REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy tworzeniu prospektu emisyjnego konieczne są sprawozdania z trzech ostatnich lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W prospekcie emisyjnym dotyczącym akcji spółka musi zamieścić sprawozdania z trzech ostatnich lat.

Wejście na giełdę dla emitenta akcji wiąże się z przygotowaniem prospektu emisyjnego.

REKLAMA

Jak przypomina Paweł Badowski, dyrektor w dziale audytu Mazars & Guérard Audyt, w takiej sytuacji firma zobowiązana jest zamieścić w prospekcie sprawozdania za trzy ostatnie lata obrotowe, przy czym dwa ostatnie powinny być przedstawione zgodnie ze standardami rachunkowości, jakie emitent będzie stosował przy sporządzaniu następnego, podlegającego obowiązkowi publikacji sprawozdania finansowego.

REKLAMA

- Spółki sporządzające skonsolidowane sprawozdanie finansowe, których akcje notowane są na rynku regulowanym, muszą sporządzać to sprawozdanie zgodnie z wymogami Międzynarodowych Standardów Rachunkowości i Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej - zauważa nasz rozmówca.

Dodaje, że jednym z istotnych obszarów jest ujawnianie informacji o instrumentach finansowych zgodnie z MSSF 7, o czym spółki często zapominają. Standard reguluje ujawnienia informacji mających na celu zapewnienie użytkownikom sprawozdań finansowych większą niż dotychczas ilość informacji na temat aktywów i zobowiązań finansowych firmy oraz związanego z nimi ryzyka finansowego. MSSF 7 ujednolica zasady przedstawiania informacji dotyczących instrumentów finansowych oraz zarządzania ryzykiem finansowym zawartych do tej pory w MSR 30 oraz częściowo w MSR 32. Jednocześnie w znacznym stopniu poszerza zakres ujawnianych informacji, a co najistotniejsze, obowiązuje (w odróżnieniu od MSR 30) nie tylko instytucje finansowe, ale wszystkie jednostki stosujące MSR/MSSF. Jak podkreśla Paweł Badowski, MSSF 7 wymaga, aby informacje ujawniane w zakresie instrumentów finansowych i zarządzania ryzykiem były oparte na wewnętrznym raportowaniu przedsiębiorstwa. Na jego podstawie kierownictwo dokonuje decyzji o zarządzaniu ryzykiem.

- MSSF 7 wymaga między innymi ujawnienia informacji jakościowych i ilościowych związanych z poszczególnymi ryzykami, takimi jak ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe i ryzyko płynności - wyjaśnia ekspert z Mazars & Guérard Audyt. Te szczególne wymogi mogą stanowić poważną barierę w implementacji MSSF 7 przez przedsiębiorstwa z sektora niefinansowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z kolei Jarosław Bochenek, biegły rewident z Mazars & Guérard Audyt, zwraca uwagę na problemy z przedstawieniem w prospekcie danych dotyczących ostatnich trzech lat. Zdarza się bowiem, że w tym czasie zmieniają się zasady rachunkowości spółki. Może to być spowodowane na przykład zmianą formy prawnej, zmianą systemu informatycznego lub dostosowaniem zasad rachunkowości do obowiązujących przepisów.

- W związku z tym może się okazać, że sprawozdania za kolejne lata były sporządzane według innych zasad i nie są porównywalne - zauważa nasz rozmówca. Konieczne jest więc przekształcenie sprawozdań finansowych za poprzednie lata na podstawie jednolitych zasad (obowiązujących w ostatnim roku), tak aby można było mówić o ich porównywalności.

Co więcej, w przypadku sprawozdań skonsolidowanych muszą być one zgodne z wymogami standardów MSR/MSSF. Ekspert podkreśla, że równocześnie konieczne jest ujawnienie oraz objaśnienie wszelkich różnic powstałych z przekształcenia poprzednio sporządzonych i opublikowanych sprawozdań finansowych w stosunku do danych porównywalnych będących skutkiem tych przekształceń.

- Ujawnienia wymagają wszystkie zmiany w zasadach rachunkowości spółki dokonanych względem poprzedniego roku lub lat. Należy również wskazać ich przyczyny, tytuły oraz wpływ wywołanych tym skutków na sytuację majątkową i finansową, płynność oraz wynik finansowy i rentowność spółki - wskazuje Jarosław Bochenek.

Podkreśla również, że dokonanie przekształceń sprawozdań finansowych wiąże się zarówno z dużym nakładem pracy, jak i posiadaniem przez służby finansowe spółki odpowiedniej wiedzy. Czasem jednostki nie zdają sobie z tego sprawy odpowiednio wcześnie i zdarza się, że o obowiązku dokonania przekształcenia sprawozdań finansowych za lata poprzednie dowiadują się dopiero od biegłego rewidenta. Sytuacja taka powoduje niestety opóźnienia zarówno w przygotowaniu prospektu, jak również w terminie wejścia na giełdę.

ZMIANA ZASAD RACHUNKOWOŚCI

Jeżeli w ciągu trzech lat przed sporządzeniem prospektu emisyjnego spółka zmieniała zasadach rachunkowości, należy je ujawnić. Trzeba wskazać ich przyczyny, tytuły oraz wpływ wywołanych tym skutków na sytuację majątkową i finansową, płynność oraz wynik finansowy i rentowność spółki.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA