REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prenumerata czasopism jako przykład czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Mazur
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy firma powinna rozliczać koszty w czasie? Jaki okres przyjąć do rozliczenia tych kosztów? Czy koszty o niskich wartościach (nieistotne) także należy rozliczać w czasie? Jak ująć w księgach rachunkowych opłaconą z góry prenumeratę?

Rozliczenia międzyokresowe kosztów wynikają z obowiązku prowadzenia ewidencji w podziale na okresy sprawozdawcze, których te koszty dotyczą. A zatem jeśli wystąpią koszty dotyczące innych okresów niż okres sprawozdawczy, w którym poniesiono koszt, to należy dokonać rozliczeń międzyokresowych kosztów. Ścisłe rozgraniczenie kosztów dotyczących poszczególnych okresów jest istotne dla zachowania współmierności przychodów i kosztów ich uzyskania, a w efekcie dla prawidłowego ustalenia wyniku finansowego danego okresu.

Zgodnie z zasadą współmierności przychodów i kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu należy zaliczyć koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na dany okres koszty, które zostaną poniesione w przyszłości. Podstawowym kryterium kwalifikującym koszty do rozliczenia w czasie jest ich wpływ na poziom kosztów i uzyskanie współmierności z przychodami.

Okresy rozliczania kosztów

Należy podkreślić, że z ustawy o rachunkowości nie wynika, przez jaki czas należy dokonywać rozliczania kosztów w czasie. Decyzje w tym zakresie podejmuje kierownik jednostki. Zasadniczo okres rozliczania w czasie kosztów przyszłych okresów powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów oraz długością okresu, w którym efekty ich poniesienia są jeszcze wykorzystywane (jednostka czerpie z nich pożytki)1.

Konsekwencją nadmiernego wydłużania okresu rozliczenia jest bowiem nieuzasadnione aktywowanie kosztów. Błędne jest przykładowo także rozliczanie kosztów czynszu (zapłaconego z góry) w okresie dłuższym niż okres rzeczywistego wynajmu lokalu. Występowanie salda kosztów przyszłych okresów jest więc w tym przypadku nieprawidłowe. Koszty najmu dotyczą przecież pewnego okresu i pełne rozliczenie kosztów powinno odpowiadać właśnie temu okresowi.

Przykłady czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Przykładem czynnych rozliczeń międzyokresowych są ubezpieczenia majątkowe i prenumeraty. Jeśli ubezpieczenie samochodu (majątkowe) odnosi się do innych okresów sprawozdawczych danego roku lub innego roku sprawozdawczego, to opłacone składki ubezpieczeniowe podlegają rozliczeniu w czasie. Okres ich rozliczenia powinien pokrywać się z okresem wynikającym z dokumentów źródłowych, czyli w tym przypadku z polis. Wśród przykładów czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów można wymienić m.in. (na podstawie M. Pałka, Zakładowy plan kont z komentarzem, Ekspert, Wrocław 2001):

- koszty prac rozwojowych - do czasu ich zakończenia,

- koszty remontów,

- opłacone z góry czynsze,

- obowiązkowe odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - w części przekraczającej środki przekazane na rachunek bankowy,

- podatek od nieruchomości,

- koszty przygotowania nowej produkcji.

Dla sprawdzenia prawidłowości rozliczeń międzyokresowych kosztów warto na koniec okresu sprawozdawczego sporządzić specyfikację tytułów rozliczających koszty przyszłych okresów, a następnie sprawdzić:

- poprawność i zasadność udokumentowania podstawy, od której dokonuje się odpisów określonych rat kosztów,

- aktualność i zgodność z przepisami tej podstawy,

- poprawność ustalenia reszty kosztów pozostającej do rozliczenia.

Konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów”

Do ewidencji kosztów poniesionych przypadających na przyszłe okresy sprawozdawcze służy konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów”. Na tym koncie ujmowane są te koszty, które ze względu na wysokość mogą zniekształcić poziom kosztów okresu sprawozdawczego. Ewidencja (analityka do tego konta) na tym koncie powinna być tak prowadzona, aby umożliwić ustalenie wysokości rozliczeń międzyokresowych kosztów według występujących w jednostce tytułów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia międzyokresowe czynne w bilansie

Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów wykazywane są w bilansie w dwóch pozycjach, tj. w aktywach trwałych albo w aktywach obrotowych. Szczegółowa prezentacja znajduje się w poniższej tabeli.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja prenumeraty czasopism

Na przykładzie prenumeraty poznamy ewidencję czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, czyli poniesienie kosztu i jego rozliczenie w czasie. W poniższej tabeli prezentujemy operacje związane z roczną opłatą prenumeraty i jej rozliczenie w roku zapłaty oraz w roku następującym po nim.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

A zatem w efekcie opłaty prenumeraty na koncie 640 na koniec okresu powstanie saldo debetowe. Nierozliczone saldo na koncie 640 wykazywane jest w tym przypadku w aktywach, tzn. w wierszu B.IV. aktywów, tj. „Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe”.

Uwaga: Jeśli jednak jednostka uzna, że koszty prenumeraty są nieistotne i nie mają istotnego wpływu na obraz sytuacji jednostki oraz na wynik finansowy, to wartość opłaconej prenumeraty można zaliczyć w ciężar kosztów danego okresu, w którym koszt poniesiono.

Przykład

Firma KORA w roku 2007 zaprenumerowała czasopisma i zapłaciła w związku z tym kwotę 12 000 zł. Firma otrzyma zamówione czasopisma dopiero w następnym roku, czyli 2008. Firma prowadzi ewidencję kosztów przy zastosowaniu konta zespołu 4 i 5. W poniższej tabeli przedstawiono ujęcie opłaty prenumeraty i rozliczenie kosztów prenumeraty w księgach rachunkowych firmy KORA.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1 T. Naumiuk, Koszty w rachunkowości finansowej, Grupa Wydawnicza Infor, Warszawa 2000.

Podstawa prawna:

ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

Aneta Mazur

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA