyniku finansowego”,

Wn „VAT należny”,

Ma „Rozrachunki z odbiorcami”.

Sprzedawca wystawiający fakturę korygująca będzie mógł obniżyć VAT należny wynikający z tej faktury dopiero w miesiącu (kwartale), w którym otrzymał potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę.

Ponieważ w przepisach dotyczących VAT nie zostało określone, jaka ma być forma potwierdzenia, w praktyce przyjęto następujące rozwiązania:

• podpis odbiorcy na fakturze korygującej,

• oświadczenie odbiorcy potwierdzające odbiór faktury korygującej,

• wysłanie faktury korygującej za potwierdzeniem odbioru z informacją na potwierdzeniu o tym, co zawiera przesyłka.

REKLAMA

W przypadku wystawienia faktury korygującej zwiększającej wysokość podatku należnego do odprowadzenia do urzędu skarbowego należy skorygować deklarację VAT-7. Pomimo że nie wynika to wprost z przepisów ustawy, oczekiwanie na potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę wydłuża okres zaległości podatkowej i powiększa też wielkość odsetek za zwłokę.

Fakt wystawienia faktury korygującej sprzedaż w kolejnym okresie rozliczeniowym stanowi odrębne zdarzenie gospodarcze, które aktualizuje się po spełnieniu określonych przesłanek (np. osiągnięcie określonego poziomu zakupów). Dlatego pierwotnie zadeklarowana kwota przychodu należnego w danym okresie rozliczeniowym, poprzedzającym moment wystawienia faktury korygującej, pozostaje kwotą należną w tym okresie rozliczeniowym. Nie ma podstaw do wstecznego korygowania przychodów ze sprzedaży, której dotyczy korekta, ponieważ w dniu sprzedaży nie wiadomo, czy kupujący skorzysta z rabatu. Dlatego w momencie realizacji rabatu jednostka ma prawo pomniejszyć o kwotę rabatu przychody tego okresu, w którym został on skonkretyzowany.

Pierwotna faktura prawidłowo wskazuje stan faktyczny, który miał miejsce w dacie jej wystawienia, dlatego nie ma podstaw do korygowania rozliczeń podatkowych dotyczących poprzedniego roku obrotowego.

Wyjątek stanowią sytuacje, gdy:

• sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze zatwierdzone,

• sprawozdanie finansowe jest zatwierdzone, ale kwota korekty jest bardzo duża i została ona zakwalifikowana jako błąd podstawowy, ponieważ wielkość ta w istotny sposób zmniejsza przychody jednostki poprzedniego roku obrotowego,

• korekta jest spowodowana tym, że pierwotnie wystawiono fakturę z błędnie wyliczoną ceną. W tej sytuacji zarówno sprzedawca, jak i kupujący powinni skorygować przychody i koszty w tym roku obrachunkowym, którego one dotyczą.

• art. 6, art. 8 ust. 1, art. 42 ust. 2, art. 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 7 ust. 1 i 2, art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA