REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach umorzenie udziałów bez wynagrodzenia

Wioletta Roman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak zaksięgować obniżenie kapitału zakładowego w drodze umorzenia udziałów? Obniżenie dotyczy tylko jednego ze wspólników i nastąpi bez wynagrodzenia. Kapitał zakładowy zmniejszy się o wartość umorzonych udziałów ze 150 000 zł do 90 000 zł, a liczba udziałów ze 100 do 60. Obniżenie nastąpiło na podstawie uchwały w formie aktu notarialnego.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku umorzenia udziałów własnych w drodze obniżenia kapitału zakładowego dodatnią różnicę między ich wartością nominalną a ceną nabycia należy odnieść na kapitał zapasowy.

UZASADNIENIE

Umorzenie udziałów w spółce z o.o. polega na ich prawnym unicestwieniu. Dla wspólnika, którego udziały są umarzane, wygasają prawa i obowiązki majątkowe związane z tymi udziałami, przysługujące temu wspólnikowi.

REKLAMA

Przepisy Kodeksu spółek handlowych stanowią, że umorzenia udziałów można dokonać tylko wtedy, gdy umowa spółki zawiera odpowiednie postanowienia oraz gdy spółka została już wpisana do rejestru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyróżnia się trzy rodzaje umorzenia udziałów:

• dobrowolne,

• przymusowe,

• warunkowe.

Umorzenie dobrowolne może odbyć się tylko za zgodą wspólnika w drodze nabycia udziałów przez spółkę. W tym wypadku dochodzi do zawarcia umowy między spółką a wspólnikiem, w wyniku której spółka nabywa udziały własne. Umorzenie dobrowolne wymaga podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników, która powinna określać w szczególności podstawę prawną umorzenia i wysokość wynagrodzenia przysługującego wspólnikowi za umorzony udział. Za zgodą wspólnika umorzenie udziału może nastąpić bez wynagrodzenia.

Umorzenie przymusowe odbywa się bez zgody wspólnika na mocy uchwały zgromadzenia wspólników. Umowa spółki powinna określać również przesłanki i tryb tego rodzaju umorzenia. W uchwale o umorzeniu należy podać podstawę prawną umorzenia oraz wysokość wynagrodzenia za umorzone udziały. Uchwała taka powinna zawierać również uzasadnienie.

Do umorzenia warunkowego dochodzi w związku z zaistnieniem ustalonych okoliczności. Nie istnieje wówczas konieczność podejmowania uchwały przez zgromadzenie wspólników i stosuje się do niego tryb umorzenia przymusowego. W przypadku tego rodzaju umorzenia to nie zgromadzenie wspólników, lecz zarząd podejmuje niezwłocznie uchwałę o obniżeniu kapitału zakładowego, chyba że umorzenie udziału następuje z czystego zysku.

Umorzenie udziałów może nastąpić w drodze obniżenia kapitału zakładowego lub z czystego zysku. Jeśli umorzenie udziałów następuje z kapitału zakładowego spółki, dochodzi do niego z chwilą obniżenia tego kapitału. W sytuacji przedstawionej w pytaniu właśnie z takim obniżeniem mamy do czynienia.

Każda zmiana wspólnika lub przysługującej poszczególnym wspólnikom liczby udziałów wymaga odnotowania w prowadzonej przez zarząd spółki z o.o. księdze udziałów, a następnie złożenia sądowi rejestrowemu podpisanej przez wszystkich członków zarządu nowej listy wspólników z wymienieniem liczby i wartości nominalnej udziałów każdego z nich (służą do tego formularze KRS-Z3 i KRS-ZE).

Skutki umorzenia w spółce umarzającej udziały

Umorzenie udziałów w większości przypadków odbywa się za wynagrodzeniem. Jednak, jak już wspomniano, istnieje możliwość dokonania umorzenia udziałów bez wynagrodzenia w przypadku umorzenia dobrowolnego i za zgodą wspólnika.

Spółka, która nabywa udziały, nie będzie płaciła z tytułu tej czynności podatku, ponieważ jest to dla niej czynność obojętna podatkowo. Bez względu na to, czy umorzenie odbywa się za wynagrodzeniem czy bez wynagrodzenia, nie generuje to przychodu podatkowego w spółce.

Wynika to z faktu, że w przepisach art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdzie określono zdarzenia powodujące powstanie przychodu, sytuacja taka wprost nie jest wskazana. Powyższe stanowisko jest zgodne z prezentowanym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w odpowiedzi z 28 października 2005 r., nr PD-1/i/4218-27/05, oraz Ministra Finansów w odpowiedzi na zapytanie poselskie (pismo nr PB4/060-10734-336/03).

Skutki umorzenia udziałów dla udziałowców

Umorzenie udziałów ma różne skutki podatkowe dla wspólników pozostających w spółce i dla wspólnika, którego udziały zostaną umorzone.

Wspólnicy pozostający w spółce, tj. wspólnicy, których udziały nie są umarzane, nie osiągną z tego tytułu przychodu. Tak wypowiedział się Minister Finansów w piśmie o sygn. PB4/BA-8214-34-15/02, w którym czytamy m.in:

Oceniając zaś skutki dla udziałowców, którzy pozostali w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, stwierdzić należy, że po ich stronie nie powstaje dochód do opodatkowania z tytułu umorzenia udziałów w tym celu skupionych - zarówno w przypadku, gdy umorzenie tych udziałów jest dokonane w ciężar kapitału zakładowego, jak i bez obniżania kapitału zakładowego.

Wspólnicy, których udziały są umarzane za wynagrodzeniem, odczują skutki podatkowe tego procesu. W zależności od tego, czy wspólnikami są osoby fizyczne czy osoby prawne, sposób ustalenia dochodu będzie się nieznacznie różnił. Jednak ze względu na to, że pytanie dotyczy nieodpłatnego umorzenia udziałów, kwestia ta nie będzie tutaj omawiana.

W przypadku gdy udziały są umarzane bez wynagrodzenia, po stronie udziałowca nie powstaje faktyczny dochód (przychód) i tym samym nie wystąpi dochód do opodatkowania. Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że do dochodu z udziału w zyskach osób prawnych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym, zalicza się nadwyżkę wynagrodzenia otrzymanego z tytułu umorzenia udziałów ponad koszt ich nabycia lub objęcia. Zatem w sytuacji, gdy następuje umorzenie udziałów bez wynagrodzenia, u udziałowców nie powstaje dochód do opodatkowania. Takie stanowisko prezentowane jest we wspomnianym już piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie (sygn. PD-1/i/4218-27/05).

Umorzenie udziałów w księgach rachunkowych

W przypadku umorzenia udziałów własnych w drodze obniżenia kapitału zakładowego dodatnią różnicę między ich wartością nominalną a ceną nabycia odnosi się na kapitał zapasowy. Z kolei ujemną różnicę ujmuje się jako zmniejszenie kapitału zapasowego.

Jeśli ujemna różnica przewyższa kapitał zapasowy, pozostałą część tej ujemnej różnicy należy wykazać jako stratę z lat ubiegłych i opisać w informacji dodatkowej w sprawozdaniu finansowym za rok, w którym nastąpiło obniżenie kapitału zakładowego.

Jeżeli umorzenie udziałów jest dokonywane bez wynagrodzenia, z jednoczesnym obniżeniem kapitału zakładowego, wartość nominalną umorzonych udziałów spółka może przeksięgować na zwiększenie kapitału zapasowego. Umorzenie udziałów należy ująć w księgach rachunkowych w dniu wpisu obniżenia kapitału w KRS.

Przykład

Spółka dokonała obniżenia kapitału zakładowego w drodze umorzenia udziałów. Obniżenie dotyczy tylko jednego ze wspólników i nastąpi bez wynagrodzenia. Kapitał zakładowy zmniejszy się o wartość umorzonych udziałów ze 150 000 zł do 90 000 zł, a liczba udziałów ze 100 do 60. Obniżenie nastąpiło na podstawie uchwały w formie aktu notarialnego.

Ewidencja księgowa

1. Obniżenie kapitału zakładowego o wartość nominalną umorzonych udziałów bez wynagrodzenia:

Wn „Kapitał zakładowy” 60 000 Ma „Kapitał zapasowy” 60 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zmianę wspólników i liczby udziałów należy odnotować również w księdze udziałów.

• art. 36 ust. 2, art. 36a ust. 2 i 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 199 § 1-7 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 10 ust. 1 oraz art. 12 ust. 4 pkt 3 art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Wioletta Roman

doradca podatkowy, biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA