REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na dzień wydzielenia spółki należy zamknąć księgi rachunkowe

Jerzy Rybka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zorganizowana część spółki akcyjnej została wydzielona i utworzono nową spółkę. Krąg akcjonariuszy pozostał bez zmian. Jak to wydzielenie należy wykazać w księgach? Czy w przypadku wydzielenia istnieje obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych? Czy należy złożyć CIT-8 na dzień poprzedzający wpis do KRS nowej spółki?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Na dzień poprzedzający podział jednostki istnieje obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych - zgodnie z art. 12 ustawy o rachunkowości. W spółce dzielonej należy wyksięgować przekazany zespół składników i przyjąć je do ksiąg spółki nowo powstającej. Każde zamknięcie ksiąg rachunkowych powoduje też zakończenie roku podatkowego i konieczność złożenia rocznego zeznania podatkowego.

UZASADNIENIE

Spółkę kapitałową można podzielić na dwie lub więcej spółek kapitałowych. Nie jest dopuszczalny podział spółki akcyjnej, jeżeli kapitał zakładowy nie został pokryty w całości, a także nie może być dzielona spółka w likwidacji, która rozpoczęła podział majątku, ani spółka w upadłości. Podział powinien wynikać z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Ma to na celu usprawnienie zarządzania i zwiększenie efektywności działania organizacji.

REKLAMA

UWAGA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółki osobowe nie podlegają podziałowi.

Tabela. Sposoby podziału

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W opisanej sytuacji mamy do czynienia z podziałem przez wydzielenie. Wydzielenie nowej spółki następuje w dniu jej wpisu do rejestru. W przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą już spółkę wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej.

Wydzieleniu podlega zorganizowana część przedsiębiorstwa, która oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych. Obejmuje on też zobowiązania i jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa to nie jest przypadkowe zorganizowanie masy składników majątkowych, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Przykład

W spółce dzielonej wyodrębniona zostaje zorganizowana część przedsiębiorstwa, na którą składają się następujące pozycje:

1) budynki zaliczane do środków trwałych o wartości netto 150 000 zł,

2) wyposażenie zaliczane do środków trwałych - 50 000 zł,

3) należności - 80 000 zł,

4) materiały - 10 000 zł,

5) gotówka w kasie - 5000 zł,

6) zobowiązania - 30 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wyksięgowanie środków trwałych z ksiąg w wartości netto:

Wn „Rozliczenie wydzielenia” 200 000

Ma „Środki trwałe”

- w analityce „Budynki” 150 000

- w analityce „Wyposażenie” 50 000

2. Wyksięgowanie należności:

Wn „Rozliczenie wydzielenia” 80 000

Ma „Należności” 80 000

3. Wyksięgowanie materiałów:

Wn „Rozliczenie wydzielenia” 10 000

Ma „Materiały” 10 000

4. Wyksięgowanie gotówki:

Wn „Rozliczenie wydzielenia” 5 000

Ma „Kasa” 5 000

5. Wyksięgowanie zobowiązań:

Wn „Zobowiązania” 30 000

Ma „Rozliczenie wydzielenia” 30 000

6. Wpis do KRS:

Wn „Kapitał zakładowy” 265 000

Ma „Rozliczenie wydzielenia” 265 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w spółce nowo powstałej:

1. Zaksięgowanie środków trwałych w wartości netto:

Wn „Środki trwałe”

- w analityce „Budynki” 150 000

- w analityce „Wyposażenie” 50 000

Ma „Rozliczenie przejęcia” 200 000

2. Zaksięgowanie należności:

Wn „Należności” 80 000

Ma „Rozliczenie przejęcia” 80 000

3. Zaksięgowanie materiałów:

Wn „Materiały” 10 000

Ma „Rozliczenie przejęcia” 10 000

4. Zaksięgowanie gotówki:

Wn „Kasa” 5 000

Ma „Rozliczenie przejęcia” 5 000

5. Zaksięgowanie zobowiązań:

Wn „Rozliczenie przejęcia” 30 000

Ma „Zobowiązania” 30 000

6. Wpis do KRS:

Wn „Rozliczenie przejęcia” 265 000

Ma „Kapitał zakładowy” 265 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeśli przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego spółka zgodnie z odrębnymi przepisami ma obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

UWAGA

Jeżeli udziałowcy uznają, że kapitał własny (kapitał udziałowy wraz z pozostałymi kapitałami) w spółce dzielonej lub nowo powstałej jest niewystarczający, w planie podziału mogą określić wysokość ewentualnych dopłat.

W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Księgi rachunkowe należy zamykać:

• na dzień kończący rok obrotowy,

• na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży i zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego,

• na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3,

• w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, w szczególności na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,

na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, w szczególności na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,

• na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub upadłości.

Z tych ustaleń wynika, że procedura podziału spółki prowadzi do zamknięcia roku podatkowego w spółce dzielonej. Powoduje to także obowiązek złożenia do właściwego urzędu skarbowego rocznego zeznania podatkowego CIT-8.

• art. 529 i 534 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935

• art. 12 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 4a ust. 3 i 4, art. 8 ust. 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Jerzy Rybka

główny księgowy z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA