REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi podatkowe na szkolenia

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 listopada 2009 r. przedsiębiorcy, którzy planują zorganizowanie szkoleń specjalistycznych i ogólnych, mogą występować do organów podatkowych z wnioskami o udzielenie ulg w zapłacie podatku.

Podstawą wniosku przedsiębiorców jest art. 67a i 67b § 1 pkt 3 lit. f) Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 15 października 2009 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na szkolenia (Dz.U. Nr 179, poz. 1388).

REKLAMA

Autopromocja

 

Miasta nie wprowadzą ulg dla studentów>>

 

Ulgi, o których mowa, to: odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty, odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a Ordynacji podatkowej, oraz umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej. Aby uzyskać ulgi, przedsiębiorca powinien spełnić warunki określone w rozporządzeniu, ale należy podkreślić, że to od decyzji organu podatkowego zależy, czy podatnik ulgę uzyska.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy zaoszczędzą zatrudniając pięćdziesięciolatka>>

 

Decyzja o przyznaniu ulgi jest decyzją o charakterze uznaniowym. Organ podatkowy może udzielić ulgi, ale nie musi tego robić, nawet gdy są spełnione wszystkie warunki wymienione w rozporządzeniu. Oczywiście podatnik może odwoływać się od negatywnej decyzji organu podatkowego, ale zaskarżać może tylko proceduralne i merytoryczne nieprawidłowości decyzji, a nie samo meritum rozstrzygnięcia.

Kto może ubiegać się o ulgi

O ulgę mogą się ubiegać przedsiębiorcy, którzy planują zorganizowanie szkoleń specjalistycznych i ogólnych (definicja - patrz Słowniczek) - § 6 rozporządzenia. Pomoc nie może być udzielana małym i średnim zagrożonym przedsiębiorcom, dużym przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej oraz tym przedsiębiorcom, którzy mają obowiązek zwrotu pomocy uprzednio otrzymanej - § 4 rozporządzenia.

Kiedy występować z wnioskiem o ulgę w zapłacie podatku

Przedsiębiorcy, którzy ubiegają się o ulgę w zapłacie podatku w związku z przygotowywanym projektem szkoleniowym, powinni wystąpić z wnioskiem o udzielenie ulgi „przed rozpoczęciem prac nad projektem szkoleniowym” (§ 5 ust. 2 rozporządzenia). W praktyce oznacza to konieczność wystąpienia z wnioskiem o udzielenie ulgi już na etapie planowania projektu szkoleniowego. Przedsiębiorcy zaliczający się do kategorii „dużych” (definicja - patrz Słowniczek) w projekcie szkoleniowym powinni ująć tzw. efekt zachęty (§ 5 ust. 3 rozporządzenia). Oznacza to, że przez analizę porównawczą powinni wykazać, że poprzez udzielenie pomocy:

• znacząco zwiększą rozmiar projektu (czyli w praktyce więcej osób skorzysta ze szkolenia),

• znacząco powiększy się tzw. rynek właściwy w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (czyli znacząco zwiększy się ilość szkoleń oferowanych na rynku szkoleniowym i konkurencyjność tych szkoleń),

• znacząco zwiększą nakłady na projekt szkoleniowy,

• znacząco przyspieszy się zakończenie projektu.

Przedsiębiorcy mali i średni nie muszą przeprowadzać tego rodzaju analizy porównawczej (§ 5 ust. 2 i 3 rozporządzenia). Definicje małych, średnich i dużych przedsiębiorców zawiera Słowniczek.

SŁOWNICZEK

Szkolenia specjalistyczne - to szkolenia polegające na przekazywaniu wiedzy głównie i bezpośrednio związanej z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie oraz na przekazywaniu umiejętności, których wykorzystanie w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia jest możliwe tylko w ograniczonym stopniu lub w ogóle nie jest możliwe.

Szkolenia ogólne - to szkolenia polegające na przekazywaniu wiedzy, która nie jest wyłącznie lub głównie związana z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie, lecz przekazujące umiejętności, które można wykorzystać w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia. Szkolenie uznaje się za „ogólne”, jeśli na przykład:

a) jest organizowane wspólnie przez różne, niezależne przedsiębiorstwa lub mogą z niego korzystać pracownicy różnych przedsiębiorstw; lub

b) jest uznane lub poświadczone przez władze lub jednostki publiczne lub przez inne jednostki lub instytucje, którym państwo członkowskie lub Wspólnota przyznały niezbędne kompetencje.

Małe i średnie przedsiębiorstwa („MŚP”) - to przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR, a/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów EUR.

Małe przedsiębiorstwo - to przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów EUR.

Duże przedsiębiorstwo - to przedsiębiorstwo, które nie spełnia kryteriów zaliczenia do „MŚP”.

 

Wydatki przedsiębiorcy kwalifikujące się do objęcia pomocą

Przedsiębiorca w związku z projektem szkoleniowym może ubiegać się o ulgę w zapłacie podatku, jeżeli w ramach projektu będzie ponosił wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą. Są to wymienione w § 8 rozporządzenia wydatki na:

1) zatrudnienie wykładowców;

2) podróże wykładowców i uczestników szkolenia, w tym wydatki na zakwaterowanie;

3) inne wydatki bieżące, w tym na materiały bezpośrednio związane z realizacją projektu szkoleniowego;

4) amortyzację narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są one wykorzystywane wyłącznie na potrzeby realizacji projektu szkoleniowego;

5) usługi konsultacyjne i doradcze związane z realizacją projektu szkoleniowego;

6) pokrycie kosztów osobowych uczestników szkolenia oraz pokrycie ogólnych kosztów pośrednich (administracyjnych, wynajmu, ogólnych) do wysokości całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, o których mowa w pkt 1-5, przy czym w odniesieniu do pokrycia kosztów osobowych uczestników szkolenia uwzględnia się tylko czas faktycznego uczestnictwa w szkoleniu.

Intensywność pomocy

Maksymalną wielkość pomocy określa § 9 rozporządzenia. Nie może ona przekroczyć:

1) 25% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, w przypadku szkoleń specjalistycznych;

2) 60% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, w przypadku szkoleń ogólnych.

Intensywność pomocy jest zwiększana o:

1) 10 punktów procentowych, w przypadku szkoleń przeznaczonych dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub pracowników niepełnosprawnych (definicja patrz str. 18),

2) 10 punktów procentowych, w przypadku średniego przedsiębiorcy,

3) 20 punktów procentowych, w przypadku małego przedsiębiorcy.

W sumie intensywność pomocy na szkolenia nie może przekroczyć 80% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą.

Pomoc udzielana w sektorze transportu morskiego, niezależnie od tego czy projekt szkoleniowy dotyczy szkolenia specjalistycznego czy szkolenia ogólnego, może być udzielona do wysokości 100% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą na szkolenia, pod warunkiem że:

1) uczestnik szkolenia nie jest aktywnym członkiem załogi, lecz jest na statku pracownikiem nieetatowym, oraz

2) szkolenie jest prowadzone na statkach pokładowych zarejestrowanych w rejestrach Wspólnoty Europejskiej (§ 9 ust. 3 rozporządzenia).

REKLAMA

Jeżeli szkolenie zawiera zarówno elementy szkolenia specjalistycznego, jak i szkolenia ogólnego oraz nie można określić, czy szkolenie ma charakter ogólny czy specjalistyczny, jako limit przyjmuje się maksymalną intensywność pomocy w wysokości określonej dla szkoleń specjalistycznych (§ 9 ust. 4 rozporządzenia).

• rozporządzenie Rady Ministrów z 15 października 2009 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na szkolenia - Dz.U. Nr 179, poz. 1388

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA