REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy tworzeniu prospektu emisyjnego konieczne są sprawozdania z trzech ostatnich lat

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W prospekcie emisyjnym dotyczącym akcji spółka musi zamieścić sprawozdania z trzech ostatnich lat.

Wejście na giełdę dla emitenta akcji wiąże się z przygotowaniem prospektu emisyjnego.

REKLAMA

Autopromocja

Jak przypomina Paweł Badowski, dyrektor w dziale audytu Mazars & Guérard Audyt, w takiej sytuacji firma zobowiązana jest zamieścić w prospekcie sprawozdania za trzy ostatnie lata obrotowe, przy czym dwa ostatnie powinny być przedstawione zgodnie ze standardami rachunkowości, jakie emitent będzie stosował przy sporządzaniu następnego, podlegającego obowiązkowi publikacji sprawozdania finansowego.

- Spółki sporządzające skonsolidowane sprawozdanie finansowe, których akcje notowane są na rynku regulowanym, muszą sporządzać to sprawozdanie zgodnie z wymogami Międzynarodowych Standardów Rachunkowości i Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej - zauważa nasz rozmówca.

Dodaje, że jednym z istotnych obszarów jest ujawnianie informacji o instrumentach finansowych zgodnie z MSSF 7, o czym spółki często zapominają. Standard reguluje ujawnienia informacji mających na celu zapewnienie użytkownikom sprawozdań finansowych większą niż dotychczas ilość informacji na temat aktywów i zobowiązań finansowych firmy oraz związanego z nimi ryzyka finansowego. MSSF 7 ujednolica zasady przedstawiania informacji dotyczących instrumentów finansowych oraz zarządzania ryzykiem finansowym zawartych do tej pory w MSR 30 oraz częściowo w MSR 32. Jednocześnie w znacznym stopniu poszerza zakres ujawnianych informacji, a co najistotniejsze, obowiązuje (w odróżnieniu od MSR 30) nie tylko instytucje finansowe, ale wszystkie jednostki stosujące MSR/MSSF. Jak podkreśla Paweł Badowski, MSSF 7 wymaga, aby informacje ujawniane w zakresie instrumentów finansowych i zarządzania ryzykiem były oparte na wewnętrznym raportowaniu przedsiębiorstwa. Na jego podstawie kierownictwo dokonuje decyzji o zarządzaniu ryzykiem.

REKLAMA

- MSSF 7 wymaga między innymi ujawnienia informacji jakościowych i ilościowych związanych z poszczególnymi ryzykami, takimi jak ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe i ryzyko płynności - wyjaśnia ekspert z Mazars & Guérard Audyt. Te szczególne wymogi mogą stanowić poważną barierę w implementacji MSSF 7 przez przedsiębiorstwa z sektora niefinansowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei Jarosław Bochenek, biegły rewident z Mazars & Guérard Audyt, zwraca uwagę na problemy z przedstawieniem w prospekcie danych dotyczących ostatnich trzech lat. Zdarza się bowiem, że w tym czasie zmieniają się zasady rachunkowości spółki. Może to być spowodowane na przykład zmianą formy prawnej, zmianą systemu informatycznego lub dostosowaniem zasad rachunkowości do obowiązujących przepisów.

- W związku z tym może się okazać, że sprawozdania za kolejne lata były sporządzane według innych zasad i nie są porównywalne - zauważa nasz rozmówca. Konieczne jest więc przekształcenie sprawozdań finansowych za poprzednie lata na podstawie jednolitych zasad (obowiązujących w ostatnim roku), tak aby można było mówić o ich porównywalności.

Co więcej, w przypadku sprawozdań skonsolidowanych muszą być one zgodne z wymogami standardów MSR/MSSF. Ekspert podkreśla, że równocześnie konieczne jest ujawnienie oraz objaśnienie wszelkich różnic powstałych z przekształcenia poprzednio sporządzonych i opublikowanych sprawozdań finansowych w stosunku do danych porównywalnych będących skutkiem tych przekształceń.

- Ujawnienia wymagają wszystkie zmiany w zasadach rachunkowości spółki dokonanych względem poprzedniego roku lub lat. Należy również wskazać ich przyczyny, tytuły oraz wpływ wywołanych tym skutków na sytuację majątkową i finansową, płynność oraz wynik finansowy i rentowność spółki - wskazuje Jarosław Bochenek.

Podkreśla również, że dokonanie przekształceń sprawozdań finansowych wiąże się zarówno z dużym nakładem pracy, jak i posiadaniem przez służby finansowe spółki odpowiedniej wiedzy. Czasem jednostki nie zdają sobie z tego sprawy odpowiednio wcześnie i zdarza się, że o obowiązku dokonania przekształcenia sprawozdań finansowych za lata poprzednie dowiadują się dopiero od biegłego rewidenta. Sytuacja taka powoduje niestety opóźnienia zarówno w przygotowaniu prospektu, jak również w terminie wejścia na giełdę.

ZMIANA ZASAD RACHUNKOWOŚCI

Jeżeli w ciągu trzech lat przed sporządzeniem prospektu emisyjnego spółka zmieniała zasadach rachunkowości, należy je ujawnić. Trzeba wskazać ich przyczyny, tytuły oraz wpływ wywołanych tym skutków na sytuację majątkową i finansową, płynność oraz wynik finansowy i rentowność spółki.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA