REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak refakturować usługi gastronomiczne

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W refakturze VAT naliczamy metodą „w stu” od kwot otrzymanych od podmiotu, na rzecz którego dokonano refakturowania. Zasadniczo przyjmuje się, że jest to kwota brutto. Od nabycia usług gastronomicznych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.30 firmie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „refakturowanie usług” jako świadczenia usług ani nie regulują zasad rozliczania VAT od tej czynności. Jedyną regulacją, która się do niej odnosi, jest art. 30 ust. 3 ustawy, który określa zasady ustalania podstawy opodatkowania:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Zatem przy refakturowaniu usług należy posiłkować się zasadą określoną przepisem art. 28 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która stanowi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, lecz na rachunek osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że refakturowanie usług gastronomicznych firma powinna traktować tak, jakby to ona sama wyświadczyła te usługę. W praktyce refakturowanie usługi uznawane jest przez organy podatkowe, w sytuacjach gdy faktycznie korzysta z niej podmiot (jest ostatecznym konsumentem usługi), na którego wystawiana jest refaktura, a ponadto umowa łącząca strony przewiduje taki sposób wzajemnych rozliczeń. Nie jest właściwą formą refakturowanie poszczególnych kosztów świadczenia głównego. W takim przypadku dodatkowe koszty świadczenia głównego powinny być opodatkowane według zasad przewidzianych dla tego świadczenia. Zakładamy, że taka sytuacja nie ma miejsca w Państwa przypadku.

Czynność refakturowania rozumiana jest zasadniczo jako ponowienie czynności fakturowania, czyli ponowienie czynności dokumentowania sprzedaży. Podmiot, który dokonuje refakturowania, jest uznawany za podmiot, który sam świadczy usługę. Jak natomiast wynika z art. 30 ust. 3 ustawy, który określa zasady ustalania podstawy opodatkowania, kwota otrzymana od podmiotu, na rzecz którego usługa jest refakturowana, jest kwotą brutto. Nie trzeba jej powiększać o VAT. Należny VAT powinien być obliczony metodą „w stu”.

REKLAMA

Wystawiona przez firmę refaktura powinna być zasadniczo odzwierciedleniem faktury pierwotnej, z uwzględnieniem kwot i stawki VAT, jaka wynikała z wystawionej przez usługodawcę faktury pierwotnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Firma refakturuje koszty usługi gastronomicznej, kawy i herbaty. Od podmiotu, na rzecz którego refakturowała koszty, otrzymała kwoty 4815 zł (usługa gastronomiczna) i 54,90 zł - koszty kawy i herbaty. Rozliczenie będzie wyglądać w następujący sposób:

usługa gastronomiczna (dania) netto - 4500 zł, VAT 7% - 315 zł (4815 x 7/107),

kawy i herbaty netto - 45 zł, VAT 22% - 9,90 zł (54,90 x 22/122).

Istotnie, firmie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od nabycia usługi gastronomicznej. Co do zasady podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Od tej reguły istnieją jednak liczne wyjątki, zarówno ograniczające, jak i rozszerzające prawo do tego odliczenia VAT. Jednym z nich jest zakup usług gastronomicznych. Ograniczenie odliczenia VAT dotyczy zakupu usług gastronomicznych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.30. Natomiast nabycie usług podawania napojów oraz działalności stołówek i dostarczania posiłków na zewnątrz (tzw. usług cateringowych), oznaczonych odpowiednio symbolami PKWiU 55.4 oraz 55.5, uprawnia do tego odliczenia, jeśli występuje związek dokonanego zakupu z działalnością opodatkowaną.

Firma powinna zatem naliczony VAT z faktury pierwotnej zaliczyć do kosztów.

•art. 30 ust. 3, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Więcej na ten temat w Biuletynie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA