REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać podatek dochodowy właściciela w firmach osób fizycznych

Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W firmach prowadzonych przez osoby fizyczne naliczenie podatku dochodowego właścicieli nie podlega w ogóle ewidencji w księgach rachunkowych. Jeżeli zapłata podatku do urzędu skarbowego dokonywana jest ze środków firmowych, należy ją ujmować w księgach rachunkowych tej firmy jako należność od właściciela na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki”, w analityce: „Rozrachunki z właścicielami”.

W firmach prowadzonych przez osoby fizyczne nie ewidencjonuje się w księgach rachunkowych naliczenia podatku dochodowego opłacanego przez właścicieli. Zysk brutto takiej firmy jest jednocześnie zyskiem netto.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co do zasady, zobowiązania właściciela (właścicieli) firmy z tytułu zaliczek na podatek dochodowy, składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne powinny być opłacane z własnych środków właściciela (właścicieli) firmy. Nie powinny więc być ujmowane w księgach rachunkowych firmy. Dotyczy to zwłaszcza firm prowadzonych w formie spółek osób fizycznych. Wydatki te nie mają bowiem związku z prowadzoną przez te spółki działalnością gospodarczą.

 

Jak opodatkować sprzedaż udziałów>>

 

REKLAMA

O ile w spółkach mogą występować pewne ograniczenia co do dysponowania przez właścicieli środkami zgromadzonymi na rachunku bankowych lub w kasie (zależy do przede wszystkim od regulacji zapisanych w umowie spółki), o tyle w przypadku osoby fizycznej prowadzącej jednoosobowo działalność gospodarczą ograniczenia takie nie występują. Osoba taka ma prawo dowolnie dysponować środkami pieniężnymi zgromadzonymi zarówno w kasie, jak i na rachunku bankowym swojej firmy. Nie ma więc przeszkód, aby właściciel wydał dyspozycję o opłacaniu tych należności ze środków pieniężnych firmy jednoosobowej bądź spółki (jeżeli nie ma ograniczeń w umowie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Decyzję taką mogą podjąć również wspólnicy spółki.

Jeżeli jednak wspólnicy płacą za swoje prywatne wydatki z rachunku firmowego spółki, to operacje te należy zaewidencjonować w księgach rachunkowych.

Należy jednak pamiętać, że wydatki te stanowią wydatki prywatne właściciela i są ujmowane na koncie 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: „Rozrachunki z właścicielem”).

 

Jak rozliczyć podatek dochodowy w spółce jawnej>>

 

Podatek dochodowy płacony za właściciela w ciągu roku może być ujmowany w księgach rachunkowych zapisem:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: „Rozrachunki z właścicielem”),

Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce: „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych”).

Zapłata podatku z rachunku bankowego firmy może być księgowana zapisem:

Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce: „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych”),

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”.

Operację tę można również zaksięgować z pominięciem konta 220. W takiej sytuacji zapłacony za właściciela podatek można ująć zapisem:

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: „Rozrachunki z właścicielem”),

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”.

Wpłacane w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy powodują trwałą zmianę kapitału podstawowego firmy, która na dzień bilansowy powinna być przeksięgowana zapisem:

Wn konto 800 „Kapitał właściciela” lub konto 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”,

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: „Rozrachunki z właścicielem”).

Kwota ta zmniejsza kapitał właściciela wykazywany w pasywach bilansu w pozycji A.I. „Kapitał podstawowy”.

Czy ustalać podatek dochodowy z poszczególnych rodzajów działalności

Ustalenie kwoty podatku z poszczególnych źródeł (działalność na własne nazwisko, spółka jawna) może sprawiać trudności z powodu kwoty wolnej od podatku, przekroczenia progu podatkowego, ulg podatkowych i innych uwarunkowań (np. strat w latach ubiegłych z poszczególnych rodzajów działalności). Można oczywiście starać się możliwie dokładnie ustalić kwoty dochodu, a co za tym idzie podatku z poszczególnych rodzajów działalności. Jednak nie wydaje się to celowe. Podatek obliczony w jednej łącznej deklaracji i tak powinien być zapłacony jednym przelewem. Dlatego właściciel może łączną kwotę podatku (z działalności indywidualnej i z działalności w spółce) odprowadzać:

• ze swojego prywatnego konta, lub

• z konta firmy prowadzonej na własne nazwisko, lub

• z konta spółki.

Decyzja w tym zakresie należy do właściciela.

Anna Kędziora

konsultant podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA