REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek raportowania ESG już za 2024 rok. Jak mierzyć oddziaływanie biznesu na otoczenie społeczne i środowisko?

Obowiązek raportowania ESG już za 2024 rok. Jak mierzyć oddziaływanie biznesu na otoczenie społeczne i środowisko?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektywa ds. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), opublikowana w grudniu 2022 r., nakłada na firmy obowiązek ujawniania konkretnych informacji pozafinansowych. Regulacje w zakresie ESG zaczną obowiązywać już od 2024 roku. Dzisiaj decydenci nie zastanawiają się czy mierzyć skalę oddziaływania biznesu na otoczenie społeczne i środowisko, ale jak to realnie robić. 

Kiedy wchodzi ESG? Pojęcie „sustainability” już nie jest pustym słowem

Według unijnych wytycznych pierwsze podmioty będą zobowiązane do raportowania działań w zakresie ESG już za 2024 rok. Wprawdzie w 2025 roku przepisy dotkną największych organizacji, ale przecież będą one wymagały stosownego raportowania od wszystkich organizacji działających w swoich łańcuchach dostaw.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O ile jeszcze parę lat temu pojęcie „sustainability”, czyli zrównoważony rozwój, było tylko buzzwordem nastawionym na zwracanie uwagi, o tyle teraz stanowi istotny element rzeczywistości, w której zaczynają się odnajdywać lokalne firmy i organizacje. Zrozumieliśmy jego znaczenie i zależy nam na tym, aby rozwijać się z poszanowaniem otoczenia, wywierając na nie pozytywny wpływ: i nie chodzi tutaj tylko o środowisko naturalne. Stanie się zrównoważoną organizacją niesie ze sobą szereg wyzwań, w pokonaniu których mogą pomóc Systemy Informacji Przestrzennej.

Okiełznać raportowanie ESG

Systemy Informacji Przestrzennej (SIP) stają się niezastąpionym narzędziem dla firm dążących do rozwoju w zrównoważony sposób. Dzięki rozwiązaniom opartym o tego typu oprogramowanie, przedsiębiorstwa mogą lepiej zarządzać swoimi zasobami, optymalizować procesy, minimalizować wpływ na środowisko oraz spełniać rosnące oczekiwania klientów, ale także wymagania przepisów regulujących zrównoważony rozwój.

Ważne

Współczesny biznes coraz mocniej kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju. Firmy starają się zminimalizować wpływ na środowisko naturalne, dbać o społeczność lokalną i jednocześnie osiągać zyski. W tym kontekście Systemy Informacji Przestrzennej (GIS) stają się kluczowym narzędziem, które wspomaga przedsiębiorstwa w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju.

Jednym z kluczowych elementów zrównoważonego rozwoju jest efektywne zarządzanie zasobami naturalnymi. GIS umożliwia gromadzenie i analizę danych geoprzestrzennych dotyczących takich zasobów, jak woda, surowce kopalne, gleba, lasy czy energia. Firmy mogą dzięki temu monitorować ich zużycie, optymalizować procesy produkcyjne, minimalizować straty oraz unikać nadmiernego wykorzystywania środowiska.

REKLAMA

Przy wykorzystaniu Systemów Informacji Przestrzennej przedsiębiorstwa mogą określać lokalizację swoich aktywów przy poszanowaniu otoczenia. Organizacje mogą analizować, jakie obszary są odpowiednie do budowy zakładów produkcyjnych czy magazynów, aby zminimalizować negatywny wpływ na środowisko i życie społeczności lokalnych – a jednocześnie maksymalizować korzyści wynikające z położenia. Np. lepsza komunikacja wybranego miejsca oznacza mniej paliwa spalonego na dojazdy transportu, a więc mniejsze zanieczyszczenie środowiska, ale także i mniejsze koszty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Systemy tego typu są wykorzystywane również w zarządzaniu transportem i logistyką. Firmy mogą zoptymalizować trasy dostaw, co nie tylko pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, ale również zmniejsza emisję CO2. Wspomagają także planowanie lokalizacji centrów dystrybucyjnych, tak aby były one jak najbliżej odbiorców końcowych.

Eliminacja wyzwań i konkretnych problemów

Duże organizacje, nie tylko takie jak firmy z branży energetycznej, coraz częściej są zobowiązane do monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych. GIS umożliwia dokładne śledzenie źródeł emisji i identyfikowanie obszarów, gdzie konieczne są działania mające na celu zmniejszenie wpływu na klimat.

Zrównoważony rozwój wymaga efektywnego zarządzania odpadami. Dzięki GIS miasta i przedsiębiorstwa komunalne mogą identyfikować miejsca do ich składowania, tworzyć efektywne trasy odbioru śmieci i monitorować ilość generowanych odpadów. To pomaga w ograniczaniu negatywnego wpływu naszego funkcjonowania na środowisko naturalne.

Oprogramowanie GIS wspomaga także rozwijanie obszarów miejskich w sposób zrównoważony. Dzięki analizie danych przestrzennych można planować lokalizacje budynków, parków, dróg czy komunikacji publicznej tak, aby poprawić jakość życia mieszkańców, zmniejszyć korki i emisję spalin. Z kolei w obszarach wiejskich może wspomagać zarządzanie zasobami rolnymi, planowanie rolnictwa ekologicznego, a także rozwój turystyki czy produkcję energii odnawialnej.

Analityka dla zrównoważonego rozwój

Zrównoważony rozwój biznesu wymaga zintegrowanego podejścia do zarządzania różnymi zasobami. Systemy GIS pozwalają firmom na łączenie danych geoprzestrzennych z danymi ekonomicznymi, społecznymi i ekologicznymi, co umożliwia kompleksową analizę i planowanie takich działań, jak inwestycje, remonty itp.

Firmy, które dbają o zrównoważony rozwój, często cieszą się większym zaufaniem klientów i lepszym wizerunkiem w społecznościach lokalnych. GIS pomaga firmom identyfikować obszary, w których można wspierać projekty społeczne czy środowiskowe, co przyczynia się do budowania pozytywnego stosunku do marki. To już się dzieje, nie tylko w krajach zachodu, ale także i u nas w Polsce.

W obecnych czasach systemy informacji przestrzennej, np. wspomagające podejmowanie decyzji lub budujące świadomość sytuacyjną, są nieodzownym narzędziem w procesie dążenia do zrównoważonego rozwoju organizacji. Pozwalają na efektywne zarządzanie zasobami naturalnymi, optymalizację procesów wewnątrz firmy, redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie efektywności działalności. 

Autor: Tomasz Jankiewicz, Chief Technology Officer w firmie Esri Polska

 

Tomasz Jankiewicz, Chief Technology Officer w firmie Esri Polska

Źródło zewnętrzne

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA