REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy w rachunkowości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Najczęstsze błędy w rachunkowości /Fot. Fotolia
Najczęstsze błędy w rachunkowości /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.

REKLAMA

Autopromocja

Nietrudno o pomyłkę i przykre konsekwencje

Zdarza się, że brak doświadczenia w prowadzeniu rachunkowości i nieznajomość aktualnych zmian w przepisach podatkowych sprawia, że przedsiębiorcy mają nierzadko problemy z odpowiednią ewidencją zdarzeń księgowych. Pośpiech i traktowanie rachunkowości jako sprawy drugorzędnej powodują, że nietrudno wówczas o pomyłkę. Oprócz błędów merytorycznych pojawiających się w obliczeniach do najczęstszych potknięć przedsiębiorców należą także nieuprawnione wrzucanie w koszty uzyskania przychodu niektórych wydatków, jak również rozliczanie ich w nieodpowiednich okresach.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Ponadto pojawiają się także problemy z odpisami amortyzacyjnymi, zapominanie o terminowym składaniu deklaracji oraz zbyt krótki okres przechowywania dowodów księgowych. Niestety, błędy w księgowości mogą skutkować wieloma negatywnymi konsekwencjami. Nasza nieuwaga może mieć skutki w postaci grzywny bądź naliczenia odsetek za zwłokę. Każdy przedsiębiorca odpowiada za nieprawidłowości w rachunkowości swojej firmy na podstawie przepisów karnoskarbowych.

Błędy w rozliczaniu VAT-u

Do jednych z najczęściej popełnianych błędów w rachunkowości należą te w rozliczaniu podatku VAT. Największy problem pojawia się w przypadku wrzucania poniesionych wydatków w koszty uzyskania przychodu. Zdarza się, że nie wiemy, co może stanowić koszt podatkowy, a co nie, i od czego możemy odliczyć podatek VAT. Dlatego też bardzo ważne jest oddzielenie wydatków osobistych od firmowych. Uznane za koszt mogą być tylko te, które są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ponadto należy pamiętać o tym, że nie od wszystkich wydatków stanowiących koszt podatkowy możemy odliczyć podatek VAT. Takim kosztem jest na przykład zakup paliwa do samochodów o przeznaczeniu mieszanym, od którego możemy odliczyć wyłącznie 50% VAT-u. Co więcej, często zdarza się, że przedsiębiorcy zapominają o terminowym złożeniu deklaracji VAT oraz o zapłacie podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana polityki rachunkowości w wyniku nowelizacji ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r.

Nie dajesz rady sam? Znajdź biuro rachunkowe!

Przy prowadzeniu małej działalności gospodarczej samodzielne prowadzenie księgowości nie powinno sprawiać dużych problemów. Jednakże gdy dowodów księgowych jest dużo i coraz częściej pojawiają się skomplikowane operacje rachunkowe, warto wówczas zatrudnić księgowego bądź zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu. Dzięki powierzeniu opieki nad naszymi księgami rachunkowymi specjalistom możemy mieć pewność, że finanse naszej firmy będą zawsze pod fachową kontrolą. Co więcej, oddając księgowość w ręce biura rachunkowego, zawsze możemy zasięgnąć profesjonalnej opinii lub porady oraz uzyskać pomoc w optymalizacji podatkowej naszego przedsiębiorstwa. Dlatego też jeśli nie radzisz sobie z firmową dokumentacją, zleć ją wykształconym księgowym. Dzięki temu wyeliminujesz ryzyko popełnienia błędu i zyskasz więcej czasu na prowadzenie własnego biznesu.

Jeśli zastanawiasz się na co zwrócić uwagę przy wyborze biura rachunkowego, zachęcamy do przeczytania artykułu „3 powody, dla których warto korzystać z nowoczesnych biur księgowych”.

Źródło: SaldeoSMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA