REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże? / Fot. Fotolia
Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców zakładających działalność zastanawia się nad kwestiami prowadzenia księgowości. Czy samodzielnie zająć się rozliczeniami? A może zatrudnić dedykowaną księgową? Sprawdź na co zwrócić uwagę decydując się na samodzielną księgowość.

Trzy sposoby na księgowość w firmie

Składając formularz CEIDG-1 służący założeniu firmy, przyszły przedsiębiorca musi określić kto zajmie się prowadzeniem jego rozliczeń.  Może zdecydować się na zatrudnienie księgowego, wynajęcie biura rachunkowego lub zadbanie o wszystko samodzielnie. Pierwsza opcja polecana jest zwykle większym firmom. Szczególnie jeśli przedsiębiorstwo prowadzi pełną księgowość i zatrudnia pracowników, co przekłada się na sporo dodatkowych obowiązków. Trzeba tu pamiętać o aspekcie finansowym, bo zatrudnienie księgowego, który codziennie będzie pojawiał się w firmie, wymaga środków na jego wynagrodzenie, a także wyposażenie stanowiska pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z usług biura rachunkowego najlepiej skorzystać, gdy rozliczenia są bardziej skomplikowane, ale nie na tyle, by angażować w to dedykowaną osobę. Ocena tego zależy od indywidualnego podejścia właściciela każdej firmy. Z pewnością warto się nad tym zastanowić, gdy on sam więcej czasu poświęca na kwestie księgowe niż na rozwój działalności. Dla kogo więc samodzielne prowadzenie księgowości? Przede wszystkim dla firmy rozliczającej się za pomocą Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR), którzy nie przeprowadzają co miesiąc dziesiątek różnorakich transakcji i nie zatrudniają pracowników.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - ułatwienia dla małych firm

Żeby księgować się samemu nie trzeba żadnych certyfikatów czy specjalistycznych szkoleń. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zaoszczędzić dodatkowe pieniądze. W każdym momencie posiada się także pełną wiedzę o finansach swojej firmy. Przedsiębiorca musi się jednak liczyć z koniecznością poświęcenia temu zagadnieniu pewnej ilości czasu. Nie obejdzie się bez dobrej orientacji w obowiązujących przepisach. Podpowiadamy jak konkretnie wyglądają obowiązki związane z samodzielną księgowością i jak sobie z nimi radzić.

REKLAMA

Najpierw CEIDG, później KPiR

Przed rozpoczęciem samodzielnego księgowania przedsiębiorca musi zadbać o wspomniane już formalności dotyczące CEIDG. I tak, osoba, która rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej składając formularz CEIDG-1, pozostawia puste pole przy danych podmiotu odpowiedzialnego za rozliczenia lub wpisuje w nim dane swojej firmy. Dla urzędników to znak, że decyduje się dopełniać zobowiązań osobiście. W przypadku zaś, gdy na samodzielną księgowość przechodzi osoba będąca już przedsiębiorcą, aktualizuje wpis do CEIDG najpóźniej do 7 dni od momentu zmiany sposobu prowadzenia rozliczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Później można bliżej zapoznać się z KPiR. To nieskomplikowana ewidencja, w której zapisywane są zdarzenia gospodarcze następujące w firmie przychody i koszty. Księga stanowi podstawę do wyliczenia zaliczki na podatek dochodowy jeśli przedsiębiorca korzysta z zasad ogólnych lub podatku liniowego. Nie ma jednego określonego sposobu prowadzenia KPiR. Najlepiej po prostu, by było wygodnie, sprawnie i bez błędów. Takiego komfortu z pewnością nie da wykorzystanie do tego celu zwykłego zeszytu czy Excela.

Odpowiednia aplikacja pomoże w prowadzeniu księgowości

Z pomocą przedsiębiorcom przychodzą dedykowane oprogramowania przyśpieszające i automatyzujące cały proces. Ale dzieje się tak nie tylko w kontekście KPiR. Właściwa aplikacja przykładowo:

  • wyliczy podatek dochodowy,
  • wygeneruje KPiR na podstawie wprowadzonych danych,
  • poda i rozliczy kwoty składek ZUS,
  • obliczy VAT i wygeneruje deklaracje podatkowe oraz rejestry VAT,
  • pomoże rozliczyć koszty uzyskania przychodów.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

Często firmy produkujące takie oprogramowanie umożliwiają kontakt z zespołem specjalistów, którzy doradzą zarówno w przypadku pytań o aplikację, jak i obowiązujących regulacji. Programy zazwyczaj są również aktualizowane jeśli dochodzi do zmian w przepisach.

Jakie są obowiązki przedsiębiorcy samodzielnie prowadzącego księgowość?

Samodzielne prowadzenie księgowości w głównej mierze sprowadza się do wystawiania i gromadzenia faktur. Trzeba także prowadzić inne dokumenty, takie jak: rejestry VAT (jeśli jest się VAT-owcem), ewidencję wyposażenia, ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (jeżeli dokonuje się zakupów na kwoty przekraczające 3,5 tys. złotych), ewidencję przebiegu pojazdu do celów VAT oraz osobno podatku dochodowego (w obu przypadkach to konieczne jeśli samochód wykorzystuje się zarówno prywatnie, jak i w działalności gospodarczej).

Dodatkowo do comiesięcznych obowiązków przedsiębiorcy należy:

  • dodanie wszystkich kosztów,
  • odprowadzenie zaliczki na podatek dochodowy (do 20. dnia miesiąca),
  • odprowadzenie podatku VAT i złożenie deklaracji VAT (do 25. dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie – miesiącu lub kwartale),
  • opłacenie składek ZUS (w przypadku przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników jest to 10. dzień miesiąca), 
  • wydrukowanie Księgi Przychodów i Rozchodów (do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni).

Trzeba także pamiętać o właściwym przechowywaniu dokumentów. Najlepiej zdecydować się na system chronologiczny zgodnie z numerami pod jakimi dokumenty figurują w KPiR. Dokumentacja powinna być przechowywana w bezpiecznym miejscu, gdzie nie jest narażona na zniszczenie. Dokumenty księgowe najczęściej trzeba przechowywać przez minimum 5 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym minął termin płatności podatku dochodowego, z którym są związane.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA