REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy za 1 maja trzeba oddać pracownikom dzień wolny

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za święto 1 maja przypadające w sobotę należy wyznaczyć pracownikom dodatkowy dzień wolny. Nie można oddać dnia wolnego przez obniżenie pracownikowi o 8 godzin wymiaru czasu pracy. Dzień wolny trzeba wyznaczyć pracownikowi w okresie rozliczeniowym, który obejmuje 1 maja.

Wymiar czasu pracy pracowników o 8 godzin obniża każde święto, które występuje w innym dniu niż niedziela (art. 130 Kodeksu pracy). Także święto, które przypada w sobotę, zmniejsza wymiar czasu pracy pracowników o 8 godzin. Zatem sobota 1 maja jest dla pracowników dniem wolnym od pracy z tytułu święta. Jest tak nawet w przypadku pracowników, którzy mają wolne soboty z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Pracodawca musi więc zapewnić pracownikom jeszcze inny dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Dlatego mają Państwo obowiązek wyznaczyć pracownikom inny dzień wolny w okresie rozliczeniowym, w którym występuje 1 maja. Jeżeli w firmie obowiązuje 1-miesięczny okres rozliczeniowy, który przypada od 1 do 31 maja, to dnia wolnego za święto trzeba udzielić pracownikom właśnie w tym czasie.

REKLAMA

REKLAMA

Drugie majowe święto 3 maja przypada w tym roku w poniedziałek. Zatem pracownicy pracujący od poniedziałku do piątku będę mieli poniedziałek 3 maja wolny.

Jak wspomniano, za święto, które występuje w sobotę, trzeba pracownikom oddać dzień wolny. Nie można jedynie skrócić pracownikom wymiaru czasu pracy o 8 godzin. Z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy pracownikom należy bowiem zapewnić cały dzień wolny (art. 147 Kodeksu pracy).

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracownicy pracują od poniedziałku do piątku po 8 godzin. Pracodawca zamiast oddania dnia wolnego za święto 1 maja, które przypada w sobotę, skrócił im godziny pracy w 4 dniach. W każdym z tych dni pracownicy pracowali o 2 godziny krócej. Pomimo że pracownicy przepracowali o 8 godzin krócej i wypracowali obowiązujący ich wymiar czasu pracy w maju, to jednak mieli o 1 dzień wolny z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy za mało. Takie postępowanie pracodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W maju br. pracownicy mają do przepracowania 152 godziny bez względu na system czasu pracy, w jakim pracują. Obliczając wymiar czasu pracy w maju br., należy:

• pomnożyć liczbę pełnych tygodni przypadających w tym miesiącu przez 40 godzin (w maju występują 4 pełne tygodnie, a zatem 4 x 40 godzin = 160 godzin),

• do otrzymanej liczby należy dodać iloczyn 8 godzin i liczby dni wykraczających poza pełne tygodnie pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku (w maju jest jeden taki dzień, tj. 31 maja, a zatem 160 godzin + 8 godzin = 168 godzin),

• od otrzymanej liczby godzin należy odjąć 8 godzin z tytułu każdego święta przypadającego w maju w innym dniu niż niedziela (w maju są 2 takie święta, tj. 1 i 3 maja, a zatem 168 godzin - 16 godzin = 152 godziny).

Jeśli pracodawca nie odda pracownikom dnia wolnego za święto, które przypada w sobotę, pracownicy będę mieli przepracowane 8 godzin nadliczbowych. W takiej sytuacji będzie im przysługiwać za te godziny normalne wynagrodzenie wraz z dodatkiem w wysokości 100% za każdą godzinę. Będą to bowiem godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy średniotygodniowej, które są rekompensowane 100% dodatkiem (art. 1511 § 2 Kodeksu pracy).

 

Jeżeli pracownik będzie chorował 1 maja br., to również należy mu oddać dzień wolny. Choroba pracownika nie wpływa bowiem na obowiązek pracodawcy oddania dnia wolnego za święto, które przypada w sobotę.

Dzień wolny za święto przypadające w sobotę 1 maja trzeba oddać również pracownikom niepełnoetatowym, jeżeli pracują oni przez 5 dni w tygodniu i mają wolne soboty i niedziele z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Natomiast w przypadku niepełnoetatowców, którzy mają więcej wolnych dni niż 2 w tygodniu, nie trzeba oddawać dnia wolnego za święto występujące w sobotę. Jednak wszystkim niepełnoetatowcom trzeba zmniejszyć wymiar czasu pracy z tytułu święta przypadającego w sobotę.

PRZYKŁAD

Pracodawca zatrudnia dwóch pracowników na 1/4 etatu. Pierwszy z nich pracuje przez 5 dni w tygodniu od poniedziałku do piątku po 2 godziny dziennie. Drugi pracownik pracuje w środy i czwartki po 5 godzin, a pozostałe dni ma wolne. Obydwaj pracownicy pracują w systemie podstawowym czasu pracy w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym, który obejmuje pełne miesiące kalendarzowe. W takim przypadku pracownikowi, który pracuje codziennie na 1/4 etatu, pracodawca musi w maju br. oddać dodatkowy dzień wolny za święto, które przypada w sobotę. Pracownik powinien natomiast wypracować w maju br. 38 godzin (1/4 etatu x 152 godziny). Za święto 1 maja pracodawca oddał mu dzień wolny we wtorek 4 maja. Przedstawia to poniższy rozkład czasu pracy tego pracownika:

Natomiast pracownikowi pracującemu tylko w środy i czwartki nie trzeba oddawać dnia wolnego za święto, które przypada w sobotę. Wystarczy tylko obniżyć mu liczbę godzin w jednym z dni pracy o 2 godziny. Pracodawca skrócił pracownikowi pracę o 2 godz. w środę 19 maja. Pracownik wypracuje w maju br. zgodnie ze swoim etatem 38 godzin. Przedstawia to poniższy harmonogram czasu pracy tego pracownika:

• art. 130, 147, art. 1511 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 219, poz. 1704

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA