REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi w Polsce pracują po godzinach [badania]

  • Materiał prasowy
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Jak wygląda praca w księgowości?
Jak wygląda praca w księgowości?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Księgowi pracują po godzinach, ale mimo tego chcą się uczyć - wynika z badania. Zawód księgowego wiąże się z dużą odpowiedzialnością i koniecznością pracy pod presją czasu.

Praca księgowych w Polsce wiąże się ze zmęczeniem, stresem i nadgodzinami - wynika z Ogólnopolskiego Badania Księgowych firmy inFakt. Pomimo codziennych wyzwań, takich jak zmieniające się prawo, cyfryzacja sektora, a także problemy we współpracy z klientami, księgowe i księgowi chcą rozwijać swoje kompetencje i umiejętności. Odpowiedzialność, jaka na nich spoczywa sprawia, że 92% chce by ich profesja traktowana była na równi z innymi zawodami zaufania publicznego.

REKLAMA

Autopromocja

Często zmieniające się w Polsce prawo przyczynia się do negatywnych emocji odczuwanych przez osoby pracujące w zawodzie księgowego. 96% wskazuje, że nieustanne zmiany przepisów i obszerność wprowadzanych regulacji to wyzwanie w codziennej praktyce. Pozostałe problemy, z którymi najczęściej zmagają się księgowi, to niejasność i nieścisłość implementowanych przepisów (94%), klienci przekazujący dokumenty w ostatniej chwili (93%) oraz ich wymagania dotyczące tłumaczenia zmian przepisów i obsługi kadrowej (89%).

Praca księgowych to stres i zmęczenie

W ciągu ostatniego roku, kiedy przepisy podatkowe w związku z Polskim Ładem zmieniały się w rekordowym tempie, ponad połowa księgowych w Polsce (52%) odczuwała zmęczenie, a 49% towarzyszył stres. Zmotywowanych do pracy było mniej niż 40% księgowych. Tylko co piąta osoba czuła się zrelaksowana, a co czwarta doceniona.

Księgowe i księgowi dopiero wchodzący na rynek pracy i obecni na nim krócej niż 3 lata rozpoczynali karierę zawodową w erze Tarcz Antykryzysowych i Polskiego Ładu. Warto zauważyć, że to ta grupa księgowych częściej niż inne czuła się zmotywowana (45%), zadowolona z siebie (50%) i doceniona (45%). Uczucie zrelaksowania towarzyszyło głównie osobom pracującym w zawodzie między 15 a 20 lat.

Dłuższy staż pracy księgowego oznacza więcej nadgodzin

REKLAMA

Blisko 80% księgowych w Polsce często pracuje w godzinach nadliczbowych, bo nie jest w stanie wykonać całej pracy w ustalonym wymiarze czasu. Ponadto, 91% osób myśli o swoich obowiązkach poza wyznaczonymi godzinami pracy. Jednocześnie 75% księgowych twierdzi, że udaje się im utrzymać równowagę między życiem prywatnym a zawodowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyniki badania pokazują, że wraz ze zwiększającym się stażem pracy rośnie liczba obowiązków księgowych i czas potrzebny na ich wypełnienie. Księgowe i księgowi pracujący w zawodzie od 15 do 20 lat najczęściej zostają w pracy po godzinach (89%). Niewiele rzadziej (83%) robią to osoby o stażu pracy przekraczającym dwie dekady. Najrzadziej ponad normę pracują osoby dopiero rozpoczynające karierę zawodową (40%).

Księgowi chcą rozwijać swoje kompetencje

Częste zmiany prawa, a także rozwój nowych technologii sprawiają, że księgowe i księgowi muszą nieustannie podnosić swoje kompetencje. Dotyczy to zarówno wiedzy zawodowej, jak i korzystania z wprowadzanych rozwiązań cyfrowych, np. systemu e-faktur czy rejestracji działalności online. Blisko 60% księgowych uważa, że w ciągu najbliższych 5 lat kluczowe w ich pracy będą umiejętności twarde z zakresu podatków. 52% wskazuje na kompetencje informatyczne i technologiczne. Z kolei kompetencje kadrowe i płacowe będą najważniejsze w nadchodzących pięciu latach zdaniem 46% księgowych.

Jak wskazują wyniki badania, zawód księgowej i księgowego wiąże się z dużą odpowiedzialnością i koniecznością pracy pod presją czasu. Dlatego też kluczową kompetencją miękką w najbliższych latach, wskazywaną przez większość specjalistów (56%), będzie umiejętność rozwiązywania problemów. 55% osób wskazuje na wytrwałość i odporność na stres. Biorąc pod uwagę poziom stresu, jaki towarzyszy polskim księgowym, radzenie sobie z napięciem w pracy jest nieodłączną częścią ich codzienności.

Informacje o badaniu księgowych

Ogólnopolskie badanie księgowych zrealizowane przez SW Research na zlecenie firmy inFakt zostało przeprowadzone na próbie 517 osób pracujących w zawodzie księgowego/księgowej w wymiarze większym niż ¼ etatu. Badanie zrealizowano metodami wywiadów online (CAWI) oraz wywiadów telefonicznych (CATI) w dniach 25.07-2.08.2022.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA