REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zmienić uchwałę o przeznaczeniu zysku w spółce z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maurycy Organa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uchwała o przeznaczeniu zysku może być zmieniona, choć istnieją poglądy kwestionujące taką możliwość. Taka zmiana powinna być zgłoszona do sądu rejestrowego. Odpowiedniej korekcie powinny podlegać inne dokumenty spółki, w tym w szczególności bilans. Jako alternatywne rozwiązanie powinni należy rozważyć wypłatę zaliczki na poczet dywidendy za 2008 r.

Zysk uzyskany przez spółkę z o.o. może być przeznaczony na jeden z następujących celów:

REKLAMA

Autopromocja

1) pokrycie strat z lat ubiegłych,

2) wypłatę dywidendy na rzecz wspólników,

3) zatrzymanie zysku w spółce, w tym np. na utworzony w tym celu kapitał rezerwowy, zapasowy, celowy.

REKLAMA

Przepisy nie nakazują stosowania tylko jednego z możliwych sposobów dysponowania zyskiem (jak to jest np. w spółkach akcyjnych). Wskazane sposoby dysponowania zyskiem można ze sobą łączyć, tj. część zysku przeznaczyć na dywidendy, a część na pokrycie strat z lat ubiegłych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo do dywidendy jest jednym z podstawowych majątkowych praw udziałowych wspólnika spółki z o.o. Dywidenda może być wypłacana z zysku z bieżącego roku obrotowego i z zysków z poprzednich lat obrotowych, które zostały zatrzymane w spółce. Niedopuszczalne jest przeznaczenie do wypłaty środków, które pochodzą z innych źródeł niż zysk spółki, np. środków wpłaconych na pokrycie udziałów, agio (nadwyżki wniesionego wkładu nad wartością nominalną objętych udziałów), pożyczki wspólników, dopłaty.

Przed wypłatą wspólnikom środków zgromadzonych np. w kapitale zapasowym należy dokonać zmiany przeznaczenia tego funduszu. W pierwszej kolejności należy zmienić uchwałą wspólników przeznaczenie funduszu, który ma być rozwiązany (chyba że jego przeznaczenie wynika wprost z umowy spółki - wtedy należy zmienić umowę spółki). Dopiero następnym krokiem jest podjęcie uchwały o wypłacie wspólnikom środków zgromadzonych w tym funduszu.

REKLAMA

Uchwała o przeznaczeniu zysku za dany rok obrotowy powinna być podjęta na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników, po przyjęciu uchwał o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy. Dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego możemy mówić o istnieniu zysku spółki, który może zostać podzielony pomiędzy wspólników.

Instytucja zwyczajnego zgromadzenia wspólników (odbywanego raz w roku) ma pełnić m.in. funkcję gwarancyjną, tj. gwarantować pewność obrotu gospodarczego. Roczne sprawozdania finansowe spółek kapitałowych, jak też uchwały o przeznaczeniu zysku powinny być składane do KRS. O ich złożeniu w KRS czyni się wzmiankę w dziale 3 rejestru przedsiębiorców. Jest ona również widoczna w odpisach z KRS. Akta KRS są jawne, każdy więc może zapoznać się z uchwałą o przeznaczeniu zysku za dany rok obrotowy; umożliwia to kontrolę sytuacji finansowej spółki, jak też jej polityki finansowej.

Istnieje pogląd, że decyzja w sprawie przeznaczenia zysku spółki może być podejmowana wyłącznie na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników (raz w roku). Z drugiej jednak strony brak jest wyraźnego przepisu, który zakazywałby zmiany już raz podjętej decyzji wspólników o sposobie zadysponowania zyskiem. Za dopuszczalne uznaje się modyfikowanie podjętych wcześniej uchwał zgromadzeń wspólników. Możliwa jest zatem zmiana uchwały o sposobie zadysponowania zyskiem spółki w ten sposób, że uzyskany przez spółkę zysk zostanie przeznaczony do podziału pomiędzy wspólników jako dywidenda. Jeżeli zarząd spółki złożył już sprawozdanie finansowe wraz z protokołem zwyczajnego zgromadzenia wspólników do KRS, to w przypadku zmiany uchwały o przeznaczeniu zysku musi uchwałę zmieniającą również złożyć do KRS i urzędu skarbowego.

Uchwała podjęta na nadzwyczajnym zgromadzeniu wspólników o zmianie uchwały podjętej na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników o przeznaczeniu zysku za 2007 r. może zostać zaskarżona. Zaskarżenie uchwały oznacza konieczność rozstrzygnięcia jej ważności przez sąd. Przyjęcie przez sąd poglądu o braku możliwości zmiany podjętej już uchwały o podziale zysku oznaczałoby stwierdzenie nieważności takiej „uchwały zmieniającej”. W konsekwencji nie byłoby podstawy prawnej do wypłaty dywidendy.

Rekomendacja

W związku z istniejącymi wątpliwościami prawnymi oraz ryzykiem stwierdzenia nieważności uchwały należy rozważyć alternatywne rozwiązanie. Pozwala ono na szybką wypłatę środków zgromadzonych w kapitale zapasowym bez konieczności zmiany uchwały o podziale zysku podjętej już na zwyczajnym zgromadzeniu wspólników. Takim rozwiązaniem jest wypłata zaliczki na poczet dywidendy za 2008 r. Wypłata jest możliwa wówczas, gdy:

• spółka osiągnęła zysk w 2007 r. (przesłanka spełniona),

• wcześniejsze niepokryte straty spółki są mniejsze niż jej zyski (przesłanka spełniona),

• w 2008 r. spółka odnotowała zysk,

• istnieją podstawy do uznania, że zysk za 2008 r. zostanie przeznaczony do wypłaty dla wspólników,

• umowa spółki przewiduje taką możliwość,

• spółka posiada środki umożliwiające wypłatę zaliczki.

Należy również pamiętać, że zaliczka na poczet dywidendy nie może być wyższa niż połowa zysku osiągniętego od końca poprzedniego roku obrotowego (2007), powiększonego o kapitały rezerwowe utworzone z zysku, którymi w celu wypłaty zaliczek może dysponować zarząd, oraz pomniejszonego o niepokryte straty i udziały własne.

• art. 194, 195, 231, 252, art. 396 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 231, poz. 1547

• art. 69 § 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1466

Maurycy Organa

radca prawny

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

REKLAMA

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA