REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi podatkowe na szkolenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 listopada 2009 r. przedsiębiorcy, którzy planują zorganizowanie szkoleń specjalistycznych i ogólnych, mogą występować do organów podatkowych z wnioskami o udzielenie ulg w zapłacie podatku.

Podstawą wniosku przedsiębiorców jest art. 67a i 67b § 1 pkt 3 lit. f) Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 15 października 2009 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na szkolenia (Dz.U. Nr 179, poz. 1388).

REKLAMA

Autopromocja

 

Miasta nie wprowadzą ulg dla studentów>>

 

Ulgi, o których mowa, to: odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty, odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a Ordynacji podatkowej, oraz umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej. Aby uzyskać ulgi, przedsiębiorca powinien spełnić warunki określone w rozporządzeniu, ale należy podkreślić, że to od decyzji organu podatkowego zależy, czy podatnik ulgę uzyska.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy zaoszczędzą zatrudniając pięćdziesięciolatka>>

 

Decyzja o przyznaniu ulgi jest decyzją o charakterze uznaniowym. Organ podatkowy może udzielić ulgi, ale nie musi tego robić, nawet gdy są spełnione wszystkie warunki wymienione w rozporządzeniu. Oczywiście podatnik może odwoływać się od negatywnej decyzji organu podatkowego, ale zaskarżać może tylko proceduralne i merytoryczne nieprawidłowości decyzji, a nie samo meritum rozstrzygnięcia.

Kto może ubiegać się o ulgi

O ulgę mogą się ubiegać przedsiębiorcy, którzy planują zorganizowanie szkoleń specjalistycznych i ogólnych (definicja - patrz Słowniczek) - § 6 rozporządzenia. Pomoc nie może być udzielana małym i średnim zagrożonym przedsiębiorcom, dużym przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej oraz tym przedsiębiorcom, którzy mają obowiązek zwrotu pomocy uprzednio otrzymanej - § 4 rozporządzenia.

Kiedy występować z wnioskiem o ulgę w zapłacie podatku

Przedsiębiorcy, którzy ubiegają się o ulgę w zapłacie podatku w związku z przygotowywanym projektem szkoleniowym, powinni wystąpić z wnioskiem o udzielenie ulgi „przed rozpoczęciem prac nad projektem szkoleniowym” (§ 5 ust. 2 rozporządzenia). W praktyce oznacza to konieczność wystąpienia z wnioskiem o udzielenie ulgi już na etapie planowania projektu szkoleniowego. Przedsiębiorcy zaliczający się do kategorii „dużych” (definicja - patrz Słowniczek) w projekcie szkoleniowym powinni ująć tzw. efekt zachęty (§ 5 ust. 3 rozporządzenia). Oznacza to, że przez analizę porównawczą powinni wykazać, że poprzez udzielenie pomocy:

• znacząco zwiększą rozmiar projektu (czyli w praktyce więcej osób skorzysta ze szkolenia),

• znacząco powiększy się tzw. rynek właściwy w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (czyli znacząco zwiększy się ilość szkoleń oferowanych na rynku szkoleniowym i konkurencyjność tych szkoleń),

• znacząco zwiększą nakłady na projekt szkoleniowy,

• znacząco przyspieszy się zakończenie projektu.

Przedsiębiorcy mali i średni nie muszą przeprowadzać tego rodzaju analizy porównawczej (§ 5 ust. 2 i 3 rozporządzenia). Definicje małych, średnich i dużych przedsiębiorców zawiera Słowniczek.

SŁOWNICZEK

REKLAMA

Szkolenia specjalistyczne - to szkolenia polegające na przekazywaniu wiedzy głównie i bezpośrednio związanej z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie oraz na przekazywaniu umiejętności, których wykorzystanie w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia jest możliwe tylko w ograniczonym stopniu lub w ogóle nie jest możliwe.

Szkolenia ogólne - to szkolenia polegające na przekazywaniu wiedzy, która nie jest wyłącznie lub głównie związana z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracownika w przedsiębiorstwie, lecz przekazujące umiejętności, które można wykorzystać w innym przedsiębiorstwie lub obszarze zatrudnienia. Szkolenie uznaje się za „ogólne”, jeśli na przykład:

a) jest organizowane wspólnie przez różne, niezależne przedsiębiorstwa lub mogą z niego korzystać pracownicy różnych przedsiębiorstw; lub

b) jest uznane lub poświadczone przez władze lub jednostki publiczne lub przez inne jednostki lub instytucje, którym państwo członkowskie lub Wspólnota przyznały niezbędne kompetencje.

Małe i średnie przedsiębiorstwa („MŚP”) - to przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR, a/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów EUR.

Małe przedsiębiorstwo - to przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów EUR.

Duże przedsiębiorstwo - to przedsiębiorstwo, które nie spełnia kryteriów zaliczenia do „MŚP”.

 

Wydatki przedsiębiorcy kwalifikujące się do objęcia pomocą

Przedsiębiorca w związku z projektem szkoleniowym może ubiegać się o ulgę w zapłacie podatku, jeżeli w ramach projektu będzie ponosił wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą. Są to wymienione w § 8 rozporządzenia wydatki na:

1) zatrudnienie wykładowców;

2) podróże wykładowców i uczestników szkolenia, w tym wydatki na zakwaterowanie;

3) inne wydatki bieżące, w tym na materiały bezpośrednio związane z realizacją projektu szkoleniowego;

4) amortyzację narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są one wykorzystywane wyłącznie na potrzeby realizacji projektu szkoleniowego;

5) usługi konsultacyjne i doradcze związane z realizacją projektu szkoleniowego;

6) pokrycie kosztów osobowych uczestników szkolenia oraz pokrycie ogólnych kosztów pośrednich (administracyjnych, wynajmu, ogólnych) do wysokości całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, o których mowa w pkt 1-5, przy czym w odniesieniu do pokrycia kosztów osobowych uczestników szkolenia uwzględnia się tylko czas faktycznego uczestnictwa w szkoleniu.

Intensywność pomocy

Maksymalną wielkość pomocy określa § 9 rozporządzenia. Nie może ona przekroczyć:

1) 25% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, w przypadku szkoleń specjalistycznych;

2) 60% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, w przypadku szkoleń ogólnych.

Intensywność pomocy jest zwiększana o:

1) 10 punktów procentowych, w przypadku szkoleń przeznaczonych dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub pracowników niepełnosprawnych (definicja patrz str. 18),

2) 10 punktów procentowych, w przypadku średniego przedsiębiorcy,

3) 20 punktów procentowych, w przypadku małego przedsiębiorcy.

W sumie intensywność pomocy na szkolenia nie może przekroczyć 80% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą.

Pomoc udzielana w sektorze transportu morskiego, niezależnie od tego czy projekt szkoleniowy dotyczy szkolenia specjalistycznego czy szkolenia ogólnego, może być udzielona do wysokości 100% wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą na szkolenia, pod warunkiem że:

1) uczestnik szkolenia nie jest aktywnym członkiem załogi, lecz jest na statku pracownikiem nieetatowym, oraz

2) szkolenie jest prowadzone na statkach pokładowych zarejestrowanych w rejestrach Wspólnoty Europejskiej (§ 9 ust. 3 rozporządzenia).

REKLAMA

Jeżeli szkolenie zawiera zarówno elementy szkolenia specjalistycznego, jak i szkolenia ogólnego oraz nie można określić, czy szkolenie ma charakter ogólny czy specjalistyczny, jako limit przyjmuje się maksymalną intensywność pomocy w wysokości określonej dla szkoleń specjalistycznych (§ 9 ust. 4 rozporządzenia).

• rozporządzenie Rady Ministrów z 15 października 2009 r. w sprawie udzielania niektórych ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną na szkolenia - Dz.U. Nr 179, poz. 1388

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA