REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy w rachunkowości

SaldeoSMART
SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.
Najczęstsze błędy w rachunkowości /Fot. Fotolia
Najczęstsze błędy w rachunkowości /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.

Autopromocja

Nietrudno o pomyłkę i przykre konsekwencje

Zdarza się, że brak doświadczenia w prowadzeniu rachunkowości i nieznajomość aktualnych zmian w przepisach podatkowych sprawia, że przedsiębiorcy mają nierzadko problemy z odpowiednią ewidencją zdarzeń księgowych. Pośpiech i traktowanie rachunkowości jako sprawy drugorzędnej powodują, że nietrudno wówczas o pomyłkę. Oprócz błędów merytorycznych pojawiających się w obliczeniach do najczęstszych potknięć przedsiębiorców należą także nieuprawnione wrzucanie w koszty uzyskania przychodu niektórych wydatków, jak również rozliczanie ich w nieodpowiednich okresach.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Ponadto pojawiają się także problemy z odpisami amortyzacyjnymi, zapominanie o terminowym składaniu deklaracji oraz zbyt krótki okres przechowywania dowodów księgowych. Niestety, błędy w księgowości mogą skutkować wieloma negatywnymi konsekwencjami. Nasza nieuwaga może mieć skutki w postaci grzywny bądź naliczenia odsetek za zwłokę. Każdy przedsiębiorca odpowiada za nieprawidłowości w rachunkowości swojej firmy na podstawie przepisów karnoskarbowych.

Błędy w rozliczaniu VAT-u

Do jednych z najczęściej popełnianych błędów w rachunkowości należą te w rozliczaniu podatku VAT. Największy problem pojawia się w przypadku wrzucania poniesionych wydatków w koszty uzyskania przychodu. Zdarza się, że nie wiemy, co może stanowić koszt podatkowy, a co nie, i od czego możemy odliczyć podatek VAT. Dlatego też bardzo ważne jest oddzielenie wydatków osobistych od firmowych. Uznane za koszt mogą być tylko te, które są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ponadto należy pamiętać o tym, że nie od wszystkich wydatków stanowiących koszt podatkowy możemy odliczyć podatek VAT. Takim kosztem jest na przykład zakup paliwa do samochodów o przeznaczeniu mieszanym, od którego możemy odliczyć wyłącznie 50% VAT-u. Co więcej, często zdarza się, że przedsiębiorcy zapominają o terminowym złożeniu deklaracji VAT oraz o zapłacie podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana polityki rachunkowości w wyniku nowelizacji ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r.

Nie dajesz rady sam? Znajdź biuro rachunkowe!

Przy prowadzeniu małej działalności gospodarczej samodzielne prowadzenie księgowości nie powinno sprawiać dużych problemów. Jednakże gdy dowodów księgowych jest dużo i coraz częściej pojawiają się skomplikowane operacje rachunkowe, warto wówczas zatrudnić księgowego bądź zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu. Dzięki powierzeniu opieki nad naszymi księgami rachunkowymi specjalistom możemy mieć pewność, że finanse naszej firmy będą zawsze pod fachową kontrolą. Co więcej, oddając księgowość w ręce biura rachunkowego, zawsze możemy zasięgnąć profesjonalnej opinii lub porady oraz uzyskać pomoc w optymalizacji podatkowej naszego przedsiębiorstwa. Dlatego też jeśli nie radzisz sobie z firmową dokumentacją, zleć ją wykształconym księgowym. Dzięki temu wyeliminujesz ryzyko popełnienia błędu i zyskasz więcej czasu na prowadzenie własnego biznesu.

Jeśli zastanawiasz się na co zwrócić uwagę przy wyborze biura rachunkowego, zachęcamy do przeczytania artykułu „3 powody, dla których warto korzystać z nowoczesnych biur księgowych”.

Źródło: SaldeoSMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Limit działalności nierejestrowanej w 2024 r. wzrośnie do 3225 zł. Ale VAT i tak trzeba będzie niekiedy zapłacić.

    Kolejny wzrost limitu dla działalności nierejestrowanej cieszy tych, którzy poprawiają kondycję domowego budżetu korzystając z możliwości prowadzenia niewielkiej działalności bez konieczności jej rejestrowania w CEIDG. Jednak brak rejestracji to jedno, a rozliczenia na gruncie VAT, to odrębna sprawa. Warto sprawdzić, czy ciesząc się uproszczeniami przewidzianymi dla tej formy działalności nie zaniedbuje się obowiązków czynnego podatnika VAT.

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową w umowie?

    Klauzule arbitrażowe w umowach. Jak odzyskać zaległą płatność nawet w 3 tygodnie? Duże, ale także małe firmy np. z sektorów budowalnego, logistycznego czy informatycznego coraz częściej korzystają z arbitrażu online zamiast sądów powszechnych.

    Tabela kursów średnich NBP z 5 grudnia 2023 roku - nr 235/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 5 grudnia 2023 roku - nr 235/A/NBP/2023. Kurs euro to 4,3233 zł.

    Wyższe opłaty drogowe w transporcie – czy zapłacą za nie konsumenci?

    Podwyżki opłat drogowych, które wyniosą nawet 80 proc. w Niemczech sprawią, że firmy transportowe będą musiały szukać oszczędności gdzie indziej. Jedynym skutecznym rozwiązaniem wydaje się podniesienie cen frachtu, chociaż wiadomo, że koszty tego rozwiązania poniosą nie zleceniodawcy, lecz konsumenci. A niezależnie od tego firmy transportowe i tak muszą dobrze przygotować się do funkcjonowania w nowej, droższej rzeczywistości. Sprawdzamy nastroje panujące w branży i szukamy rozwiązań, które mogą pomóc przewoźnikom oszczędzać nie tylko w tym trudnym okresie. 

    Nowe stawki minimalnego wynagrodzenia w 2024 roku. Wyższe nie tylko pensje. Jak wzrosną w nowym roku inne świadczenia pracownicze?

    Minimalne wynagrodzenie za pracę, które obecnie wynosi 3600 zł, od 1 stycznia 2024 r. wzrośnie do 4242 zł, a od 1 lipca 2024 r. - o kolejne kilkadziesiąt złotych, do 4300 zł. Łącznie da to wzrost płacy minimalnej o 19,4%. Zaplanowana na przyszły rok podwyżka będzie rekordową w ujęciu kwotowym i bliską rekordowej w ujęciu procentowym. Od 2000 roku tylko dwukrotnie procentowy wzrost płacy minimalnej był wyższy. W 2008 r. jej kwota została ona podniesiona z 936 zł do 1126 zł, a więc o 20,3%. Natomiast w 2023 r. dwie zmiany, obowiązujące od stycznia i od lipca, wywindowały płacę minimalną z 3010 zł do 3600 zł, a więc łącznie o 19,6%. Podwyższenie płacy minimalnej wpłynie również w 2024 roku na szereg wskaźników i świadczeń pracowniczych. 

    Zasiłek chorobowy po ustaniu zatrudnienia. Kiedy przysługuje i ile wynosi? Jakie warunki trzeba spełnić? Jak długo można być na zwolnieniu lekarskim?

    ZUS informuje, że zasiłek chorobowy przysługuje ubezpieczonemu, który stał się niezdolny do pracy nie tylko w trakcie zatrudnienia, lecz także podczas wypowiedzenia, a nawet po rozwiązaniu umowy o pracę. Ale w tym przypadku muszą być spełnione określone warunki. Jakie?

    Nowe oszustwo na rynku finansowym: przestępcy oferują „klejnoty flippowe”

    Na rynku pojawiła się nowa metoda „inwestycyjna”. Oszuści poprzez spółki zawierają umowy sprzedaży tzw. biżuterii flippowej z pewnym zyskiem. W rzeczywistości wartość przedmiotu z reguły jest kilkukrotnie zawyżona. Sprzedawcy często proponują zawarcie umowy komisu, na mocy której mają dokonać dalszej sprzedaży klejnotu, co jednak nie następuje. Następnie klientom proponuje się zawarcie kolejnych umów z innymi podmiotami, np. umowy pożyczki i kolejnej umowy komisu z inną spółką. Dzięki temu moment rozliczenia jest odsunięty w czasie, a podmiot wyłudza w ten sposób dodatkowe pieniądze. Z reguły na zabezpieczenie roszczeń zawierana jest też umowa zastawu na udziałach innej spółki. Warto też dodać, że większość pokrzywdzonych prawdopodobnie jeszcze nie wie lub nie ma pewności, że doszło do oszustwa.

    Do jakiej kwoty nie płaci się podatku od darowizny?

    Podatek od darowizny dotyka wielu osób w Polsce. W 2023 roku wprowadzono znaczące zmiany w przepisach dotyczących podatku od spadków i darowizn, które wpłynęły na kwoty wolne od podatku. W tym artykule skupimy się na aktualnym stanie prawnym, przywołując obowiązujące regulacje.

    Chcesz dostać emeryturę lub rentę na czas? Musisz szybko powiadomić ZUS o zmianie adresu lub konta bankowego! Jak to zrobić i w jakim terminie?

    Emeryt i rencista powinien jak najszybciej poinformować Zakład Ubezpieczeń Społecznych o zmianie adresu zamieszkania, czy numeru rachunku bankowego. Jeśli zrobi to z opóźnieniem, to może zdarzyć się, że emerytura czy renta zostanie zwrócona do ZUS-u.

    Dziś rozpoczyna się dwudniowe posiedzenie RPP. Czy czeka nas zmiana stóp procentowych?

    Dziś rozpoczyna się dwudniowe posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej. "RPP nie zmieni stóp procentowych na rozpoczynającym się dzisiaj grudniowym posiedzeniu" – powiedział ekonomista ING BSK Adam Anotniak. Jego zdaniem, pauza w obniżkach stóp potrwa co najmniej do marca.

    REKLAMA