REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na dzień wydzielenia spółki należy zamknąć księgi rachunkowe

Jerzy Rybka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zorganizowana część spółki akcyjnej została wydzielona i utworzono nową spółkę. Krąg akcjonariuszy pozostał bez zmian. Jak to wydzielenie należy wykazać w księgach? Czy w przypadku wydzielenia istnieje obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych? Czy należy złożyć CIT-8 na dzień poprzedzający wpis do KRS nowej spółki?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Na dzień poprzedzający podział jednostki istnieje obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych - zgodnie z art. 12 ustawy o rachunkowości. W spółce dzielonej należy wyksięgować przekazany zespół składników i przyjąć je do ksiąg spółki nowo powstającej. Każde zamknięcie ksiąg rachunkowych powoduje też zakończenie roku podatkowego i konieczność złożenia rocznego zeznania podatkowego.

UZASADNIENIE

Spółkę kapitałową można podzielić na dwie lub więcej spółek kapitałowych. Nie jest dopuszczalny podział spółki akcyjnej, jeżeli kapitał zakładowy nie został pokryty w całości, a także nie może być dzielona spółka w likwidacji, która rozpoczęła podział majątku, ani spółka w upadłości. Podział powinien wynikać z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Ma to na celu usprawnienie zarządzania i zwiększenie efektywności działania organizacji.

UWAGA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółki osobowe nie podlegają podziałowi.

Tabela. Sposoby podziału

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W opisanej sytuacji mamy do czynienia z podziałem przez wydzielenie. Wydzielenie nowej spółki następuje w dniu jej wpisu do rejestru. W przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą już spółkę wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej.

Wydzieleniu podlega zorganizowana część przedsiębiorstwa, która oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych. Obejmuje on też zobowiązania i jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa to nie jest przypadkowe zorganizowanie masy składników majątkowych, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Przykład

W spółce dzielonej wyodrębniona zostaje zorganizowana część przedsiębiorstwa, na którą składają się następujące pozycje:

1) budynki zaliczane do środków trwałych o wartości netto 150 000 zł,

2) wyposażenie zaliczane do środków trwałych - 50 000 zł,

3) należności - 80 000 zł,

4) materiały - 10 000 zł,

5) gotówka w kasie - 5000 zł,

6) zobowiązania - 30 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wyksięgowanie środków trwałych z ksiąg w wartości netto:

Wn „Rozliczenie wydzielenia” 200 000

Ma „Środki trwałe”

- w analityce „Budynki” 150 000

- w analityce „Wyposażenie” 50 000

2. Wyksięgowanie należności:

Wn „Rozliczenie wydzielenia” 80 000

Ma „Należności” 80 000

3. Wyksięgowanie materiałów:

Wn „Rozliczenie wydzielenia” 10 000

Ma „Materiały” 10 000

4. Wyksięgowanie gotówki:

Wn „Rozliczenie wydzielenia” 5 000

Ma „Kasa” 5 000

5. Wyksięgowanie zobowiązań:

Wn „Zobowiązania” 30 000

Ma „Rozliczenie wydzielenia” 30 000

6. Wpis do KRS:

Wn „Kapitał zakładowy” 265 000

Ma „Rozliczenie wydzielenia” 265 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w spółce nowo powstałej:

1. Zaksięgowanie środków trwałych w wartości netto:

Wn „Środki trwałe”

- w analityce „Budynki” 150 000

- w analityce „Wyposażenie” 50 000

Ma „Rozliczenie przejęcia” 200 000

2. Zaksięgowanie należności:

Wn „Należności” 80 000

Ma „Rozliczenie przejęcia” 80 000

3. Zaksięgowanie materiałów:

Wn „Materiały” 10 000

Ma „Rozliczenie przejęcia” 10 000

4. Zaksięgowanie gotówki:

Wn „Kasa” 5 000

Ma „Rozliczenie przejęcia” 5 000

5. Zaksięgowanie zobowiązań:

Wn „Rozliczenie przejęcia” 30 000

Ma „Zobowiązania” 30 000

6. Wpis do KRS:

Wn „Rozliczenie przejęcia” 265 000

Ma „Kapitał zakładowy” 265 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeśli przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego spółka zgodnie z odrębnymi przepisami ma obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

UWAGA

Jeżeli udziałowcy uznają, że kapitał własny (kapitał udziałowy wraz z pozostałymi kapitałami) w spółce dzielonej lub nowo powstałej jest niewystarczający, w planie podziału mogą określić wysokość ewentualnych dopłat.

W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Księgi rachunkowe należy zamykać:

• na dzień kończący rok obrotowy,

• na dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży i zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego,

• na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, z zastrzeżeniem ust. 3,

• w jednostce przejmowanej na dzień połączenia związanego z przejęciem jednostki przez inną jednostkę, w szczególności na dzień wpisu do rejestru tego połączenia,

na dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka, w szczególności na dzień poprzedzający dzień wpisu do rejestru połączenia lub podziału,

• na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub upadłości.

Z tych ustaleń wynika, że procedura podziału spółki prowadzi do zamknięcia roku podatkowego w spółce dzielonej. Powoduje to także obowiązek złożenia do właściwego urzędu skarbowego rocznego zeznania podatkowego CIT-8.

• art. 529 i 534 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935

• art. 12 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 4a ust. 3 i 4, art. 8 ust. 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Jerzy Rybka

główny księgowy z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA