Jak potraktować zakup kalendarzy z logo firmy
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Niestety, nie ma jednolitego stanowiska w sprawie zaliczenia zakupu kalendarzy z logo firmy do kosztów podatkowych. Jeżeli wydatek zostanie uznany za koszt podatkowy, spółka może również odliczyć VAT.
UZASADNIENIE
Wydatki związane zakupem kalendarzy na potrzeby własne przedsiębiorstwa stanowią koszt uzyskania przychodu, ponieważ są pośrednio związane z przychodami. Natomiast jeżeli kalendarze zawierają logo, nazwę, adres firmy i są rozdawane kontrahentom, powstają wątpliwości. Przepisy nie zawierają definicji reprezentacji i reklamy, w związku z czym podatnicy mają problem z podziałem kosztów na te kwalifikowane jako reprezentacja i na zwykłe koszty operacyjne. Interpretacje organów podatkowych są różne, a oficjalnego stanowiska Ministerstwa Finansów w tej sprawie brak.
Postanowienie Naczelnika I US Łódź-Górna z 8 lutego 2007 r. mówi, że wydatki poniesione na zakup towarów z logo firmy są wydatkami na cele reprezentacji niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu. W tym przypadku naczelnik odwołał się do definicji reprezentacji, czyli wystawności i okazałości, która m.in. poprzez wręczanie upominków kształtuje pozytywny wizerunek firmy. Jego zdaniem towary oznaczone logo firmy nie promują konkretnych towarów handlowych czy usług, lecz jedynie wpływają pozytywnie na wizerunek firmy. W związku z tą interpretacją wydatki na zakup kalendarzy z logo firmy należy uznać za wydatki na cele reprezentacji, czyli za koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.
Miesiąc później inny organ podatkowy wydał zupełnie odmienną interpretację. 7 marca 2007 r. Naczelnik Podlaskiego US w piśmie nr PO-II/423/2/AN/07 wyjaśnił, że wydatki firmy na materiały z jej logo mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ są wydatkami związanymi z reklamą, oczywiście pod warunkiem, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Nieuznawanie wydatków na reprezentację za koszty podatkowe jest kontrowersyjne, gdyż reprezentacja służy m.in. rozpowszechnianiu wizerunku firmy czy produktu i w konsekwencji pośrednio przekłada się na wzrost przychodów.
Szukając argumentów pozwalających podatnikowi na zaliczenie wydatków na materiały z logo do kosztów podatkowych, można odwołać się do informacji zamieszczonej na stronach Krajowej Informacji Podatkowej, zgodnie z którą oznakowanie prezentu logo firmy przesądza o tym, że prezent ma charakter reklamowy, a co za tym idzie - jest kosztem podatkowym.
Zaliczając zakup kalendarzy z logo firmy do kosztów reklamy, podatnik może odliczyć również VAT. Należy mieć jednak na uwadze, że taka klasyfikacja wydatków może być kwestionowana przez władze skarbowe.
• art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 176, poz. 1238
Katarzyna Domżała
księgowa z licencją MF
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat