REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 3)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Adam Okulski
Doradca Podatkowy 1030
Okulscy Księgowość Sp. z o.o

REKLAMA

Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?


Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

REKLAMA

REKLAMA

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 2)


Cena usługi


Przeanalizuj cenę usługi, także pod kątem własnego bezpieczeństwa.

Jest oczywiste, że optymalizując koszty prowadzonej działalności gospodarczej, szukasz jak najtańszego usługodawcy. Warto jednak wiedzieć, w którym momencie powstaje różnica w cenie wykonywanej usługi księgowej pomiędzy firmą tanią, a droższą. Specyfika pracy księgowego i jego asystentów, która stanowi gros kosztów prowadzenia rozliczeń podatkowych polega na żmudnej weryfikacji wstępnej dokumentów, wyjaśnianiu nieścisłości, dekretacji, wprowadzeniu lub zaczytywaniu dokumentów do komputera, sporządzeniu wydruków i deklaracji oraz wielokrotnym sprawdzaniu poprawności księgowań. Trudno spowodować znaczny spadek ceny takiej usługi poprzez oszczędności z tytułu wdrożenia nowych metod przetwarzania danych, zautomatyzowania produkcji, oszczędności czynników zewnętrznych (energia elektryczna, papier itp.), gdyż stanowią one znikomy odsetek kosztów obsługi klienta. Głównym wydatkiem, stanowiącym nawet do 75-80% łącznych kosztów, jest cena pracy ludzkiej. Z tego względu najczęściej spotykaną metodą na obniżenie ceny świadczonej usługi bywa redukcja kosztów pracy. Powyższą redukcję najłatwiej można uzyskać poprzez:

REKLAMA

- zatrudnienie pracowników posiadających niższe kwalifikacje, czy wręcz nie posiadających odpowiednich uprawnień do wykonywania zawodu lub niedoświadczonych studentów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zmniejszenie liczby pracowników, a co za tym idzie przydzielenie im zbyt dużych obciążeń związanych z wykonywaną pracą, co z kolei powoduje większe ryzyko powstania błędu, a także odbija się na terminowości i solidności wykonania usługi

- ograniczenie, bądź zupełne wyeliminowanie procedur kontrolnych

Zdarzają się także niestety przypadki obniżania kosztów usługi poprzez łamanie przepisów prawnych, tj. nie posiadanie licencji, nie płacenie składek korporacyjnych, nie wykupywanie obowiązkowych ubezpieczeń, korzystanie z nielicencjonowanego oprogramowania, czy w skrajnych przypadkach, nie prowadzenie poprawnych rozliczeń księgowych, a wyliczanie podatków "na kalkulatorze".


Zobacz: Jakie dolegliwości i choroby leczy się u...


Referencje


Zweryfikuj posiadane referencje.

O jakości i solidności działania Biura Rachunkowego świadczą pozytywne opinie uzyskane od obsługiwanych klientów, a także długotrwałość poszczególnych kontraktów. Klient, który korzysta z obsługi danego biura przez długie lata, często mimo zmian formy działalności, jest najlepszą referencją usługodawcy.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

Zapraszamy na forum Księgowość


Doświadczenie


Sprawdź doświadczenie.

Niestety sama znajomość reguł i przepisów, zdobyte dyplomy, czy ukończone kursy, w praktyce mogą okazać się niewystarczające do rozwiązywania skomplikowanych problemów wynikających z codziennej obsługi klienta. Pożądana jest praktyka i doświadczenie.

 

Z drugiej jednak strony, osoby „starszej daty” mogą wykazywać objawy nieprzystosowania do nowej rzeczywistości, w której księgowość nie polega wyłącznie na mechanicznym przetwarzaniu danych, ale wymaga analitycznego podejścia rachunkowości zarządczej. Nie zawsze nadążają też za lawinowo powstającymi zmianami i aktualizacjami przepisów. Wydaje się więc, że najlepszym modelem Biura Rachunkowego będzie przedsiębiorstwo łączące w sobie doświadczenie i solidność wytrawnych księgowych z chłonnością wiedzy i dostosowaniem do dzisiejszych wymogów rynku prezentowanym przez średnie pokolenie oraz rozsądnie kształtowanym i wspieranym przez starszych kolegów i popartym nowoczesnością odebranego wykształcenia oraz pędem do wiedzy „młodych wilków”.


Wielkość biura


Dostosuj wielkość Biura Rachunkowego do swoich potrzeb.

Wbrew pozorom, usługi świadczone przez Biura Rachunkowe nie są wcale jednorodne. Coraz większy galimatias w przepisach podatkowych spowodował wyraźne wyodrębnienie, w jednolitej niegdyś usłudze księgowej, specjalizacji:

- prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (Podatek Dochodowy od Osób Fizycznych, VAT

- prowadzenie Ksiąg Handlowych (Ustawa o Rachunkowości, Podatek Dochodowy od Osób Prawnych, VAT)

- prowadzenie rozliczeń pracowniczych (PDOF, Kodeks Pracy, Ubezpieczenia Społeczne)

- prowadzenie spraw kadrowych firmy (Kodeks Pracy)

- doradztwo podatkowe i gospodarcze

Wobec powyższego możesz stanąć przed wyborem pracującego samodzielnie usługodawcy "od wszystkiego" albo przedsiębiorstwa zatrudniającego wąsko wyspecjalizowanych w poszczególnych zagadnieniach pracowników, spiętych „klamrą” doradców podatkowych. Za niższą cenę możesz nabyć usługi jednej osoby, nie mogącej sobie pozwolić na urlop czy niedyspozycję, często nie mającej nawet czasu na odpowiednie szkolenia. Natomiast angażując większe środki możesz kupić pracę kilku specjalistów w swoich dziedzinach, służących, oprócz solidnie wykonanej pracy, także radą i dobrymi pomysłami oraz bieżące informacje o zmianach przepisów, procedury kontrolne zwiększające bezpieczeństwo klienta, a także pewność nie pozostawienia „na lodzie” w wyniku przypadków losowych.

Decyzja należy do Ciebie.

Nowy tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Autor: Robert Adam Okulski

Okulscy Księgowość Sp. z o.o.

Doradca Podatkowy 1030

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA