REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekty sprzedaży na przełomie lat obrotowych

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W nowym roku obrotowym spółka wystawiła faktury korygujące dotyczące sprzedaży z ubiegłego roku. Do którego roku należy je odnieść?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Faktury korygujące ujmuje się w księgach tego roku, w którym wystąpiła związana z nimi sprzedaż. Jeśli zdarzenie to wystąpiło już po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, skutki korekt ujmuje się w księgach bieżącego roku obrotowego.

UZASADNIENIE

Ujmując w księgach fakturę korygującą wystawioną na przełomie lat obrotowych, należy zacząć od ustalenia, czy:

REKLAMA

sprawozdanie finansowe zostało już zatwierdzone,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wartość korekty jest z punktu widzenia jednostki istotna.

Jeżeli sprawozdanie spółki nie zostało jeszcze zatwierdzone, to korektę trzeba ująć w księgach zamykanego roku obrotowego.

Jeśli sprawozdanie już zatwierdzono, spółka powinna ustalić, czy z jej punktu widzenia kwoty korekt są istotne. W sytuacji gdy korekta, zdaniem spółki, ma istotny wpływ na wynik finansowy, należy potraktować ją jako błąd podstawowy wpływający na wynik finansowy. Jeżeli natomiast wartość korekty jest mało istotna, ujmuje się ją w księgach bieżącego roku.

Korekty sprzedaży

W pytaniu nie określono, co jest podstawą korekty. Powody wystawienia faktur korygujących mogą być różne. Najczęściej spotykanymi są: rabat, bonifikata, skonto, zwrot towarów.

Sprzedawca, wystawiając fakturę korygującą, zmniejsza tym samym przychód ze sprzedaży. Jeśli korekta dotyczy zwrotu towarów, zmniejszeniu ulega również koszt własny sprzedanych towarów, a wzrasta zapas magazynowy.

Co to jest rabat, bonifikata i skonto

Rabat to upust cenowy, który sprzedawca udziela nabywcy za dopełnienie określonych kryteriów, np. zakup jednorazowo dużej ilości towaru. Bonifikata to zazwyczaj obniżka ustalonej ceny towaru jako forma odszkodowania za wadliwy towar, źle wykonaną usługę, poniesioną stratę. Skonto jest to rodzaj upustu cenowego za natychmiastową lub terminową zapłatę.

Przykład

Spółka sprzedała kontrahentowi 100 szt. towaru w cenie netto 1000 zł za szt.

Spółka ewidencjonuje zapas towaru według cen nabycia. Koszt nabycia towaru wynosi 800 zł za szt.

Wariant I - zwrot towaru

W nowym roku obrotowym nabywca zwraca 50 szt. towaru. Sprawozdanie finansowe spółki nie zostało jeszcze zatwierdzone. Korekta przychodów i kosztów związanych ze sprzedażą następuje w zamykanym roku obrotowym.

Ewidencja księgowa w zamykanym roku obrotowym

1. Wystawienie faktury korygującej. Wartość netto faktury po korekcie:

50 szt. × 1000 zł = 50 000 zł

Zmniejszenie sprzedaży o różnicę wynikającą z korekty:

100 000 zł - 50 000 zł = 50 000 zł

Wn „Sprzedaż towarów” 50 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 50 000

2. Równoległe zmniejszenie kosztów zgodnie z zasadą współmierności przychodów i kosztów:

Wn „Rozliczenie zakupu” 40 000

- w analityce „Towary w drodze”

Ma „Koszt własny sprzedaży”40 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja w nowym roku obrotowym

1. Zwrot towaru:

Wn „Towary” 40 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 40 000

- w analityce „Towary w drodze”

2. Faktura korygująca. Potwierdzenie odbioru faktury otrzymano w miesiącu jej wystawienia:

Wn „VAT należny” 11 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 11 000

3. Wpływ należności:

Wn „Rachunek bieżący” 61 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 61 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku zwrotu towaru trudno mówić o błędzie podstawowym. Zwrot towaru następuje najczęściej w dość krótkim odstępie czasu. Można więc założyć, że jeśli nawet sprzedaż nastąpiła w ostatnim miesiącu roku obrotowego, to zwrot towaru, jeśli towar nie spełnia oczekiwań odbiorcy, nastąpi do czasu zatwierdzenia sprawozdania finansowego. Jeżeli sprawozdanie finansowe już zatwierdzono, to w przypadku gdy sprzedawca nie miał żadnych sygnałów od odbiorcy towarów, że możliwy jest ich zwrot, skutki korekty ujmuje się w księgach bieżącego roku obrotowego. Wynika to z tego, że nie stanowią błędu podstawowego m.in. skutki zdarzeń, które do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego roku ubiegłego, mimo dołożenia należytej staranności, nie mogły być jednostce znane.

Wn „Sprzedaż towarów”50 000

Wn „VAT należny” 11 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 61 000

Wn „Towary” 40 000

Ma „Koszt własny sprzedaży” 40 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Gdyby przed zatwierdzeniem sprawozdania sprzedawca wiedział, że nastąpi zwrot towarów, i nie zmniejszył odpowiednio przychodów i kosztów w zamykanym roku, to skutki takiej korekty można potraktować jako błąd podstawowy.

1. Wystawiono fakturę korygującą:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 50 000

Wn „VAT należny” 11 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 61 000

2. Zwrot towaru - korekta wyniku finansowego o koszt własny sprzedaży:

50 szt. × 800 zł = 40 000 zł

Wn „Towary” 40 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 40 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant II - rabat, bonifikata, skonto

W przypadku zmniejszenia sprzedaży na skutek obniżki czy rabatu ewidencja przebiegać będzie w podobny sposób jak przy zwrocie towarów, z tą różnicą, że korekcie nie będą podlegać stany magazynowe oraz koszt własny sprzedaży:

Wn „Sprzedaż towarów” lub „Rozliczenie wyniku finansowego”,

Wn „VAT należny”,

Ma „Rozrachunki z odbiorcami”.

Sprzedawca wystawiający fakturę korygująca będzie mógł obniżyć VAT należny wynikający z tej faktury dopiero w miesiącu (kwartale), w którym otrzymał potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę.

Ponieważ w przepisach dotyczących VAT nie zostało określone, jaka ma być forma potwierdzenia, w praktyce przyjęto następujące rozwiązania:

• podpis odbiorcy na fakturze korygującej,

• oświadczenie odbiorcy potwierdzające odbiór faktury korygującej,

• wysłanie faktury korygującej za potwierdzeniem odbioru z informacją na potwierdzeniu o tym, co zawiera przesyłka.

W przypadku wystawienia faktury korygującej zwiększającej wysokość podatku należnego do odprowadzenia do urzędu skarbowego należy skorygować deklarację VAT-7. Pomimo że nie wynika to wprost z przepisów ustawy, oczekiwanie na potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę wydłuża okres zaległości podatkowej i powiększa też wielkość odsetek za zwłokę.

Fakt wystawienia faktury korygującej sprzedaż w kolejnym okresie rozliczeniowym stanowi odrębne zdarzenie gospodarcze, które aktualizuje się po spełnieniu określonych przesłanek (np. osiągnięcie określonego poziomu zakupów). Dlatego pierwotnie zadeklarowana kwota przychodu należnego w danym okresie rozliczeniowym, poprzedzającym moment wystawienia faktury korygującej, pozostaje kwotą należną w tym okresie rozliczeniowym. Nie ma podstaw do wstecznego korygowania przychodów ze sprzedaży, której dotyczy korekta, ponieważ w dniu sprzedaży nie wiadomo, czy kupujący skorzysta z rabatu. Dlatego w momencie realizacji rabatu jednostka ma prawo pomniejszyć o kwotę rabatu przychody tego okresu, w którym został on skonkretyzowany.

Pierwotna faktura prawidłowo wskazuje stan faktyczny, który miał miejsce w dacie jej wystawienia, dlatego nie ma podstaw do korygowania rozliczeń podatkowych dotyczących poprzedniego roku obrotowego.

Wyjątek stanowią sytuacje, gdy:

• sprawozdanie finansowe nie jest jeszcze zatwierdzone,

• sprawozdanie finansowe jest zatwierdzone, ale kwota korekty jest bardzo duża i została ona zakwalifikowana jako błąd podstawowy, ponieważ wielkość ta w istotny sposób zmniejsza przychody jednostki poprzedniego roku obrotowego,

• korekta jest spowodowana tym, że pierwotnie wystawiono fakturę z błędnie wyliczoną ceną. W tej sytuacji zarówno sprzedawca, jak i kupujący powinni skorygować przychody i koszty w tym roku obrachunkowym, którego one dotyczą.

• art. 6, art. 8 ust. 1, art. 42 ust. 2, art. 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 7 ust. 1 i 2, art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA