REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże? / Fot. Fotolia
Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców zakładających działalność zastanawia się nad kwestiami prowadzenia księgowości. Czy samodzielnie zająć się rozliczeniami? A może zatrudnić dedykowaną księgową? Sprawdź na co zwrócić uwagę decydując się na samodzielną księgowość.

Trzy sposoby na księgowość w firmie

Składając formularz CEIDG-1 służący założeniu firmy, przyszły przedsiębiorca musi określić kto zajmie się prowadzeniem jego rozliczeń.  Może zdecydować się na zatrudnienie księgowego, wynajęcie biura rachunkowego lub zadbanie o wszystko samodzielnie. Pierwsza opcja polecana jest zwykle większym firmom. Szczególnie jeśli przedsiębiorstwo prowadzi pełną księgowość i zatrudnia pracowników, co przekłada się na sporo dodatkowych obowiązków. Trzeba tu pamiętać o aspekcie finansowym, bo zatrudnienie księgowego, który codziennie będzie pojawiał się w firmie, wymaga środków na jego wynagrodzenie, a także wyposażenie stanowiska pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Z usług biura rachunkowego najlepiej skorzystać, gdy rozliczenia są bardziej skomplikowane, ale nie na tyle, by angażować w to dedykowaną osobę. Ocena tego zależy od indywidualnego podejścia właściciela każdej firmy. Z pewnością warto się nad tym zastanowić, gdy on sam więcej czasu poświęca na kwestie księgowe niż na rozwój działalności. Dla kogo więc samodzielne prowadzenie księgowości? Przede wszystkim dla firmy rozliczającej się za pomocą Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR), którzy nie przeprowadzają co miesiąc dziesiątek różnorakich transakcji i nie zatrudniają pracowników.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - ułatwienia dla małych firm

Żeby księgować się samemu nie trzeba żadnych certyfikatów czy specjalistycznych szkoleń. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zaoszczędzić dodatkowe pieniądze. W każdym momencie posiada się także pełną wiedzę o finansach swojej firmy. Przedsiębiorca musi się jednak liczyć z koniecznością poświęcenia temu zagadnieniu pewnej ilości czasu. Nie obejdzie się bez dobrej orientacji w obowiązujących przepisach. Podpowiadamy jak konkretnie wyglądają obowiązki związane z samodzielną księgowością i jak sobie z nimi radzić.

REKLAMA

Najpierw CEIDG, później KPiR

Przed rozpoczęciem samodzielnego księgowania przedsiębiorca musi zadbać o wspomniane już formalności dotyczące CEIDG. I tak, osoba, która rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej składając formularz CEIDG-1, pozostawia puste pole przy danych podmiotu odpowiedzialnego za rozliczenia lub wpisuje w nim dane swojej firmy. Dla urzędników to znak, że decyduje się dopełniać zobowiązań osobiście. W przypadku zaś, gdy na samodzielną księgowość przechodzi osoba będąca już przedsiębiorcą, aktualizuje wpis do CEIDG najpóźniej do 7 dni od momentu zmiany sposobu prowadzenia rozliczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Później można bliżej zapoznać się z KPiR. To nieskomplikowana ewidencja, w której zapisywane są zdarzenia gospodarcze następujące w firmie przychody i koszty. Księga stanowi podstawę do wyliczenia zaliczki na podatek dochodowy jeśli przedsiębiorca korzysta z zasad ogólnych lub podatku liniowego. Nie ma jednego określonego sposobu prowadzenia KPiR. Najlepiej po prostu, by było wygodnie, sprawnie i bez błędów. Takiego komfortu z pewnością nie da wykorzystanie do tego celu zwykłego zeszytu czy Excela.

Odpowiednia aplikacja pomoże w prowadzeniu księgowości

Z pomocą przedsiębiorcom przychodzą dedykowane oprogramowania przyśpieszające i automatyzujące cały proces. Ale dzieje się tak nie tylko w kontekście KPiR. Właściwa aplikacja przykładowo:

  • wygeneruje KPiR na podstawie wprowadzonych danych,
  • poda i rozliczy kwoty składek ZUS,
  • pomoże rozliczyć koszty uzyskania przychodów.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

Często firmy produkujące takie oprogramowanie umożliwiają kontakt z zespołem specjalistów, którzy doradzą zarówno w przypadku pytań o aplikację, jak i obowiązujących regulacji. Programy zazwyczaj są również aktualizowane jeśli dochodzi do zmian w przepisach.

Jakie są obowiązki przedsiębiorcy samodzielnie prowadzącego księgowość?

Samodzielne prowadzenie księgowości w głównej mierze sprowadza się do wystawiania i gromadzenia faktur. Trzeba także prowadzić inne dokumenty, takie jak: rejestry VAT (jeśli jest się VAT-owcem), ewidencję wyposażenia, ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (jeżeli dokonuje się zakupów na kwoty przekraczające 3,5 tys. złotych), ewidencję przebiegu pojazdu do celów VAT oraz osobno podatku dochodowego (w obu przypadkach to konieczne jeśli samochód wykorzystuje się zarówno prywatnie, jak i w działalności gospodarczej).

Dodatkowo do comiesięcznych obowiązków przedsiębiorcy należy:

  • dodanie wszystkich kosztów,
  • odprowadzenie zaliczki na podatek dochodowy (do 20. dnia miesiąca),
  • odprowadzenie podatku VAT i złożenie deklaracji VAT (do 25. dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie – miesiącu lub kwartale),
  • opłacenie składek ZUS (w przypadku przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników jest to 10. dzień miesiąca), 
  • wydrukowanie Księgi Przychodów i Rozchodów (do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni).

Trzeba także pamiętać o właściwym przechowywaniu dokumentów. Najlepiej zdecydować się na system chronologiczny zgodnie z numerami pod jakimi dokumenty figurują w KPiR. Dokumentacja powinna być przechowywana w bezpiecznym miejscu, gdzie nie jest narażona na zniszczenie. Dokumenty księgowe najczęściej trzeba przechowywać przez minimum 5 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym minął termin płatności podatku dochodowego, z którym są związane.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA