REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób sprzedawca powinien rozliczać faktury korygujące

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Kuźdub
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W znowelizowanej ustawie o VAT, która obowiązuje od 1 grudnia 2008 r., zasady rozliczania faktur korygujących obniżających podatek naliczony zostały zmienione. Jak prawidłowo rozliczać faktury korygujące?

Kiedy możemy obniżyć podstawę opodatkowania

W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik - sprzedawca dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty przez nabywcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29 ust. 4a ustawy).

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Brzmienie tego artykułu nastręcza wiele dylematów z tego powodu, że dotychczas zasady dotyczące rozliczania faktur korygujących regulowane były § 16 ust. 4 oraz § 17 ust. 6 rozporządzenia w sprawie faktur. W rozporządzeniu tym było określone, że sprzedawca, który wystawił fakturę korygującą ze względu np. na udzielenie rabatu po sprzedaży, aby móc obniżyć podatek należny, zobowiązany był posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie takie stanowiło podstawę do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca je otrzymał. Konstytucyjność tego przepisu została zakwestionowana przez RPO oraz Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 11 grudnia 2007 r., sygn. akt U 6/06.

TK orzekł, że § 16 ust. 4 zdanie drugie wymienionego rozporządzenia w zakresie, w jakim uzależnia prawo do obniżenia obrotu w przypadku wystawienia faktury korygującej do posiadania potwierdzenia odbioru tej faktury, jest niezgodne z Konstytucją RP. Przepis ten uznano zatem za niekonstytucyjny. Utratę jego mocy przesunięto jednak na dzień 19 grudnia 2008 r. Odroczony termin miał na celu możliwość stworzenia nowych przepisów, które zapewniałyby kontrolę prawidłowości rozliczeń VAT. Trybunał wskazał na celowość przeniesienia stosownych zapisów z rozporządzenia wykonawczego do ustawy. Zatem zgodnie z zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego ustawodawca przepisy te przeniósł z 1 grudnia 2008 r. do ustawy poprzez dodanie do art. 29 nowych ustępów - od 4a do 4c.

Zgodnie z przepisami, które obowiązywały do 30 listopada 2008 r., wyznacznikiem do obniżenia podatku należnego z tytułu wystawionej faktury korygującej była data otrzymania przez sprzedawcę zwrotnego potwierdzenia odbioru korekty.

Kiedy sprzedawca ma prawo do obniżenia podatku należnego z tytułu korekty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Od 1 grudnia 2008 r. decydującą jest data potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę oraz termin, kiedy sprzedawca je otrzyma.

Tabela z porzedniej strony przedstawia terminy ewidencjonowania faktur korygujących przez sprzedawcę w przypadku różnych dat otrzymania potwierdzenia zwrotnego.

REKLAMA

Jeżeli sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę w kolejnych miesiącach, to prawo do obniżenia podatku należnego z tytułu korekty przysługuje mu w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma potwierdzenie zwrotne otrzymanej przez nabywcę faktury korygującej.

Z powyższych przykładów wynika termin obniżenia podstawy opodatkowania w zakresie faktur korygujących. Ustawodawca nie określa jednak terminów ewidencjonowania faktur korygujących dotyczących zwiększenia podatku należnego.

Formy potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę

Najprostszą formą potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę jest jego własnoręczny podpis poświadczający odbiór.

Jeżeli faktura korygująca jest wysyłana do odbiorcy pocztą, to dopuszczalną formą potwierdzenia odbioru jest oświadczenie nabywcy o otrzymaniu ww. dokumentu, w którym potwierdzi on fakt otrzymania faktury korygującej, podając jej cechy znamionowe (nr faktury korygującej, datę, przez kogo została wystawiona). Innym zwrotnym poświadczeniem jest zwrotne potwierdzenie odbioru (żółty druk pocztowy), na którym określona została zawartość przesyłki (nr faktury korygującej).

WAŻNE!

Jeżeli faktura korygująca jest wysyłana do odbiorcy pocztą, to dopuszczalną formą potwierdzenia odbioru jest oświadczenie nabywcy o otrzymaniu faktury korygującej, w którym poda nr faktury korygującej, datę, przez kogo została wystawiona.

Kogo nie obejmuje obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę

Znowelizowane przepisy dotyczące VAT obowiązujące od 1 grudnia 2008 r. (art. 29 ust. 4b) określają podatników, do których nie są stosowane przepisy o konieczności posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, aby mieli oni prawo do obniżenia podatku należnego.

Wymóg ten nie ma zastosowania w przypadku:

• eksportu towarów,

• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

• dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

• wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż:

- energii elektrycznej i cieplnej,

- gazu przewodowego,

- usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,

- usług w zakresie rozprowadzania wody (poz. 138 zał. nr 3 do ustawy),

- usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych (poz. 153 zał. nr 3 do ustawy).

Znowelizowany przepis dotyczący posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywców zobowiązał sprzedawców do skutecznego egzekwowania od swoich nabywców potwierdzeń odbioru faktury korygującej, aby mieli oni prawo do obniżenia podatku należnego.

Niejednokrotnie jest to procedura bardzo czasochłonna, może też stać się utrudnieniem w gromadzeniu faktur korygujących, do których sprzedawca nie otrzymał jeszcze potwierdzenia zwrotnego.

WAŻNE!

Od 1 grudnia 2008 r. sprzedawcy muszą znać datę odbioru faktury korygującej przez nabywcę, aby prawidłowo rozliczyć VAT.

Warto zatem pamiętać, że czasem wystarczy kontakt telefoniczny bądź elektroniczny, aby przypomnieć nabywcy o potwierdzeniu otrzymania korekty. Sprzedawca zwiększy prawdopodobieństwo szybkiego odesłania potwierdzonej faktury korygującej przez nabywcę, jeżeli do kopii korekty dołączy adnotację:

Adnotacja na fakturze

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - dotyczącym konieczności potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę - ZWRACAMY SIĘ Z PROŚBĄ O ODESŁANIE PODPISANEJ (WRAZ Z DATĄ) FAKTURY KORYGUJĄCEJ.

Istnieje różnorodny obieg dokumentów w firmach. Niejednokrotnie pierwszą osobą, która otrzyma korektę, jest pracownik, który nie musi posiadać wiedzy z zakresu podatków. Wie, że dla nabywcy istotny jest oryginał (może np. zniszczyć kopię, uznając, że została przysłana przez pomyłkę). Dlatego dołączona adnotacja może spowodować, że osoba ta zastosuje się do prośby sprzedawcy i dopełni obowiązku potwierdzenia korekty.

• art. 29 ust. 4, 4a, 4b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Iwona Kuźdub

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA