REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi podatkowe na szkolenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 listopada 2009 r. przedsiębiorcy, którzy planują zorganizowanie szkoleń specjalistycznych i ogólnych, mogą występować do organów podatkowych z wnioskami o udzielenie ulg w zapłacie podatku.

Podstawą wniosku przedsiębiorców jest art. 67a i 67b § 1 pkt 3 lit. f) Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 15 października 2009 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na szkolenia (Dz.U. Nr 179, poz. 1388).

REKLAMA

Autopromocja

 

Miasta nie wprowadzą ulg dla studentów>>

 

Ulgi, o których mowa, to: odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty, odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a Ordynacji podatkowej, oraz umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej. Aby uzyskać ulgi, przedsiębiorca powinien spełnić warunki określone w rozporządzeniu, ale należy podkreślić, że to od decyzji organu podatkowego zależy, czy podatnik ulgę uzyska.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy zaoszczędzą zatrudniając pięćdziesięciolatka>>

 

Decyzja o przyznaniu ulgi jest decyzją o charakterze uznaniowym. Organ podatkowy może udzielić ulgi, ale nie musi tego robić, nawet gdy są spełnione wszystkie warunki wymienione w rozporządzeniu. Oczywiście podatnik może odwoływać się od negatywnej decyzji organu podatkowego, ale zaskarżać może tylko proceduralne i merytoryczne nieprawidłowości decyzji, a nie samo meritum rozstrzygnięcia.

Kto może ubiegać się o ulgi

O ulgę mogą się ubiegać przedsiębiorcy, którzy planują zorganizowanie szkoleń specjalistycznych i ogólnych (definicja - patrz Słowniczek) - § 6 rozporządzenia. Pomoc nie może być udzielana małym i średnim zagrożonym przedsiębiorcom, dużym przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej oraz tym przedsiębiorcom, którzy mają obowiązek zwrotu pomocy uprzednio otrzymanej - § 4 rozporządzenia.

Kiedy występować z wnioskiem o ulgę w zapłacie podatku

Przedsiębiorcy, którzy ubiegają się o ulgę w zapłacie podatku w związku z przygotowywanym projektem szkoleniowym, powinni wystąpić z wnioskiem o udzielenie ulgi „przed rozpoczęciem prac nad projektem szkoleniowym” (§ 5 ust. 2 rozporządzenia). W praktyce oznacza to konieczność wystąpienia z wnioskiem o udzielenie ulgi już na etapie planowania projektu szkoleniowego. Przedsiębiorcy zaliczający się do kategorii „dużych” (definicja - patrz Słowniczek) w projekcie szkoleniowym powinni ująć tzw. efekt zachęty (§ 5 ust. 3 rozporządzenia). Oznacza to, że przez analizę porównawczą powinni wykazać, że poprzez udzielenie pomocy:

• znacząco zwiększą rozmiar projektu (czyli w praktyce więcej osób skorzysta ze szkolenia),

• znacząco powiększy się tzw. rynek właściwy w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (czyli znacząco zwiększy się ilość szkoleń oferowanych na rynku szkoleniowym i konkurencyjność tych szkoleń),

• znacząco zwiększą nakłady na projekt szkoleniowy,

• znacząco przyspieszy się zakończenie projektu.

Przedsiębiorcy mali i średni nie muszą przeprowadzać tego rodzaju analizy porównawczej (§ 5 ust. 2 i 3 rozporządzenia). Definicje małych, średnich i dużych przedsiębiorców zawiera Słowniczek.

SŁOWNICZEK

REKLAMA

Szkolenia specjalistyczne - to szkolenia polegające na przekazywaniu wiedzy głównie i bezpośrednio związanej z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie oraz na przekazywaniu umiejętności, których wykorzystanie w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia jest możliwe tylko w ograniczonym stopniu lub w ogóle nie jest możliwe.

Szkolenia ogólne - to szkolenia polegające na przekazywaniu wiedzy, która nie jest wyłącznie lub głównie związana z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie, lecz przekazujące umiejętności, które można wykorzystać w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia. Szkolenie uznaje się za „ogólne”, jeśli na przykład:

a) jest organizowane wspólnie przez różne, niezależne przedsiębiorstwa lub mogą z niego korzystać pracownicy różnych przedsiębiorstw; lub

b) jest uznane lub poświadczone przez władze lub jednostki publiczne lub przez inne jednostki lub instytucje, którym państwo członkowskie lub Wspólnota przyznały niezbędne kompetencje.

Małe i średnie przedsiębiorstwa („MŚP”) - to przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR, a/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów EUR.

Małe przedsiębiorstwo - to przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów EUR.

Duże przedsiębiorstwo - to przedsiębiorstwo, które nie spełnia kryteriów zaliczenia do „MŚP”.

 

Wydatki przedsiębiorcy kwalifikujące się do objęcia pomocą

Przedsiębiorca w związku z projektem szkoleniowym może ubiegać się o ulgę w zapłacie podatku, jeżeli w ramach projektu będzie ponosił wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą. Są to wymienione w § 8 rozporządzenia wydatki na:

1) zatrudnienie wykładowców;

2) podróże wykładowców i uczestników szkolenia, w tym wydatki na zakwaterowanie;

3) inne wydatki bieżące, w tym na materiały bezpośrednio związane z realizacją projektu szkoleniowego;

4) amortyzację narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są one wykorzystywane wyłącznie na potrzeby realizacji projektu szkoleniowego;

5) usługi konsultacyjne i doradcze związane z realizacją projektu szkoleniowego;

6) pokrycie kosztów osobowych uczestników szkolenia oraz pokrycie ogólnych kosztów pośrednich (administracyjnych, wynajmu, ogólnych) do wysokości całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, o których mowa w pkt 1-5, przy czym w odniesieniu do pokrycia kosztów osobowych uczestników szkolenia uwzględnia się tylko czas faktycznego uczestnictwa w szkoleniu.

Intensywność pomocy

Maksymalną wielkość pomocy określa § 9 rozporządzenia. Nie może ona przekroczyć:

1) 25% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, w przypadku szkoleń specjalistycznych;

2) 60% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, w przypadku szkoleń ogólnych.

Intensywność pomocy jest zwiększana o:

1) 10 punktów procentowych, w przypadku szkoleń przeznaczonych dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub pracowników niepełnosprawnych (definicja patrz str. 18),

2) 10 punktów procentowych, w przypadku średniego przedsiębiorcy,

3) 20 punktów procentowych, w przypadku małego przedsiębiorcy.

W sumie intensywność pomocy na szkolenia nie może przekroczyć 80% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą.

Pomoc udzielana w sektorze transportu morskiego, niezależnie od tego czy projekt szkoleniowy dotyczy szkolenia specjalistycznego czy szkolenia ogólnego, może być udzielona do wysokości 100% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą na szkolenia, pod warunkiem że:

1) uczestnik szkolenia nie jest aktywnym członkiem załogi, lecz jest na statku pracownikiem nieetatowym, oraz

2) szkolenie jest prowadzone na statkach pokładowych zarejestrowanych w rejestrach Wspólnoty Europejskiej (§ 9 ust. 3 rozporządzenia).

REKLAMA

Jeżeli szkolenie zawiera zarówno elementy szkolenia specjalistycznego, jak i szkolenia ogólnego oraz nie można określić, czy szkolenie ma charakter ogólny czy specjalistyczny, jako limit przyjmuje się maksymalną intensywność pomocy w wysokości określonej dla szkoleń specjalistycznych (§ 9 ust. 4 rozporządzenia).

• rozporządzenie Rady Ministrów z 15 października 2009 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na szkolenia - Dz.U. Nr 179, poz. 1388

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA