REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować sprzedaż samochodu wykupionego po leasingu

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak mam zaksięgować sprzedaż samochodu osobowego wykupionego po leasingu (operacyjnym). Samochód nie jest wzięty do środków trwałych firmy. Wartość wykupu samochodu jest wielokrotnie niższa niż cena, po której ma być sprzedany. Czy muszę robić aktualizację?

PIOTR WOŹNIAK

REKLAMA

Autopromocja

dyrektor departamentu audytu Europejskie Centrum Audytu w Poznaniu

Zgodnie z art. 3 ust. 4 i 5 ustawy o rachunkowości umowy leasingu w zależności od zastosowanych w nich rozwiązań prawnych i podziału ryzyka związanego z użytkowaniem przedmiotu mogą być traktowane jako leasing finansowy lub operacyjny. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych również różnicuje te dwa rodzaje umów leasingu, jednakże warunki uznania umowy za leasing finansowy są zdefiniowane inaczej niż w ustawie o rachunkowości. W rezultacie ta sama umowa może być inaczej traktowana z punktu widzenia rachunkowości a inaczej z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym.

Należy zaznaczyć, że jednostki, których roczne sprawozdanie finansowe nie podlega obowiązkowi badania i ogłaszania, mogą umowy leasingu kwalifikować według przepisów podatkowych.

Przedstawiony we wstępie problem dotyczy umowy uznanej przez podatnika dla celów bilansowych za leasing operacyjny. Oznacza to, że przedmiot umowy nie był ujęty w księgach korzystającego jako środek trwały i nie były dokonywane od niego odpisy amortyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W momencie zakończenia umowy korzystający (leasingobiorca) skorzystał z opcji wykupu, zgodnie z art. 17c ust. 1 ustawy o CIT. Nabyty samochód osobowy nie został jednak ujęty w aktywach, ale jednorazowo zaliczony w koszty uzyskania przychodów. W przedstawionej sytuacji należałoby rozpatrzyć kilka kwestii.

Po pierwsze cena wykupu leasingowanego środka wyrażona w umowie nie może być niższa od tzw. hipotetycznej wartości netto środka trwałego, w przeciwnym wypadku organy podatkowe będą mogły ją przyjąć w wysokości wartości rynkowej. Hipotetyczną wartość netto samochodu określa się, pomniejszając jego wartość początkową (ustaloną dla celów amortyzacji) o odpisy amortyzacyjne obliczone metodą degresywną. Dla ustalenia tej wartości jest bez znaczenia, jaką metodą leasingodawca dokonywał amortyzacji samochodu i jaka była rzeczywista wysokość odpisów amortyzacyjnych.

Zalecanym rozwiązaniem, w naszej ocenie, jest wprowadzenie wykupionego z leasingu środka trwałego do ewidencji środków trwałych i jednorazowe dokonanie odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania tego środka do używania.

W momencie podjęcia decyzji o odsprzedaży wykupionego z leasingu środka, cena sprzedaży samochodu nie jest zależna ani od wartości księgowej tego składnika majątku, ani od ceny, jaką zapłacono przy zakupie tego samochodu. Powinna ona natomiast być jak najbardziej zbliżona do ceny rynkowej stosowanej dla samochodów tej samej marki, tego samego rocznika i o podobnym przebiegu kilometrów w miejscu i dacie zbycia tego samochodu.

Warunek ten jest istotny, ponieważ w momencie sprzedaży samochodu w spółce powstaje przychód (z punktu widzenia rachunkowego, zakwalifikowany do pozostałych przychodów operacyjnych) równy cenie określonej w umowie sprzedaży i podlegający opodatkowaniu. Jeżeli cena określona w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej samochodu, a podatnik nie zmieni tej wartości lub nie wskaże przyczyny takiego stanu, organ podatkowy może określić jego wartość z uwzględnieniem opinii biegłego.

(AP)

PODSTAWA PRAWNA

Art. 3 ust. 4-6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA