REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 3)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Adam Okulski
Doradca Podatkowy 1030
Okulscy Księgowość Sp. z o.o

REKLAMA

Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?


Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

REKLAMA

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 2)


Cena usługi


Przeanalizuj cenę usługi, także pod kątem własnego bezpieczeństwa.

Jest oczywiste, że optymalizując koszty prowadzonej działalności gospodarczej, szukasz jak najtańszego usługodawcy. Warto jednak wiedzieć, w którym momencie powstaje różnica w cenie wykonywanej usługi księgowej pomiędzy firmą tanią, a droższą. Specyfika pracy księgowego i jego asystentów, która stanowi gros kosztów prowadzenia rozliczeń podatkowych polega na żmudnej weryfikacji wstępnej dokumentów, wyjaśnianiu nieścisłości, dekretacji, wprowadzeniu lub zaczytywaniu dokumentów do komputera, sporządzeniu wydruków i deklaracji oraz wielokrotnym sprawdzaniu poprawności księgowań. Trudno spowodować znaczny spadek ceny takiej usługi poprzez oszczędności z tytułu wdrożenia nowych metod przetwarzania danych, zautomatyzowania produkcji, oszczędności czynników zewnętrznych (energia elektryczna, papier itp.), gdyż stanowią one znikomy odsetek kosztów obsługi klienta. Głównym wydatkiem, stanowiącym nawet do 75-80% łącznych kosztów, jest cena pracy ludzkiej. Z tego względu najczęściej spotykaną metodą na obniżenie ceny świadczonej usługi bywa redukcja kosztów pracy. Powyższą redukcję najłatwiej można uzyskać poprzez:

- zatrudnienie pracowników posiadających niższe kwalifikacje, czy wręcz nie posiadających odpowiednich uprawnień do wykonywania zawodu lub niedoświadczonych studentów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zmniejszenie liczby pracowników, a co za tym idzie przydzielenie im zbyt dużych obciążeń związanych z wykonywaną pracą, co z kolei powoduje większe ryzyko powstania błędu, a także odbija się na terminowości i solidności wykonania usługi

- ograniczenie, bądź zupełne wyeliminowanie procedur kontrolnych

Zdarzają się także niestety przypadki obniżania kosztów usługi poprzez łamanie przepisów prawnych, tj. nie posiadanie licencji, nie płacenie składek korporacyjnych, nie wykupywanie obowiązkowych ubezpieczeń, korzystanie z nielicencjonowanego oprogramowania, czy w skrajnych przypadkach, nie prowadzenie poprawnych rozliczeń księgowych, a wyliczanie podatków "na kalkulatorze".


Zobacz: Jakie dolegliwości i choroby leczy się u...


Referencje


Zweryfikuj posiadane referencje.

O jakości i solidności działania Biura Rachunkowego świadczą pozytywne opinie uzyskane od obsługiwanych klientów, a także długotrwałość poszczególnych kontraktów. Klient, który korzysta z obsługi danego biura przez długie lata, często mimo zmian formy działalności, jest najlepszą referencją usługodawcy.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

Zapraszamy na forum Księgowość


Doświadczenie


Sprawdź doświadczenie.

Niestety sama znajomość reguł i przepisów, zdobyte dyplomy, czy ukończone kursy, w praktyce mogą okazać się niewystarczające do rozwiązywania skomplikowanych problemów wynikających z codziennej obsługi klienta. Pożądana jest praktyka i doświadczenie.

 

Z drugiej jednak strony, osoby „starszej daty” mogą wykazywać objawy nieprzystosowania do nowej rzeczywistości, w której księgowość nie polega wyłącznie na mechanicznym przetwarzaniu danych, ale wymaga analitycznego podejścia rachunkowości zarządczej. Nie zawsze nadążają też za lawinowo powstającymi zmianami i aktualizacjami przepisów. Wydaje się więc, że najlepszym modelem Biura Rachunkowego będzie przedsiębiorstwo łączące w sobie doświadczenie i solidność wytrawnych księgowych z chłonnością wiedzy i dostosowaniem do dzisiejszych wymogów rynku prezentowanym przez średnie pokolenie oraz rozsądnie kształtowanym i wspieranym przez starszych kolegów i popartym nowoczesnością odebranego wykształcenia oraz pędem do wiedzy „młodych wilków”.


Wielkość biura


Dostosuj wielkość Biura Rachunkowego do swoich potrzeb.

Wbrew pozorom, usługi świadczone przez Biura Rachunkowe nie są wcale jednorodne. Coraz większy galimatias w przepisach podatkowych spowodował wyraźne wyodrębnienie, w jednolitej niegdyś usłudze księgowej, specjalizacji:

- prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (Podatek Dochodowy od Osób Fizycznych, VAT

- prowadzenie Ksiąg Handlowych (Ustawa o Rachunkowości, Podatek Dochodowy od Osób Prawnych, VAT)

- prowadzenie rozliczeń pracowniczych (PDOF, Kodeks Pracy, Ubezpieczenia Społeczne)

- prowadzenie spraw kadrowych firmy (Kodeks Pracy)

- doradztwo podatkowe i gospodarcze

Wobec powyższego możesz stanąć przed wyborem pracującego samodzielnie usługodawcy "od wszystkiego" albo przedsiębiorstwa zatrudniającego wąsko wyspecjalizowanych w poszczególnych zagadnieniach pracowników, spiętych „klamrą” doradców podatkowych. Za niższą cenę możesz nabyć usługi jednej osoby, nie mogącej sobie pozwolić na urlop czy niedyspozycję, często nie mającej nawet czasu na odpowiednie szkolenia. Natomiast angażując większe środki możesz kupić pracę kilku specjalistów w swoich dziedzinach, służących, oprócz solidnie wykonanej pracy, także radą i dobrymi pomysłami oraz bieżące informacje o zmianach przepisów, procedury kontrolne zwiększające bezpieczeństwo klienta, a także pewność nie pozostawienia „na lodzie” w wyniku przypadków losowych.

Decyzja należy do Ciebie.

Nowy tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Autor: Robert Adam Okulski

Okulscy Księgowość Sp. z o.o.

Doradca Podatkowy 1030

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA