Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KPiR czy księgi rachunkowe?

24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue
Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.
KPiR czy księgi rachunkowe? / Fotolia
KPiR czy księgi rachunkowe? / Fotolia
Fotolia
Każdy przedsiębiorca zobligowany jest do prowadzenia takiej ewidencji swoich przychodów i kosztów, w której znajdą się prawidłowe informacje o wszystkich zdarzeniach gospodarczych danego okresu. Ewidencja ta może przybrać formę uproszczoną, czyli tzw. Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów, oraz pełną (księgi rachunkowe). Co do zasady, pierwsza z nich dotyczy raczej przedsiębiorców z sektora MSP, druga – większych firm. Czym różnią się te dwie formy prowadzenia rachunkowości i do kogo są adresowane?

Księga przychodów i rozchodów

Podatkowa księga przychodów i rozchodów jest przeznaczona dla przedsiębiorców, którzy jednocześnie spełniają dwa warunki:

  1. Przychody ze sprzedaży za poprzedni rok były niższe niż równowartość 1,2 mln euro
  2. Są opodatkowani na zasadach ogólnych (18% i 32%) lub liniowo (19%).

Księga przychodów i rozchodów jest przeznaczona zatem głównie dla firm z sektora MSP czy jednoosobowych działalności gospodarczych. Jej prowadzenie można powierzyć biuru rachunkowemu lub księgowej, ale można ją również prowadzić samodzielnie – ważne jest to, aby odpowiadała ona wymogom uznania jej za dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych.

W księdze przychodów i rozchodów ewidencjonuje się wszystkie zdarzenia gospodarcze, mające miejsce w danym okresie. Przychody klasyfikuje się do jednej z dwóch kategorii: wartości sprzedanych towarów i usług lub pozostałych przychodów (np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika).

Dokumentacja na potrzeby pkpir

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kategorie rozchodów obejmują:

  • zakup towarów handlowych i materiałów według cen zakupu i koszty uboczne tego zakupu (np. koszty związane z transportem, załadunkiem, wyładunkiem, ubezpieczeniem transportu)
  • wydatki (koszty) w postaci wynagrodzenia w gotówce i naturze oraz pozostałe wydatki.

Wynagrodzenia obejmują kwoty brutto wynagrodzeń wypłacanych pracownikom – zarówno w gotówce, jak i w naturze. Wynagrodzenia w naturze, jeżeli przedmiotem świadczeń są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej pracodawcy, wycenia się w wysokości przeciętnych cen stosowanych przy świadczeniu  usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego gatunku i rodzaju, z uwzględnieniem ich stanu oraz stopnia zużycia czy czasu i miejsca udostępnienia. Wynagrodzenia to również koszt wynagrodzeń osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych (umów zlecenia i umów o dzieło).

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Pozostałe koszty obejmują pozycje kosztów, które w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (np. czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia).

Po zakończeniu danego miesiąca należy dokonać podsumowania osiągniętych przychodów i poniesionych kosztów (wydatków).

W celu obliczenia zaliczki na podatek dochodowy należy obliczyć dochód podatnika – przykład wyliczenia zaprezentowano poniżej:

Księgę należy zbroszurować i kolejno ponumerować jej karty. Wszystkie zapisy muszą być dokonywane w języku i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały. Księgę należy prowadzić rzetelnie i w sposób niewadliwy.

Obok księgi przychodów i rozchodów przedsiębiorcy zobligowani są do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także ewidencji wyposażenia, którego wartość początkowa przekracza 1,5 tys. zł.

Pełna rachunkowość

Obowiązek prowadzenia pełnej rachunkowości, czyli księgowości w postaci ksiąg, dotyczy głównie spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1,2 mln euro, a także innych osób prawnych, z wyjątkiem Skarbu Państwa i Narodowego Banku Polskiego.

Pełna rachunkowość wiąże z większą ilością obowiązków - poza prowadzeniem ksiąg i dodatkowych ewidencji (np. środków trwałych i wnip, ewidencji magazynowej) jednostki muszą sporządzać m. in. sprawozdanie finansowe, które obejmuje co najmniej wprowadzenie, bilans, rachunek zysków i strat oraz informacje dodatkowe.

Podmioty zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych

Ponadto duże podmioty (czyli takie, które spełniają co najmniej dwa z trzech warunków: ubiegłoroczne średnioroczne zatrudnienie co najmniej 50 osób, ubiegłoroczna suma bilansowa co najmniej 2,5 mln euro, ubiegłoroczne przychody ze sprzedaży co najmniej 5 mln euro) sporządzają rachunek przepływów pieniężnych oraz zestawienie zmian w kapitałach własnych oraz podlegają obowiązkowi badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta.

Księgi rachunkowe – podobnie jak PKPiR – prowadzić należy w języku i walucie polskiej (jednakże jednostki, które dokonują transakcji w walucie obcej, mogą je ujmować na tzw. kontach pozabilansowych). Obowiązkowym dokumentem jest polityka (zasady) rachunkowości przyjęte przez podmiot, która obejmuje określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych, metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz opis systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów.

Księgi rachunkowe może prowadzić bezpośrednio jednostka (co z reguły wiąże się z koniecznością zatrudnienia księgowej) lub powierzyć je biuru rachunkowemu – jednakże nawet, jeśli księgi są prowadzone przez biuro, osoba odpowiedzialną za ich prawidłowość jest kierownik jednostki. W przypadku niewielkich firm, których księgowość nie jest skomplikowana, nic nie stoi na przeszkodzie, aby rachunkowość została powierzona innemu podmiotowi, jednakże korzystniejsze jest, jeśli zajmuje się tym „własna” księgowa, która zawsze jest na miejscu (jej też będzie łatwiej zrozumieć zasady działania firmy, dzięki czemu de facto będzie wiedziała, co księguje).

Księgi rachunkowe powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco.

Która forma korzystniejsza?

Możliwość wyboru między księgowością pełną a uproszczoną mają tylko ci przedsiębiorcy, których przychody ze sprzedaży za poprzedni rok były niższe niż równowartość 1,2 mln euro i jednocześnie są opodatkowani na zasadach ogólnych (18% i 32%) lub liniowo (19%).

Ponieważ zaliczają się oni do sektora MSP, zalecaną formą jest Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów, ponieważ:

  • wiąże się z mniejsza ilość obowiązków (nie trzeba sporządzać polityki rachunkowości ani sprawozdania finansowego)
  • jest tańsza (nawet jeśli powierzymy ją biurze rachunkowemu, koszt takiej usługi wynosi kilkaset złotych, podczas gdy prowadzenie ksiąg rachunkowych wiąże się najczęściej z koniecznością zatrudnienia księgowej, której miesięczny koszt będzie oscylował wokół kwoty 2-3 tysięcy)
  • jest łatwiejsza – przedsiębiorca może prowadzić Księgę osobiście, obecnie na rynku jest cała masa programów adresowanych do MSP, w których miesięczny abonament wynosi kilkadziesiąt złotych.

Księga przychodów i rozchodów jest również wystarczająca dla obrazu prowadzonej działalności – przedsiębiorca nie potrzebuje tak wielu raportów i statystyk, jak duża korporacja czy spółka giełdowa. Dlatego uważa się ją za korzystniejszą formę księgowości MSP.

Sławomir Ekman

http://24ivalue.pl/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy a VAT

    Uiszczana przez abonenta kwota pieniężna, określana jako roszczenie z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, stanowi w istocie wynagrodzenie za świadczenie usług. Dlatego jej zapłata powinna być rozliczona w VAT. Takie stanowisko zajął w styczniu 2023 r. Szef KAS, zmieniając kilka interpretacji na ten temat uznających to dotychczas świadczenie za odszkodowanie niepodlegające VAT.

    ZUS zwróci nadpłatę składki zdrowotnej. Warunek to wypełnienie wniosku

    Po dokonaniu rocznego rozliczenia składki zdrowotnej przedsiębiorca może dodatkowo złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne. Uwaga: może być na to tylko kilka dni, w zależności od dnia złożenia rozliczenia rocznego.

    Emerytury 2023 - od 1 kwietnia emerytury obliczane przez ZUS będą niższe

    Jak informuje prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - od 1 kwietnia 2023 roku ZUS będzie korzystał z nowej tablicy średniego dalszego trwania życia opublikowanej przez Główny Urząd Statystyczny. wskutek tego emerytury obliczane po 1 kwietnia 2023 roku będą niższe o ponad 6 proc. Zmiana nie dotyczy osób, które już przeszły na emeryturę.

    2 mld zł z na inwestycje w produkcję amunicji w Polsce. Narodowy Program Amunicyjny

    Zobowiązaliśmy się w najbliższym czasie przeznaczyć do 2 mld zł ze środków publicznych na Narodowy Program Amunicyjny; to zobowiązanie, które zwiększy potencjał do pozyskania arsenału amunicyjnego i jego produkcji w Polsce - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki 29 marca 2023 r..

    Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności

    Niezarobkowa działalność podmiotu sponsorowanego jest głównym kryterium dla zastosowania ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację (ulga sponsoringowa, ulga CSR). Jak trzeba oceniać charakter działalności podmiotu sponsorowanego?

    Wydatki promocyjne a odliczenie VAT. Jak to jest w gminie?

    Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu zakupu materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów małej wartości, a także wydatki poniesione w związku z organizacją jarmarku i zamieszczeniem życzeń świątecznych w gazecie lokalnej.

    Wynagrodzenia kadry kierowniczej mogą stanowić koszt kwalifikowany w uldze B+R

    Spółki chcące w pełni wykorzystać potencjał ulgi B+R często spotykają się z nieuzasadnionym oporem ze strony organów podatkowych wydających interpretacje indywidualne. Przykładem takiej postawy może być kwestionowanie przez Dyrektora KIS możliwości uwzględnienia w kosztach kwalifikowanych wynagrodzeń kadry kierowniczej nadzorującej prace B+R. Przynajmniej w teorii wątpliwości te powinien rozwiać wyrok NSA z 23 marca 2023 r. (sygn. II FSK 2217/20), w którym potwierdzono pozytywne dla podatników stanowisko.

    Stopy procentowe NBP 2023/2024. Kiedy zaczną spadać?

    Rada Polityki Pieniężnej obniży stopę referencyjną o 50 pb. w listopadzie 2023 r. i będzie to początek cyklu redukcji stóp procentowych w Polsce - prognozują ekonomiści Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). Ich zdaniem, w 2024 r. Rada zetnie stopy o kolejne 150 pb., w efekcie czego na koniec przyszłego roku stopa referencyjna wyniesie 4,75 proc.

    Których ulg podatkowych nie uwzględnia automatycznie Twój e-PIT? Rozliczenie PIT za 2022 rok w 2023 roku.

    Sezon PIT-owy 2023 mija półmetek. Zostało już niewiele ponad miesiąc do 2 maja, który to dzień jest ostatecznym terminem złożenia PIT-a za 2022 rok. Ministerstwo Finansów radzi, by sprawdzić swoje dane i rozliczenie dostępne w usłudze Twój e-PIT. Warto też wiedzieć, których ulg podatkowych Twój e-PIT automatycznie nie uzupełnia oraz na jakie pułapki uważać, żeby nie stracić zmianach podatkowych, które zaszły w zeszłym roku.

    e-Doręczenia - od kiedy? Usługi zaufania najpóźniej od 1 stycznia 2024 r.

    W lutym 2023 roku rząd podjął decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie przepisów zobowiązujących firmy do wdrożenia usługi e-Doręczeń. Zresztą nie pierwszy raz. Według aktualnych informacji elektroniczna komunikacja z urzędami ruszy nie później niż z początkiem stycznia 2024 r. Ponadto komunikat wskazujący konkretną datę implementacji odpowiednich systemów zostanie opublikowany w dzienniku ustaw z przynajmniej 90-dniowym wyprzedzeniem, a organizacje figurujące w KRS będą zmuszone dostosować się do zmian legislacyjnych w ciągu 30 dni. 

    Dwie duże nowelizacje kodeksu pracy w 2023 roku. Kiedy liczne zmiany w prawie pracy wejdą w życie? Najważniejsze zmiany dla pracowników i pracodawców (lista)

    Na wejście w życie oczekują dwie duże nowelizacje kodeksu pracy – jedna dotyczy pracy zdalnej i badania trzeźwości pracowników a druga wdraża do kodeksu pracy dwie unijne dyrektywy (m.in. zmiany w umowie na okres próbny, umowach na czas określony, nowy urlop opiekuńczy, dłuższe przerwy w pracy, zmiany dot. zasiłku macierzyńskiego i wiele innych). Od kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy kodeksu pracy? Które z tych zmian są najważniejsze dla pracowników i pracodawców?

    Będzie ustawa dla frankowiczów? Ministerstwo Finansów pracuje nad "prawnym uregulowaniem kwestii kredytów w CHF"

    Ministerstwo Finansów pracuje nad prawnym uregulowaniem kwestii walutowych kredytów hipotecznych w CHF - powiedziała 27 marca 2023 r. minister finansów Magdalena Rzeczkowska, cytowana przez agencję Bloomberg. Ostateczny kształt rozwiązania będzie zależeć od wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w przedmiotowej sprawie.

    Efektywne stawki PIT, CIT, VAT w Polsce w 2023 roku. Ile wynoszą?

    Po zmianach podatkowych w 2022 roku efektywna stawka PIT wynosi w Polsce 8,47 proc. – powiedział 28 marca 2023 r. na konferencji prasowej wiceminister finansów Artur Soboń.

    Pismo urzędowe z Niemiec. Co trzeba zrobić?

    Dostałeś pismo urzędowe z Niemiec na polski adres? Nie wyrzucaj go do kosza! Poważnie potraktuj takie pismo, tak jakby pochodziło z polskiego urzędu. Co trzeba zrobić w takim przypadku?

    Wiceminister rolnictwa: dopłaty do sprzedaży zbóż wyniosą 150-250 zł za tonę

    Jak poinformował 28 marca 2023 r. wiceminister rolnictwa Krzysztof Ciecióra, dopłaty do sprzedaży zbóż będą wynosić od 150 zł do 250 zł za tonę zboża - zależnie od regionu. Z uwagi na aktualną sytuację na rynku zbóż w Polsce (nadmiar zbóż z Ukrainy i spory spadek cen) na dopłaty dla rolników sprzedających zboże zostanie przeznaczonych w sumie 600 mln złotych.

    Podatkowe obowiązki sprawozdawcze spółek nieruchomościowych 2023. Co wynika z najnowszej interpretacji ogólnej Ministra Finansów?

    Na czym polegają obowiązki sprawozdawcze spółek nieruchomościowych w podatku dochodowym i jak te obowiązki powinny być realizowane? Jak interpretuje przepisy w tym zakresie Minister Finansów?

    Jak rozliczyć PIT od kryptowalut? Poznaj zasady!

    Przepisy podatkowe dotyczące rozliczania kryptowalut w Polsce mamy bardzo przyjazne . Rozliczenie należy przeprowadzić w ramach rocznej deklaracji PIT-38.

    Zmiany w świadectwie pracy 2023 - okazjonalna praca zdalna, urlop opiekuńczy, zwolnienie z powodu siły wyższej. Nowy wzór świadectwa pracy

    W świadectwie pracy trzeba będzie zamieszczać informacje odnośnie wykorzystania przez pracownika dni okazjonalnej pracy zdalnej, zwolnienia od pracy z powodu działania siły wyższej, urlopu opiekuńczego. Minister Rodziny i Polityki Społecznej przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy. Projekt ten zawiera także nowy wzór świadectwa pracy. Zmiany wejdą w życie po upływie 7 dni od publikacji rozporządzenia w Dzienniku Ustaw - najprawdopodobniej w pierwszej połowie kwietnia 2023 r.

    Bezpieczny kredyt 2 proc. a zdolność kredytowa

    Bezpieczny kredyt o stałej stopie procentowej (2%) z dopłatą państwa zwiększy o 50 proc. zdolność kredytową kupujących mieszkanie - wynika z wyliczeń ekspertów portalu RynekPierwotny.pl. 

    Amortyzacji w spółkach nieruchomościowych. Sądy po stronie podatników

    Amortyzacji w spółkach nieruchomościowych. Od 1 stycznia 2023 roku w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być wyższe w roku podatkowym niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki. Wskazane ograniczenie przekłada się na bardzo negatywne konsekwencje finansowe dla przedsiębiorstw, w szczególności traktujących nieruchomości jako inwestycje i niedokonujących do nich odpisów amortyzacyjnych na potrzeby rachunkowe.

    Czy konieczna jest zgoda pracodawcy na wykonywanie okazjonalnej pracy zdalnej?

    Okazjonalna praca zdalna, to praca na wniosek pracownika składany teoretycznie w każdej możliwej sytuacji, nie więcej niż 24 razy w roku. Czy pracodawca może nie wyrazić zgody? Wyjaśniamy jak legalnie może się zachować pracodawca. Ostatnio bowiem, zaroiło się wręcz od publikacji, propagujących tezę o możliwości odmowy przez pracodawcę. Tezę dodajmy, bardzo niebezpieczną dla pracodawców.

    Zadłużonych rolników jest mniej, ale sytuacja się pogorszy jeszcze w tym roku

    Długi rolników. W Krajowym Rejestrze Długów na koniec ub.r. było o 12,4% mniej zadłużonych rolników niż rok wcześniej. Jeszcze mocniej spadło zadłużenie – o 19,3% rdr. Do tego średnia kwota zaległości zmniejszyła się o 7,9% rdr. Komentujący te dane eksperci nie mają złudzeń, że nie oddają one realnej sytuacji. I przewidują, że najgorsze jest dopiero przed rolnikami.

    NSA: zawieszenie terminów administracyjnych w pandemii nie dotyczy spraw podatkowych

    Obowiązujące w początkach pandemii w 2020 r. zawieszenie terminów administracyjnych nie dotyczy terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych - wynika z poniedziałkowej uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak dodał NSA przepisu nie można ponadto interpretować na niekorzyść podatników.

    Karty przedpłacone na posiłki dla pracowników a podatek. Jakie obowiązki ma pracodawca?

    Czy wartość przekazanych pracownikom kart przedpłaconych na posiłki profilaktyczne jest opodatkowana PIT, a pracodawca musi od tej wartości pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT)? 24 marca 2023 r. Szef KAS zmienił niekorzystną dla podatnika interpretację podatkową w tej sprawie.

    Liczba ludności świata wzrośnie przed 2050 r. do 8,8 mld a potem gwałtownie spadnie. Dlaczego?

    Liczba ludności świata wzrośnie przed 2050 r. do 8,8 mld a potem gwałtownie spadnie - poinformował w poniedziałek dziennik "Guardian", powołując się na najnowszy raport Klubu Rzymskiego.