REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Anulowanie faktury możliwe tylko wtedy, gdy nie doszło do sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dyczkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka, od której wynajmujemy lokal, anulowała kilka faktur za czynsz z ubiegłego roku i w zamian wystawiła nowe, z bieżącą datą. Czy tego typu operacja jest dozwolona? Jak to zaksięgować?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli usługa została wykonana, a faktury wprowadzono do obrotu, to kontrahent nie miał żadnych podstaw do ich anulowania. Jeśli pierwotne faktury były błędnie wystawione, należało wystawić faktury korygujące z bieżącą datą.

uzasadnienie

Problem ten nie został wprost uregulowany w ustawach podatkowych ani w przepisach wykonawczych. Dlatego kwestia anulowania błędnie wystawionych faktur VAT doczekała się wielu interpretacji urzędów skarbowych oraz bogatego orzecznictwa sądowego.

REKLAMA

W interpretacjach prawa podatkowego oraz orzecznictwie sądowym wprowadza się możliwość, a nawet konieczność, anulowania faktur VAT jedynie w przypadku, gdy nie doszło do sprzedaży, a faktura nie została wprowadzona do obrotu. W takiej sytuacji nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej. Jedynym wyjściem jest anulowanie faktury. Potwierdza to wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 7 czerwca 2004 r., sygn. akt III SA 238/03.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo iż przepisy § 43 i 44 rozporządzenia Ministra Finansów z 21.12.1995 r. nie przewidują możliwości wystawienia faktury korygującej w przypadku omyłkowego wystawienia faktury, uznać trzeba, iż podatnik ma prawo do wycofania takiej faktury z obrotu gospodarczego poprzez jej anulowanie.

W podobnym tonie brzmi uchwała składu siedmiu sędziów NSA z 22 kwietnia 2002 r., sygn. akt FPS 2/02, która stanowi: W przypadku natomiast wystawienia faktury wraz z podatkiem, która nie dokumentuje rzeczywistej sprzedaży, stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy została ona wystawiona bezpodstawnie - z naruszeniem art. 32 u.p.t.u. - nie dokumentując legalnego (zgodnego z prawem) obrotu towarami i usługami, stanowiąc tym samym częstokroć czyn zabroniony, nie może być korygowana jakąkolwiek fakturą legalnego obrotu. Nie ma zresztą potrzeby wystawiania w takim przypadku faktury korygującej, gdyż faktura nie dokumentująca rzeczywistej sprzedaży jest bezskuteczna prawnie i w związku z tym nie może wywołać żadnych skutków podatkowych u jej wystawcy ani odbiorcy (por. art. 3 ust. 1 pkt 3 u.p.t.u.).

Z treści pytania nie wynika, jaki był powód anulowania faktur za wynajem pomieszczeń. Można jednak przypuszczać, że usługa najmu została wykonana, faktury wprowadzono do obrotu, w związku z tym nie ma podstaw do ich anulowania. Jeżeli przyczyną anulowania jest np. udzielenie rabatu, skonta bądź nastąpiła pomyłka w cenie, to jedyną dopuszczalną możliwością jest wystawienie faktur korygujących.

W takiej sytuacji spółka nie może zgodzić się na anulowanie faktur. Powinna poprosić o prawidłową fakturę korygującą.

W przypadku otrzymania prawidłowej faktury korygującej nabywca jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc (kwartał), w którym fakturę otrzymał.

Ponieważ księgi rachunkowe spółki powinny być już zamknięte, więc bez względu na przyczynę korekty wartość faktury korygującej należy ująć w księgach bieżącego roku. Kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje jedynie fakt, czy wartość jest dla spółki istotna, czy też nie. Jeśli tak, to należy ją potraktować jako błąd podstawowy korygujący wynik finansowy z lat ubiegłych. W przeciwnym wypadku należy ująć ją w kosztach bieżącego okresu.

PRZYKŁAD

Spółka Alfa wynajmuje od spółki Beta pomieszczenie biurowe. Miesięczny czynsz ustalono na 1000 zł netto. W związku z awarią ogrzewania w listopadzie 2006 r. spółka Beta dokonała upustu od ceny określonej w umowie, w wysokości 100 zł netto. Fakturę korygującą spółka Beta wystawiła i przekazała spółce Alfa w maju 2007 r.

Wartość faktury po korekcie:

• kwota netto - 900 zł,

• VAT - 198 zł.

Spółka Alfa zamknęła księgi 2006 r. w kwietniu 2007 r. Wartość upustu nie jest dla niej kwotą istotną.

Ewidencja księgowa

Wn „Usługi obce” -100

Wn „VAT naliczony” -22

Ma „Rozrachunki z dostawcami” -122

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

• art. 6, 7, 8 i 54 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Joanna Dyczkowska

dyrektor biura rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA