REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prenumerata czasopism jako przykład czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Aneta Mazur
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy firma powinna rozliczać koszty w czasie? Jaki okres przyjąć do rozliczenia tych kosztów? Czy koszty o niskich wartościach (nieistotne) także należy rozliczać w czasie? Jak ująć w księgach rachunkowych opłaconą z góry prenumeratę?

Rozliczenia międzyokresowe kosztów wynikają z obowiązku prowadzenia ewidencji w podziale na okresy sprawozdawcze, których te koszty dotyczą. A zatem jeśli wystąpią koszty dotyczące innych okresów niż okres sprawozdawczy, w którym poniesiono koszt, to należy dokonać rozliczeń międzyokresowych kosztów. Ścisłe rozgraniczenie kosztów dotyczących poszczególnych okresów jest istotne dla zachowania współmierności przychodów i kosztów ich uzyskania, a w efekcie dla prawidłowego ustalenia wyniku finansowego danego okresu.

Zgodnie z zasadą współmierności przychodów i kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu należy zaliczyć koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na dany okres koszty, które zostaną poniesione w przyszłości. Podstawowym kryterium kwalifikującym koszty do rozliczenia w czasie jest ich wpływ na poziom kosztów i uzyskanie współmierności z przychodami.

Okresy rozliczania kosztów

Należy podkreślić, że z ustawy o rachunkowości nie wynika, przez jaki czas należy dokonywać rozliczania kosztów w czasie. Decyzje w tym zakresie podejmuje kierownik jednostki. Zasadniczo okres rozliczania w czasie kosztów przyszłych okresów powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów oraz długością okresu, w którym efekty ich poniesienia są jeszcze wykorzystywane (jednostka czerpie z nich pożytki)1.

Konsekwencją nadmiernego wydłużania okresu rozliczenia jest bowiem nieuzasadnione aktywowanie kosztów. Błędne jest przykładowo także rozliczanie kosztów czynszu (zapłaconego z góry) w okresie dłuższym niż okres rzeczywistego wynajmu lokalu. Występowanie salda kosztów przyszłych okresów jest więc w tym przypadku nieprawidłowe. Koszty najmu dotyczą przecież pewnego okresu i pełne rozliczenie kosztów powinno odpowiadać właśnie temu okresowi.

Przykłady czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Przykładem czynnych rozliczeń międzyokresowych są ubezpieczenia majątkowe i prenumeraty. Jeśli ubezpieczenie samochodu (majątkowe) odnosi się do innych okresów sprawozdawczych danego roku lub innego roku sprawozdawczego, to opłacone składki ubezpieczeniowe podlegają rozliczeniu w czasie. Okres ich rozliczenia powinien pokrywać się z okresem wynikającym z dokumentów źródłowych, czyli w tym przypadku z polis. Wśród przykładów czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów można wymienić m.in. (na podstawie M. Pałka, Zakładowy plan kont z komentarzem, Ekspert, Wrocław 2001):

- koszty prac rozwojowych - do czasu ich zakończenia,

- koszty remontów,

- opłacone z góry czynsze,

- obowiązkowe odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych - w części przekraczającej środki przekazane na rachunek bankowy,

- podatek od nieruchomości,

- koszty przygotowania nowej produkcji.

Dla sprawdzenia prawidłowości rozliczeń międzyokresowych kosztów warto na koniec okresu sprawozdawczego sporządzić specyfikację tytułów rozliczających koszty przyszłych okresów, a następnie sprawdzić:

- poprawność i zasadność udokumentowania podstawy, od której dokonuje się odpisów określonych rat kosztów,

- aktualność i zgodność z przepisami tej podstawy,

- poprawność ustalenia reszty kosztów pozostającej do rozliczenia.

Konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów”

Do ewidencji kosztów poniesionych przypadających na przyszłe okresy sprawozdawcze służy konto 640 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów”. Na tym koncie ujmowane są te koszty, które ze względu na wysokość mogą zniekształcić poziom kosztów okresu sprawozdawczego. Ewidencja (analityka do tego konta) na tym koncie powinna być tak prowadzona, aby umożliwić ustalenie wysokości rozliczeń międzyokresowych kosztów według występujących w jednostce tytułów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozliczenia międzyokresowe czynne w bilansie

Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów wykazywane są w bilansie w dwóch pozycjach, tj. w aktywach trwałych albo w aktywach obrotowych. Szczegółowa prezentacja znajduje się w poniższej tabeli.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja prenumeraty czasopism

Na przykładzie prenumeraty poznamy ewidencję czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, czyli poniesienie kosztu i jego rozliczenie w czasie. W poniższej tabeli prezentujemy operacje związane z roczną opłatą prenumeraty i jej rozliczenie w roku zapłaty oraz w roku następującym po nim.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

A zatem w efekcie opłaty prenumeraty na koncie 640 na koniec okresu powstanie saldo debetowe. Nierozliczone saldo na koncie 640 wykazywane jest w tym przypadku w aktywach, tzn. w wierszu B.IV. aktywów, tj. „Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe”.

Uwaga: Jeśli jednak jednostka uzna, że koszty prenumeraty są nieistotne i nie mają istotnego wpływu na obraz sytuacji jednostki oraz na wynik finansowy, to wartość opłaconej prenumeraty można zaliczyć w ciężar kosztów danego okresu, w którym koszt poniesiono.

Przykład

Firma KORA w roku 2007 zaprenumerowała czasopisma i zapłaciła w związku z tym kwotę 12 000 zł. Firma otrzyma zamówione czasopisma dopiero w następnym roku, czyli 2008. Firma prowadzi ewidencję kosztów przy zastosowaniu konta zespołu 4 i 5. W poniższej tabeli przedstawiono ujęcie opłaty prenumeraty i rozliczenie kosztów prenumeraty w księgach rachunkowych firmy KORA.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1 T. Naumiuk, Koszty w rachunkowości finansowej, Grupa Wydawnicza Infor, Warszawa 2000.

Podstawa prawna:

ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

Aneta Mazur

REKLAMA

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA