REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak refakturować usługi gastronomiczne

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W refakturze VAT naliczamy metodą „w stu” od kwot otrzymanych od podmiotu, na rzecz którego dokonano refakturowania. Zasadniczo przyjmuje się, że jest to kwota brutto. Od nabycia usług gastronomicznych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.30 firmie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „refakturowanie usług” jako świadczenia usług ani nie regulują zasad rozliczania VAT od tej czynności. Jedyną regulacją, która się do niej odnosi, jest art. 30 ust. 3 ustawy, który określa zasady ustalania podstawy opodatkowania:

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Zatem przy refakturowaniu usług należy posiłkować się zasadą określoną przepisem art. 28 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która stanowi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, lecz na rachunek osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że refakturowanie usług gastronomicznych firma powinna traktować tak, jakby to ona sama wyświadczyła te usługę. W praktyce refakturowanie usługi uznawane jest przez organy podatkowe, w sytuacjach gdy faktycznie korzysta z niej podmiot (jest ostatecznym konsumentem usługi), na którego wystawiana jest refaktura, a ponadto umowa łącząca strony przewiduje taki sposób wzajemnych rozliczeń. Nie jest właściwą formą refakturowanie poszczególnych kosztów świadczenia głównego. W takim przypadku dodatkowe koszty świadczenia głównego powinny być opodatkowane według zasad przewidzianych dla tego świadczenia. Zakładamy, że taka sytuacja nie ma miejsca w Państwa przypadku.

Czynność refakturowania rozumiana jest zasadniczo jako ponowienie czynności fakturowania, czyli ponowienie czynności dokumentowania sprzedaży. Podmiot, który dokonuje refakturowania, jest uznawany za podmiot, który sam świadczy usługę. Jak natomiast wynika z art. 30 ust. 3 ustawy, który określa zasady ustalania podstawy opodatkowania, kwota otrzymana od podmiotu, na rzecz którego usługa jest refakturowana, jest kwotą brutto. Nie trzeba jej powiększać o VAT. Należny VAT powinien być obliczony metodą „w stu”.

REKLAMA

Wystawiona przez firmę refaktura powinna być zasadniczo odzwierciedleniem faktury pierwotnej, z uwzględnieniem kwot i stawki VAT, jaka wynikała z wystawionej przez usługodawcę faktury pierwotnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Firma refakturuje koszty usługi gastronomicznej, kawy i herbaty. Od podmiotu, na rzecz którego refakturowała koszty, otrzymała kwoty 4815 zł (usługa gastronomiczna) i 54,90 zł - koszty kawy i herbaty. Rozliczenie będzie wyglądać w następujący sposób:

usługa gastronomiczna (dania) netto - 4500 zł, VAT 7% - 315 zł (4815 x 7/107),

kawy i herbaty netto - 45 zł, VAT 22% - 9,90 zł (54,90 x 22/122).

Istotnie, firmie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od nabycia usługi gastronomicznej. Co do zasady podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Od tej reguły istnieją jednak liczne wyjątki, zarówno ograniczające, jak i rozszerzające prawo do tego odliczenia VAT. Jednym z nich jest zakup usług gastronomicznych. Ograniczenie odliczenia VAT dotyczy zakupu usług gastronomicznych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.30. Natomiast nabycie usług podawania napojów oraz działalności stołówek i dostarczania posiłków na zewnątrz (tzw. usług cateringowych), oznaczonych odpowiednio symbolami PKWiU 55.4 oraz 55.5, uprawnia do tego odliczenia, jeśli występuje związek dokonanego zakupu z działalnością opodatkowaną.

Firma powinna zatem naliczony VAT z faktury pierwotnej zaliczyć do kosztów.

•art. 30 ust. 3, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Więcej na ten temat w Biuletynie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA