REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uproszczone sprawozdania finansowe jednostek mikro

Subskrybuj nas na Youtube
Uproszczenia w sprawozdawczości dla jednostek mikro.
Uproszczenia w sprawozdawczości dla jednostek mikro.
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzona w lipcu 2014 r. nowelizacja ustawy o rachunkowości pozwala na sporządzanie znacznie uproszczonych sprawozdań finansowych przez jednostki mikro, które polegają na rezygnacji z wyceny aktywów i pasywów według wartości godziwej i skorygowanej ceny nabycia, jak również rezygnacji z obowiązku sporządzania informacji dodatkowej, zestawienia zmian w kapitale, rachunku przepływów pieniężnych i sprawozdania z działalności. Nowe regulacje będą miały zastosowanie po raz pierwszy w przypadku sprawozdań finansowych sporządzanych za rok 2014.

Zmiany wprowadza ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości – Dz.U. z dnia 21 sierpnia 2014 r., poz. 1100, która wchodzi w życie 5 września 2014 r.

REKLAMA

Uproszczenia dla jednostek mikro

REKLAMA

Stosowanie uproszczeń dla jednostek mikro zawsze jest dobrowolne, co oznacza, że jednostki mogą sporządzać sprawozdania w formie uproszczonej, jeśli się na to zdecydują. Aby skorzystać z takiej możliwości organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe, czyli właściciele jednostki, musi podjąć taką decyzję. O stosowaniu przez jednostkę uproszczonych rozwiązań należy poinformować w przyjętych zasadach rachunkowości.

Zgodnie z art. 28a dodanym do ustawy o rachunkowości jednostka mikro nie może stosować wyceny aktywów i pasywów według wartości godziwej ani skorygowanej ceny nabycia. W związku z tym jednostka przy wycenie stosuje ceny historyczne, które są proste do określenia, jednak nie pokazują aktualnej wartości posiadanych aktywów i pasywów. Zakaz stosowania wyceny według wartości godziwej i skorygowanej ceny nabycia dotyczy tylko jednostek mikro, które zdecydują się korzystać z przewidzianych dla nich uproszczeń  sprawozdawczych.

W jednostkach mikro stosujących uproszczenia sprawozdanie finansowe składa się z  informacji ogólnych, bilansu wraz z informacjami uzupełniającymi do bilansu oraz rachunku zysków i strat.

W ramach informacji ogólnych jednostka musi określić następujące informacje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) firma, siedziba i adres albo miejsce zamieszkania i adres oraz numer we właściwym rejestrze sądowym albo ewidencji,

2) wskazanie czasu trwania działalności jednostki, jeżeli jest ograniczony,

3) wskazanie okresu objętego sprawozdaniem finansowym,

4) wskazanie zastosowanych zasad rachunkowości przewidzianych dla jednostek mikro, z wyszczególnieniem wybranych uproszczeń,

REKLAMA

5) wskazanie, czy sprawozdanie finansowe zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania działalności gospodarczej przez jednostkę w dającej się przewidzieć przyszłości oraz czy nie istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania przez nią działalności,

6) omówienie przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, w tym metod wyceny aktywów i pasywów (także amortyzacji), pomiaru wyniku finansowego oraz sposobu sporządzenia sprawozdania finansowego w zakresie, w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru.

Bilans jednostek mikro składa się z jedynie kilku bardzo zagregowanych pozycji aktywów (aktywa trwałe, w tym środki trwałe oraz aktywa obrotowe, w tym: zapasy i należności krótkoterminowe) oraz źródeł ich finansowania (kapitał własny, w tym: kapitał podstawowy i należne wpłaty na kapitał podstawowy oraz zobowiązania i rezerwy na zobowiązania, w tym: rezerwy na zobowiązania i zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek). Niezwykle istotną częścią bilansu jednostek mikro są informacje uzupełniające zawierające kwotę wszelkich zobowiązań finansowych, kwota zaliczek i kredytów udzielonych członkom organów administrujących, zarządzających i nadzorujących oraz informacje o udziałach (akcjach) własnych.

W zamieszczonym do ustawy zmieniającej załączniku ustawodawca wskazał uproszczony wariant porównawczy rachunku zysków i strat, co nie oznacza, że jedyną dopuszczalną ewidencją działalności operacyjnej jest ten właśnie wariant. Jednostki prowadzące działalność produkcyjną lub usługową  mogą, a wręcz powinny ewidencjonować koszty równolegle w układzie kalkulacyjnym.

Badanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych

Dodatkowe uproszczenia dla organizacji non-profit

Organizacje non-profit, czyli stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, społeczno-zawodowe organizacje rolników, organizacje samorządu zawodowego, organizacje samorządu rzemiosła oraz Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych otrzymują możliwość korzystania z dodatkowych uproszczeń. Jednostki nieprowadzące działalności gospodarczej nadal nie mają obowiązku stosowania zasady ostrożności przy wycenie poszczególnych składników aktywów i pasywów (art. 7 ust. 2a uor), dzięki czemu nie muszą dokonywać odpisów aktualizujących składników aktywów ani tworzyć rezerw. Oprócz tego jednostki non-profit nie sporządzają skonsolidowanych sprawozdań i nie mają obowiązku badania, składania sprawozdań do odpowiedniego rejestru, udostępniania ani ich publikowania.

Jednostki mikro

Obowiązek badania sprawozdań finansowych

Wprowadzone w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. nowelizacje dotyczą jednostek mikro. Do art. 3 ustawy o rachunkowości dodano ust. 1a i 1b, w których wymieniono jednostki mikro w rozumieniu ustawy. Uproszczenia będą stosowane począwszy od sprawozdania za 2014 r.

Jako pierwsze ustawa wymienia spółki handlowe (kapitałowe i osobowe), spółki cywilne, inne osoby prawne (np. spółdzielnie, przedsiębiorstwa państwowe, szkoły wyższe, partie polityczne), a także oddziały przedsiębiorców zagranicznych. Warunkiem zaliczenia tych jednostek do kategorii mikro jest nieprzekroczenie co najmniej dwóch z trzech wielkości:

1 500 000 zł sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 3 000 000 zł przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,  10 osób średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty. Jeżeli jednostki te w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy (a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność – w roku obrotowym, w którym rozpoczęły działalność) spełniły powyższy warunek.

Kolejną grupą jednostek mikro w rozumieniu przepisów są: stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, fundacje, przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, społeczno-zawodowe organizacje rolników (np. kółka rolnicze czy też rolnicze zrzeszenia branżowe), organizacje samorządu zawodowego, organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła oraz Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Powyższe jednostki będą zaliczone do jednostek mikro, jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej.

Do jednostek mikro zalicza się również osoby fizyczne prowadzące działalność, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, a także spółki partnerskie, pod warunkiem, że przychody netto tych jednostek ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wyniosły równowartość w walucie polskiej nie mniej niż 1 200 000 euro i nie więcej niż 2 000 000 euro za poprzedni rok obrotowy, a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych – w roku obrotowym, w którym rozpoczęły działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Jednostkami mikro są także osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, które co prawda nie osiągnęły przychodów w wysokości równowartości w walucie polskiej 1 200 000 euro, jednak dobrowolnie zdecydowały się stosować zasady rachunkowości określone w ustawie o rachunkowości (zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowości).

Wyłączenia z jednostek mikro

Do jednostek mikro nie zaliczymy podmiotów działających na podstawie prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi (np. domy maklerskie), przepisów o funduszach inwestycyjnych (np. fundusze inwestycyjne), przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (np. towarzystwa ubezpieczeniowe i reasekuracyjne), przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (SKOK-i), przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (fundusze emerytalne), w tym jednostek zamierzających ubiegać się lub ubiegających się o zezwolenie na wykonywanie działalności na podstawie tych przepisów oraz jednostek działających według przepisów dotyczących jednostek sektora finansów publicznych (np. organy administracji rządowej, sądy, jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe, publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne itp.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Podstawa prawna

- ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości - Dz.U. z dnia 21 sierpnia 2014 r., poz. 1100


Autor: Marta Przyborowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA