REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W leasingu zwrotnym zysk lub stratę ze sprzedaży trzeba rozliczyć w czasie

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli spółka sprzeda środek trwały, a następnie zawrze z nabywcą umowę leasingu, mamy do czynienia z leasingiem zwrotnym. Ewentualne straty lub zyski ze sprzedaży tego aktywa w przypadku finansowego charakteru umowy należy rozliczyć w czasie.

Spółki, które w swojej działalności gospodarczej korzystają ze składników majątku na podstawie umów leasingu, mogą mieć trudności z ewidencjonowaniem szczególnych przypadków takich transakcji. Wynika to z faktu, że ustawa o rachunkowości nie odnosi się wprost do tej kwestii. W tym zakresie spółki mogą korzystać tylko z art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości. W przypadku spełnienia jednego z siedmiu warunków zawartych w tym przepisie umowę należy zakwalifikować jako leasing finansowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa o rachunkowości nie reguluje natomiast takich kwestii, jak leasing zwrotny. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy jednostka nabywa środek trwały i sprzedaje go firmie leasingowej, żeby wziąć go w leasing. Do niedawna spółki w tym zakresie mogły korzystać z rozwiązań Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 17 - Leasing. Obecnie kwestię tę wyjaśnia krajowy standard rachunkowości nr 5 - Leasing, najem, dzierżawa. Został on opublikowany w Dzienniku Urzędowym ministra finansów z 12 marca 2008 r. nr 4, poz. 35.

Ujęcie umowy sprzedaży

Należy pamiętać, że w przypadku umowy leasingu zwrotnego w pierwszym etapie zbywca przedmiotu ewidencjonuje transakcję jak typową umowę sprzedaży. Nie ma tu znaczenia, czy późniejsza umowa leasingu będzie miała charakter finansowy czy operacyjny.

REKLAMA

W księgach rachunkowych można to ująć w następujący sposób:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Sprzedaż środka trwałego: strona Wn konta 240 - Inne rozrachunki - wartość brutto, strona Ma konta 760 - Pozostałe przychody operacyjne - wartość netto, strona Ma 223 - Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT - należny VAT.

2. Wyksięgowanie środka trwałego: strona Wn konta 766 - Pozostałe koszty operacyjne.

KSR nr 5 wskazuje, że w przypadku pierwszego etapu transakcji leasingu zwrotnego zbywca przedmiotu umowy wykazuje wyłącznie zysk lub stratę na transakcji. W sensie ekonomicznym nie dochodzi do typowej umowy sprzedaży. Z kolei ewidencja przyjętego do użytku na podstawie umowy leasingu sprzedanego środka trwałego zależy od klasyfikacji leasingu i wyniku na sprzedaży.

Leasing operacyjny

Leasing może mieć charakter operacyjny. Przypomnijmy, że w takim przypadku przedmiot umowy leasingu zaliczany jest do środków trwałych finansującego i ten dokonuje odpisów amortyzacyjnych.

Krajowy standard wyjaśnia, że jeżeli umowa ma taki charakter, a transakcja została przeprowadzona w oparciu o ceny odpowiadające wartości rynkowej (tzn. cenę sprzedaży i opłaty leasingowe), to ewentualne zyski lub straty na sprzedaży przedmiotu leasingu wpływają u korzystającego na wynik finansowy okresu sprzedaży. W przypadku gdy poniesioną stratę rekompensują przyszłe opłaty leasingowe, niższe od rynkowych, to stratę należy rozliczyć w czasie (strona Wn konta - Pozostałe rozliczenia międzyokresowe, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne) i odpisuje proporcjonalnie do opłat leasingowych w koszty (strona Wn konta - Koszty działalności, strona Ma konta - Pozostałe rozliczenia międzyokresowe) przez okres trwania umowy leasingu.

 

Może się jednak zdarzyć odwrotna sytuacja, gdy cena sprzedaży będzie wyższa niż wartość rynkowa przedmiotu leasingu. Wówczas kwotę przekraczającą wartość rynkową (strona Wn konta - Pozostałe koszty operacyjne, strona Ma konta - Rozliczenie międzyokresowe) przychodów rozlicza się w czasie przez okres trwania leasingu, odpowiednio zmniejszając opłaty leasingowe (strona Wn konta - Rozliczenia międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Koszty działalności).

Leasing finansowy

Odmiennie będzie wyglądała ewidencja w przypadku umowy leasingu finansowego. Przypomnijmy, że w tym przypadku przedmiot umowy leasingu finansowego jest zaliczany do środków trwałych korzystającego i ten dokonuje odpisów amortyzacyjnych.

Jeżeli umowa ma taki charakter, to zysk lub strata ze sprzedaży przedmiotu leasingu - zgodnie z KSR nr 5 - wymaga rozliczenia w czasie przez okres leasingu. Jednak takie postępowanie jest właściwe, gdy wartość zysku lub straty stanowi kwotę istotną.

Ewidencja księgowa w tym przypadku może przebiegać w następujący sposób.:

• zysk: strona Wn konta 766 - Pozostałe koszty operacyjne, strona Ma konta 850 - Rozliczenia międzyokresowe przychodów,

• strata: strona Wn konta 648 - Pozostałe rozliczenia międzyokresowe, strona Ma konta 760 - Pozostałe przychody operacyjne.

Według krajowego standardu wartość przedmiotu leasingu koryguje się o zysk lub stratę na sprzedaży (strona Wn konta - Środki trwałe, strona Ma konta - Rozliczenia międzyokresowe kosztów lub strona Wn konta Rozliczenia międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Środki trwałe), co odpowiednio wpływa na wysokość amortyzacji.

Pozostałe po zakończeniu umowy leasingu saldo rozliczeń z finansującym z tego tytułu wpływa na pozostałe przychody lub koszty operacyjne.

Ewidencja u finansującego

Z kolei w księgach rachunkowych finansującego ujęcie umowy leasingu zwrotnego przebiega w taki sam sposób, jak normalna umowa leasingu.

Oznacza to, że jeżeli leasing zwrotny ma charakter operacyjny, leasingodawca zalicza przedmiot umowy do środków trwałych i amortyzuje go. W przypadku umowy leasingu finansowego finansujący wykazuje zobowiązanie wobec korzystającego z tytułu nabycia przedmiotu umowy, a jednocześnie aktywa finansowe w wartości inwestycji leasingowej netto. Środek trwały nie jest wykazywany w jego księgach rachunkowych. KSR nr 5 wyjaśnia również, że finansujący ujmuje należność z tytułu leasingu finansowego oraz wykazuje część odsetkową opłaty podstawowej jako przychody z tytułu leasingu finansowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 3 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA