REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W leasingu zwrotnym zysk lub stratę ze sprzedaży trzeba rozliczyć w czasie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli spółka sprzeda środek trwały, a następnie zawrze z nabywcą umowę leasingu, mamy do czynienia z leasingiem zwrotnym. Ewentualne straty lub zyski ze sprzedaży tego aktywa w przypadku finansowego charakteru umowy należy rozliczyć w czasie.

Spółki, które w swojej działalności gospodarczej korzystają ze składników majątku na podstawie umów leasingu, mogą mieć trudności z ewidencjonowaniem szczególnych przypadków takich transakcji. Wynika to z faktu, że ustawa o rachunkowości nie odnosi się wprost do tej kwestii. W tym zakresie spółki mogą korzystać tylko z art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości. W przypadku spełnienia jednego z siedmiu warunków zawartych w tym przepisie umowę należy zakwalifikować jako leasing finansowy.

REKLAMA

Ustawa o rachunkowości nie reguluje natomiast takich kwestii, jak leasing zwrotny. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy jednostka nabywa środek trwały i sprzedaje go firmie leasingowej, żeby wziąć go w leasing. Do niedawna spółki w tym zakresie mogły korzystać z rozwiązań Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 17 - Leasing. Obecnie kwestię tę wyjaśnia krajowy standard rachunkowości nr 5 - Leasing, najem, dzierżawa. Został on opublikowany w Dzienniku Urzędowym ministra finansów z 12 marca 2008 r. nr 4, poz. 35.

Ujęcie umowy sprzedaży

Należy pamiętać, że w przypadku umowy leasingu zwrotnego w pierwszym etapie zbywca przedmiotu ewidencjonuje transakcję jak typową umowę sprzedaży. Nie ma tu znaczenia, czy późniejsza umowa leasingu będzie miała charakter finansowy czy operacyjny.

W księgach rachunkowych można to ująć w następujący sposób:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Sprzedaż środka trwałego: strona Wn konta 240 - Inne rozrachunki - wartość brutto, strona Ma konta 760 - Pozostałe przychody operacyjne - wartość netto, strona Ma 223 - Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT - należny VAT.

2. Wyksięgowanie środka trwałego: strona Wn konta 766 - Pozostałe koszty operacyjne.

KSR nr 5 wskazuje, że w przypadku pierwszego etapu transakcji leasingu zwrotnego zbywca przedmiotu umowy wykazuje wyłącznie zysk lub stratę na transakcji. W sensie ekonomicznym nie dochodzi do typowej umowy sprzedaży. Z kolei ewidencja przyjętego do użytku na podstawie umowy leasingu sprzedanego środka trwałego zależy od klasyfikacji leasingu i wyniku na sprzedaży.

Leasing operacyjny

Leasing może mieć charakter operacyjny. Przypomnijmy, że w takim przypadku przedmiot umowy leasingu zaliczany jest do środków trwałych finansującego i ten dokonuje odpisów amortyzacyjnych.

Krajowy standard wyjaśnia, że jeżeli umowa ma taki charakter, a transakcja została przeprowadzona w oparciu o ceny odpowiadające wartości rynkowej (tzn. cenę sprzedaży i opłaty leasingowe), to ewentualne zyski lub straty na sprzedaży przedmiotu leasingu wpływają u korzystającego na wynik finansowy okresu sprzedaży. W przypadku gdy poniesioną stratę rekompensują przyszłe opłaty leasingowe, niższe od rynkowych, to stratę należy rozliczyć w czasie (strona Wn konta - Pozostałe rozliczenia międzyokresowe, strona Ma konta - Pozostałe przychody operacyjne) i odpisuje proporcjonalnie do opłat leasingowych w koszty (strona Wn konta - Koszty działalności, strona Ma konta - Pozostałe rozliczenia międzyokresowe) przez okres trwania umowy leasingu.

 

Może się jednak zdarzyć odwrotna sytuacja, gdy cena sprzedaży będzie wyższa niż wartość rynkowa przedmiotu leasingu. Wówczas kwotę przekraczającą wartość rynkową (strona Wn konta - Pozostałe koszty operacyjne, strona Ma konta - Rozliczenie międzyokresowe) przychodów rozlicza się w czasie przez okres trwania leasingu, odpowiednio zmniejszając opłaty leasingowe (strona Wn konta - Rozliczenia międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Koszty działalności).

Leasing finansowy

Odmiennie będzie wyglądała ewidencja w przypadku umowy leasingu finansowego. Przypomnijmy, że w tym przypadku przedmiot umowy leasingu finansowego jest zaliczany do środków trwałych korzystającego i ten dokonuje odpisów amortyzacyjnych.

Jeżeli umowa ma taki charakter, to zysk lub strata ze sprzedaży przedmiotu leasingu - zgodnie z KSR nr 5 - wymaga rozliczenia w czasie przez okres leasingu. Jednak takie postępowanie jest właściwe, gdy wartość zysku lub straty stanowi kwotę istotną.

Ewidencja księgowa w tym przypadku może przebiegać w następujący sposób.:

• zysk: strona Wn konta 766 - Pozostałe koszty operacyjne, strona Ma konta 850 - Rozliczenia międzyokresowe przychodów,

• strata: strona Wn konta 648 - Pozostałe rozliczenia międzyokresowe, strona Ma konta 760 - Pozostałe przychody operacyjne.

Według krajowego standardu wartość przedmiotu leasingu koryguje się o zysk lub stratę na sprzedaży (strona Wn konta - Środki trwałe, strona Ma konta - Rozliczenia międzyokresowe kosztów lub strona Wn konta Rozliczenia międzyokresowe przychodów, strona Ma konta - Środki trwałe), co odpowiednio wpływa na wysokość amortyzacji.

Pozostałe po zakończeniu umowy leasingu saldo rozliczeń z finansującym z tego tytułu wpływa na pozostałe przychody lub koszty operacyjne.

Ewidencja u finansującego

Z kolei w księgach rachunkowych finansującego ujęcie umowy leasingu zwrotnego przebiega w taki sam sposób, jak normalna umowa leasingu.

Oznacza to, że jeżeli leasing zwrotny ma charakter operacyjny, leasingodawca zalicza przedmiot umowy do środków trwałych i amortyzuje go. W przypadku umowy leasingu finansowego finansujący wykazuje zobowiązanie wobec korzystającego z tytułu nabycia przedmiotu umowy, a jednocześnie aktywa finansowe w wartości inwestycji leasingowej netto. Środek trwały nie jest wykazywany w jego księgach rachunkowych. KSR nr 5 wyjaśnia również, że finansujący ujmuje należność z tytułu leasingu finansowego oraz wykazuje część odsetkową opłaty podstawowej jako przychody z tytułu leasingu finansowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

Art. 3 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA