REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować sprzedaż samochodu wykupionego po leasingu

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak mam zaksięgować sprzedaż samochodu osobowego wykupionego po leasingu (operacyjnym). Samochód nie jest wzięty do środków trwałych firmy. Wartość wykupu samochodu jest wielokrotnie niższa niż cena, po której ma być sprzedany. Czy muszę robić aktualizację?

PIOTR WOŹNIAK

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

dyrektor departamentu audytu Europejskie Centrum Audytu w Poznaniu

Zgodnie z art. 3 ust. 4 i 5 ustawy o rachunkowości umowy leasingu w zależności od zastosowanych w nich rozwiązań prawnych i podziału ryzyka związanego z użytkowaniem przedmiotu mogą być traktowane jako leasing finansowy lub operacyjny. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych również różnicuje te dwa rodzaje umów leasingu, jednakże warunki uznania umowy za leasing finansowy są zdefiniowane inaczej niż w ustawie o rachunkowości. W rezultacie ta sama umowa może być inaczej traktowana z punktu widzenia rachunkowości a inaczej z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym.

Należy zaznaczyć, że jednostki, których roczne sprawozdanie finansowe nie podlega obowiązkowi badania i ogłaszania, mogą umowy leasingu kwalifikować według przepisów podatkowych.

REKLAMA

Przedstawiony we wstępie problem dotyczy umowy uznanej przez podatnika dla celów bilansowych za leasing operacyjny. Oznacza to, że przedmiot umowy nie był ujęty w księgach korzystającego jako środek trwały i nie były dokonywane od niego odpisy amortyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W momencie zakończenia umowy korzystający (leasingobiorca) skorzystał z opcji wykupu, zgodnie z art. 17c ust. 1 ustawy o CIT. Nabyty samochód osobowy nie został jednak ujęty w aktywach, ale jednorazowo zaliczony w koszty uzyskania przychodów. W przedstawionej sytuacji należałoby rozpatrzyć kilka kwestii.

Po pierwsze cena wykupu leasingowanego środka wyrażona w umowie nie może być niższa od tzw. hipotetycznej wartości netto środka trwałego, w przeciwnym wypadku organy podatkowe będą mogły ją przyjąć w wysokości wartości rynkowej. Hipotetyczną wartość netto samochodu określa się, pomniejszając jego wartość początkową (ustaloną dla celów amortyzacji) o odpisy amortyzacyjne obliczone metodą degresywną. Dla ustalenia tej wartości jest bez znaczenia, jaką metodą leasingodawca dokonywał amortyzacji samochodu i jaka była rzeczywista wysokość odpisów amortyzacyjnych.

Zalecanym rozwiązaniem, w naszej ocenie, jest wprowadzenie wykupionego z leasingu środka trwałego do ewidencji środków trwałych i jednorazowe dokonanie odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania tego środka do używania.

W momencie podjęcia decyzji o odsprzedaży wykupionego z leasingu środka, cena sprzedaży samochodu nie jest zależna ani od wartości księgowej tego składnika majątku, ani od ceny, jaką zapłacono przy zakupie tego samochodu. Powinna ona natomiast być jak najbardziej zbliżona do ceny rynkowej stosowanej dla samochodów tej samej marki, tego samego rocznika i o podobnym przebiegu kilometrów w miejscu i dacie zbycia tego samochodu.

Warunek ten jest istotny, ponieważ w momencie sprzedaży samochodu w spółce powstaje przychód (z punktu widzenia rachunkowego, zakwalifikowany do pozostałych przychodów operacyjnych) równy cenie określonej w umowie sprzedaży i podlegający opodatkowaniu. Jeżeli cena określona w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej samochodu, a podatnik nie zmieni tej wartości lub nie wskaże przyczyny takiego stanu, organ podatkowy może określić jego wartość z uwzględnieniem opinii biegłego.

(AP)

PODSTAWA PRAWNA

Art. 3 ust. 4-6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA