REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić ewidencję VAT po 1 stycznia 2010 r.

Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2010 r. zostały wprowadzone dodatkowe obowiązki ewidencyjne dla podatników świadczących usługi opodatkowane poza Polską. Muszą wykazywać w ewidencji nazwę wykonanej usługi oraz jej wartości bez podatku. To nie wszystkie obowiązki ewidencyjne podatników świadczących lub nabywających usługi tzw. wewnątrzwspólnotowe.

Ustawa o VAT nie zawiera wzoru ewidencji VAT. Każdy podatnik jest natomiast zobowiązany tak prowadzić ewidencję, aby na podstawie tej ewidencji można było prawidłowo wypełnić deklarację VAT (art. 109 ust. 3). Dane z ewidencji VAT powinny również umożliwić podatnikowi prawidłowe wypełnienie innych obowiązków informacyjnych nałożonych na niego ustawą o VAT, np. obowiązku wypełnienia informacji podsumowującej VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2010 r. podatnik powinien:

• w poz. 22 deklaracji wykazywać wartość świadczonych usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, opodatkowanych poza terytorium kraju,

• w poz. 39 deklaracji wykazywać wartość importowanych usług wewnątrzwspólnotowych, opodatkowanych u nabywcy na podstawie art. 28b.

REKLAMA

Oznacza to obowiązek osobnego ewidencjonowania usług wewnątrzwspólnotowych w ewidencji sprzedaży i ewidencji zakupu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei w informacji podsumowującej podatnicy świadczący usługi opodatkowane u nabywcy zostali zobowiązani do wykazywania: kodu kraju kontrahenta, numeru identyfikacyjnego kontrahenta oraz kwoty transakcji w złotych. Wskazuje to na stopień szczegółowości, jaką powinna mieć prowadzona ewidencja, aby podatnik mógł prawidłowo wypełnić swoje obowiązki informacyjne.

Ewidencja sprzedaży

Podatnik VAT musi ewidencjonować, a następnie wykazywać w deklaracji VAT (w poz. 22) oraz w informacji podsumowującej wartość świadczonych usług opodatkowanych poza terytorium kraju przez nabywcę (w ewidencji, deklaracji oraz informacji podsumowującej podatnik nie wykazuje usług świadczonych poza terytorium kraju w ramach działalności zarejestrowanej poza terytorium kraju).

Od 1 stycznia 2010 r. podatnicy świadczący usługi opodatkowane u nabywcy, podatnika podatku od wartości dodanej (na terytorium innego państwa członkowskiego UE niż Polska) zostali zobowiązani do:

• wykazywania w części E informacji podsumowującej VAT-UE: kodu kraju kontrahenta (nabywcy usługi), numeru, pod którym kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby VAT, oraz wartości transakcji w złotych (na podstawie art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),

• odrębnego wykazania w deklaracji (w poz. 22) wartości świadczonych usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, czyli usług opodatkowanych u nabywcy na podstawie art. 28b.

W informacji podsumowującej oraz deklaracji podatnik ma obowiązek wykazać usługi opodatkowane u nabywcy na podstawie art. 28b ustawy, z wyłączeniem usług zwolnionych u nabywcy z VAT oraz usług opodatkowanych u nabywcy stawką 0% VAT (art. 100 ust. 1 pkt 4). W związku z tym, że w poz. 22 deklaracji znalazło się odwołanie do art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, należy uznać, że w poz. 22 deklaracji VAT podatnik nie powinien wykazywać usług zwolnionych u nabywcy z VAT oraz usług opodatkowanych u nabywcy stawką 0% VAT. Tego rodzaju wyłączenie zawiera bowiem art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

W konsekwencji ewidencja sprzedaży VAT w części dotyczącej świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju powinna zawierać:

• kod kraju kontrahenta,

• numer identyfikacji podatkowej kontrahenta z innego kraju UE oraz jego nazwę,

• nazwę usługi,

• wartość usługi bez kwoty podatku od wartości dodanej,

• informację, czy usługa jest opodatkowana u nabywcy na podstawie art. 28b,

• informację, czy usługa jest u nabywcy zwolniona lub opodatkowana stawką 0%.

Ewidencja zakupu

Wzór deklaracji VAT obowiązujący od 1 stycznia 2010 r. zawiera również dodatkową poz. 39, w której podatnik ma obowiązek wykazać wartość importowanych usług, opodatkowanych w Polsce na podstawie art. 28b ustawy o VAT. W związku z tym ewidencja zakupu VAT powinna od 1 stycznia 2010 r. zawierać informację, czy usługa zakupiona u kontrahenta z innego kraju UE jest opodatkowana w Polsce na podstawie art. 28b ustawy o VAT.

 

Więcej na ten temat w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule "Ewidencja VAT po zmianach od 1 stycznia 2010 r."

 

• art. 28b, art. 100 ust. 1 pkt 4, art. 109 ust. 3a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA