REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 3)

Robert Adam Okulski
Doradca Podatkowy 1030
Okulscy Księgowość Sp. z o.o

REKLAMA

Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?


Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 2)


Cena usługi


Przeanalizuj cenę usługi, także pod kątem własnego bezpieczeństwa.

Jest oczywiste, że optymalizując koszty prowadzonej działalności gospodarczej, szukasz jak najtańszego usługodawcy. Warto jednak wiedzieć, w którym momencie powstaje różnica w cenie wykonywanej usługi księgowej pomiędzy firmą tanią, a droższą. Specyfika pracy księgowego i jego asystentów, która stanowi gros kosztów prowadzenia rozliczeń podatkowych polega na żmudnej weryfikacji wstępnej dokumentów, wyjaśnianiu nieścisłości, dekretacji, wprowadzeniu lub zaczytywaniu dokumentów do komputera, sporządzeniu wydruków i deklaracji oraz wielokrotnym sprawdzaniu poprawności księgowań. Trudno spowodować znaczny spadek ceny takiej usługi poprzez oszczędności z tytułu wdrożenia nowych metod przetwarzania danych, zautomatyzowania produkcji, oszczędności czynników zewnętrznych (energia elektryczna, papier itp.), gdyż stanowią one znikomy odsetek kosztów obsługi klienta. Głównym wydatkiem, stanowiącym nawet do 75-80% łącznych kosztów, jest cena pracy ludzkiej. Z tego względu najczęściej spotykaną metodą na obniżenie ceny świadczonej usługi bywa redukcja kosztów pracy. Powyższą redukcję najłatwiej można uzyskać poprzez:

REKLAMA

- zatrudnienie pracowników posiadających niższe kwalifikacje, czy wręcz nie posiadających odpowiednich uprawnień do wykonywania zawodu lub niedoświadczonych studentów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zmniejszenie liczby pracowników, a co za tym idzie przydzielenie im zbyt dużych obciążeń związanych z wykonywaną pracą, co z kolei powoduje większe ryzyko powstania błędu, a także odbija się na terminowości i solidności wykonania usługi

- ograniczenie, bądź zupełne wyeliminowanie procedur kontrolnych

Zdarzają się także niestety przypadki obniżania kosztów usługi poprzez łamanie przepisów prawnych, tj. nie posiadanie licencji, nie płacenie składek korporacyjnych, nie wykupywanie obowiązkowych ubezpieczeń, korzystanie z nielicencjonowanego oprogramowania, czy w skrajnych przypadkach, nie prowadzenie poprawnych rozliczeń księgowych, a wyliczanie podatków "na kalkulatorze".


Zobacz: Jakie dolegliwości i choroby leczy się u...


Referencje


Zweryfikuj posiadane referencje.

O jakości i solidności działania Biura Rachunkowego świadczą pozytywne opinie uzyskane od obsługiwanych klientów, a także długotrwałość poszczególnych kontraktów. Klient, który korzysta z obsługi danego biura przez długie lata, często mimo zmian formy działalności, jest najlepszą referencją usługodawcy.

Współpraca biegłego rewidenta z biurem rachunkowym

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

Zapraszamy na forum Księgowość


Doświadczenie


Sprawdź doświadczenie.

Niestety sama znajomość reguł i przepisów, zdobyte dyplomy, czy ukończone kursy, w praktyce mogą okazać się niewystarczające do rozwiązywania skomplikowanych problemów wynikających z codziennej obsługi klienta. Pożądana jest praktyka i doświadczenie.

 

Z drugiej jednak strony, osoby „starszej daty” mogą wykazywać objawy nieprzystosowania do nowej rzeczywistości, w której księgowość nie polega wyłącznie na mechanicznym przetwarzaniu danych, ale wymaga analitycznego podejścia rachunkowości zarządczej. Nie zawsze nadążają też za lawinowo powstającymi zmianami i aktualizacjami przepisów. Wydaje się więc, że najlepszym modelem Biura Rachunkowego będzie przedsiębiorstwo łączące w sobie doświadczenie i solidność wytrawnych księgowych z chłonnością wiedzy i dostosowaniem do dzisiejszych wymogów rynku prezentowanym przez średnie pokolenie oraz rozsądnie kształtowanym i wspieranym przez starszych kolegów i popartym nowoczesnością odebranego wykształcenia oraz pędem do wiedzy „młodych wilków”.


Wielkość biura


Dostosuj wielkość Biura Rachunkowego do swoich potrzeb.

Wbrew pozorom, usługi świadczone przez Biura Rachunkowe nie są wcale jednorodne. Coraz większy galimatias w przepisach podatkowych spowodował wyraźne wyodrębnienie, w jednolitej niegdyś usłudze księgowej, specjalizacji:

- prowadzenie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (Podatek Dochodowy od Osób Fizycznych, VAT

- prowadzenie Ksiąg Handlowych (Ustawa o Rachunkowości, Podatek Dochodowy od Osób Prawnych, VAT)

- prowadzenie rozliczeń pracowniczych (PDOF, Kodeks Pracy, Ubezpieczenia Społeczne)

- prowadzenie spraw kadrowych firmy (Kodeks Pracy)

- doradztwo podatkowe i gospodarcze

Wobec powyższego możesz stanąć przed wyborem pracującego samodzielnie usługodawcy "od wszystkiego" albo przedsiębiorstwa zatrudniającego wąsko wyspecjalizowanych w poszczególnych zagadnieniach pracowników, spiętych „klamrą” doradców podatkowych. Za niższą cenę możesz nabyć usługi jednej osoby, nie mogącej sobie pozwolić na urlop czy niedyspozycję, często nie mającej nawet czasu na odpowiednie szkolenia. Natomiast angażując większe środki możesz kupić pracę kilku specjalistów w swoich dziedzinach, służących, oprócz solidnie wykonanej pracy, także radą i dobrymi pomysłami oraz bieżące informacje o zmianach przepisów, procedury kontrolne zwiększające bezpieczeństwo klienta, a także pewność nie pozostawienia „na lodzie” w wyniku przypadków losowych.

Decyzja należy do Ciebie.

Nowy tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Autor: Robert Adam Okulski

Okulscy Księgowość Sp. z o.o.

Doradca Podatkowy 1030

 

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA