REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy w rachunkowości

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Najczęstsze błędy w rachunkowości /Fot. Fotolia
Najczęstsze błędy w rachunkowości /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.

REKLAMA

Autopromocja

Nietrudno o pomyłkę i przykre konsekwencje

Zdarza się, że brak doświadczenia w prowadzeniu rachunkowości i nieznajomość aktualnych zmian w przepisach podatkowych sprawia, że przedsiębiorcy mają nierzadko problemy z odpowiednią ewidencją zdarzeń księgowych. Pośpiech i traktowanie rachunkowości jako sprawy drugorzędnej powodują, że nietrudno wówczas o pomyłkę. Oprócz błędów merytorycznych pojawiających się w obliczeniach do najczęstszych potknięć przedsiębiorców należą także nieuprawnione wrzucanie w koszty uzyskania przychodu niektórych wydatków, jak również rozliczanie ich w nieodpowiednich okresach.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Ponadto pojawiają się także problemy z odpisami amortyzacyjnymi, zapominanie o terminowym składaniu deklaracji oraz zbyt krótki okres przechowywania dowodów księgowych. Niestety, błędy w księgowości mogą skutkować wieloma negatywnymi konsekwencjami. Nasza nieuwaga może mieć skutki w postaci grzywny bądź naliczenia odsetek za zwłokę. Każdy przedsiębiorca odpowiada za nieprawidłowości w rachunkowości swojej firmy na podstawie przepisów karnoskarbowych.

Błędy w rozliczaniu VAT-u

Do jednych z najczęściej popełnianych błędów w rachunkowości należą te w rozliczaniu podatku VAT. Największy problem pojawia się w przypadku wrzucania poniesionych wydatków w koszty uzyskania przychodu. Zdarza się, że nie wiemy, co może stanowić koszt podatkowy, a co nie, i od czego możemy odliczyć podatek VAT. Dlatego też bardzo ważne jest oddzielenie wydatków osobistych od firmowych. Uznane za koszt mogą być tylko te, które są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Ponadto należy pamiętać o tym, że nie od wszystkich wydatków stanowiących koszt podatkowy możemy odliczyć podatek VAT. Takim kosztem jest na przykład zakup paliwa do samochodów o przeznaczeniu mieszanym, od którego możemy odliczyć wyłącznie 50% VAT-u. Co więcej, często zdarza się, że przedsiębiorcy zapominają o terminowym złożeniu deklaracji VAT oraz o zapłacie podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana polityki rachunkowości w wyniku nowelizacji ustawy o rachunkowości z 23 lipca 2015 r.

Nie dajesz rady sam? Znajdź biuro rachunkowe!

Przy prowadzeniu małej działalności gospodarczej samodzielne prowadzenie księgowości nie powinno sprawiać dużych problemów. Jednakże gdy dowodów księgowych jest dużo i coraz częściej pojawiają się skomplikowane operacje rachunkowe, warto wówczas zatrudnić księgowego bądź zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu. Dzięki powierzeniu opieki nad naszymi księgami rachunkowymi specjalistom możemy mieć pewność, że finanse naszej firmy będą zawsze pod fachową kontrolą. Co więcej, oddając księgowość w ręce biura rachunkowego, zawsze możemy zasięgnąć profesjonalnej opinii lub porady oraz uzyskać pomoc w optymalizacji podatkowej naszego przedsiębiorstwa. Dlatego też jeśli nie radzisz sobie z firmową dokumentacją, zleć ją wykształconym księgowym. Dzięki temu wyeliminujesz ryzyko popełnienia błędu i zyskasz więcej czasu na prowadzenie własnego biznesu.

Jeśli zastanawiasz się na co zwrócić uwagę przy wyborze biura rachunkowego, zachęcamy do przeczytania artykułu „3 powody, dla których warto korzystać z nowoczesnych biur księgowych”.

Źródło: SaldeoSMART

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

REKLAMA

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

REKLAMA

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

REKLAMA