REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak refakturować usługi gastronomiczne

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W refakturze VAT naliczamy metodą „w stu” od kwot otrzymanych od podmiotu, na rzecz którego dokonano refakturowania. Zasadniczo przyjmuje się, że jest to kwota brutto. Od nabycia usług gastronomicznych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.30 firmie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „refakturowanie usług” jako świadczenia usług ani nie regulują zasad rozliczania VAT od tej czynności. Jedyną regulacją, która się do niej odnosi, jest art. 30 ust. 3 ustawy, który określa zasady ustalania podstawy opodatkowania:

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

REKLAMA

Zatem przy refakturowaniu usług należy posiłkować się zasadą określoną przepisem art. 28 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która stanowi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, lecz na rachunek osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że refakturowanie usług gastronomicznych firma powinna traktować tak, jakby to ona sama wyświadczyła te usługę. W praktyce refakturowanie usługi uznawane jest przez organy podatkowe, w sytuacjach gdy faktycznie korzysta z niej podmiot (jest ostatecznym konsumentem usługi), na którego wystawiana jest refaktura, a ponadto umowa łącząca strony przewiduje taki sposób wzajemnych rozliczeń. Nie jest właściwą formą refakturowanie poszczególnych kosztów świadczenia głównego. W takim przypadku dodatkowe koszty świadczenia głównego powinny być opodatkowane według zasad przewidzianych dla tego świadczenia. Zakładamy, że taka sytuacja nie ma miejsca w Państwa przypadku.

Czynność refakturowania rozumiana jest zasadniczo jako ponowienie czynności fakturowania, czyli ponowienie czynności dokumentowania sprzedaży. Podmiot, który dokonuje refakturowania, jest uznawany za podmiot, który sam świadczy usługę. Jak natomiast wynika z art. 30 ust. 3 ustawy, który określa zasady ustalania podstawy opodatkowania, kwota otrzymana od podmiotu, na rzecz którego usługa jest refakturowana, jest kwotą brutto. Nie trzeba jej powiększać o VAT. Należny VAT powinien być obliczony metodą „w stu”.

Wystawiona przez firmę refaktura powinna być zasadniczo odzwierciedleniem faktury pierwotnej, z uwzględnieniem kwot i stawki VAT, jaka wynikała z wystawionej przez usługodawcę faktury pierwotnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Firma refakturuje koszty usługi gastronomicznej, kawy i herbaty. Od podmiotu, na rzecz którego refakturowała koszty, otrzymała kwoty 4815 zł (usługa gastronomiczna) i 54,90 zł - koszty kawy i herbaty. Rozliczenie będzie wyglądać w następujący sposób:

usługa gastronomiczna (dania) netto - 4500 zł, VAT 7% - 315 zł (4815 x 7/107),

kawy i herbaty netto - 45 zł, VAT 22% - 9,90 zł (54,90 x 22/122).

Istotnie, firmie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od nabycia usługi gastronomicznej. Co do zasady podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Od tej reguły istnieją jednak liczne wyjątki, zarówno ograniczające, jak i rozszerzające prawo do tego odliczenia VAT. Jednym z nich jest zakup usług gastronomicznych. Ograniczenie odliczenia VAT dotyczy zakupu usług gastronomicznych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 55.30. Natomiast nabycie usług podawania napojów oraz działalności stołówek i dostarczania posiłków na zewnątrz (tzw. usług cateringowych), oznaczonych odpowiednio symbolami PKWiU 55.4 oraz 55.5, uprawnia do tego odliczenia, jeśli występuje związek dokonanego zakupu z działalnością opodatkowaną.

Firma powinna zatem naliczony VAT z faktury pierwotnej zaliczyć do kosztów.

•art. 30 ust. 3, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Więcej na ten temat w Biuletynie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA