REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki w celu zwiększenia sprzedaży swoich towarów podejmują różne działania marketingowe. W ich wyniku często przyznawana jest klientom tzw. premia pieniężna, która ma zachęcić do dokonywania zakupów w danej jednostce i w efekcie zwiększyć jej obroty. Premie pieniężne budzą jednak wiele kontrowersji na gruncie podatkowym, w związku z tym są przedmiotem sporów.

Spółki mogą udzielać klientom tzw. premii pieniężnej z różnych powodów. Często dzieje się tak w przypadku, gdy mamy do czynienia np. z:

REKLAMA

REKLAMA

• bardzo dużą ilością zakupów dokonywanych przez podmioty gospodarcze w określonym czasie,

• dokonaniem zapłaty za towar przed upływem terminu płatności,

• realizowaniem określonych w umowie obrotów oraz utrzymaniem i rozwojem sieci sprzedaży, a także utrzymaniem wzrostu sprzedaży,

REKLAMA

• powstrzymywaniem się od zakupów podobnych towarów u innych firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Premię pieniężną należy ustalać w konkretnej kwocie lub w procencie od wartości dokonanej sprzedaży. Premia najczęściej jest rozliczana poprzez obniżenie kwoty należności za sprzedaż kolejnej partii towarów o wartość przyznanej odbiorcy premii pieniężnej. Wszystkie zasady przyznawania premii oraz sposób ich naliczania powinny być określone w zawartej między kontrahentami umowie.

Warto podkreślić, że premia powinna mieć przejrzyste zasady przyznawania, w miarę jednolite dla wszystkich firm.

Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do przyznawania premii sprawia, że organy podatkowe rozróżniają jej dwa rodzaje:

• premie związane z konkretnymi dostawami - traktowane jako rabat, lub

• premie odrębne (niezwiązane z konkretnymi dostawami) przyznawane za spełnienie określonych warunków - traktowane jako usługa.

Jeżeli przyznana premia będzie związana z konkretną dostawą, jest uznawana za rabat, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w konsekwencji prowadzi do obniżenia ceny zakupu. W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w umowie, spółka udzielająca rabatu wystawia fakturę korygującą.

Jeżeli premia została udzielona w odniesieniu do wcześniej zrealizowanych dostaw, jednostka (sprzedawca) powinna wystawić fakturę korygującą do wszystkich faktur z określonego w umowie okresu. Możliwe jest również wystawienie jednej faktury korygującej, jednak powinno z niej wynikać, jaka kwota rabatu odnosi się do poszczególnych dostaw udokumentowanych wcześniej fakturami VAT.

Jeśli natomiast przyznawana przez sprzedawcę premia pieniężna nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi odrębne świadczenie, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków, np. za zrealizowanie określonego pułapu obrotów i uregulowanie należności w terminie, wówczas jest traktowana przez organy skarbowe jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych. W tym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie nabywcy otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT. Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 marca 2009 r., nr IPPP1-443-77/09-2/PR:

Wypłacana kontrahentom premia pieniężna związana jest z konkretnym zachowaniem tych kontrahentów, tj. nabywaniem towarów bezpośrednio od Spółki. Ponadto premia pieniężna stanowi również gratyfikację za niedokonywanie nabyć towarów od konkurencji Spółki. Premia ma więc charakter motywujący do nabywania jak największej ilości towarów od Spółki.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż premia pieniężna jest związana z określonymi świadczeniami kontrahentów, tym samym stanowi wynagrodzenie za wykonywanie określonych usług na rzecz Spółki. W takiej sytuacji kontrahenci obowiązani są zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, wystawiać Spółce faktury VAT.

Tego rodzaju interpretacje pojawiły się wraz z wyjaśnieniem Ministerstwa Finansów zamieszczonym w piśmie nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 z 30 grudnia 2004 r. Jednak zarówno to wyjaśnienie, jak i wydane na jego podstawie interpretacje są kwestionowane w orzeczeniach sądowych, np. w wyroku WSA w Lublinie z 6 marca 2009 r., sygn. akt I SA/Lu 52/09. Sądy uznają bowiem, że tego rodzaju premia nie jest usługą w rozumieniu ustawy o VAT. Ponadto transakcja gospodarcza nie może równocześnie stanowić dostawy towarów i świadczenia usług, ponieważ sprzeciwia się temu zasada zakazu podwójnego opodatkowania wyrażona zarówno w prawie krajowym (art. 84 oraz art. 217 Konstytucji), jak i w prawie wspólnotowym (art. 8 ust. 1, art. 9 ust. 3 oraz art. 14 ust. 2 VI Dyrektywy).

 

W związku z coraz częściej pojawiającymi się wyrokami sądów administracyjnych, w których odmiennie orzeczono na temat opodatkowania premii pieniężnych otrzymanych za spełnienie określonych warunków, Ministerstwo Finansów postanowiło zweryfikować swoje wcześniejsze stanowisko. Należy więc mieć nadzieję, że Ministerstwo przychyli się do orzecznictwa sądowego i premia pieniężna - niezależnie od tego, czy dotyczy konkretnej dostawy, czy też nie - będzie traktowana jednolicie jako rabat.

Ewidencja księgowa odbywa się na podstawie faktury korygującej - w miesiącu, w którym rabat został zrealizowany, trzeba będzie dokonać korekty:

• w księgach rachunkowych sprzedawcy - przychodu ze sprzedaży towarów, VAT należnego oraz kwoty należności od nabywcy,

• w księgach rachunkowych nabywcy - ceny zakupu (nabycia) towarów (korekta konta magazynowego lub kosztu własnego, jeżeli towar już sprzedano), VAT naliczonego oraz kwoty zobowiązania wobec sprzedawcy.

Przykład

Spółka X sprzedała kontrahentowi towary o wartości netto 43 000 zł (VAT 22%). Po wystawieniu faktury i otrzymaniu zapłaty sprzedawca przyznał odbiorcy premię w wysokości 5% wartości transakcji. Premia ta jest formą rabatu i została udokumentowana fakturą korygującą wystawioną przez dostawcę. Ustalono, że różnica powstała między kwotą wynikającą z pierwotnej faktury a kwotą wynikającą z faktury korygującej zostanie rozliczona z następnymi dostawami.

Ewidencja księgowa u sprzedawcy

1. Sprzedaż towarów:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 52 460

Ma „Przychody ze sprzedaży” 43 000

Ma „VAT należny” 9 460

2. Wz - rozchód towarów według ceny nabycia - 34 000 zł:

Wn „Koszt własny sprzedaży” 34 000

Ma „Towary” 34 000

3. Wpływ należności od odbiorcy:

Wn „Rachunek bieżący” 52 460

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 52 460

4. Faktura korygująca potwierdzająca udzielenie premii netto: 43 000 zł x 5% = 2150 zł

Wn „Przychody ze sprzedaży” 2 150

Wn „VAT należny” 473

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 2 623

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa u nabywcy

1. Zakup towarów:

Wn „Rozliczenie zakupu” 43 000

Wn „VAT naliczony” 9 460

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 52 460

2. Pz - przyjęcie towarów do magazynu:

Wn „Towary” 43 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 43 000

3. Uregulowanie zobowiązania:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 52 460

Ma „Rachunek bieżący” 52 460

4. Faktura korygująca potwierdzająca otrzymanie premii netto: 43 000 zł x 5% = 2150 zł

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 2 623

Ma „Towary” 2 150

Ma „VAT naliczony” 473

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz 353; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Przemysław Gogojewicz

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA