REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić ewidencję VAT po 1 stycznia 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. zostały wprowadzone dodatkowe obowiązki ewidencyjne dla podatników świadczących usługi opodatkowane poza Polską. Muszą wykazywać w ewidencji nazwę wykonanej usługi oraz jej wartości bez podatku. To nie wszystkie obowiązki ewidencyjne podatników świadczących lub nabywających usługi tzw. wewnątrzwspólnotowe.

Ustawa o VAT nie zawiera wzoru ewidencji VAT. Każdy podatnik jest natomiast zobowiązany tak prowadzić ewidencję, aby na podstawie tej ewidencji można było prawidłowo wypełnić deklarację VAT (art. 109 ust. 3). Dane z ewidencji VAT powinny również umożliwić podatnikowi prawidłowe wypełnienie innych obowiązków informacyjnych nałożonych na niego ustawą o VAT, np. obowiązku wypełnienia informacji podsumowującej VAT.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. podatnik powinien:

• w poz. 22 deklaracji wykazywać wartość świadczonych usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, opodatkowanych poza terytorium kraju,

• w poz. 39 deklaracji wykazywać wartość importowanych usług wewnątrzwspólnotowych, opodatkowanych u nabywcy na podstawie art. 28b.

Oznacza to obowiązek osobnego ewidencjonowania usług wewnątrzwspólnotowych w ewidencji sprzedaży i ewidencji zakupu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w informacji podsumowującej podatnicy świadczący usługi opodatkowane u nabywcy zostali zobowiązani do wykazywania: kodu kraju kontrahenta, numeru identyfikacyjnego kontrahenta oraz kwoty transakcji w złotych. Wskazuje to na stopień szczegółowości, jaką powinna mieć prowadzona ewidencja, aby podatnik mógł prawidłowo wypełnić swoje obowiązki informacyjne.

Ewidencja sprzedaży

REKLAMA

Podatnik VAT musi ewidencjonować, a następnie wykazywać w deklaracji VAT (w poz. 22) oraz w informacji podsumowującej wartość świadczonych usług opodatkowanych poza terytorium kraju przez nabywcę (w ewidencji, deklaracji oraz informacji podsumowującej podatnik nie wykazuje usług świadczonych poza terytorium kraju w ramach działalności zarejestrowanej poza terytorium kraju).

Od 1 stycznia 2010 r. podatnicy świadczący usługi opodatkowane u nabywcy, podatnika podatku od wartości dodanej (na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska) zostali zobowiązani do:

• wykazywania w części E informacji podsumowującej VAT-UE: kodu kraju kontrahenta (nabywcy usługi), numeru, pod którym kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby VAT, oraz wartości transakcji w złotych (na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),

• odrębnego wykazania w deklaracji (w poz. 22) wartości świadczonych usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, czyli usług opodatkowanych u nabywcy na podstawie art. 28b.

W informacji podsumowującej oraz deklaracji podatnik ma obowiązek wykazać usługi opodatkowane u nabywcy na podstawie art. 28b ustawy, z wyłączeniem usług zwolnionych u nabywcy z VAT oraz usług opodatkowanych u nabywcy stawką 0% VAT (art. 100 ust. 1 pkt 4). W związku z tym, że w poz. 22 deklaracji znalazło się odwołanie do art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, należy uznać, że w poz. 22 deklaracji VAT podatnik nie powinien wykazywać usług zwolnionych u nabywcy z VAT oraz usług opodatkowanych u nabywcy stawką 0% VAT. Tego rodzaju wyłączenie zawiera bowiem art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

W konsekwencji ewidencja sprzedaży VAT w części dotyczącej świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju powinna zawierać:

• kod kraju kontrahenta,

• numer identyfikacji podatkowej kontrahenta z innego kraju UE oraz jego nazwę,

• nazwę usługi,

• wartość usługi bez kwoty podatku od wartości dodanej,

• informację, czy usługa jest opodatkowana u nabywcy na podstawie art. 28b,

• informację, czy usługa jest u nabywcy zwolniona lub opodatkowana stawką 0%.

Ewidencja zakupu

Wzór deklaracji VAT obowiązujący od 1 stycznia 2010 r. zawiera również dodatkową poz. 39, w której podatnik ma obowiązek wykazać wartość importowanych usług, opodatkowanych w Polsce na podstawie art. 28b ustawy o VAT. W związku z tym ewidencja zakupu VAT powinna od 1 stycznia 2010 r. zawierać informację, czy usługa zakupiona u kontrahenta z innego kraju UE jest opodatkowana w Polsce na podstawie art. 28b ustawy o VAT.

 

Więcej na ten temat w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule "Ewidencja VAT po zmianach od 1 stycznia 2010 r."

 

• art. 28b, art. 100 ust. 1 pkt 4, art. 109 ust. 3a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA