REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek raportowania ESG już za 2024 rok. Jak mierzyć oddziaływanie biznesu na otoczenie społeczne i środowisko?

Obowiązek raportowania ESG już za 2024 rok. Jak mierzyć oddziaływanie biznesu na otoczenie społeczne i środowisko?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa ds. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), opublikowana w grudniu 2022 r., nakłada na firmy obowiązek ujawniania konkretnych informacji pozafinansowych. Regulacje w zakresie ESG zaczną obowiązywać już od 2024 roku. Dzisiaj decydenci nie zastanawiają się czy mierzyć skalę oddziaływania biznesu na otoczenie społeczne i środowisko, ale jak to realnie robić. 

Kiedy wchodzi ESG? Pojęcie „sustainability” już nie jest pustym słowem

Według unijnych wytycznych pierwsze podmioty będą zobowiązane do raportowania działań w zakresie ESG już za 2024 rok. Wprawdzie w 2025 roku przepisy dotkną największych organizacji, ale przecież będą one wymagały stosownego raportowania od wszystkich organizacji działających w swoich łańcuchach dostaw.

REKLAMA

REKLAMA

O ile jeszcze parę lat temu pojęcie „sustainability”, czyli zrównoważony rozwój, było tylko buzzwordem nastawionym na zwracanie uwagi, o tyle teraz stanowi istotny element rzeczywistości, w której zaczynają się odnajdywać lokalne firmy i organizacje. Zrozumieliśmy jego znaczenie i zależy nam na tym, aby rozwijać się z poszanowaniem otoczenia, wywierając na nie pozytywny wpływ: i nie chodzi tutaj tylko o środowisko naturalne. Stanie się zrównoważoną organizacją niesie ze sobą szereg wyzwań, w pokonaniu których mogą pomóc Systemy Informacji Przestrzennej.

Okiełznać raportowanie ESG

Systemy Informacji Przestrzennej (SIP) stają się niezastąpionym narzędziem dla firm dążących do rozwoju w zrównoważony sposób. Dzięki rozwiązaniom opartym o tego typu oprogramowanie, przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać swoimi zasobami, optymalizować procesy, minimalizować wpływ na środowisko oraz spełniać rosnące oczekiwania klientów, ale także wymagania przepisów regulujących zrównoważony rozwój.

Ważne

Współczesny biznes coraz mocniej kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju. Firmy starają się zminimalizować wpływ na środowisko naturalne, dbać o społeczność lokalną i jednocześnie osiągać zyski. W tym kontekście Systemy Informacji Przestrzennej (GIS) stają się kluczowym narzędziem, które wspomaga przedsiębiorstwa w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju.

Jednym z kluczowych elementów zrównoważonego rozwoju jest efektywne zarządzanie zasobami naturalnymi. GIS umożliwia gromadzenie i analizę danych geoprzestrzennych dotyczących takich zasobów, jak woda, surowce kopalne, gleba, lasy czy energia. Firmy mogą dzięki temu monitorować ich zużycie, optymalizować procesy produkcyjne, minimalizować straty oraz unikać nadmiernego wykorzystywania środowiska.

REKLAMA

Przy wykorzystaniu Systemów Informacji Przestrzennej przedsiębiorstwa mogą określać lokalizację swoich aktywów przy poszanowaniu otoczenia. Organizacje mogą analizować, jakie obszary są odpowiednie do budowy zakładów produkcyjnych czy magazynów, aby zminimalizować negatywny wpływ na środowisko i życie społeczności lokalnych – a jednocześnie maksymalizować korzyści wynikające z położenia. Np. lepsza komunikacja wybranego miejsca oznacza mniej paliwa spalonego na dojazdy transportu, a więc mniejsze zanieczyszczenie środowiska, ale także i mniejsze koszty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systemy tego typu są wykorzystywane również w zarządzaniu transportem i logistyką. Firmy mogą zoptymalizować trasy dostaw, co nie tylko pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, ale również zmniejsza emisję CO2. Wspomagają także planowanie lokalizacji centrów dystrybucyjnych, tak aby były one jak najbliżej odbiorców końcowych.

Eliminacja wyzwań i konkretnych problemów

Duże organizacje, nie tylko takie jak firmy z branży energetycznej, coraz częściej są zobowiązane do monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych. GIS umożliwia dokładne śledzenie źródeł emisji i identyfikowanie obszarów, gdzie konieczne są działania mające na celu zmniejszenie wpływu na klimat.

Zrównoważony rozwój wymaga efektywnego zarządzania odpadami. Dzięki GIS miasta i przedsiębiorstwa komunalne mogą identyfikować miejsca do ich składowania, tworzyć efektywne trasy odbioru śmieci i monitorować ilość generowanych odpadów. To pomaga w ograniczaniu negatywnego wpływu naszego funkcjonowania na środowisko naturalne.

Oprogramowanie GIS wspomaga także rozwijanie obszarów miejskich w sposób zrównoważony. Dzięki analizie danych przestrzennych można planować lokalizacje budynków, parków, dróg czy komunikacji publicznej tak, aby poprawić jakość życia mieszkańców, zmniejszyć korki i emisję spalin. Z kolei w obszarach wiejskich może wspomagać zarządzanie zasobami rolnymi, planowanie rolnictwa ekologicznego, a także rozwój turystyki czy produkcję energii odnawialnej.

Analityka dla zrównoważonego rozwój

Zrównoważony rozwój biznesu wymaga zintegrowanego podejścia do zarządzania różnymi zasobami. Systemy GIS pozwalają firmom na łączenie danych geoprzestrzennych z danymi ekonomicznymi, społecznymi i ekologicznymi, co umożliwia kompleksową analizę i planowanie takich działań, jak inwestycje, remonty itp.

Firmy, które dbają o zrównoważony rozwój, często cieszą się większym zaufaniem klientów i lepszym wizerunkiem w społecznościach lokalnych. GIS pomaga firmom identyfikować obszary, w których można wspierać projekty społeczne czy środowiskowe, co przyczynia się do budowania pozytywnego stosunku do marki. To już się dzieje, nie tylko w krajach zachodu, ale także i u nas w Polsce.

W obecnych czasach systemy informacji przestrzennej, np. wspomagające podejmowanie decyzji lub budujące świadomość sytuacyjną, są nieodzownym narzędziem w procesie dążenia do zrównoważonego rozwoju organizacji. Pozwalają na efektywne zarządzanie zasobami naturalnymi, optymalizację procesów wewnątrz firmy, redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie efektywności działalności. 

Autor: Tomasz Jankiewicz, Chief Technology Officer w firmie Esri Polska

 

Tomasz Jankiewicz, Chief Technology Officer w firmie Esri Polska

Źródło zewnętrzne

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA