REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże? / Fot. Fotolia
Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców zakładających działalność zastanawia się nad kwestiami prowadzenia księgowości. Czy samodzielnie zająć się rozliczeniami? A może zatrudnić dedykowaną księgową? Sprawdź na co zwrócić uwagę decydując się na samodzielną księgowość.

Trzy sposoby na księgowość w firmie

Składając formularz CEIDG-1 służący założeniu firmy, przyszły przedsiębiorca musi określić kto zajmie się prowadzeniem jego rozliczeń.  Może zdecydować się na zatrudnienie księgowego, wynajęcie biura rachunkowego lub zadbanie o wszystko samodzielnie. Pierwsza opcja polecana jest zwykle większym firmom. Szczególnie jeśli przedsiębiorstwo prowadzi pełną księgowość i zatrudnia pracowników, co przekłada się na sporo dodatkowych obowiązków. Trzeba tu pamiętać o aspekcie finansowym, bo zatrudnienie księgowego, który codziennie będzie pojawiał się w firmie, wymaga środków na jego wynagrodzenie, a także wyposażenie stanowiska pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Z usług biura rachunkowego najlepiej skorzystać, gdy rozliczenia są bardziej skomplikowane, ale nie na tyle, by angażować w to dedykowaną osobę. Ocena tego zależy od indywidualnego podejścia właściciela każdej firmy. Z pewnością warto się nad tym zastanowić, gdy on sam więcej czasu poświęca na kwestie księgowe niż na rozwój działalności. Dla kogo więc samodzielne prowadzenie księgowości? Przede wszystkim dla firmy rozliczającej się za pomocą Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR), którzy nie przeprowadzają co miesiąc dziesiątek różnorakich transakcji i nie zatrudniają pracowników.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - ułatwienia dla małych firm

Żeby księgować się samemu nie trzeba żadnych certyfikatów czy specjalistycznych szkoleń. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zaoszczędzić dodatkowe pieniądze. W każdym momencie posiada się także pełną wiedzę o finansach swojej firmy. Przedsiębiorca musi się jednak liczyć z koniecznością poświęcenia temu zagadnieniu pewnej ilości czasu. Nie obejdzie się bez dobrej orientacji w obowiązujących przepisach. Podpowiadamy jak konkretnie wyglądają obowiązki związane z samodzielną księgowością i jak sobie z nimi radzić.

Najpierw CEIDG, później KPiR

Przed rozpoczęciem samodzielnego księgowania przedsiębiorca musi zadbać o wspomniane już formalności dotyczące CEIDG. I tak, osoba, która rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej składając formularz CEIDG-1, pozostawia puste pole przy danych podmiotu odpowiedzialnego za rozliczenia lub wpisuje w nim dane swojej firmy. Dla urzędników to znak, że decyduje się dopełniać zobowiązań osobiście. W przypadku zaś, gdy na samodzielną księgowość przechodzi osoba będąca już przedsiębiorcą, aktualizuje wpis do CEIDG najpóźniej do 7 dni od momentu zmiany sposobu prowadzenia rozliczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Później można bliżej zapoznać się z KPiR. To nieskomplikowana ewidencja, w której zapisywane są zdarzenia gospodarcze następujące w firmie przychody i koszty. Księga stanowi podstawę do wyliczenia zaliczki na podatek dochodowy jeśli przedsiębiorca korzysta z zasad ogólnych lub podatku liniowego. Nie ma jednego określonego sposobu prowadzenia KPiR. Najlepiej po prostu, by było wygodnie, sprawnie i bez błędów. Takiego komfortu z pewnością nie da wykorzystanie do tego celu zwykłego zeszytu czy Excela.

Odpowiednia aplikacja pomoże w prowadzeniu księgowości

Z pomocą przedsiębiorcom przychodzą dedykowane oprogramowania przyśpieszające i automatyzujące cały proces. Ale dzieje się tak nie tylko w kontekście KPiR. Właściwa aplikacja przykładowo:

  • wyliczy podatek dochodowy,
  • wygeneruje KPiR na podstawie wprowadzonych danych,
  • poda i rozliczy kwoty składek ZUS,
  • obliczy VAT i wygeneruje deklaracje podatkowe oraz rejestry VAT,
  • pomoże rozliczyć koszty uzyskania przychodów.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

Często firmy produkujące takie oprogramowanie umożliwiają kontakt z zespołem specjalistów, którzy doradzą zarówno w przypadku pytań o aplikację, jak i obowiązujących regulacji. Programy zazwyczaj są również aktualizowane jeśli dochodzi do zmian w przepisach.

Jakie są obowiązki przedsiębiorcy samodzielnie prowadzącego księgowość?

Samodzielne prowadzenie księgowości w głównej mierze sprowadza się do wystawiania i gromadzenia faktur. Trzeba także prowadzić inne dokumenty, takie jak: rejestry VAT (jeśli jest się VAT-owcem), ewidencję wyposażenia, ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (jeżeli dokonuje się zakupów na kwoty przekraczające 3,5 tys. złotych), ewidencję przebiegu pojazdu do celów VAT oraz osobno podatku dochodowego (w obu przypadkach to konieczne jeśli samochód wykorzystuje się zarówno prywatnie, jak i w działalności gospodarczej).

Dodatkowo do comiesięcznych obowiązków przedsiębiorcy należy:

  • dodanie wszystkich kosztów,
  • odprowadzenie zaliczki na podatek dochodowy (do 20. dnia miesiąca),
  • odprowadzenie podatku VAT i złożenie deklaracji VAT (do 25. dnia miesiąca następującego po rozliczanym okresie – miesiącu lub kwartale),
  • opłacenie składek ZUS (w przypadku przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników jest to 10. dzień miesiąca), 
  • wydrukowanie Księgi Przychodów i Rozchodów (do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni).

Trzeba także pamiętać o właściwym przechowywaniu dokumentów. Najlepiej zdecydować się na system chronologiczny zgodnie z numerami pod jakimi dokumenty figurują w KPiR. Dokumentacja powinna być przechowywana w bezpiecznym miejscu, gdzie nie jest narażona na zniszczenie. Dokumenty księgowe najczęściej trzeba przechowywać przez minimum 5 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym minął termin płatności podatku dochodowego, z którym są związane.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

REKLAMA

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

REKLAMA

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

REKLAMA