REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi w Polsce pracują po godzinach [badania]

  • Materiał prasowy
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak wygląda praca w księgowości?
Jak wygląda praca w księgowości?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Księgowi pracują po godzinach, ale mimo tego chcą się uczyć - wynika z badania. Zawód księgowego wiąże się z dużą odpowiedzialnością i koniecznością pracy pod presją czasu.

Praca księgowych w Polsce wiąże się ze zmęczeniem, stresem i nadgodzinami - wynika z Ogólnopolskiego Badania Księgowych firmy inFakt. Pomimo codziennych wyzwań, takich jak zmieniające się prawo, cyfryzacja sektora, a także problemy we współpracy z klientami, księgowe i księgowi chcą rozwijać swoje kompetencje i umiejętności. Odpowiedzialność, jaka na nich spoczywa sprawia, że 92% chce by ich profesja traktowana była na równi z innymi zawodami zaufania publicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Często zmieniające się w Polsce prawo przyczynia się do negatywnych emocji odczuwanych przez osoby pracujące w zawodzie księgowego. 96% wskazuje, że nieustanne zmiany przepisów i obszerność wprowadzanych regulacji to wyzwanie w codziennej praktyce. Pozostałe problemy, z którymi najczęściej zmagają się księgowi, to niejasność i nieścisłość implementowanych przepisów (94%), klienci przekazujący dokumenty w ostatniej chwili (93%) oraz ich wymagania dotyczące tłumaczenia zmian przepisów i obsługi kadrowej (89%).

Praca księgowych to stres i zmęczenie

W ciągu ostatniego roku, kiedy przepisy podatkowe w związku z Polskim Ładem zmieniały się w rekordowym tempie, ponad połowa księgowych w Polsce (52%) odczuwała zmęczenie, a 49% towarzyszył stres. Zmotywowanych do pracy było mniej niż 40% księgowych. Tylko co piąta osoba czuła się zrelaksowana, a co czwarta doceniona.

Księgowe i księgowi dopiero wchodzący na rynek pracy i obecni na nim krócej niż 3 lata rozpoczynali karierę zawodową w erze Tarcz Antykryzysowych i Polskiego Ładu. Warto zauważyć, że to ta grupa księgowych częściej niż inne czuła się zmotywowana (45%), zadowolona z siebie (50%) i doceniona (45%). Uczucie zrelaksowania towarzyszyło głównie osobom pracującym w zawodzie między 15 a 20 lat.

REKLAMA

Dłuższy staż pracy księgowego oznacza więcej nadgodzin

Blisko 80% księgowych w Polsce często pracuje w godzinach nadliczbowych, bo nie jest w stanie wykonać całej pracy w ustalonym wymiarze czasu. Ponadto, 91% osób myśli o swoich obowiązkach poza wyznaczonymi godzinami pracy. Jednocześnie 75% księgowych twierdzi, że udaje się im utrzymać równowagę między życiem prywatnym a zawodowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyniki badania pokazują, że wraz ze zwiększającym się stażem pracy rośnie liczba obowiązków księgowych i czas potrzebny na ich wypełnienie. Księgowe i księgowi pracujący w zawodzie od 15 do 20 lat najczęściej zostają w pracy po godzinach (89%). Niewiele rzadziej (83%) robią to osoby o stażu pracy przekraczającym dwie dekady. Najrzadziej ponad normę pracują osoby dopiero rozpoczynające karierę zawodową (40%).

Księgowi chcą rozwijać swoje kompetencje

Częste zmiany prawa, a także rozwój nowych technologii sprawiają, że księgowe i księgowi muszą nieustannie podnosić swoje kompetencje. Dotyczy to zarówno wiedzy zawodowej, jak i korzystania z wprowadzanych rozwiązań cyfrowych, np. systemu e-faktur czy rejestracji działalności online. Blisko 60% księgowych uważa, że w ciągu najbliższych 5 lat kluczowe w ich pracy będą umiejętności twarde z zakresu podatków. 52% wskazuje na kompetencje informatyczne i technologiczne. Z kolei kompetencje kadrowe i płacowe będą najważniejsze w nadchodzących pięciu latach zdaniem 46% księgowych.

Jak wskazują wyniki badania, zawód księgowej i księgowego wiąże się z dużą odpowiedzialnością i koniecznością pracy pod presją czasu. Dlatego też kluczową kompetencją miękką w najbliższych latach, wskazywaną przez większość specjalistów (56%), będzie umiejętność rozwiązywania problemów. 55% osób wskazuje na wytrwałość i odporność na stres. Biorąc pod uwagę poziom stresu, jaki towarzyszy polskim księgowym, radzenie sobie z napięciem w pracy jest nieodłączną częścią ich codzienności.

Informacje o badaniu księgowych

Ogólnopolskie badanie księgowych zrealizowane przez SW Research na zlecenie firmy inFakt zostało przeprowadzone na próbie 517 osób pracujących w zawodzie księgowego/księgowej w wymiarze większym niż ¼ etatu. Badanie zrealizowano metodami wywiadów online (CAWI) oraz wywiadów telefonicznych (CATI) w dniach 25.07-2.08.2022.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA