REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób sprzedawca powinien rozliczać faktury korygujące

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Kuźdub
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W znowelizowanej ustawie o VAT, która obowiązuje od 1 grudnia 2008 r., zasady rozliczania faktur korygujących obniżających podatek naliczony zostały zmienione. Jak prawidłowo rozliczać faktury korygujące?

Kiedy możemy obniżyć podstawę opodatkowania

REKLAMA

W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik - sprzedawca dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty przez nabywcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29 ust. 4a ustawy).

REKLAMA

Brzmienie tego artykułu nastręcza wiele dylematów z tego powodu, że dotychczas zasady dotyczące rozliczania faktur korygujących regulowane były § 16 ust. 4 oraz § 17 ust. 6 rozporządzenia w sprawie faktur. W rozporządzeniu tym było określone, że sprzedawca, który wystawił fakturę korygującą ze względu np. na udzielenie rabatu po sprzedaży, aby móc obniżyć podatek należny, zobowiązany był posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie takie stanowiło podstawę do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca je otrzymał. Konstytucyjność tego przepisu została zakwestionowana przez RPO oraz Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11 grudnia 2007 r., sygn. akt U 6/06.

REKLAMA

TK orzekł, że § 16 ust. 4 zdanie drugie wymienionego rozporządzenia w zakresie, w jakim uzależnia prawo do obniżenia obrotu w przypadku wystawienia faktury korygującej do posiadania potwierdzenia odbioru tej faktury, jest niezgodne z Konstytucją RP. Przepis ten uznano zatem za niekonstytucyjny. Utratę jego mocy przesunięto jednak na dzień 19 grudnia 2008 r. Odroczony termin miał na celu możliwość stworzenia nowych przepisów, które zapewniałyby kontrolę prawidłowości rozliczeń VAT. Trybunał wskazał na celowość przeniesienia stosownych zapisów z rozporządzenia wykonawczego do ustawy. Zatem zgodnie z zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego ustawodawca przepisy te przeniósł z 1 grudnia 2008 r. do ustawy poprzez dodanie do art. 29 nowych ustępów - od 4a do 4c.

Zgodnie z przepisami, które obowiązywały do 30 listopada 2008 r., wyznacznikiem do obniżenia podatku należnego z tytułu wystawionej faktury korygującej była data otrzymania przez sprzedawcę zwrotnego potwierdzenia odbioru korekty.

Kiedy sprzedawca ma prawo do obniżenia podatku należnego z tytułu korekty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Od 1 grudnia 2008 r. decydującą jest data potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę oraz termin, kiedy sprzedawca je otrzyma.

Tabela z porzedniej strony przedstawia terminy ewidencjonowania faktur korygujących przez sprzedawcę w przypadku różnych dat otrzymania potwierdzenia zwrotnego.

Jeżeli sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę w kolejnych miesiącach, to prawo do obniżenia podatku należnego z tytułu korekty przysługuje mu w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma potwierdzenie zwrotne otrzymanej przez nabywcę faktury korygującej.

Z powyższych przykładów wynika termin obniżenia podstawy opodatkowania w zakresie faktur korygujących. Ustawodawca nie określa jednak terminów ewidencjonowania faktur korygujących dotyczących zwiększenia podatku należnego.

Formy potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę

Najprostszą formą potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę jest jego własnoręczny podpis poświadczający odbiór.

Jeżeli faktura korygująca jest wysyłana do odbiorcy pocztą, to dopuszczalną formą potwierdzenia odbioru jest oświadczenie nabywcy o otrzymaniu ww. dokumentu, w którym potwierdzi on fakt otrzymania faktury korygującej, podając jej cechy znamionowe (nr faktury korygującej, datę, przez kogo została wystawiona). Innym zwrotnym poświadczeniem jest zwrotne potwierdzenie odbioru (żółty druk pocztowy), na którym określona została zawartość przesyłki (nr faktury korygującej).

WAŻNE!

Jeżeli faktura korygująca jest wysyłana do odbiorcy pocztą, to dopuszczalną formą potwierdzenia odbioru jest oświadczenie nabywcy o otrzymaniu faktury korygującej, w którym poda nr faktury korygującej, datę, przez kogo została wystawiona.

Kogo nie obejmuje obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę

Znowelizowane przepisy dotyczące VAT obowiązujące od 1 grudnia 2008 r. (art. 29 ust. 4b) określają podatników, do których nie są stosowane przepisy o konieczności posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, aby mieli oni prawo do obniżenia podatku należnego.

Wymóg ten nie ma zastosowania w przypadku:

• eksportu towarów,

• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

• dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

• wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż:

- energii elektrycznej i cieplnej,

- gazu przewodowego,

- usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,

- usług w zakresie rozprowadzania wody (poz. 138 zał. nr 3 do ustawy),

- usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych (poz. 153 zał. nr 3 do ustawy).

Znowelizowany przepis dotyczący posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywców zobowiązał sprzedawców do skutecznego egzekwowania od swoich nabywców potwierdzeń odbioru faktury korygującej, aby mieli oni prawo do obniżenia podatku należnego.

Niejednokrotnie jest to procedura bardzo czasochłonna, może też stać się utrudnieniem w gromadzeniu faktur korygujących, do których sprzedawca nie otrzymał jeszcze potwierdzenia zwrotnego.

WAŻNE!

Od 1 grudnia 2008 r. sprzedawcy muszą znać datę odbioru faktury korygującej przez nabywcę, aby prawidłowo rozliczyć VAT.

Warto zatem pamiętać, że czasem wystarczy kontakt telefoniczny bądź elektroniczny, aby przypomnieć nabywcy o potwierdzeniu otrzymania korekty. Sprzedawca zwiększy prawdopodobieństwo szybkiego odesłania potwierdzonej faktury korygującej przez nabywcę, jeżeli do kopii korekty dołączy adnotację:

Adnotacja na fakturze

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - dotyczącym konieczności potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę - ZWRACAMY SIĘ Z PROŚBĄ O ODESŁANIE PODPISANEJ (WRAZ Z DATĄ) FAKTURY KORYGUJĄCEJ.

Istnieje różnorodny obieg dokumentów w firmach. Niejednokrotnie pierwszą osobą, która otrzyma korektę, jest pracownik, który nie musi posiadać wiedzy z zakresu podatków. Wie, że dla nabywcy istotny jest oryginał (może np. zniszczyć kopię, uznając, że została przysłana przez pomyłkę). Dlatego dołączona adnotacja może spowodować, że osoba ta zastosuje się do prośby sprzedawcy i dopełni obowiązku potwierdzenia korekty.

• art. 29 ust. 4, 4a, 4b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Iwona Kuźdub

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA